شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی اول خردادماه

دوچرخه و اداره کشور

حسن روحانی اختیارات بیشتری می‌خواهد و درخواست کرده تا در این جنگ اقتصادی تمام‌عیار که ایران با آمریکا دارد، اختیارات رییس‌جمهوری مانند دوران جنگ هشت ساله با عراق افزایش پیدا کند.

حرف از افزایش اختیارات رییس‌جمهوری، تیتر یک بیشتر روزنامه‌هاست و هر چند روزنامه‌های اصول‌گرا به روحانی تشر زده‌اند که همین حالا هم مختار است و کاری از دستش بر نمی‌آید. روزنامه اصول‌گرای فرهیختگان، عکس روحانی را صفحه اول منتشر و کنارش ۱۱ نمونه از نهادهایی که او رییس آن‌هاست را فهرست کرده است، با این تیتر که «خیری ندیده‌ایم از این اختیارها».

ژوبین صفاری در روزنامه ابتکار به درخواست روحانی از زاویه‌ای دیگر نگاه کرده و با عنوان «خودزنی سیاسی برای عبور از بحران ناامیدی» نوشته که در دوره اول ریاست‌جمهوری روحانی، اختیارات همین بود اما دولت توانست تورم را مهار کند و در سطح بین‌المللی هم برجام را عملی کند. نویسنده ابتکار ادامه داده که دلیل موفقیت دولت اول روحانی این بود که مردم آن زمان امیدوار بودند و نه مثل الان ناامید و سرمایه اجتماعی این چنین ریزش نکرده بود.

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس در روزنامه آرمان هم گلایه روحانی از بی‌اختیاری را موجه دانسته اما یادآوری کرده در همان‌جا که رییس‌جمهوری اختیار دارد هم، دستش باز نیست. قاسم میرزایی تصریح کرده که نهادهای موازی و افراد و اشخاص متفرقه، اجازه نمی‌دهند تا رییس‌جمهوری از اختیاراتش استفاده کند و نمونه‌اش مجمع تشخیص مصلحت است و قوه قضاییه که در برخی موارد به صورت سلیقه‌ای، تصمیمات دولت را خنثی می‌کند.

اما بشنوید از ضیافت افطار دیشب رهبر جمهوری اسلامی و اینکه در جمع شعرای حکومتی، نسبت به سرنوشت زبان فارسی و فرسودگی زبان، ابراز نگرانی کرده و اتفاقا از صدا و سیما هم گله کرده که برخی از ترانه‌هایی که پخش می‌کند، بی‌محتوا و از لحاظ زبانی سخیف است.

روزنامه جام‌جم ارگان صدا و سیما که مخاطب خامنه‌ای بوده، تمثال رهبری را در صفحه اول کار کرده با این تیتر «حافظ پارسی» و خبر داده که رییس صدا و سیما دستور داده که در این سازمان از زبان فارسی اصیل صیانت شود.

سرمقاله روزنامه جوان هم درباره حرف‌های رهبری است نوشته که «این شعرخوانی‌ها بهانه‌ای برای گریستن است». جوان از دلیل گریستن گفته و اینکه به تازگی ویدیو کلیپی از دانش‌آموزان فرانسوی منتشر شده که تحت نظارت یک استاد موسیقی که سازهای کوبه‌ای ایرانی می‌نوازد، شعر مولانا را سلیس و بی‌غلط می‌خوانند و آن وقت در ایران دانش‌آموزان یک ترانه بی‌معنی و سخیف را (منظور ترانه «جنتلمن» از «ساسی مانکن») همراه با معلمانشان هم‌خوانی می‌کنند. برویم سروقت روزنامه‌خوانی در اولین روز از آخرین ماه بهار.

روحانی صریحا بگوید که چه می‌خواهد

یک اصول‌گرا و یک اصلاح‌طلب، درباره درخواست روحانی برای افزایش اختیارات رییس‌جمهوری با آفتاب گفت‌وگو کرده‌اند.

محمدصادق جوادی حصار، از فعالان اصلاح‌طلب گفته در شرایط فعلی روحانی درخواست موجه‌ای دارد تا بتواند در این جنگ اقتصادی با اختیارات بیشتر موفق باشد؛ اختیاراتی مانند اعلام شرایط خاص و اینکه بتواند عملکرد سه قوه را هماهنگ کند.

حسین کنعانی‌مقدم اما نظر دیگری دارد؛ این اصول‌گرا معتقد است که روحانی باید صریح و شفاف بگوید که چه می‌خواهد. اگر دولت می‌خواهد تا اجازه استفاده از صندوق ذخیره ارزی را پیدا کند، این را مشخصا بگوید هر چند که این امکان سم مهلکی برای کشور است و اگر اختیارات در حوزه روابط خارجی می‌خواهد، باید بداند که سیاست‌های خارجی را نظام تعیین می‌کند. کنعانی‌مقدم این را هم گفته که ایهام گفتاری روحانی به جمهوری اسلامی صدمه می‌زند.

jomhouri
وزیر دفاع ناشی بریتانیا

پنی موردانت، وزیر دفاع جدید بریتانیا گفته که رفتار ایران در منطقه تنش‌زاست و در صورت درگیری نظامی میان ایران و آمریکا، بریتانیا در کنار ایالات متحده می‌ایستد. سرمقاله جمهوری اسلامی با عنوان «گزافه‌گویی‌های جاهلانه» به گفته‌های وزیر دفاع بریتانیا پرداخته و نوشته که خانم وزیر ناشی است و باید بداند که حمایت از آمریکای ترامپ به نفع بریتانیا نیست.

در این یادداشت آمده که ترامپ از تصمیم بریتانیا مبنی بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت کرد نه برای مصالح بریتانیا بلکه به این دلیل که ترامپ علاقمند به فروپاشی اتحادیه اروپاست.

جمهوری اسلامی این را هم گفته که بریتانیا و آمریکا در منطقه خاورمیانه تروریست‌ها را پشتیبانی می‌کرده‌اند و حالا که ایران این گروه‌ها را شکست داده، عصبانی هستند.

شکست دولت در کنترل گرانی

هر گونه دخالت دولت در قیمت‌گذاری، باعث احتکار کالا می‌شود و اقدامات دولتی علیه گرانی هم تا به حال شکست خورده است.

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران گفته که شکست بزرگ دولت در سال گذشته اختصاص دلار دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اقلام اساسی بود که در نهایت این کالاها یا وارد نشدند و یا با قیمت آزاد و گزاف سر از بازار درآورد.

افسردگی نسل‌های امروز و فردای ایران را تهدید می‌کند

جامعه ایران افسرده است و این خمودگی و ناامیدی از نسلی به نسل دیگر سرایت می‌کند. آرمان گزارشی از غم و اندوه ایرانیان داده و نوشته که افسردگی در میان جوانان شایع است و بی‌امیدی به آینده دلیل بزرگ این حالت خطرناک روحی است.

آرمان با بیان اینکه اگر می‌خواهی کسی را از پای دربیاوری از او شادی و خنده را بگیر، افزوده که هیچ نهادی متولی پر کردن اوقات فراغت و شادی‌سازی برای نوجوانان و جوانان ایرانی نیست و با تداوم این وضعیت نسل ناکارآمدی خواهیم داشت.

دوچرخه و اداره کشور

اگر خبرها را پیگیری کرده باشید، لابد شنیده‌اید که دادستانی اصفهان دوچرخه سواری زنان در این شهر را ممنوع کرده و گویا که این نظر حقوقی بر اساس سلیقه امام جمعه اصفهان ابراز شده است.

دیروز اما غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه گفته که دوچرخه‌سواری زنان منع قانونی ندارد و حالا معلوم نیست حکم دادستانی اصفهان تغییر می‌کند یا نه.

فریده غیرت در این باره یادداشتی در اعتماد نوشته و با تعجب گفته که در شرایطی که کشور در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخی‌اش است، عده‌ای گرفتار دوچرخه‌سواری زنان هستند.

این فعال حقوق زنان ادامه داده که اصولا زنان چه دوچرخه‌سواری بکنند و چه نکنند چه اتفاقی در کشور می‌افتد و چه اختلالی در امور ایجاد می‌شود.

غیرت ادامه داده که یک‌سری از افراد همیشه دنبال ایجاد بحران هستند وگرنه دوچرخه‌سواری زنان می‌تواند اقتصادی باشد و به کاهش آلودگی هوا هم کمک کند اما معلوم نیست این مخالفت‌ها چه دلیلی دارد و مگر چند درصد از زنان دوچرخه‌سواری می‌کنند که برخی این همه حساسیت دارند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More