شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دویست هکتار از میانکاله خاکستر شد

 

محمد زمان احمدی، رئیس اداره‌ی حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر، با اعلام میزان وسعت زمین‌های گرفتار شده در آتش، بر خطر ادامه‌ی آتش‌سوزی در میانکاله تأکید کرد و گفت: «تا الان ۲۰۰ هکتار از این منطقه در آتش سوخته و حتی یک پایگاه اطفای حریق برای آن پیش‌بینی نشده است».
به گزارش ایلنا، آتش‌سوزی در منطقه‌ی حفاظت‌‌شده‌ی میانکاله واقع‌در استان مازندران، که روز چهارشنبه دهم مرداد آغاز شد و همان شب به پایان رسید، بار دیگر در روز شنبه ۱۴ مرداد،  از سر گرفته شده و بخش‌های وسیعی از این منطقه‌ی حفاظت‌شده را خاکستر کرد.
رئیس اداره‌ی حفاظت از محیط‌زیست شهرستان بهشهر درباره‌ی جزئیات آتش‌سوزی وسیع روز گذشته در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی میانکاله، گفت: «دیروز در ساعت ۱۳:۳۰، به‌علت وزش شدید باد، بخش‌هایی از آتش که زیر خاکستر باقی‌مانده بودند، دوباره جان گرفته و پناهگاه حیات‌‌وحش میانکاله باز هم طعمه‌ی حریق شد».
احمدی با بیان این‌که آتش‌سوزی سرانجام با تلاش مأموران و کمک‌های مردمی، حدود ساعت ۲۰:۳۰ دیشب مهار شده است، ادامه داد: «پس از آنکه گزارش آتش‌سوزی به دست ما رسید،  هماهنگی با ستاد مدیریت بحران،  فرمانداری و بقیه‌ی سازمان‌های ذی‌ربط صورت گرفته و ماشین‌های آتش‌نشانی و دستگاه لودر به منطقه اعزام شدند؛ اما به‌علت پراکندگی آتش و وزش شدید باد، اطفای آن تقریباً هشت ساعت به طول انجامید».

 

۲۰۰ هکتاراز میان‌کاله خاکستر شد

 

او با اشاره به این‌که هنوز خطر آتش‌سوزی در میانکاله کاملاً برطرف نشده است، گفت:‌ «در بازدیدهای صورت‌گرفته از منطقه، هیچ نشانی از  سرگیری آتش مشاهده نشده است؛ با این‌حال، دستگاه‌های لودر در منطقه مستقر شدند تا در صورت شدت‌گرفتن باد و شعله‌‌ور شدن دوباره‌ی آتش، سریع اقدام کنند».
احمدی در تشریح میزان خسارات وارده اذعان کرد: «درکل بر اساس برآوردهایی که تا امروز صورت گرفته است، ۱۹۵ هکتار از پناه‌گاه حیات‌وحش میانکاله در آتش سوخت. آتش‌سوزی روز دهم مرداد، ۱۵۰ هکتار و آتش‌سوزی روز یازدهم، ۴۵ هکتار از منطقه‌ی حفاظت‌شده میانکاله را نابود کرد».
رئیس اداره‌ی حفاظت از محیط زیست شهرستان بهشهر در پاسخ به این سؤال که «آیا برای اطفای حریق، نیرو و امکانات لازم در اختیار سازمان قرار گرفته بود یا خیر»، گفت: «با وجود اینکه نیروی کافی وجود داشت، درخواست بالگرد کردیم تا بتوانیم از طریق هوایی آتش را خاموش کنیم؛ اما درخواست‌های  ما به جایی نرسید».
او با تأکید بر این‌که آتش‌سوزی، ۸۰ درصد از گونه‌های گیاهی جنگل انارستان را نابود کرده است، ادامه داد: «این منطقه، حفاظت‌شده است؛ اما حتی پایگاه اطفای حریق هم ندارد. در صورتی‌که با وجود یک پایگاه اطفای حریق و یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی و لودر در منطقه، می‌توانستیم جلوی گسترش آتش را بگیریم».
آتش‌سوزی در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی میانکاله، از روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته آغاز شد و آتش، بخش عظیمی از اکوسیستم این پناهگاه بی‌نظیر را از میان برد.

خطر آتش‌سوزی هنوز کاملاً برطرف نشده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More