شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۷ تیر

دوست دارم قصاص شوم

جلسه دوم دادگاه محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران که به اتهام قتل همسرش، محاکمه می‌شود، آنقدر داغ بود و جذاب بود که اخبار تنش میان ایران و آمریکا و حتی ادعای ترامپ مبنی بر اینکه در حال مذاکره با ایران است را تحت‌الشعاع قرار داد و بیشتر روزنامه‌ها ترجیح دادند با عکسی از دادگاه بر پیشخوان بروند.

روزنامه خراسان با این تیتر که «نجفی همه را شوکه کرد» اشاره‌ای داشته به اینکه محمدعلی نجفی اتهام قتل عمد را نپذیرفته است. ادعای وکیل او اما همه معادلات را برهم زد؛ حمیدرضا گودرزی، وکیل شهردار سابق تهران مدعی شده که در صحنه جرم اسلحه دیگری هم وجود داشته و احتمالا میترا استاد، همسر مقتول نجفی به دست شخص دیگری کشته است. همین اظهارات که مسیر پرونده را تغییر می‌دهد، پای حقوقدان‌ها را به روزنامه‌های امروز باز کرده و از قضا نعمت احمدی امروز در سه روزنامه اعتماد و آرمان و  جهان صنعت، یادداشت نوشته که در نوع خود رکوردی است.

صفحه اول روزنامه اصول‌گرای وطن امروز با اینکه دادگاه نجفی را پوشش داده اما نقل قولی از او کرده و عکسی را به چاپ رسانده که با دیگر روزنامه‌ها متفاوت است.

وطن امروز از قول نجفی تیتر زده که «دوست دارم قصاص شوم». عکس اول در این روزنامه هم نجفی را نشان می‌دهد که در جلسه دادگاه، اسلحه کمری را به دست گرفته و نگاهش به خشاب خالی است.

روزنامه اصول‌گرای رسالت نیز به بهانه نجفی، خدمت اصلاح‌طلبان رسیده و تیتر زده: «دفاعیاتی از جنس اصلاح‌طلبان». رسالت نوشته که اصلاح‌طلبان برای تبرئه نجفی که یکی از آن‌هاست، از هیچ تهمتی به مقتوله، ابا نداشتند و در روزنامه‌هایشان نوشتند که میترا استاد، با نهادهای امنیتی در ارتباط بوده و مهدور الدم است و باید از آن‌ها پرسید که مگر شما با خشونت علیه زنان مبارزه نمی‌کردید، پس چه اتفاقی افتاده که حالا پا بر خون یک زن می‌گذارید.

دیروز خبر رسید که دولت قصد دارد بودجه صدا و سیما را تا زمانی که ناظران بر این سازمان از برنامه‌های تلویزیون، ابراز رضایت نکرده‌اند، قطع کند. ماجرا هم به سریال گاندو باز می‌گردد که دولت را به فریب‌خوردگی از جاسوسان متهم کرده است و گویا این سریال، وزیر خارجه را حسابی عصبانی کرده بود.

روزنامه‌های اصول‌گرا به همین مناسبت، به دولت حمله سراسری کرده‌اند و روزنامه وطن امروز کار دولت را گروکشی دانسته و نشانه اینکه روحانی ظرفیت نقد ندارد. اما به نظر می‌رسد که روزنامه دولتی ایران با یک خبر همه‌چیز را ختم به خیر کرده است. ایران از قول یک منبع آگاه، اصل ماجرا را تکذیب و خیال صدا و سیما و اصول‌گرایان را آسوده کرده است.

از روزنامه ابتکار هم برایتان بگوییم که در صفحه اول گزارشی منتشر کرده به مناسبت چهل و نهمین سالگرد افتتاح گورستان بزرگ تهران و همان بهشت زهرا. حالا اینکه چرا باید این گزارش که عنوانش«نیم قرن مردگی» است در ویترین روزنامه جا خوش کند را باید از سردبیر ابتکار پرسید.

ابهام دو اسلحه

حمیدرضا گودرزی، وکیل شهردار پیشین تهران، سال‌ها بازپرس ویژه قتل بوده و اشراف و شناخت کافی از پرونده‌های جنایی دارد و باید حرفش را درباره وجود اسلحه دیگری در محل جرم، جدی گرفت.

نعمت احمدی با بیان آنچه آمد، ادامه داده که باید دید چرا دفاعیات نجفی و وکیلش متفاوت است و این را هم در نظر داشت که در جرایم جنایی، متهم می‌تواند آنچه اعتراف کرده را انکار کند و دادگاه این حق را به متهم می‌دهد.

به نوشته این حقوقدان، کارشناسی اسلحه دو روز بعد از حادثه صورت گرفته و حرف‌های وکیل پرونده مبنی بر اینکه جای شلیک ۹ گلوله بر در و دیوار خانه مقتول پیدا شده، قابل تامل است چه اینکه در دادگاه هم تکذیب نشد و به نظر می‌رسد که باید کارشناسی دقیقی انجام شود.

جنگ فرسایشی راهبرد آمریکا برای تضعیف ایران

این طور که فریدون مجلسی در سرمقاله آرمان نوشته جنگ اقتصادی آمریکا، توانسته فروش نفت ایران را محدود کند و صادرات و واردات کشور را مختل کند.

این دیپلمات قدیمی تصریح کرده که آمریکا می‌خواهد با وقت‌کشی، ایران را تضعیف کند که یا امتیازی بدهد و یا نظام دچار فروپاشی شود و آمریکایی‌ها تجربه چنین جنگ فرسایشی را در مقابل شوروی داشته‌اند و نتیجه هم گرفته‌اند.

به گفته مجلسی اینکه آمریکا مدام تکرار می‌کند که قصد براندازی حکومت را ندارد و فقط می‌خواهد تا ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، در راستای فرسایش توان ایران و اتلاف وقت است وگرنه چرا آمریکا با پاکستان که هم کشوری اسلامی است و هم بمب اتم دارد، مشکلی ندارد؟

به دموکرات‌ها دل نبندیم

برخی می‌گویند ایران امیدوار است که ترامپ یا استیضاح شده و برکنار شود و یا در انتخابات آتی از رقیب دموکرات، شکست بخورد.

محمدرضا ستاری هر دو گزینه امیدواری را بیهوده دانسته و نوشته که اولا فرآیند استیضاح رییس‌جمهوری در آمریکا پیچیده است و با فرض برکناری ترامپ، دولت به دست مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری می‌افتد که از خود ترامپ تندروتر است.

نویسنده اعتماد تصریح کرده که با بهبود اقتصادی آمریکا در دوره ترامپ و اینکه گروه‌های قدرتمند اقتصادی و سیاسی و سفیدپوستان آمریکا از او حمایت می‌کنند، احتمال پیروزی دوباره‌اش در انتخابات زیاد است.

محمدرضا ستاری این را هم گفته که اگر دموکرات‌ها پیروز انتخابات باشند، باز هم معلوم نیست آمریکا به برجام بازگردند و باید در نظر داشت که ممکن است دموکرات‌ها پیش‌شرط‌های تازه‌ای برای مذاکره مطرح کنند.

چسبندگی قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات

دیروز قیمت دلار در بازار پایین آمد و به کانال ۱۱ هزار تومان فروکش کرد و با این حال هنوز تاثیر کاهش قیمت ارز بر کالاهای مصرفی محسوس نیست. این‌طور که روزنامه اقتصادی اسکناس گزارش داده، برخی از کالاهایی که دیر از کاهش قیمت ارز متاثر می‌شوند در هفته آینده ارزان خواهند شد و کالاهایی مثل طلا و سکه البته همین دیروز در پی کاسته شدن از قیمت ارز، روند نزولی داشته‌اند.

شیب فقر و شتاب تورم

مسعود رضوی درباره اتفاقی که یکی دو روز پیش برایش افتاده نوشته و اینکه از یک فروشگاه، دو شانه تخم‌مرغ خریده و از آنجا که در مغازه فقط یک شانه تخم‌مرغ موجود بوده، همان را خریده و پول دومی را داده تا فردا برود و بگیرد و روز بعد قیمت تخم‌مرغ بالاتر رفته و مجبور شده مابه‌التفاوت قیمت را هم پرداخت کند.

نویسنده روزنامه اطلاعات ادامه داده که در شش ماه گذشته اقلام معیشتی مردم، به‌طور متوسط، ماهانه ۱۰ تا ۲۰ درصد گران شده و تورم چنان شتابی گرفته که اقشار مختلف هر روز به دره فقر سقوط می‌کنند.

به نوشته مسعود رضوی، تورم افسارگسیخته باعث می‌شود که جامعه دچار دوقطبی خطرناکی شود و یک سو بردگان بسیار فقیر باشند و سویی دیگر مرفهان و ثروتمندان.

شوق قشنگ شدن در میان ایرانیان

حتی در این اوضاع آشفته اقتصادی هم مطب پزشکان زیبایی شلوغ است و گویا به تازگی عمل جراحی زیبایی به مردان هم سرایت کرده و بین مردها هم عمل بینی اپیدمی شده است.

به گزارش همدلی از هر پنج نفری که برای عمل بینی به مراکز زیبایی می‌روند، دو نفر مرد هستند. این در حالی است که عمل زیبایی آنقدر بین زن‌ها زیاد شده که دیگر کمتر چهره منحصر به فردی را می‌توان یافت و بیشتر زن‌ها و دخترها با گونه‌ها و بینی و لب عمل کرده، شبیه هم شده‌اند.

برخی معتقدند که معیارهای زیبایی در جامعه ایران تغییر کرده و همین باعث شده تا توقعات بالا برود و به نظر می‌رسد که هنوز به زنان مثل کالا نگاه می‌شود و این نگاه ابزاری را می‌توان در آگهی‌های استخدامی هم مشاهده کرد.

از سویی دیگر پوشش و حجاب باعث شده تا زنان بر روی رخسار خود تمرکز کرده و با آرایش غلیظ و عمل‌های متنوع زیبایی، خودنمایی کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More