شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی بیست‌و‌نهم بهمن‌ماه

در ارشاد ببستند خدایا مپسند

 

 

یک تشییع جنازه غیر‌سیاسی که می‌توانست بی‌سر‌و‌صدا انجام شود به‌ همت نیروهای امنیتی کاملا سیاسی شد و امروز تیتر و عکس اول خیلی از روزنامه‌ها تشییع پوران شریعت رضوی ،همسر دکتر شریعتی، است.

قرار بود این تشییع و نماز میت در حسینیه ارشاد، که یادآور خاطره دکتر شریعتی است، برگزار شود اما درهای بسته حسینیه مانع شد و ناگزیر عزاداران در همان خیابان بر همسر شریعتی نماز خواندند.

روزنامه اعتماد صفحه اولش را به عکسی از نماز میت، که وسط خیابان برپا شده، اختصاص داده است، با این تیتر «در ارشاد ببستند، خدایا مپسند»، که اشاره‌ای است به بیتی از خواجه شیراز که می‌گوید «در میخانه ببستند خدایا مپسند، که در خانه تزویر و ریا بگشایند».

علیرضا صدقی هم به بهانه تشییع یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشته و گفته است هیچ‌کس حاضر نیست مسئولیت این بی‌سلیقگی را به عهده بگیرد، فرمانداری تهران اعلام کرده که مجوز داده و از طرفی هیئت امنای حسینیه هم گفته است نیروهای امنیتی اجازه ندادند. نویسنده ابتکار نتیجه گرفته است که کینه‌های تاریخی از شریعتی، که او را معلم انقلاب لقب داده بودند، هنوز پابرجاست.

دعوا میان محمد‌باقر قالیباف، شهردار سابق تهران، و شورای شهر اصلاح‌طلب تهران هم بالا گرفته و قالیباف در یک برنامه تلویزیونی همه اتهامات مالی را رد کرده و اعضای شورای شهر را دروغ‌گو خوانده است. چند نفر از اعضای شورای شهر هم در روزنامه‌ها به پاسخ‌گویی پرداخته‌اند و جالب این‌که دست شورای شهر تهران از صدا‌و‌سیما کوتاه است؛ گویا از نظر مسئولان صدا‌و‌سیما، قالیباف هنوز شهردار تهران است و شورای شهر رسمیتی ندارد.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور‌ خارجه، امروز می‌تواند خوشحال باشد چرا که برای اولین بار در دوران وزارتش، روزنامه‌های اصول‌گرا به او روی خوش نشان داده‌اند و حرف‌های ظریف در اجلاس مونیخ را به‌عنوان دفاعی تمام‌عیار از جمهوری اسلامی در صفحه اول منتشر کرده‌اند؛ حتی کیهان، که همیشه از مخالفان ظریف بوده، امروز تیتر زده است «دفاع قاطع ظریف از توان موشکی ایران».

اما ظریف حرف‌های دیگری هم زده است و خطر جنگ در خاورمیانه را محتمل دانسته، که این قسمت از گفته‌های ظریف نگرانی روزنامه‌های اصلاح‌طلب را بر‌انگیخته است.

جعفر گلابی در روزنامه آرمان و در یادداشتی با عنوان «هشدارهای ظریف به جهان» نوشته است هیچ بعید نیست تندروهای حاکم بر کاخ سفید، در همراهی با اسرائیل و برخی کشورهای منطقه، وسوسه جنگ به سرشان بزند و به ایران حمله کنند. این روزنامه‌نگار در ادامه گفته است جنگ هیچ پیروزی‌ ندارد و نتیجه‌اش خسارت و نابودی است و حرف‌های ظریف مخاطب داخلی هم داشته است و ایران باید با تدبیر و تعقل راه‌های صلح‌آمیز را پی بگیرد.

سرتان را درد نیاوریم و به روزنامه‌خوانی برسیم که امروز با این همه خبر، روز پر‌کاری برای روزنامه‌ها بوده است.

قالیباف یکشنبه‌ها به شورا بیاید و پیمانکاران طلبکار را ببیند
چه بهتر که روحانی استیضاح شود
دعوای کیهان و علی مطهری
مردم رای نمی‌دهند یا جذب پوپولیست‌ها می‌شوند
با خشونت آنلاین علیه زنان مواجه‌ایم
عصر جدید بی ذره‌ای خلاقیت
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More