شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۴ آبان

دولت روحانی مانع تولید ملی است

مگر می‌شود نهاد تشخیص مصلحت یک مملکت سیاستش «بلاتکلیفی» باشد؟! دیروز، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی‌رغم به سر آمدن مهلت یک‌ساله این نهاد برای تصمیم‌گیری درباره لوایح پالرمو و سی.اف.تی، گفته است نه رد آن‌ها به صلاح است، نه پذیرفتنشان. روزنامه آفتاب یزد تیتر زده است «بلاتکلیفی!»

شرق سه دیدگاه مختلف از اردوگاه اصلاح‌طلبان پیرامون انتخابات را بازتاب داده است. آذر منصوری گفته است مهم نیست نامزدها چه کسانی‌اند، باید دید چگونه انتخاب می‌شوند. غلامحسین کرباسچی اما می‌گوید اهمیت ندارد چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است چه می‌کنید. محمد نعیمی‌پور کلا مشارکت مشروط را عاقلانه نمی‌داند. 

فائزه هاشمی از هواداران تحریم است و به مشارکت در انتخابات امیدی ندارد. او به صدای اصلاحات گفته است «دوباره رای بدهیم که چه کسی سر کار بیاید؟»

«شما لیست بدهید»، اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که طرح انتخاب نامزدها را به بدنه جبهه اصلاحات بسپارند. روزنامه‌های «سازندگی» و «ابتکار»  سامانه رای‌سنجی اصلاح‌طلبان (سرا) را نقد و بررسی کردند و یکی آن را «دموکراسی وارونه» خواند و دیگری آن را «چالش» دید.

در طرح سرا آمده است بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان شامل اعضای احزاب اصلاح‌طلب و همه فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب با عضویت در یک سامانه رای‌سنجی به نام طرح «سرا» می‌توانند در گزینش نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شرکت کنند. ابتکار از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پرسیده است ما که حزب نداریم، چطور تشخیص می‌دهند افراد واقعا از بدنه اصلاحات‌اند یا نه؟

روزنامه‌های اصول‌گرا هنوز به طرح سرا واکنشی نشان نداده‌اند. آن‌ها سرگرم پوشش تصویری و خبری از مراسم ۱۳ آبان مقابل سفارت سابق آمریکا بودند و روزنامه جوان حضور دانش‌آموزان در راهپیمایی حکومتی را «نسل چهارم استکبار‌ستیز» خواند و وطن امروز «نسل پنجم ضدآمریکایی»! چهل سال از گروگانگیری می‌گذرد و شعار مرگ بر آمریکا همچنان هویت‌ساز نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، خودش سخنران مراسم ۱۳ آبان بود و با پای شکسته رفته بود که بگوید آمریکا دنبال مذاکره نیست، دنبال دیکته کردن خواسته‌هایش است. اما گزارش اصلی و تیتر یک کیهان از راهپیمایی ۱۳ آبان نیست. کیهان با فعالان اقتصادی گفت‌و‌گو کرده است تا از زبان آن‌ها بگوید «می‌توانیم به تولید رونق بدهیم، دولت همکاری نمی‌کند».

آن سوی میدان، پوستر جنجالی تبلیغ چند‌همسری موضوع بحث و بررسی روزنامه‌های اعتماد، ابتکار و همدلی است. اعتماد گزارش اصلی امروز را به این موضوع اختصاص داده و پرسیده است «چند‌همسری مساله کیست؟» و همدلی تیتر زده است «شلوار‌ دوتایی‌ها»، ابتکار هم گفته است باید از فرصت داغ شدن موضوع استفاده کرد و وضع قوانین سختگیرانه بر تعدد زوجات و ممنوعیت تبلیغ چند‌همسری از صدا‌و‌سیما را به‌طور جدی پیگیری و مطالبه کرد.  

خبرهای بیشتر را در ادامه بخوانید.

دنیای اقتصاد: اروپایی‌ها رفتند، ترکیه و افغانستان سرلیست شدند

 

به گزارش دنیای اقتصاد، ترکیب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت ایران تغییر کرده است. تا پیش از این، سرمایه‌گذاران اروپایی در سرلیست پروژه‌های ایرانی قرار داشتند، اما داده‌های نیمسال اول ۹۸ نشان می‌دهد اکنون ترکیه، افغانستان و امارات متحده عربی در رده اول تا سوم سرمایه‌گذاری در ایران قرار گرفته‌اند.

مجموعا امسال ۵۲ طرح با سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شده است، که نسبت به سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته است. به گزارش دنیای اقتصاد، سرمایه‌گذاری‌ها اغلب در طرح‌های کوچک و بعضا متوسط با سرمایه‌بری کمتر بوده است، طرح‌هایی که می‌توانند با مشکل کمتری از تحریم‌ها عبور کنند.

بیشترین تقاضا برای جذب سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی بوده است و در رده بعدی استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، قزوین و زنجان قرار دارند.

طرح‌هایی مثل تولید پودر نوشیدنی فوری، تولید، بسته‌بندی و توزیع گلوله‌های پینت‌ بال، تولید جانماز و سجاده، تولید مکمل‌های دارویی، تولید دستمال کاغذی و پوشک بچه و تولید لوازم بهداشتی چینی از جمله طرح‌های سرمایه‌گذاران خارجی در خراسان رضوی است.

نگاهی کلی به طرح‌های مصوب نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خارجی، با توجه به پایین بودن دستمزد و مواد اولیه، قیمت نهایی تولید و بسته‌بندی در ایران را به‌صرفه می‌بینند.

کیهان: دولت روحانی مانع تولید ملی است

روزنامه کیهان منتقد اصلی سیاست‌های توسعه برون‌زای دولت روحانی است و معتقد است برجام و پسابرجام و مذاکره با آمریکا و اروپا اقتصاد و تولید کشور را معطل کرده است. کیهان امروز نه در قالب یادداشت و گزارش که در گفت‌و‌گو با فعالان اقتصادی، بر ادعای خود مهر تایید و موافقت زده است.

یک تولید‌کننده صنایع چرم گفته است به‌دلیل نبودِ حمایت دولتی و سیاست‌های وارداتی، فروش محصولات چرم افت شدیدی داشته است. مشکلات متعدد ارزی برای واردات مواد اولیه، فشار مالیات و بوروکراسی پیچیده دریافت مجوزها، از دغدغه‌های تولیدکنندگان است. به باور این فعال اقتصادی، تعرفه واردات باید به‌نفع تولید داخلی تغییر کند تا شاهد رونق تولید باشیم.

فعال اقتصادی دیگری در صنعت شیرآلات گفته است اگر یک روز دو میلیون فروش داشته باشیم، جشن می‌گیریم، چون خریداری وجود ندارد و خیلی از فعالان این صنعت کار را رها کردند و رفتند. من هم می‌خواهم بروم و سرمایه‌ام را در بانک بگذارم.

مصاحبه‌شوندگان معتقدند وضعیت در دوران احمدی‌نژاد بهتر بود و سیاست‌های دولت روحانی را اشتباه و تحریم را بهانه دولت برای کم‌کاری می‌دانند.

کیهان نتیجه گرفته است نرخ ارز و التهاب روانی ناشی از تحریم مدیریت شده است و تحریم‌ها دیگر اثری ندارد. اکنون، مانع اصلی تولید کشور تحریم داخلی و سیاست انتظار برای غرب است که اقتصاد کشور را معطل نگه داشته است.  

سازندگی: «سرا» دموکراسی وارونه است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با روزنامه این حزب، از دلایل مخالفتش با طرح انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفته است. موافقان طرح آن را دموکراتیک‌تر شدن روند انتخاب نامزدها می‌دانند. اما غلامحسین کرباسچی به این طرح اشکال می‌گیرد که اساسا مغایر قانون انتخابات است. به عقیده او، خلاف قانون است که در شبکه‌ای مجازی برای برخی افراد تبلیغات گسترده صورت بگیرد، در حالی‌که موعد تبلیغات انتخاباتی فرا نرسیده است. اگر هم به هفته آخر موکول کنند، کارایی چندانی ندارد.

بر اساس طرح سرا، هر کدام از اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان حداکثر ۲۰ نفر را انتخاب می‌کنند و آن ۲۰ نفر هر کدام حداکثر ۲۰ نفر بعدی را انتخاب می‌کنند تا این جمعیت به ۱۶ هزار نفر برسد و بعد، این ۱۶ هزار نفر در سامانه رای‌سنجی ثبت‌نام می‌کنند و لیست نهایی با توجه به میزان رای‌ها در این سامانه بسته می‌شود.

کرباسچی درباره کارایی ساخت این هرم برای بدنه‌سازی اجتماعی تردید دارد و پرسیده است بدنه اجتماعی جبهه اصلاحات چقدر است؟ به باور این فعال سیاسی، با هر ساز‌و‌کاری جمعیتی ۴۰۰ نفری درست کنید، وقتی اکثر آن‌ها از فیلتر شورای نگهبان عبور نکنند، چه اقدام مهمی صورت گرفته است؟ این سازوکار در کشورهایی جواب می‌دهد که تصمیم احزاب حرف اول و آخر رقابت انتخاباتی است، نه در جمهوری اسلامی ایران و با وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان. 

کرباسچی گفته است بدنه اجتماعی باید وجود داشته باشد، نه این‌که بسازیم و بگوییم این‌ها مردم‌اند. به باور کرباسچی، طرح سرا روشی قلابی، فاقد شفافیت و کارایی و کاریکاتوری از دموکراسی است.

رسالت: ۴ دقیقه تا غنی‌سازی ۲۰ درصد

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی، در نشستی خبری، از راه‌اندازی ۱۶ سانتریفیوژ جدید گفته است و این‌که قبل از برجام، سوی عملیاتی ما حدود ۱۱ هزار سو (واحد جداسازی در فرایند غنی‌سازی) بود، بعد از گام سوم کاهش تعهدات برجام، الان سوی ما به ۸ هزار و ۶۰۰ سو رسیده است. به گفته صالحی، تا دو ماه دیگر، ایران به میزان سوی قبل از برجام باز می‌گردد.

صالحی درباره تقویت توان هسته‌ای ایران، نصب سانتریفیوژ‌های جدید و تلاش‌ها برای ساخت اولین مجتمع تولید سوخت برای راکتور بوشهر گفته است. اما پاسخ او به سوال خبرگزاری فارس به‌سرعت تیتر رسانه‌ها و روزنامه‌های اصول‌گرا شد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی گفته است امیدواریم به این مرحله نرسیم، اگر به این مرحله برسیم، فقط ۴ دقیقه طول می‌کشد.

صالحی درباره زمان اعلام گام چهارم کاهش تعهدات برجام اظهار بی‌اطلاعی کرده اما اطمینان داده است او و تیمش دارند فرمان ۹ ماده‌ای آیت‌الله خامنه‌ای را اجرا می‌کنند که قبل از برجام داده بود. صالحی گفته است ۴ بندی را که به ما مربوط بود موبه‌مو اجرا کردیم. 

صالحی در عین حال اعلام کرده ایران هنوز به تعهدات هسته‌ای پایبند است، فقط چند تا از بازرسی‌های توافق‌شده در برجام متوقف شده، ولی پروتکل الحاقی و توافقنامه پادمان پابرجاست.  

گفتنی است اروپا تهدید کرده در صورت ادامه کاهش تعهدات از سوی ایران و اجرای گام چهارم، از برجام خارج می‌شود.

جام جم: یکی برای همه، همه برای یکی

مخالفت‌ها با تبلیغات چند‌همسری روشن است، روزنامه‌های سازندگی و اعتماد هم با استناد به گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه با کارمندان دفترش، آن را سند مخالفت صریح رهبری با تعدد زوجات مطرح کرده‌اند. منتقدان صدا‌و‌سیما را مروج چند‌همسری معرفی می‌کنند و پوستر جنجالی را هم ادامه سیاست فرهنگی صدا‌و‌سیما می‌دانند. اما ببینیم روزنامه رسمی صدا‌و‌سیما، جام جم، درباره پوستر کارگاه آموزشی چند‌همسری چه نوشته است.  

جام جم تیتر زده «چند و چون چند‌همسری» و نوشته است شوخی شوخی همه چیز جدی شد. جام جم در گزارشی، گفته‌های مدیر موسسه حسنی، برگزار‌کننده کارآگاه آموزشی، و واکنش‌های مثبت آدم‌های واقعی در فضای مجازی را پوشش داده است. البته اعتراف کرده در فضای مجازی، مخالفان پرتعدادتر و آتششان تندتر است.

جام جم اسم‌های جایگزین هوو در فضای مجازی را جالب دیده و در گزارشش از هم‌عشق و همیار گرفته تا همراه دوم، هم‌شوهر، دلدار دوم، شوهر‌یار و معشوقِ معشوقم آمده است.

از نظر گزارشگر جام جم، گردانندگان موسسه حسنی در قم دلشان فقط برای مردها نمی‌سوزد، بلکه دغدغه‌شان ۴ تا ۵ میلیون زن باکره و مطلقه ۳۰ تا ۴۹ ساله‌ای است که بی‌همسر مانده‌اند.

جام جم اشاره‌ای یک‌خطی می‌کند به نظر پدری که نوشته است آیا مروجان چند‌همسری دوست دارند دخترشان زن چندم مردی شود؟ و گزارشگر دوباره به نظرهای موافق باز‌می‌گردد و می‌نویسد جملاتی ذهنش را قلقلک داده است مثل جمله زنی که نوشته بود «یکی برای همه و همه برای یکی».    

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More