شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ خرداد

دیپلماسی آقایی

هفته پیش با امید این‌که در بحران میان ایران و آمریکا گشایشی پیدا شود و نخست‌وزیر ژاپن بتواند میانجی خوبی میان دو کشور باشد به پایان رسید و کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که پس از ملاقات رهبری و نخست‌وزیر ژاپن، بحران فراگیرتر شود و دو نفتکش در دریای عمان هدف قرار گیرند و سطح تنش افزایش پیدا کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به شینزو آبه، که پیامی از ترامپ آورده بود، صریحا گفت که رییس‌جمهوری آمریکا را لایق پاسخ‌دهی نمی‌داند و همین یک جمله کافی بود که روزنامه‌های اصول‌گرا را بر سر ذوق آورد. حالا، روزنامه‌ها هر کدام به زبانی از برخورد خامنه‌ای با میانجی ژاپنی ستایش کرده‌اند.

روزنامه جام‌جم، ارگان صدا‌و‌سیما، تیتر زده است «دیپلماسی آقایی» که بیش از آن‌که معنای دیپلماسی سرفرازی بدهد، اشاره‌ای است به نام مستعار خامنه‌ای، یعنی«آقا».

عبدالله گنجی در روزنامه اصول‌گرای جوان هم پیام رهبری را زیرکانه تلقی کرده و نوشته است که پاسخ رهبری به شیوه مرسوم دیپلماتیک نبود اما چنان زیرکانه بیان شد که ترامپ فهمید آیت‌الله خامنه‌ای کیست و ایران کجاست؟

از حسین شیخ‌الاسلام، مشاور سابق وزیر خارجه، هم بشنویم که با آرمان مصاحبه‌ای کرده و گفته است ترامپ می‌خواست با فشار تحریم‌های اقتصادی، ایران را پای میز مذاکره ببرد و اگر چنین مذاکره‌ای شکل می‌گرفت، یک امتیاز برای کاخ سفید محسوب می‌شد، اما آمریکا موفق نشد. محمد‌علی وکیلی در سرمقاله ابتکار با عنوان «دعوا بر سر زمین بازی» نوشته است که تنش میان ایران و آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شده است، اما آمریکایی‌ها تا به حال نتوانسته‌اند به هدفشان نزدیک شوند و ایران را پای میز مذاکره بکشانند.

به نظر می‌رسد باید تا روزهای آینده منتظر ماند بلکه تحلیل‌های تازه و احتمالا نقدهای آهسته و در لفافه‌ای درباره عملکرد رهبری خواند. تجربه نشان داده است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل سعی می‌کنند برای چنین نقدهای خطرناکی، قدری صبر و حوصله کنند.

اما رد میانجی‌گری ژاپن تنها خبر مهم امروز نیست. عوامل ناشناسی به دو نفتکش در دریای عمان حمله کردند و دولت آمریکا ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده است. حالا، روزنامه کیهان از پشت پرده این حملات نوشته و با نقل گفته‌های مقامات روسیه و ژاپن و آلمان، نتیجه گرفته است که کسی اتهام‌های آمریکایی‌ها را باور نکرده است.

روزنامه جهان صنعت نیز با تیتر «تنگه آب و آتش» نگرانی‌اش را نشان داده و روزنامه همدلی گزارشی داده است از این‌که چه کسی از این انفجارها سود می‌برد.

اما خوش‌بینانه‌ترین تیتر امروز را روزنامه جوان زده است با اشاره به سفر روحانی به اجلاس شانگهای که «راه شرق باز است».

از روزنامه آفتاب هم بخوانیم که در گزارشی خبر داده است که نام مریم میرزاخانی، ریاضیدان فقید ایرانی، در کتاب‌های درسی آمریکا به‌عنوان یک الگو آمده و این در حالی است که در کتاب‌های درسی ایران، از این بانوی نابغه یادی نشده است. چرایی این غفلت را آفتاب از مسئولان آموزش‌و‌پرورش پرسیده، اما جوابی نشنیده است. مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته ایرانی بود که دو سال پیش درگذشت.

دیپلماسی آقایی  

روزنامه جام‌جم سراغ چند نفر از کارشناسان اصول‌گرا رفته و نظرشان را درباره پاسخ رهبری به نخست‌وزیر ژاپن شنیده است و همان‌طور که انتظار می‌رفت، چیزی جز مدح و مرحبا نشنیده است. کارشناسان اصول‌گرا طرز برخورد خامنه‌ای با شینزو آبه را نشانه حکمت و اقتدار دانسته‌اند. اما این وسط، صادق کوشکی، از تندروهای جناح اصول‌گرا، گفته است که ژاپن به‌عنوان نماد تسلیم در مقابل آمریکا شناخته می‌شود و انتخاب ژاپن برای میانجی‌گری یک پیام سمبلیک داشت که رهبری با برخوردش نقشه آمریکا را نقش بر آب کرد.

چرا ترامپ لایق جواب نیست؟

محمد صرفی در یادداشتی از چرایی نالایقی ترامپ برای پاسخگویی نوشته و به تحلیل دیدار رهبری و نخست‌وزیر ژاپن پرداخته است.

نویسنده کیهان گفته است که ترامپ پیام فرستاده بود که می‌خواهد صادقانه گفت‌و‌گو و به پیشرفت ایران کمک کند و زیرکانه می‌خواست با فرستادن نخست‌وزیر کشوری صنعتی، نشان دهد که پیشرفت ژاپن مدیون آمریکاست.

صرفی در ادامه نوشته است که رهبری می‌توانست واکنش تندی به پیام آمریکا نشان دهد اما چنین نکرد و با بیان این‌که ترامپ لایق نیست، میانجی‌گری را نپذیرفت و هیچ پالس مثبتی هم نفرستاد.

نویسنده کیهان معتقد است که ترامپ به اصول اولیه اخلاق پایبند نیست و برای همین لایق گفت‌و‌گو نیست.

این‌طور که صرفی نوشت است نامه ترامپ همان بود که رهبری نگرفت و نخست‌وزیر ژاپن کناری گذاشت و این نشانه اقتدار است، چرا که خیلی از روسای کشورها برای پیام ترامپ سر‌و‌دست می‌شکنند.

jomhouri
میانجی‌ها به تلاش ادامه دهند

در سرمقاله جمهوری اسلامی با عنوان «راه باز است»، تاکید شده است که مذاکره نکردن و حتی رابطه نداشتن با آمریکا یک تصمیم ابدی نیست.

مدیر مسئول این روزنامه ادامه داده که این وضعیت بحرانی را خود ترامپ درست کرده و خود اوست که باید برای اعتماد‌‌سازی تلاش کند.

مسیح مهاجری تصریح کرده است کشورهایی که داوطلب شده‌اند در دعوای ایران و آمریکا میانجی‌گری کنند، باید به تلاش‌هایشان ادامه دهند، چرا که این میانجی‌گری می‌تواند از طرفی، به ثبات امنیت در خاورمیانه کمک کند و از سویی، جلوی سیاست‌های تخریبی ترامپ را بگیرد.

پذیرش یک ننگ به‌خاطر سفر اروپایی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در یادداشتی نوشته است به‌عنوان نماینده مجلس هر سفر خارجی را که ملزم به انگشت‌نگاری برای اخذ ویزا بوده، رد کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی نسبت به عملکرد برخی همکارانش معترض شده و گفته است خیلی از نمایندگانی که خودشان را آرمان‌گرا می‌دانند هم برای یک سفر به اروپا، تن به انگشت‌نگاری می‌دهند و از هم سبقت می‌گیرند و این در حالی است که انگشت‌نگاری از نمایندگان مردم کاری ناشایست است و نشانه این‌که دولت‌های خارجی آن‌ها را به چشم تروریست نگاه می‌کنند.

فلاحت‌پیشه نوشته که سفرش به نروژ را به‌خاطر انگشت‌نگاری لغو کرده است و همین باعث شد تا دادستان نروژ از مسئولان اتحادیه اروپا بخواهد که از او انگشت‌نگاری نکنند.

این نماینده مجلس خواسته است نمایندگانی که به انگشت‌نگاری تن می‌دهند به مردم معرفی شوند.

یک بستر و دو رویا

عباس عبدی قرار است سلسله یادداشت‌هایی درباره محمد‌علی نجفی و قتل همسرش منتشر کند و امروز، در شماره اول این گفتارها نوشته است که اتهام مامور امنیتی بودن و اصطلاحا پرستو بودنِ میترا استاد، همسر مقتول شهردار سابق تهران، بی‌اخلاقی است و به نظر نمی‌رسد که دستگاه‌های امنیتی چنین فردی را برای ضربه زدن به نجفی انتخاب کرده باشند.

این‌طور که نویسنده اعتماد نوشته، ممکن است ماموران امنیتی بعدها با استاد ارتباط برقرار کرده باشند، اما این مساله نباید قتل یک انسان و بی‌مادر شدن فرزندش را تحت الشعاع قرار دهد.

عبدی از خوانندگان پرسیده است که اگر ماجرای قتل به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و مقتول محمد‌علی نجفی بود، آیا باز هم این بازخوردها و قضاوت‌ها به نفع متهم صورت می‌گرفت؟

حال نوبخت خوب نیست

هفته گذشته، محمد‌باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، در اظهاراتی عجیب گفت که در سال گذشته، رشد اقتصادی ایران از کشورهای منطقه بالاتر بوده و اقتصاد ایران بین ۱۸ اقتصاد برتر دنیاست و حال اقتصاد خوب است. حالا، روزنامه همدلی در گزارشی نوشته است معلوم نیست نوبخت این نتایج را بر پایه کدام داده اقتصادی گرفته است، در حالی‌که فروش نفت ایران سقوط کرده و بیژن زنگنه، وزیر نفت، وضعیت نفتی را بدتر از دوران جنگ با عراق دانسته است.

همدلی در ادامه افزوده است حرف‌های نوبخت توجیه‌پذیر نیست و بهتر است به روانشناس مراجعه کند، چرا که معلوم است حالش خوب نیست.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More