شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس شورای‌شهر تهران: بنیاد مستضعفان، پرونده‌ی پلاسکو را جدی بگیرد

 

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در جلسه‌ی صبح روز سه‌شنبه چهاردهم شهریور در آن شورا، با انتقاد از روند رسیدگی به پرونده‌ی کسبه‌ی پلاسکو، ازمدیرکل بنیاد مستضعفان در استان تهران خواست که هرچه سریع‌تر در این خصوص، اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، هاشمی طی تذکری، با اشاره به اعتراض کسبه‌ی پلاسکو، تصریح کرد: «با وجود این‌که چندین ماه از حادثه‌ی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو گذشته است، اما همچنان پرونده‌ی این ساختمان، در حالت تعلیق بوده و کسبه نتوانستند فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کنند».

دوشنبه، ۲۲ خرداد ۹۶، برای نخستین بار، کسبه‌ی معترض پلاسکو،‌  با نشان‌دادن برگه‌ی نظام‌مهندسی، از مسؤولان خواستند شرایطی را فراهم کنند تا بتوانند با ترمیم واحدهایی که بعد از حادثه آسیب جزئی دیده‌اند، به محل کسب و کار خود بازگردند. این اعتراضات پس از آن نیز تکرار شد. یک‌شنبه ۱۲ شهریورماه نیز بار دیگر، شماری از کسبه‌ی پاساژ سوخته‌ی پلاسکو، در اعتراض به «عملی‌نشدن وعده‌ها» در چهارراه استانبول تهران تجمع کردند. این افراد به وعده‌های عمل‌نشده‌ی رئیس بانک مرکزی، دادستان کل، رئیس سازمان امور مالیاتی و شماری دیگر از مسؤولان معترض بودند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به جلسات برگزارشده میان کسبه‌ی پلاسکو و مدیرکل بنیاد مستضعفان در استان تهران، خاطرنشان کرد: «پلاسکو از نظرحقوقی متعلق‌به بنیاد مستضعفان است؛ اما سرقفلی فضاهای این پاساژ، به سرمایه‌گذارن واگذار شده که در این رابطه، کوتاهی  صورت گرفته و آن بیمه نکردن مغازه‌ها توسط سرمایه‌گذاران ساختمان پلاسکو است».
محسن هاشمی با اشاره به مشکلات موجود برسر راه بازسازی پلاسکو گفت: «درحال حاضر، بین مالک و سرمایه‌گذاران که همان سرقفلی‌داران هستند، با قوه‌ی قضائیه و شورای عالی شهرسازی، اختلافاتی وجود دارد که باعث  بلاتکلیف ماندن پرونده‌ی پلاسکو شده است».

به گفته‌ی رئیس شورای شهر تهران، در حال حاضر هر گونه ساخت‌وساز در این محل باید با دریافت مجوزهای لازم صورت گیرد و در دریافت پروانه‌ی ساختمانی نیز طرح تفصیلی و طرح جامع تهران در نظر گرفته خواهد شد؛ براساس این طرح‌ها، در محل ساختمان قبلی پلاسکو، نمی‌توان ساختمان بلندمرتبه ساخت و در آن‌جا، حداکثر می‌تواند ساختمان هفت‌طبقه ساخته شود.

هاشمی با اشاره به رضایت برخی مالکان برای فعالیت در نیمه‌ی جنوبی پلاسکو گفت: «دادستانی هنوز نظر خود را درمورد سالم‌بودن نیمه‌ی جنوبی و قابل استفاده بودن آن نداده و این درحالی است که مالکان مایل هستند در این قسمتی که تخریب نشده، فعالیت کنند».
او در ادامه گفت: «ازآنجایی که موضوع پلاسکو به یک موضوع عمومی در تهران تبدیل شده، شورای‌شهر پنجم باید جلسات ویژه‌ای را در این خصوص برگزار کند و کمیسیون‌های شهرسازی، بودجه، فرهنگی و سلامت می‌بایست جلسات ویژه‌ای را در مورد پلاسکو و ابعاد آن برگزار کنند».

ساختمان پلاسکو، زمانی بلندترین ساختمان تهران بود ویکی از نمادهای شاخص شهری این شهر محسوب می‌شد. این ساختمان تجاری، ۳۰دی‌ماه سال ۹۵، در آتش سوخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More