شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هفتم آذرماه

در محاصره‌ایم

 

یکی از گرفتاری‌های روزنامه‌های ایران، خبرهای مهمی است که یک‌باره محرمانه می‌شوند. مثلا از نامه دوازده صفحه‌ای محمدجواد ظریف به دادستان‌کل کشور که در آن احتمالا توضیحی درباره پول‌شویی و اظهارات جنجالی‌اش داده است، روزنامه‌ها فقط تعداد صفحات نامه را می‌دانند.

ماجرای شهرداری تهران هم از دیروز محرمانه شد. وزیر کشور نامه‌ای محرمانه به شورای‌شهر تهران فرستاد که معلوم نیست چه نوشته که پیروز حناچی، شهردار منتخب تهران، نه تایید و نه رد صلاحیت شده است. از همین است که روزنامه ابتکار با اشاره به ساختمان شهرداری در خیابان بهشتِ تهران، تیتر زده: «بهشت در مه»؛ روزنامه قانون هم این وضعیت بلاتکلیفی شهرداری را این‌طور توصیف کرده است: «شهردار در برزخ».

اما در آن‌سوی میدان، روزنامه جوان که نزدیک‌به سپاه پاسداران است، مقصر اصلی در پادرهوایی شهردار را شورای شهر تهران دانسته و در گزارشی نوشته که اگر نمایندگان اصلاح‌طلب شورای شهر، منافع باندی و جناحی خودشان را نادیده می‌گرفتند و دوماه پیش حداقل تلفنی به وزارت اطلاعات می‌زدند و از صلاحیت حناچی می‌پرسیدند، این اتفاق نمی‌افتاد.

حال و روز محمد جواد ظریف هم دست‌کمی از شهردار تهران ندارد. استیضاح ظریف قطعی شده است و حالا فعالان سیاسی به وزیر امور خارجه توصیه می‌کنند که از خودش در مجلس دفاع کند؛ همان‌طور که اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال اصلاح‌طلب، به روزنامه آرمان گفته و استیضاح را فرصت خوبی برای ظریف دانسته است که از عملکردش دفاع کند.

البته استیضاح تنها گریبان ظریف را نگرفته و حالا علی لاریجانی، رییس مجلس هم در آستانه استیضاح برخی نمایندگان تندروست و دلیلش هم اینکه نمایندگان جبهه پایداری معتقدند لاریجانی در بررسی لوایح مربوط‌به اف‌ای‌تی‌اف، قانون را رعایت نکرده است. هرچند روزنامه اعتماد چینن اعتقادی ندارد و در صفحه اول همراه با عکس لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس، تیتر زده است: «تاوان ایستادن در زمین اصلاح‌طلبان».

در این وانفسای سیاست، اوضاع اقتصادی ایران هر روز بدتر می شود. یحیی آل‌اسحاق، رییس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در روزنامه آرمان مطلبی اقتصادی نوشته است با عنوان «برخی از خون می‌ترسند». آل‌اسحاق در این یادداشت نوشته است که اگر رونقی در بخش فولاد و نفت رخ دهد، مردم اثرش را بر سر سفره نمی‌بینند و متاسفانه رشد قیمت اقلام اساسی، بیشتر از متوسط تورم در ایران است؛ آن‌قدر که در یک‌سال گذشته، میوه هفتاد و پنج درصد افزایش قیمت داشته و گوشت، پنجاه درصد و قیمت مسکن هم هشتاد درصد بیشتر شده است. البته آل اسحاق در نوشته‌اش هیچ حرفی درباره ترسیدن از خون نزده است.

اگر یادتان باشد، دیروز در روزنامه کیهان خواندیم که طرح تنظیم خانواده و ممنوعیت ازدواج در سن پایین، از توطئه‌های آمریکاست. امروز کیهان خبر داده است که چند نفری به اتهام اخلال در سیاست‌های جمعیتی نظام، دستگیر شده‌اند و این را نگفته که این چند نفر برای جلوگیری از زاد و ولد و ازدیاد جمعیت چه می‌کردند و چه اخلالی درست می‌کردند.

یک نگاهی هم به روزنامه اطلاعات بیندازیم که در صفحه اول، هیچ کاری به اتفاقات سیاسی و اقتصادی نداشته و با چاپ عکسی از اجرای نمایش هوایی در آسمان خلیج فارس، روز خوب و دل‌انگیزی را شروع کرده است.

 

این رسمش نیست آقایان

 

مثل اینکه الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، نطق دفاعیه‌اش از ظریف را پیشاپیش در روزنامه اعتماد چاپ کرده است. حضرتی در یادداشتی که سراسر مدح و ثنای وزیر امور خارجه است، نوشته که در چهل‌سال گذشته، محمدجواد ظریف، کامل‌ترین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده است. این نماینده مجلس افزوده درحالی‌که رسانه‌های فارسی‌زبان با پول سعودی‌ها علیه ایران تبلیغ می‌کنند، این محمدجواد ظریف است که به زبان انگلیسی با دنیا حرف می‌زند و مقابل اتهاماتی که به نظام می‌زنند و جمهوری اسلامی را تروریست معرفی می‌کنند، می‌ایستد و از آن دفاع می‌کند. به اعتقاد حضرتی، ظریف انقلابی‌ای است که درشت‌گویی نمی‌کند و نمایندگان استیضاح‌کننده ظریف را کسانی می‌داند که سخاوتمندانه به سرمایه‌های ملی مثل ظریف، چوب حراج می‌زنند.

 

در محاصره‌ایم

 

روزگار پرآشوب و خطرناک و بالاتر از آن، وحشتناکی را می‌گذرانیم و اخبار بد، «از هرسو محاصره‌مان کرده است». مسعود سلیمی در یادداشتی با عنوان «معیشت مردم ثمن است یا یاسمن» نوشته که وضعیت آشفته‌ای بر دنیا حاکم است، اما وضع خاورمیانه از همه‌جا بدتر است و ایران از بیرون و درون حال خوشی ندارد. نویسنده جهان صنعت ادامه داده که وخامت اوضاع اقتصادی به‌حدی است که به‌جز درصدی کوچکی از مردم، اکثریت جامعه ایران دوره بسیار سختی را می‌گذرانند و حتی آمارهای دولتی هم با همه محافظه‌کاری، این حال بد را نشان می‌دهد. حالا در این وضعیت که مسئولان باید به‌فکر مردم باشند، رقبا و جناح‌ها و باندهای قدرت به‌جان هم افتاده‌اند و به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، معیشت مردم است و باید گفت که مقصر اصلی اوضاع بد امروز، بیشتر مسئولان‌اند تا تحریم و دشمن خارجی. سلیمی نوشته است که اگر مردم اعتراضی به اوضاع کردند و حرفی زدند، مسئولان حق ندارند آن‌‌ها را معاند و دشمن بدانند.

 

سکوتی که فریاد می‌زند

 

دیروز عده‌ای از فعالان حقوق زن مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و بی‌اینکه شعاری بدهند، تنها پلاکاردهایی را در دست گرفتند و خواستار احقاق حقوق زنان و تصویب قانون منع خشونت علیه زنان شدند. روزنامه آفتاب در گزارشی باعنوان «سکوتی که فریاد می‌زند»، از معدود روزنامه‌هایی است که از این تجمع گزارشی تهیه کرده است. آن‌طور که آفتاب نوشته، زنان معترض که تعدادشان اندک بود، خواستار این بودند که قانون حمایت از خانواده تصویب شود و در دعواهای خانگی، قاضی و پلیس زن وارد شوند و جلوی خشونت خانگی علیه زنان را بگیرند. فریده غیرت، وکیل دادگستری هم یکی از معترضان بوده و به آفتاب گفته است که قانون منع خشونت علیه زنان که در مجلس در دست تصویب است، یک قانون بی‌سر و ته است که نمی‌تواند تاثیری بر این پدیده اجتماعی بگذارد. غیرت این اعتراضات و تجمع را کاملا غیرسیاسی و آن را در امتداد سال‌ها مبارزه زنان برای کسب حقوقشان دانسته است.

 

مصائب تولید

 

روزنامه ایران سراغ برخی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی رفته و از مصیبت‌های کار و تولید در ایران پرسیده است. محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در این‌باره، گفته است که با وضعیت سیاسی و اقتصادی که در کشور است، تولید پیش‌بینی‌ناپذیر شده است. فعالان دیگر اقتصادی هم گفته‌اند که قوانین بوروکراتیک و دست و پاگیر، اجازه توسعه و تولید را نمی‌دهد و ازطرفی، دولت در فکر فروش نفت است و کاری به صنعت و کسادی تولید در کشور ندارد.

 

فهرستی از هنرمندانی که خانه و زندگی‌شان در خارج است

 

روزنامه فرهیختگان که ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود، پس از تغییر مدیریت دانشگاه، به روزنامه‌ای اصول‌گرا و تندرو تبدیل شده که هر روز سوژه‌ای جنجالی دارد. فرهیختگان در گزارشی باعنوان بخشی از جان و تنم، از هنرمندان و بازیگرانی خبر داده است که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و به‌قول این روزنامه، فقط برای پول درآوردن به ایران می‌آیند و علاقه‌ای هم به کشور ندارند. فرهیختگان نوشته است که تعداد زیادی از بازیگران سینما و فیلم‌نامه‌نویسان در کانادا و آمریکا خانه و زندگی دارند و از درد مردم بی‌خبرند. مثلا علیرضا کاظمی‌پور که فیلمنامه چند فیلم اجتماعی را نوشته، در کانادا ساکن است و از کنار آبشار نیاگارا می‌نویسد. رضا عطاران بازیگر و پیمان قاسم‌خانی که نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس است، هم در کانادا خانه و زندگی دارند. حمید فرخ‌نژاد، بازیگر معروف، خانواده‌اش را به آمریکا فرستاده و ماهانه صد و سی میلیون تومان برایشان می‌فرستد. نیکی کریمی ساکن لندن است و شهاب حسینی هم این روزها در آمریکاست. فرهیختگان نتیجه گرفته است که این بازیگران درمقابل غرب، خودباخته و دربرابر مردم ایران، مغرور و پر افاده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More