شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۰ فروردین‌ماه

در ایران، الکل بیش از کرونا جان می‌گیرد 

 روزنامه‌ها از هفته بعد به کیوسک‌های روزنامه‌فروشی باز‌می‌گردند. بنا بر اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا، روزنامه‌ها و نشریه‌های چاپی در سراسر کشور می‌توانند از روز شنبه ۲۳ فروردین، چاپ و توزیع شوند.  

روزنامه همشهری نیز از قول انجمن بین‌المللی رسانه‌های خبری این امید را داده است که «روزنامه‌ها ویروس کرونا را منتقل نمی‌کنند»‌ و در جهان، هیچ موردی از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ به‌خاطر لمس رسانه‌های کاغذی منتشر نشده است.  

نمایندگان مجلس بعد از ۴۳ روز تعطیلی، در نخستین جلسه طرح سه‌فوریتی قرنطینه یک‌ماهه کشور را رد کردند! نتیجه این‌که روزنامه آفتاب یزد تیتر زد «رفوزه در آخرین آزمون». 

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، طرح مجلس را خام توصیف کرد و نوشت: «نمایندگان با تاخیر ۴۳ روزه آمدند و شاکی تاخیر دولتی‌ها شدند.»  

نعمت احمدی، حقوقدان، هم در جهان صنعت در یادداشتی با عنوان «مجلس نوبرانه»، نمایندگان را زیر تیغ انتقاد گرفت. احمدی با اشاره به این‌که هیچ‌کدام از کشورهای درگیر با کرونا مجلس خود را تعطیل نکردند، نوشت «مجلس فعلی ما واقعا نوبرانه بود». از نگاه این حقوقدان، مجلس دهم دیگر انگیزه‌ای برای کار ندارد، وگرنه می‌توانستند در این شرایط که مردم بیمه بیکاری ندارند، مصوبه‌هایی را به نفع مردم تصویب کنند.  

نعمت احمدی همچنین یادآور شده بسیاری از نهادهای حکومتی ۴۰ سال است که مالیات نداده‌اند و حسابرسی نشده‌اند و پول انباشته‌شده این نهادها و سازمان‌ها خارج از ردیف بودجه سراسری است و در ادامه، افزوده است مجلس باید به‌جای افتادن در دامان عافیت، این را به سرانجام برساند.  

در حالی‌که روزنامه‌ها و تحلیلگران نمایندگان مجلس را برای تعطیلی طولانی سرزنش می‌کنند، سه تن از نمایندگان در گفت‌و‌گو با روزنامه همدلی، از دست‌های پشت‌پرده گفتند که خواهان تعطیلی مجلس بوده است.  

داوود محمدی، نماینده تهران، گفته است تشکیل نشدن جلسه‌های مجلس خواسته نمایندگان نبود بلکه ستاد ملی مبارزه با کرونا و مسئولان تشکیل جلسات مجلس را مجاز ندانستند. این ادعا را محمد قمی و مهدی شیخ، دیگر نمایندگان تهران، هم در گفت‌و‌گو با همدلی تکرار کرده‌اند.  

علی‌رغم این ادعا، گزارش دیگر روزنامه همدلی از «کناره‌گیری مجلس از راس امور» خبر می‌دهد، چرا که در ۱۱ فروردین‌ماه، فقط ۴۲ عضو فراکسیون مجلس خواستار برگزاری جلسات شده بودند. به نظر می‌رسد بهارستان چند ماهی است که بیرون از گودِ تصمیم‌گیری‌های کلان کشور است و جز شکواییه گاه‌و‌بیگاه معدودی از نمایندگان، صدایی از خانه ملت شنیده نمی‌شود.  

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.  

آفتاب یزد: مجلس رفوزه شد  

 

این روزنامه کارنامه مجلس در روزهای سخت کرونایی را «هیچ» خواند و نوشت در حالی که مجلس عملا هیچ تصمیمی برای وضعیت فعلی نگرفت، همچون روزهایی که تعطیل بودند، بار دیگر نمایندگان تنها به نسخه‌پیچی در مصاحبه‌ها و نطق‌هایشان بسنده کردند.  

از نگاه آفتاب یزد، مجلس به‌جای وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین، فقط کلی‌گویی می‌کند که باید فلان شود و باید بهمان شود، حرف‌هایی که همه می‌دانند و به تشکیل جلسه نیازی نیست.  

محمد‌صادق جوادی حصار رد طرح قرنطینه در مجلس را چندان دور از انتظار نمی‌داند چون به باور او، مجلس دهم اساسا در راس امور نبوده و تاکنون ذیل سیاست‌ها عمل کرده است، نه این‌که خودش سیاست‌گذاری کند. این روزنامه‌نگار و نماینده سابق در توصیف میزان تاثیر‌گذاری مجلس نوشته است اگر قوه مقننه را به باتری تشبیه کنید، عملکردش به‌اندازه یک باتری ۱/۵ ولتی بود.  

اعتماد: مسابقه کرونا با الکل در مرگ‌آفرینی 

 

آمار قربانیان مشروب‌های الکلی تقلبی در ایران، حالا از روزشمار ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ هم نگران‌کننده‌تر شده است.  

بنا بر محاسبه روزنامه اعتماد از آمار مرگ‌و‌میر افراد مسموم از الکل، در ۵۰ روز اخیر، ۱۸ درصد افرادی که در اثر مصرف مشروب‌های الکلی تقلبی و حاوی الکل صنعتی مسموم شده‌اند، فوت کرده‌اند. این در حالی است که در کشور، ۶/۱ درصد از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.  

روزنامه اعتماد تولید‌کنندگان مشروبات الکلی تقلبی را که برای سود بیشتر، از مواد سمی استفاده کردند قاتلان بالفطره خوانده است. چون به گفته ماموران انتظامی استان خوزستان، سه نفر از دستگیر‌شدگان از ترکیب الکل صنعتی با طبی آگاه بودند. 

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، که قبلا پیشنهاد دوربرگردان فرهنگی و آزاد شدن مشروب‌های الکلی در کشور را پیشنهاد کرده بود، امروز در یادداشتی در اعتماد، نظرش را تکرار کرد تا بگوید باید میان جرم و گناه تفاوت قائل شد، رفتاری را که افراد بسیاری انجام می‌دهند نمی‌توان جرم تلقی کرد، چون در تعارض با نظم اجتماعی است.  

شهروند: پرستاران، قربانیان بیمارستان‌های خصوصی 

با کاهش درآمد بیمارستان‌های خصوصی به‌دلیل شیوع کرونا، قرارداد بسیاری از پرستاران تمدید نشد. به گزارش شهروند، ماجرای تعدیل پرستاران فقط به بیمارستان‌های خصوصی تهران محدود نمی‌شود و در شهرهای دیگر هم شرایط همین است.  

یکی از این پرستاران به شهروند گفته است ما امنیت شغلی نداریم و این ضعف اداره کار است؛ الان هم برویم شکایت کنیم، می‌گویند خودتان قرارداد امضا کرده‌اید. او در ادامه افزوده است در بیمارستان‌های خصوصی، فاصله حقوق دکتر و پرستار بسیار زیاد است و به‌راحتی از نیروهایشان می‌گذرند و حقوق و بیمه را قطع می‌کنند.  

با این حال، معاون درمان وزیر بهداشت به شهروند گفته در این زمینه هنوز مدرک رسمی و مستند به دستمان نرسیده است. 

همشهری: شیوع کرونا بین جوانان ایرانی بیش از چینی‌ها  

گفت‌و‌گوی همشهری با محمدرضا هاشمیان، پزشک متخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری، درباره میانگین سنی مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ نشان می‌دهد که در ایران، با تصور این‌که کرونا بیماری افراد مسن است، جوانان خانه‌نشین نشدند و این رویه باعث شده است میزان شیوع این بیماری میان جوانان ایرانی در مقایسه با چین، که مبدا بیماری بود، بالاتر باشد. هاشمیان گفته است به‌زودی جدول میانگین سنی مبتلایان منتشر خواهد شد.  

به گفته هاشمیان، داریم به دومین اوج شیوع بیماری نزدیک می‌شویم، مردم باید قرنطینه را جدی بگیرند و مسئولان تعطیلی‌ها را ادامه دهند تا بیماری را مهار کنیم. هاشمیان همچنین خبر داده است در بیمارستان مسیح دانشوری، بیش از ۴۳ پرستار و ۱۶ پزشک با درجه‌های مختلف به کرونا مبتلا شده‌اند. 

جهان صنعت: تورم ۴۱ درصدی و آمارهایی که دروغ می‌گویند 

با وجود رکود اقتصادی، بانک مرکزی نرخ تورم را ۴۱ درصد اعلام کرده است اما برخی اقتصاددانان معتقدند نرخ‌های تورمی اعلامی از سوی دولت هرچند بالاست، واقعی نیست.   

محمدقلی یوسفی، اقتصاددان، در سرمقاله جهان صنعت نوشته است دولت برای محاسبه نرخ تورم، به محاسبه میانگین تغییرات قیمتی گروه‌های کالایی گوناگون دست می‌زند، این در حالی است که تغییر قیمت فقط شامل کالاهایی می‌شود که دولت تعیین کرده است.  

این اقتصاددان تاکید کرده است آمارهایی که اعلام می‌شود مربوط به تغییرات اقتصادی پیشین است و مرهون شرایط کنونی نیست.  

به گفته یوسفی، در شرایط رکود تولید، دولت اقدام به تزریق پول به اقتصاد می‌کند، که این به رشد قیمت ارز و گرانی واردات و در نتیجه، افزایش تورم دامن می‌زند. اکنون، با توجه به بحران کرونا و فشار تحریم‌ها، باید شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها باشیم. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More