شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ اسفند‌ماه

دولت تنهای تنهاست

 

 

پس از دو روز از حمله تروریستی به مسلمانان در نیوزیلند، هنوز روزنامه‌ها پیگیرند، البته این پی‌جویی بیشتر از سمت روزنامه‌های اصول‌گراست، با همان نقل تکراری که دولت‌های غربی ضد‌اسلام‌اند.

سرمقاله امروز جمهوری اسلامی بین جمعه سیاه نیوزیلند و عملکرد دولت‌های اروپایی و آمریکا نسبتی دیده و حتی کارنامه استعمار در آسیا و آفریقا را هم پیش کشیده و در آخر نتیجه گرفته است که فرق دولتمردان اروپایی با ترامپ در این است که رییس‌جمهوری آمریکا در بیان تفکرات نژادپرستانه صراحت دارد.

روزنامه کیهان هم دست به قیاس زده است و مجاهدین خلق و داعش را در روش و هدف، با تروریستی که مسلمانان را در نیوزیلند کشت مشترک دیده است. کیهان نوشته است مجاهدین در دهه شصت، ۱۷ هزار نفر را کشتند و روش کشتارشان هم ترور و بمب‌گذاری بود و بسیاری از قربانی‌ها فقط به این دلیل که شکل هواداران حکومت بودند، کشته شدند. به نوشته کیهان، داعش همان روش مجاهدین را داشت و می‌خواست مسلمانان را نجات دهد، همان‌طور که تروریست‌های نیوزیلندی می‌خواهند نژاد سفید اروپایی را نجات دهند.

اما به نظر می‌رسد روزنامه دولتی ایران با کار کردن عکس وزیر نیوزیلند که برای همدردی، محجبه به دیدار مسلمانان رفته، سعی داشته است بگوید همه کارگزاران غربی، آن‌طور که اصول‌گراها اصرار دارند، ضد‌مسلمان و نژاد‌پرست نیستند.

از اقیانوسیه برگردیم به ایران. غلامرضا مصباحی مقدم، عضو اصول‌گرای مجمع تشخیص مصلحت، در واکنش به فشار افکار عمومی درباره تصویب اف.ای.تی.اف و پالرمو گفته است مردم چه حقی دارند به تصمیم‌گیرندگان نظام فشار بیاورند تا کاری را بکنند یا نکنند. این توپ پُر علیه مردم البته بی‌واکنش نمانده است.

روزنامه همدلی با تیتر «همه چیز دست ملت است»، جواب مصباحی مقدم را داده است. صادق زیبا کلام، تحلیل‌گر سیاسی، هم درباره گفته‌های عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چند کلمه‌ای با روزنامه آفتاب صحبت کرده و گفته است همه‌پرسی درباره اف.ای.تی.اف به کنار، حداقل یک نظرسنجی ساده برگزار کنید تا نظر مردم را بدانید. این استاد دانشگاه نتیجه گرفته است که اصول‌گراها از رفراندوم می‌ترسند و می‌دانند بیشتر مردم و قشر تحصیل‌کرده مملکت با پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف موافق‌اند.

این را هم بشنوید که محمد‌جواد ظریف را به تلویزیون راه ندادند. روزنامه آفتاب گزارش داده است به‌رغم این‌که رامبد جوان، مجری و تهیه‌کننده برنامه طنز خندوانه، ظریف را دعوت کرده بود، مسئولان صدا‌و‌سیما اجازه حضور ظریف در این برنامه را ندادند. این در حالی است که پیش‌تر، شخصیت‌ اصول‌گرایی مثل حداد عادل، پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی ایران، در این برنامه شرکت کرده بود. آفتاب گوشزد کرد این بی‌تفاوتی به وزیر خارجه در حالی است که او چند هفته پیش، در اعتراض به همین نوع برخوردها، استعفا داده بود.

دولت تنهای تنهاست
روحانی از اصلاح‌طلب‌‌ها دورتر نشود
هیچ پیامبری در بازار قدم نمی‌زند
مردم از جریان‌های سیاسی عبور می‌کنند، اما از دین و کشور نه
مطالبات اقتصادی مردم در سال ۹۸
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More