شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس پلیس راهور، نبستن کمربند ایمنی را عامل افرایش قربانیان در واژگونی اتوبوس دانست

 

ابهامات موجود در سانحه‌ی واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر هرمزگانی، درخصوص ساعت حرکت و همچنین نبود رضایت والدین آن‌ها، باعث شد که امروز چهاردهم شهریور، جلسه‌‌‌ای اضطراری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با حضور وزیر آموزش و پرورش  تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در این جلسه، با اشاره به این مطلب که این حادثه باید کارشناسی شود، گفت: «باید مشخص شود که آیا ضوابط برگزاری اردوها در اردوی دانش‌آموزان هرمزگان به‌طور کامل اجرایی شده است، یا خیر».
او همچنین برخورد با مقصران این حادثه را بسیار ضروری دانست.

زاهدی در ادامه با اشاره به آئین‌نامه‌ی برگزاری اردوهای دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: «طبق قانون برگزاری اردوها، خواب‌آلودگی راننده باید به پلیس انتقال داده می‌شد؛ لذا باید مربی همراه دانش‌آموزان هرمزگانی، به‌درستی و دقیق آئین‌نامه را مطالعه می‌کرد».

زاهدی با اشاره به وزیرآموزش‌وپرورش گفت: «ساعت حرکت اتوبوس دانش‌آموزان بسیار مبهم است و سؤال اینجاست که چرا باید اتوبوس دانش‌آموزی ساعت ۱۱ شب حرکت کند؟»

محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، درباره‌ی سؤالات مطرح‌شده درجلسه‌ی امروز گفت: «به‌منظور بررسی رعایت مفاد مقررات و آئین‌نامه در ارودی دانش‌آموزان هرمزگانی، یک تیم کارشناسی تشکیل شده است».

او با اشاره به این‌که در گزارش‌های اولیه، عامل انسانی و خواب‌آلودگی دلیل بروز سانحه ذکر شده است، گفت: «براساس گزارش وزیر راه‌وشهرسازی، مشخص شد که هیچ‌گونه پیشینه‌ی منفی یا تخلفی در پرونده‌ی راننده‌ی اتوبوس وجود نداشته است. خواب‌آلودگی راننده و عدم استفاده‌ی دانش‌آموزان از کمربند ایمنی، باعث افزایش تلفات شده است».

بطحایی با اشاره به ابهامات موجود، ازقبیل ساعت حرکت و نبود رضایت‌نامه‌ی والدین گفت: «در حال بررسی است که  دانش‌آموزان با رضایت در اردو شرکت‌ کرده‌اند یا خیر؛ و نکته‌ی دیگر، ساعت حرکت اتوبوس است. با توجه به اینکه مسیر بندرعباس به شیراز، دارای هوای گرمی است، اتوبوس‌ها در روز تردد نمی‌کنند و طی مسیر، به شب موکول می‌شود؛ اما اینکه چرا ساعت ۱۱ شب برای حرکت این اردو انتخاب شده، جای ابهام است که باید در تیم کارشناسی مشخص‌شده، بررسی شود».

مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش نیز در این جلسه عنوان کرد: «شاهدان این حادثه، بر این گواه هستند که مربی همراه این دانش‌آموزان، چندین‌بار به راننده درخصوص خواب‌آلودگی تذکر داده بود».

محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا که در این جلسه حضور داشت، درباره‌ی سلامت خودروی حامل دانش‌آموزان گفت: «این خودرو سالم و ایمن بوده است و اگر سرنشینان نکات ایمنی، ازجمله بستن کمربند را رعایت می‌کردند، با چنین تلفاتی مواجه نمی‌شدیم».

حمیدی در ادامه تصریح کرد: «متولیان آموزش‌وپرورش، راننده و شرکت مناسبی را برای برگزاری اردو به‌کار گرفته بودند؛ اما علت اصلی بروز این حادثه، عدم توجه راننده به جلو، ناشی‌از خستگی و خواب‌آلودگی بوده است».

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که باید ضوابطی درخصوص اردوهای دانش‌آموزی تنظیم شود، گفت: «بر این اساس، جلسات متعددی در زمان بروز حوادث برگزار شد و دستگاه‌های متولی، تعهداتی را برعهده گرفتند؛ از این‌رو، باید بررسی شود که این دستگاه‌ها به وظایفشان عمل کرده‌اند یا خیر».
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رعایت نکات ایمنی در هنگام جابه‌جایی دانش‌آموزان گفت: «در مناطقی که حمل‌ونقل ریلی وجود دارد، باید از قطار برای جابه‌جایی دانش‌آموزان استفاده شود».

همچنین امروز، سعید اسدی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان، از احضار برخی مدیران استانی در ارتباط با حادثه‌ی واژگونی اتومبیل دانش‌آموزان هرمزگانی خبرداد و گفت: «در رابطه با حادثه‌ی واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان، مدیرکل آموزش‌وپرورش، معاون مدیرکل آموزش‌وپرورش، مسؤول دانش‌آموزی، مسؤول اتحادیه‌ی مسافربری برون‌شهری و مدیرکل راهداری استان هرمزگان به دادسرا احضار شدند. به گفته‌ی اسدی، تحقیقات جهت کشف ابعاد دیگر پرونده در جریان است.

گفتنی است در پی حادثه‌ی واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان استان هرمزگان،‌ محمود غیبی، مدیر سازمان دانش‌آموزی استان هرمزگان، از سمت خود استعفا داد که این استعفا ازسوی مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، پذیرفته شد.

حادثه‌ی واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان‌های رودبار و میناب، حوالی ساعت چهار بامداد جمعه، دهم شهریورماه،  در نزدیکی قلعه بیابان بخش رستاق شهرستان داراب استان فارس اتفاق افتاد که ۹ کشته و ۳۴ مصدوم برجای گذاشت.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More