شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دعوای روحانی و جهانگیری سر بنزین

 

 

خبر رسید که در جلسه هیات دولت، بین رییس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، جدلی رخ داده و روحانی به‌تندی و خطاب به جهانگیری گفته است اصلاح‌طلب‌ها می‌خواهند دولت سرنگون شود و اگر در نظر بگیرید که آقای معاون اول سهمیه اصلاح‌طلب‌ها در کابینه است، طعنه روحانی معنادارتر می‌شود. گویا در اعتراض به این برخورد، جهانگیری جلسه را ترک کرده است. خبر قهر جهانگیری خیلی زود در فضای مجازی پیچید و پشت‌بندش دولت و مشاوران روحانی آن را تکذیب کردند. اما تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها و عاقبت اختلاف تایید شد و مثل این‌که کسانی پادر‌میانی کردند و از روحانی و معاونش عکس‌های خندان منتشر شد که یعنی شهر در امن و امان است و صمیمیت بر‌قرار.

عکس روحانی خندان و جهانگیری بشاش را امروز چند روزنامه در همان صفحه اول کار کردند. اعتماد زیر این عکس یادگاری تیتر زده «وحدت از نان شب واجب‌تر است» و علی میرفتاح در یادداشتی با عنوان «وحدت آداب دارد» که بیشتر ابهام دارد تا اطلاعات، نوشته در شرایط خطیر کشور هر‌گونه اختلاف‌افکنی به‌نفع دشمن است و در ادامه هشدار داده که ممکن است اختلاف‌افکنی بین مسئولان نتیجه بدهد و دشمنان بتوانند مردم را بیش از پیش از هم دور کنند.

روزنامه آرمان هم با عکس روحانی و جهانگیری بر پیشخان رفته است، با این تیتر: «بزرگان جهانگیری را برگرداندند». از این دعوای خانگی که بگذریم، بحران ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد و حالا، جان بولتون به ایران اخطار داده است که خویشتن‌داری آمریکا را به حساب ضعف نگذارد. روزنامه اصول‌گرای جوان اظهارت تازه بولتون و پمپئو در روز سوم پس از سقوط پهپاد را به دستور ترامپ دانسته و تیتر زده است «رها‌سازی بولتون و پمپئو پس از ۳ روز»، البته بی‌ادبی این تیتر نیازی به توضیح ندارد.

حرف‌های متناقض ترامپ در چند روز گذشته نیز توجه یادداشت‌نویس‌های مطبوعاتی را جلب کرده است.

علی بیگدلی در روزنامه آفتاب، در یادداشتی با عنوان «دیپلماسی گیج‌کننده یا گیجی در دیپلماسی» نوشته است حرف‌های گیج‌کننده ترامپ که هم‌زمان از مذاکره و جنگ و دوستی می‌گوید ممکن است برای گیج کردن طرف ایرانی باشد و از سویی، نشانه‌ای است از این‌که ترامپ میان دو گروه قرار گرفته است، گروهی به جنگ تشویقش می‌کنند و گروه دیگر هشدار می‌دهند به ایران حمله نکند.

مصطفی درایتی هم در روزنامه آرمان به مسئولان هشدار داده است که «مراقب باشید بهانه دست کسی ندهید». نویسنده آرمان نوشته است هر‌چند ترامپ نمی‌خواهد جنگ را شروع کند، ممکن است در حوادثی مثل آنچه برای پهپاد آمریکایی پیش آمد کار به آبرو و حیثیت آمریکا بکشد و ترامپ بتواند افکار عمومی آمریکا را اقناع کند و منطقه به سمت جنگ برود.

از روزنامه جام جم هم برایتان بگوییم که گزارشی داده است از تبریز و نایب‌قهرمانی تیم فوتسال زیر بیست سال افغانستان در آسیا. مسابقه فینال بین ژاپن و افغانستان در تبریز برگزار شد و تماشاچی‌های ایرانی در کنار افغان‌ها، تیم ملی افغانستان را تشویق کردند. جام جم عکس دو پسر‌بچه را در صفحه اول کار کرده است که پلاکارد پرچم ایران و افغانستان را در دست دارند و تیتر زده است «یاشاسین افغانستان».

ترامپ به‌جای اتاق جنگ، اتاق دیپلماسی تشکیل دهد

 

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه معتقد است تنش میان ایران و آمریکا مهار شده و پس از عبور از نقطه اوج بحران، در حال فروکش کردن است.

این نماینده مجلس با بیان این‌که هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی از سوی ایران، اقدام بازدارنده بود و برای همین کاخ سفید بعد از مدت کوتاهی که آرایش جنگی گرفت، به سمت دیپلماسی حرکت کرد.

فلاحت‌پیشه توضیح داده قدرت پدافند ایران به گونه‌ای است که هیچ متجاوزی از آن جان سالم به در نمی‌برد و حتی روس‌ها پدافند ایران را افسانه‌ای دانسته‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این‌که اختلاف میان ایران و آمریکا با میانجی‌گری به جایی نمی‌رسد، گفته ترامپ بهتر است به‌جای اتاق جنگ، اتاق دیپلماسی تشکیل دهد و سعی کند پل‌هایی را که پشت سرش خراب کرده است ترمیم کند.

قدرت تصمیم‌گیری فردی ترامپ را مغتنم بدانیم

 

 

نقطه قوت ترامپ این است که قدرت تصمیم‌گیری فردی دارد و این را باید مغتنم دانست. عباس عبدی در یادداشتی ابراز امیدواری کرده است که می‌توان تنش بین ایران و آمریکا را کاهش داد.

به نوشته این تحلیلگر سیاسی، وضعیت فعلی در منطقه ناپایدار است و نمی‌تواند تداوم داشته باشد و تحریم‌های آمریکا هم این ناپایداری را بیشتر می‌کند.

عبدی معتقد است آمریکا هنوز پیشنهاد مشخصی برای مذاکره ارائه نکرده است، در حالی‌ که اوباما طرح روشنی برای مذاکره داشت که به توافق برجام ختم شد.

نویسنده اعتماد تنها راه‌حل رفع بحران را بازگشت به چارچوب برجام دانسته و تصریح کرده است بعد از این‌که چارچوب برجام به‌عنوان توافقی که آمریکا هم امضا کرده پذیرفته شد، می‌توان در مورد اعداد و ارقام مذاکره کرد و این‌جاست که تصمیم‌گیری‌های فردی ترامپ را باید مغتنم دانست.

دعوای جهانگیری و روحانی سر بنزین

 

 

ماجرای طعنه روحانی به اصلاح‌طلب‌ها و قهر چند‌ساعته جهانگیری از هیات دولت به مساله بنزین باز‌می‌گردد.

این‌طور که سازندگی گزارش داده است، درباره چگونگی توزیع بنزین دو نظر در کابینه مطرح بوده است، یکی این‌که بنزین دو‌نرخی شود و سوخت یارانه‌ای به‌صورت سهمیه‌بندی و با کارت سوخت عرضه شود، که محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، مدافع این نظر بوده و روحانی هم به این طرح تمایل داشته است.

از سوی دیگر، اسحاق جهانگیری پیشنهاد داده است هر ایرانی سهمیه بنزین داشته باشد و آن را به‌صورت نقدی دریافت کند. روحانی البته با این پیشنهاد مخالفت کرده است، به این دلیل که هر‌گونه توزیع پول می‌تواند تورم را بالاتر ببرد.

سازندگی با علی ربیعی، سخنگوی دولت، هم گفت‌و‌گوی کوتاهی کرده و از او شنیده است که جهانگیری قهر نکرده و دیروز، در اداره جلسه و کنار روحانی بوده است. سخنگوی دولت این را هم گفته که اختلاف نظر همیشه هست، اما هیچ‌گاه به دعوای جناحی و گروهی نرسیده است.

غرق در رکود

 

 

روزنامه جهان صنعت امروز به رکود عمیق اقتصاد ایران پرداخته و گلایه فعالان اقتصادی را منتشر کرده است که از فضای راکد کسب‌و‌کار نالیده‌اند. حمید تهرانی در سرمقاله روزنامه نوشته است که پیش‌بینی‌های بانک جهانی، که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری را منفی ۴/۵ درصد پیش‌بینی کرده بود، تحقق پیدا کرده است و در بازار خبری نیست و مردم فقط چیزهایی را می‌خرند که نیاز فوری به آن دارند.

نویسنده جهان صنعت ادامه داده است که طبقه فرودست و حتی متوسط جامعه مصرف لبنیات و پروتئین را کاهش داده‌اند و به نظر می‌رسد که برای خرید کالاهای غیر‌ضروری دست نگه داشته‌اند. در چنین فضای کاذبی، برخی فروشنده‌ها سعی کرده‌اند با ایجاد بازار دلالی، نمایش خرید‌و‌فروش بدهند و قیمت‌ها را بالا ببرند بلکه سرمایه‌های سرگردان را جذب کنند، اما در این کار موفق نبودند چون سرمایه‌گذارها سودی نکردند و حالا همه فروشنده‌اند.

موافق‌ها و مخالف‌های شب‌های روشن تهران

 

 

بسیاری از جوانان و حتی خانواده‌ها خواهان زیست شبانه‌اند، به این معنی که دوست دارند تا پاسی از شب در خیابان قدم بزنند و کافه و رستوران و تئاتر و سینما بروند.

شورای شهر تهران سال گذشته احیای زیست شبانه در پایتخت را تصویب کرد اما گویا رییس شورای شهر، محسن هاشمی، با این طرح مخالفت کرده و گفته است اجازه نمی‌دهد فرزندانش شب‌ها بیرون از خانه باشند و خودش هم ساعت ده شب می‌خوابد و با شب‌بیداری میانه‌ای ندارد. از سویی، رییس پلیس تهران هم با زیست شبانه کاملا مخالف است و گفته این طرح آمار جرم را بالا می‌برد و برای پلیس هزینه‌بر است.

نصر‌الله پژمان‌فر، نماینده اصول‌گرای مشهد، هم از مخالفان است و به همه هشدار داده است مراقب باشند، چرا که سبک‌های جدید زندگی می‌تواند مفسده‌انگیز باشد.

با این حال، تهران سالی دوبار زیست شبانه را تجربه می‌کند؛ یک بار در ماه رمضان و بار دیگر در اوج گرمای تابستان که مردم روزها به خیابان نمی‌آیند و شهر در خنکای شب رونق پیدا می‌کند.

پارچه چادری در منگنه مافیا و مسئولان

 

 

روزنامه خراسان در گزارشی از بازار پارچه چادری، خبر داده است که ۹۰ درصد پارچه‌های چادری در بازار ایران وارداتی است.

این کالای مذهبی و سنتی از پارسال تا امسال رشد قیمت بالایی داشته است، تا جایی‌که خانم‌های چادری امسال بابت هر قواره پارچه باید بین پانصد تا یک میلیون تومان هزینه کنند و این در حالی است که سال گذشته بهترین قواره چادری بیشتر از پانصد هزار تومان نبود.  

به نوشته خراسان، چادر یکی از نمادهای مذهبی کشور است اما پارچه چادری از ژاپن و کره می‌آید و مسئولان هم در راه‌اندازی کارخانجات نساجی و تولید این نوع پارچه تاکنون موفق نبود‌ه‌اند.

در این گزارش آمده است مافیای وارد‌کننده پارچه چادری از واردات این کالا تا ۵۰ درصد سود می‌برد و مشخص است که تاسیس کارخانه داخلی را به ضرر خود می‌داند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More