شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ خرداد

در مقابل ترامپ قلدر نباید تواضع کرد

 

 

فقط ده روز تا پایان اولتیماتوم ایران به کشورهای اروپایی مانده است و دیروز سخنگوی سازمان انرژی هسته‌ای اعلام کرد که چیزی نمانده است تا ذخایر اورانیوم ایران به سقف تعیین‌شده در معاهده برجام برسد و این در حالی است که رییس‌جمهوری هم گفته مهلت کمی برای اروپایی‌ها مانده است تا به تعهدات برجام عمل کنند، پس عجیب نیست اگر روزنامه‌های امروز تیترهای هیجانی زده‌اند و مثل روزنامه آرمان از«شمارش معکوس ایران» خبر داده‌اند.  

روزنامه جوان از«شوک اورانیومی به اروپا» گفته و روزنامه آفتاب هم از قول مسئولان تیتر زده که «فرصت اروپا رو به پایان» است. با این حال، یادداشت‌نویس‌های مطبوعاتی دست به کار شده‌اند و از خطرات خروج ایران از برجام نوشته‌اند و در پرده و ابهام گفته‌اند که تعیین ضرب‌الاجل و کاهش تعهدات برجامی کار درستی نیست.  

غلامرضا نظر‌بلند در شرق و با عنوان «نه به اجماع‌سازی علیه ایران» نوشته است که مقامات ایرانی باید به هر شکل ممکن از شکل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران جلوگیری کنند و در این راهبرد بایستی از اقدامات تحریک‌آمیز خود‌داری و از سویی، دیپلماسی را تقویت کرد. از اعتماد و یادداشت اردشیر سنایی هم بخوانیم که شرایط را خطیر ارزیابی کرده است و محتاج تدبیر حداکثری. نویسنده اعتماد نوشته است که هدف ایران کاهش تعهدات اتمی نیست بلکه می‌خواهد طرف‌‌های برجام را به اجرای تعهداتشان وا‌دارد، اما خروج از برجام همان چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند و ایران نباید به دست خود و با تصمیم‌های اشتباه، اجماع جهانی ایجاد کند و به آمریکایی‌ها کمک کند که در شورای امنیت، علیه ایران قطعنامه صادر کنند.  

محمد مرسی، رییس‌جمهوری پیشین مصر، دیروز در دادگاه سکته کرد و درگذشت و این واقعه از نگاه مطبوعات دور نماند. محمد‌رضا نوروز‌پور در آرمان نیم‌نگاهی به سرگذشت مرسی کرده و نوشته است که محمد مرسی اولین و آخرین رییس‌جمهوری مصر بود که با انتخابات و از صندوق آرا به قدرت رسید و دیروز در ۶۸ سالگی درگذشت. نویسنده آرمان تصریح کرده است که مرسی هر‌چند رییس‌جمهوری ایده‌آلی نبود و اشتباهات فراوانی داشت، مردم مصر به واسطه او برای یک بار هم شده طعم دموکراسی را، هر‌چند کال و نارس، چشیدند. روزنامه وطن امروز هم مرگ مرسی را عبرت دانسته و نتیجه گرفته است که سرنوشت محمد مرسی باید درس عبرتی باشد برای آرمان‌‌گراها و انقلابی‌ها، او که فریفته قدرتی شد که حاصل مبارزه و فداکاری میلیون‌ها انسان حق‌طلب بود و مسیر را گم کرد.  

برایتان از روزنامه آفتاب هم روایت کنیم که گزارشی داده است از اولین جلسه علی ربیعی در کسوت سخنگویی دولت. این‌طور که آفتاب از خبرنگارها پرس‌و‌جو کرده، ربیعی در شکل و محتوای سخنگویی نو‌آوری کرده است و سعی می‌کند به سوال‌های سیاسی پاسخ‌های صریح بدهد و با طعنه و شوخی از پرسش‌ها عبور نکند. گویا ربیعی خبرنگارها را به نام کوچک صدا کرده است و این حرکت از یک مسئول جمهوری اسلامی عجیب به نظر می‌رسد

بعد از چهل سال حقوق زندانی‌ها رعایت نمی‌شود

 

 

علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی جوانی بود که در زندان تهران بزرگ کشته شد. گفته‌اند این زندانی سیاسی را در بند اشرار و تبهکارها انداخته‌اند و هم‌بندی‌ها به ضرب چاقو او را از پای در‌آورده‌اند. گزارش اول روزنامه اعتماد از واقعه قتل این زندانی است و روند پیگیری ماجرا از سوی نمایندگان مجلس که گویا به بازدید زندان هم رفته‌اند. حسین انصاری راد، نماینده پیشین مجلس، هم یادداشتی نوشته و ابراز تاسف کرده است که بعد از چهل سال، هنوز چارچوبی برای حفظ حقوق زندانی‌ها چه سیاسی و چه غیر‌سیاسی وجود ندارد، در حالی که مجرم زندانی، حتی اگر به‌حق محبوس شده باشد، جان و آبرویش محفوظ است و این وظیفه بر عهده مسئولان است.  

انصاری راد که زمانی رییس کمیسیون اصل نود مجلس بود و مسئولیت رسیدگی به شکایت‌های مردمی از قوای حکومتی را بر عهده داشت، تصریح کرده است که در زمان نمایندگی‌اش بارها به چنین اتفاقاتی برخورده که بعضا به‌عمد رخ داده بود.  

این نماینده سابق مجلس تصریح کرده است که یک نمونه جنجالی ماجرای زهرا کاظمی، شهروند ایرانی‌ـ‌کانادایی، بود که در زندان به قتل رسید و پرونده‌اش پیگیری مناسب نشد و در نهایت، رابطه ایران و کانادا سر این قتل به هم خورد.  

انصاری راد هشدار داده است که نمایندگان به قتل علیرضا شیرمحمدعلی بی‌تفاوت نباشند.

مذاکره نکردن با آمریکا به نفع روسیه و اسرائیل است

 

 

این‌طور که قاسم محبعلی به آرمان گفته است اگر سقف ذخیره اورانیومِ ایران بیش از سیصد کیلو باشد، پرونده هسته‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواهد رفت.  

این کارشناس بین‌الملل تصریح کرده است که مذاکره نکردن ایران با آمریکا به‌نفع عربستان سعودی و روسیه و اسرائیل است و ممکن است آمریکایی‌ها پس از تکمیل مرحله تحریم، به فاز دوم و برخورد نظامی وارد شوند.  

محبعلی تصریح کرده است که از ابتدا هم معلوم بود اروپایی‌ها توان دور زدن تحریم‌های آمریکا را ندارند و ساز‌و‌کار مالی که در معاهده برجام تعبیه کرده‌اند فقط برای دارو و غذاست و آن هم وابسته است به این‌که ایران به معاهده اف.ای.تی.اف ملحق شود.

سیاست‌ورزی متعارف دیگر جواب نمی‌دهد

 

 

روزنامه شرق در پی سلسله بحث‌های «چه باید کرد؟» که با پرسش به‌هنگام و نا‌به‌هنگام از صاحب‌نظرها درباره تصمیم‌های سیاسی پیگیری می‌شود، این بار سراغ علیرضا علوی‌تبار رفته است.  

علوی‌تبار با شرح پیشینه‌‌ای از دولت‌های جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، شرح می‌دهد که در هشت دوره ریاست جمهوری بعد از جنگ، شاهد نوسان میان الگوهای مختلف تعیین خط مشی بوده‌ایم و این را هم باید در نظر گرفت که در همه این دوره‌ها، دولت سایه هم وجود داشته است و دولت‌های مستقر یا با آن مقابله می‌کردند یا دچار انفعال می‌شدند و فقط در دوره احمدی‌نژاد بود که دولت سایه و دولت مستقر یکی شد.  

این تحلیل‌گر سیاسی معتقد است که جریان اصلاح‌طلبی نیازمند نوسازی و بازسازی است و در این زمینه اصلاح‌طلب‌های پیشرو باید محوریت داشته باشند.  

علوی‌تبار تصریح کرده است که اصلاح‌طلبی باید پیرامون سه محور شکل بگیرد، جمهوریت، میهن‌دوستی مبتنی بر شهروند‌مداری و برابری‌طلبی اجتماعی.  

به گفته علوی‌تبار، باید شجاعت داشت و راه‌های تازه‌ای را آزمود و البته نباید به سمت خشونت رفت، چرا که شرایط ایران نا‌متعارف است و مسائل چنان در‌هم‌آمیخته که سیاست‌ورزی متعارف جوابگو نیست

فرهنگ زیستن با هم

 

 

در چند روز گذشته، فیلمی از خشونت علیه یک توله خرس در سواد‌کوه دست به دست شده است که نشان می‌دهد عده‌ای به توله خرسی که از مادرش جدا افتاده است سنگ‌پرانی می‌کنند و آخر کار هم توله بیچاره از شدت جراحت‌ها می‌میرد. حالا نوید ایران‌بهار در سرمقاله روزنامه آفتاب نوشته چه کسی مسئول آموزش فرهنگ زیستن با هم و حفظ محیط زیست و حیوانات به مردم است؟  

نویسنده آفتاب متذکر شده است تنها راهی که می‌توان از این اتفاق‌ها جلوگیری کرد این است که به بچه‌ها آموزش دهیم حیوانات و گونه‌های حیات وحش بی‌خطرند و باید آن‌ها را حفظ کرد و حق نداریم با حیوانات هر‌طور که می‌خواهیم رفتار کنیم، شاید این آموزش‌ها نتیجه بدهد و در جوانی و بزرگسالی اثر‌گذار باشد.

تعیین تکلیف خانه‌های خالی

 

 

سه‌و‌نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که صاحبانشان این منازل را احتکار کرده‌اند تا وقتی قیمت بالاتر رفت بفروشند و این در حالی است که بسیاری از مردم بی‌خانمان و مستاجرند و توان خرید خانه با این قیمت‌های نجومی را ندارند. به گزارش روزنامه ستاره صبح، بخش عمده‌ای از این خانه‌های خالی در تهران است و بانک‌ها مالک بسیاری از این خانه‌هایند که اتفاقا بیشترشان لوکس و گران‌اند.  

به نظر می‌رسد بانک‌ها بر‌خلاف قانون و وظیفه ذاتی که دارند وارد بازار مسکن شده‌اند و به‌جای وام دادن به مردم، به خرید‌و‌فروش خانه اشتغال دارند.

در انتظار مرگ شوهر برای چند لقمه نان

 

 

این گزارش غمناک را هم از روزنامه شهروند دیروز بخوانید که امروز به دستمان رسید و از دخترانی گفته است که برای دریافت مستمری، با مردان مسن ازدواج می‌کنند تا پس از مرگ شوهر، از مستمری بیمه که به زنان بیوه تعلق می‌گیرد استفاده کنند. شهروند با دختری به نام ریحانه نیز صحبت کرده است که از سر فقر به چنین ازدواجی تن داده بود و حالا پس از فوت شوهر مسن، مستمری می‌گیرد. ریحانه گفته است برای گذران زندگی خودش و خواهرش چاره‌ای جز این کار نداشت و در چهار سال زندگی مشترک با یک پیرمرد، بیشتر پرستاری کرده است تا همسرداری.  

مسئولان بیمه اجتماعی هم در قبال این ازدواج‌ها کاری نمی‌توانند بکنند، چرا که در ازدواجی که ثبت شده است نمی‌توان نیت‌خوانی کرد.  

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More