شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۶ مهرماه

دلواپسان شبیه ترامپ‌ هستند

 

بعد از هفته‌ها جدال قلمی بین روزنامه‌های موافق و مخالف «اف‌ای‌تی‌اف»، عاقبت مجلس رای به پیوستن داد و حالا صفحه اول کیهان که سردمدار مخالفان بود، دیدنی است که با ناامیدی، تیتر زده است: «رای در تاریکی». با این‌حال، مخالفان هنوز امیدوارند. عزت‌الله ضرغامی در توئیتر خوشمزگی کرده و نوشته که منتظر بازی برگشت در شورای نگهبان است؛ اما هرچه هست، روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز حسابی رجز خوانده‌اند. از آفتاب یزد که نوشته رای مجلس پیروزی منطق بر بلوا بود، تا همشهری که رای مجلس را شکست حصر مالی ارزیابی کرده است. از مجلس که بگذریم، قتل روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری کشورش در ترکیه هم بازتاب گسترده‌ای داشته است و روزنامه‌ها این قتل را به‌گردن محمد بن‌سلمان، شاهزاده سعودی، نهاده‌اند. امروز هشتم اکتبر، در ایران، روز کودک هم بود که با موضوع مبارزه با خشونت علیه کودکان پیوسته است و روزنامه‌های همدلی و قانون، صفحات ویژه‌ای در این زمینه داشتند. بد نیست روزنامه‌خوانی را با کیهان شروع کنیم که امروز حال خوشی نداشت.

 

یادتان باشد وزیر خارجه ما هستید

 

دیروز نمایندگان مخالف از ظریف خواستند که تضمین دهد با پذیرش «اف‌ای‌تی‌اف»، اوضاع اقتصادی روبه‌راه می شود و ظریف تضمین نداده بود و گفته بود می‌تواند تضمین کند که با ردش، اوضاع از همین که هست هم بدتر می‌شود. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، در ستونی باعنوان «نکته» در صفحه دوم این روزنامه، به ظریف تشر زده است که وزیرخارجه ایران است و نباید مصالح آمریکا را لحاظ کند و نوشته است:

«هرگاه علیه ایران اسلامی بهانه‌ای می‌تراشند، وزارت‌خارجه ایران به‌جای مقابله با آن، همه تلاش و توان خود را به‌کار می‌گیرد و مجلس و دولت را به خط می‌کند تا مشکل پیش‌آمده برای آمریکا را برطرف کند؟! دقیقا مانند اینکه دشمن در میدان جنگ به آرایش نظامی ما اعتراض کند و ما برای کسب رضایت دشمن -یا به‌قول آقای ظریف، برای اینکه بهانه را از دست دشمن بگیریم!- آرایش نظامی خود را آن‌گونه که دشمن خواسته است، تغییر بدهیم... آقای ظریف، برادر بزرگوار، شما وزیر خارجه ما هستید، یا مسئول رفع مشکلات آمریکا؟!»

 

روزنامه جهان صنعت
دلواپسان مثل ترامپ هستند

 

یادداشت روز جهان صنعت درپی تصویب «اف‌ای‌تی‌اف»، گریبان دلواپسان را گرفته که چندین‌ماه، داد و فریاد کردند و این طرح را خائنانه دانستند و حتی خواستار طرح عدم کفایت رییس جمهوری شدند. نادر کریمی‌جونی، نویسنده این یادداشت، معتقد است که اگر این دلواپسان قدرت ترامپ را داشتند، همه قراردادها و معاهدات را یک‌جانبه لغو می‌کردند. نویسنده در ادامه، شباهت‌های دیگری هم بین دلواپسان و ترامپ دیده و نوشته است که این جماعت از رو هم نمی‌روند و اگر همه‌چیز نشان دهد که کارشان اشتباه است، بازهم غوغا می‌کنند و به شورای نگهبان فشار می‌آورند و عاقبت هم کار را به مجمع تشخیص می‌کشانند، اما اگر مجمع هم طرح را تصویب کند، بازهم نخواهند پذیرفت.

 

نزدیک دومیلیون تومان خرج هر نفر در پیاده‌روی اربعین

 

صدای اصلاحات با نزدیک‌شدن اربعین و پیاده‌روی سالانه عزاداران تا کربلا، یک حساب‌وکتاب کرده و به این نتیجه رسیده است که برای هر نفر راه‌پیمای اربعین، این سفر زیارتی یک‌میلیون و هفتصدهزار تومان خرج برمی‌دارد. از این هزینه، نفری چهل‌ویک دلار، برای اخذ ویزا به جیب دولت عراق می‌رود، که البته دولت برای هر دلار، ۸۷۰۰ تومان از  زوار می‌گیرد، ولی این هزینه از‌سوی دولت، به دلار واقعی به عراق پرداخت می‌شود. یعنی مابه‌التفاوت ۸۷۰۰ تومان تا قیمت روز دلار را دولت تامین می‌کند و به عراق می‌پردازد. نتیجه اینکه در این شرایط بد اقتصادی، سفر اربعین، چندان هم با مزاج مستضعفان سازگار نیست و می‌توان پیش‌بینی کرد که امسال زوار اربعینی، ریزش کنند.

 

کودک در ایران سرمایه است، نه انسان

 

امروز هشتم اکتبر است که در ایران، روز کودک نام‌گذاری شده و روزنامه همدلی به این مناسبت، در گزارشی به بررسی موضوع خشونت علیه کودکان و وضعیت حقوق کودک در ایران پرداخته است. حقوق کودک و حمایت از کودکان، واژه‌هایی تازه در ادبیات حقوقی و اجتماعی ایران است و قانون حمایت از کودکان، هنوز به تصویت نرسیده و منتظر نظر شورای نگهبان است. همدلی نوشته است که در سنت و فرهنگ ایران، کودکان به‌نوعی سرمایه و کالا هستند، تا انسان صاحب‌حق و همین باعث شده که والدین هرگونه رفتاری با کودکان را حق خود بدانند و بسیاری‌از کودکان در خانوداه احساس ناامنی می‌کنند. همدلی با طاهره امیری، فعال حقوق کودک، گفت‌وگو کرده و او گفته است: «در کشور ما برخی از کودکان، ازسوی خانواده‌ها مورد آزار قرار می‌گیرند، اما هیچ قانون جامعی، از کودک به‌صورت آشکار، حمایت نمی‌کند. مثلا بارها شاهد بوده‌ایم که کودک ازسوی یکی‌از والدین یا هردوی آنان مورد شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته است، اما فردای آن روز، کودک را مجدداً به خانه‌ای که کمتر از شکنجه‌گاه و والدینی که کمتر از شکنجه‌گر نیستند، تحویل می‌دهند. این چرخه نامش کودک‌آزاری است. مثلا چندی‌پیش، سه کودک بوشهری که قربانی خشونت نامادری خود شدند و بعد از مدت کوتاهی مجددا به همان خانه و افراد تحویل داده شدند، مثال روشنی از این چرخه است.»

 

شب الکل نیرزد به بامداد دیالیز

 

مشروبات الکلی غیراستاندارد در ماه‌های اخیر در ایران، حدود صدنفر را به کام مرگ کشیده و با این‌حال، صحبت از مشروب و کسانی که مشروب می‌خورند، هنوز تابوست. یگانه خدامی، خبرنگار روزنامه ایران به کرج و بیمارستان رجایی رفته که مسمومان مشروب استان البرز را به آنجا می‌آورند. گذشته از پرس‌وجو از مسموم‌شده‌هایی که کارشان به دیالیز کشیده، خبرنگار گفت‌وگویی هم کرده با دکترغوغایی، مسئول بیمارستان و شنیده که خیلی از کسانی که مسموم شده‌اند، از ترس به بیمارستان نمی‌آیند و یا وقتی می‌آیند که دیر شده است. به گفته غوغایی، درمیان مسموم‌شدگان همه سنی پیدا می‌شود، از هجده‌ساله تا پنجاه‌ساله. مشروب‌های تقلبی هم حاوی الکل صنعتی بوده است و گاهی حتی کمی مرگ‌موش هم به مشروب اضافه کرده‌اند تا گیرایی داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More