شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۲ مهرماه

رای به تماشای اعدام

 

گاهی وقت‌ها تیتر روزنامه‌ها نشانه‌ای از اعتمادبه‌نفس بالاست یا اگر بدبینانه نگاه کنیم گواهی بر نشناختن مخاطب و پرت بودن از مسائل روز، مثلا تیتر یکِ امروز روزنامه اطلاعات، می‌تواند توامان اعتماد به نفس و پرت بودن از قضایا را نشان دهد: «رکود بهای نفت اقتصاد آمریکا را با چالش مواجه کرد». این تیتر فرا سرزمینی در حالی است که صفحه اول بیشتر روزنامه‌ها خبر از وخامت اوضاع اقتصادی ایران دارد. خراسان از قول رییس مرکز آمار خبر داده که تورم در دو ماه گذشته در بدترین وضعیت بوده و دولت باید هر چه سریعتر چاره‌ای کند.

تدابیر بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی، تکلیف روزنامه‌های اقتصادی را مشخص کرده و گزارش و یادداشت‌های جهان صنعت و دنیای اقتصاد، در این‌باره است.

در آن سوی میدان، کیهان همچنان ساز خودش را می‌زند و بعد از چند روزی که درباره عواقب و خطرات «اف ای تی اف» نوشت و بازتابی نداشت، سعی کرده تا موج خبری تازه‌ای برپا کند، این هم تیتر کیهان: «احترام پاسپورت ایرانی پیشکش، امنیت دیپلمات هایمان را تامین کنیم» که اشاره‌ای است به بازداشت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی به اتهام بمب‌گذاری نافرجام در همایش مجاهدین خلق.

در این گیرودار تیتر شاعرانه روزنامه ابتکار هم خالی از لطف نیست:«بهر لیلا چون مجنون ببار، ای بارون» و گزارشی درباره باران‌های پاییزی و تاثیراتش بر روح و روان آدم‌ها، اما خب دنیای ما ایرانی‌ها چندان گل و بلبل نیست. روزنامه قانون را با هم مرور می‌کنیم تا بدانیم اعدام در ملا عام چه تاثیر بدی بر تماشاچی‌ها دارد.

 

رای به تماشای اعدام

 

قرار بود در کمیسیون قضایی مجلس طرحی مورد بررسی قرار بگیرد که اجرای اعدام و حدودی مثل قطع عضو را در ملا عام، جز در موارد شرعی ممنوع کند، اما اعضای کمیسیون این طرح را ضروری ندانستند و همه چیز را به آیین دادرسی کیفری ارجاع دادند که بنابر آن می‌توان این احکام را بنابر نظر شرعی در ملا عام اجرا نکرد.

فرقش این است که در این طرح کنار گذاشته شده، اصل بر اجرا نشدن بود و اعدام و قطع عضو در ملا عام یک استثنا می‌شد و در قانون فعلی اصل بر اجرا شدن است و محدودیت  یک استثنا. جالب اینکه در قانون فعلی، حد سنی برای تماشاگران لحاظ نشده و همه اقشار و پیر و جوان می‌توانند در مراسم اعدام شرکت کنند. سرتان را با این تعابیر حقوقی درد نیاوریم. گزارش تحلیلی روزنامه قانون ادامه داده که آن مجرم که به اعدام محکوم شده هم حقوقی دارد و با این اعدامِ عمومی، درد مضاعفی می‌کشد و از طرفی اعدام در صبحگاه و آن جمعیت تماشاچی که برای تماشا می‌آیند، روح و روان جامعه را بر هم می‌زنند و در واقع این مراسم، مجازات جامعه هم هست و اینکه همه مردم مجرم تلقی می‌شوند که باید از این اعدام و اجرایِ حد، عبرت بگیرند.

 

من به لبخند گرک بدبینم

 

حسین شریعتمداری در آخرین تلاش‌ها برای اجرایی نشدنِ مصوبه مجلس درباره «اف ای تی اف» بیتی از مهدی سیاری، شاعر اصولگرا را به یادداشتی تبدیل کرده که من به لبخند گرگ، بدبینم. شریعتمداری یادداشتش را خطاب به شورای نگهبان نوشته و استدلال کرده که پیوستن به نظام‌نامه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، هیچ سودی ندارد و باعث سواستفاده آمریکا می‌شود. شریعتمداری، چند گفته‌ای از رهبر جمهوری اسلامی را هم  حلاجی کرده و مدعی شده که رهبر نظام با این مصوبه مجلس مخالف است و در نهایت از شورای نگهبان خواسته تا جلسه‌ای بگذارنند و موافق و مخالف را دعوت کنند و بعد تصمیم بگیرند و عاقلان دانند که این پیشنهاد کیهان یعنی مجلس و مذاکراتش، هیچ.

 

روزنامه جهان صنعت
دولت اقتصاد را بی ثبات کرد

 

«وقتی نود درصد اقتصادِ ایران دولتی است، نمی‌توان بی‌ثباتی در بازار ارز را به گردن دلال‌ها انداخت و این خود دولت است که اقتصاد را بی‌ثبات می‌کند.» این اتهام سنگین به دولت را مجید حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، مطرح کرده و نوشته که، آن کسانی که در کابینه می‌خواستند با افزایش نرخ ارز، کسری بودجه را جبران کنند و یا بدهی‌های دولت را صفر کنند، اشتباه بزرگی کردند و از تبعات اقتصادی و اجتماعی این بی‌ثباتی غافل بوده‌اند. این فعال اقتصادی خبر داده که دولت محدودیت‌هایی برای تجار در نظر گرفته و با این اوضاع، در ماه‌های آینده کشور دچار کمبود کالاهای اولیه تولیدی خواهد شد.

 

تهدید به مرگ شدیم

 

این روزها قرار است تا «اف ای تی اف» در شورای نگهبان بررسی شود. روزنامه آرمان گفت‌وگویی کرده با محمدقسیم عثمانی، نماینده سنی مذهب آذربایجان غربی که از قضا برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی، به عنوان یک کردِ سنی، در هیات رییسه مجلس حضور دارد. این نماینده مجلس به شرح آنچه در مجلس گذشت و روز تصویب طرح جنجالی«اف ای تی اف» پرداخته و گفته است که کسانی او را تهدید به مرگ کرده‌اند و حتی برای یکی از نمایندگان آگهی ترحیم چاپ کرده‌اند. عثمانی از تهدیدکنندگان با عنوان ِ«این‌ها» یاد کرده و گفته که این‌ها، دست بردار نیستند و می‌خواهند به هر ترتیبی جلوی این مصوبه را بگیرند. نماینده کُردِ آذربایجان غربی، اوضاع کشور را بحرانی و نیازمند اصلاحات ساختاری دانسته و درباره تغییرات کابینه هم گفته است که وزرای قبلی و بعدی، چندان تفاوتی با هم ندارند و مشکل کشور با تغییر وزیران حل نخواهد شد.

 

درد بی دارویی

 

هر چند وزیر بهداشت، کمبود دارو را تکذیب کرده است اما خبرنگار همدلی در گزارشی میدانی از داروخانه‌های سطح شهر تهران، گزارش داده که داروخانه‌ها، بسیاری از اقلام دارویی به ویژه داروهای بیماران خاص مثل تالاسمی را عرضه نمی‌کنند. چند نفری از متصدیان داروخانه‌ها به خبرنگار همدلی گفته‌اند که وضعیت نابهنجار دارو هم به دلیل تحریم است و هم سوءمدیریت در شبکه دارویی کشور. بنابر این گزارش، با اینکه مواد اولیه خارجی ساخت دارو در شرکت‌های داروسازی ایرانی موجود است، اما نگرانی از افزایش قیمت دلار و کمبود آتی مواد اولیه، موجب شده تا شرکت‌های دارویی خطر نکنند و دست به تولید نزنند و این وسط بیماران هم درد بیماری می‌کشند و هم درد بی دارویی.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More