شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ اسفندماه

در آستانه سال سخت

دو سال پیش و در انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی رقیب اصلی حسن روحانی بود و اصلاح‌طلبان رئیسی را کسی معرفی می‌کردند که اگر بیاید، تندروها بازمی‌گردند و ایران به‌سمت جنگ خواهد رفت. از طرفی، ابراهیم رئیسی به‌عنوان یکی از مجریان فرمان آیت‌الله خمینی در قتل زندانیان سیاسی هم معرفی می‌شد.

دو سال گذشت و آن رقیب رییس جمهوری، دو روز پیش، ازسوی رهبر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ریاست قوه‌قضاییه منصوب شد. حالا در بیشتر روزنامه‌ها از اصلاح‌طلب تا اصول‌گرا، مدح و ثنای قاضی‌القضات را می‌توان دید.

آرمان گزارشی داده است از حمایت اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان از رویکرد تحول‌خواه رییس جدید قوه‌قضاییه و از قول محمدعلی ابطحی، رییس دفتر خاتمی در دوران ریاست جمهوری، نوشته که «با هر نگاهی، انتخاب آقای ابراهیم رئیسی برای ریاست قوه‌قضاییه خبر خوبی است».

هرچند قوه‌قضاییه باید غیرسیاسی و بی‌طرف باشد، اما روزنامه اصول‌گرای جوان، کاری به این حرف‌ها ندارد و در گزارشی با عنوان ابراهیم در آتشِ تهیه انگلیس و فرانسه، روحانی را یک فرد غربگرا نشان داده است که با آفرین و احسنت غربی‌ها خشنود می‌شود و از آن‌سو، رئیسی را فردی انقلابی نشان داده که آمریکایی‌ها از انتخابش ناراحت‌اند و شبکه بی‌بی‌سی او را یک قاتل و جنایتکار توصیف می‌کند.

اما تضاد کلی بین رییس جمهوری و رقیبش که حالا به ریاست دستگاه قضا رسیده، از چشم برخی روزنامه‌ها دور نمانده است. جهان صنعت در گزارشی به تضاد سیاسی دو قوه پرداخته و گریزی زده است به مناظره‌های انتخابی و این حرف روحانی که مردم کسانی که در ۳۸ سال گذشته فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند. جهان صنعت در همین گزارش از تحول در دستگاه قضا هم ابراز ناامیدی کرده و نوشته است که رئیسی قبلا معاون دو رییس قوه بوده و چیز خاصی از او دیده نشده است.

از رئیسی و ریاستش بگذریم، هنوز بحث اف‌.ای.تی.اف و رد و قبول لایحه‌های مرتبط با آن در مجمع تشخیص مصلحت داغ است. این‌طور که مخالفان تصویب که ازقضا عضو مجمع هم هستند در رسانه‌ها ظاهر می‌شوند و در مخالفت با لوایح چهارگانه نطق می‌کنند، به نظر می‌رسد که لایحه‌های مربوط به اف.ای.تی.اف تصویب نخواهد شد. از همین است که صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد نوشته است که فرصتی هم به موافقان اف.ای.تی.اف بدهید.

تا یادمان نرفته بگوییم که روزنامه شرق، چراغ اول انتشار سالنامه را روشن کرد. سالنامه شرق این‌طور که از جلد روزنامه پیداست، کاملا سیاسی است و بیشتر هم یادداشت و گفت‌وگو، قیمتش هم بیست‌هزار تومان که با این احوالات اقتصادی، معلوم نیست خوانندگان بضاعتش را داشته باشند یا نه.

دستگاه قضا سیاسی شده است

محمدعلی وکیلی‌راد در یادداشتی، سربسته و آهسته به گماردن ابراهیم رئیسی بر ریاست قوه‌قضاییه اعتراض کرده است. نویسنده ابتکار نوشته که سایه سیاست در سال‌های گذشته برسر قوه‌قضاییه سنگینی می‌کرده است و همین باعث شده که این قوه در مسائل اختلافی بین جناح‌های مختلف، بی‌طرف نباشد.

وکیلی‌راد بی‌طرفی قوه‌قضاییه را ناشی از این دانسته است که دستگاه قضایی، آزادی و استقلال داشته باشد. این روزنامه‌نگار بی‌اینکه اظهار امیدواری نسبت‌به انتصاب جدید رهبری کند، به داستانی اشاره کرده است از دوران امام اول شیعیان و اینکه علی در زمان خلافتش و در جریان قضاوتی میان او و یک فرد عادی، چون شاهد و ادله‌ای نداشته است، محکوم می‌شود و این یعنی استقلال دستگاه قضا از قدرت.

تکرار نمی‌کنم

هفته گذشته سیدمحمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین، با جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب دیدار کرد و درباره حضور مردم در انتخابات آینده، حرف‌های نا‌امیدانه‌ای زد. انتشار اظهارات خاتمی از آنجا که بنابر تصمیم قوه‌قضاییه جرم محسوب می‌شود، در روزنامه‌های اصلاح‌طلب بازتابی نداشت و تنها روزنامه اصول‌گرای کیهان بود که به خاتمی تاخت و به استهزای حرف‌های رییس جمهوری پیشین پرداخت. اما امروز روزنامه همدلی جسارتی نشان داده و با ذکر خبر و حرف‌های نا امیدانه خاتمی نوشته است که رییس جمهوری سابق هم اذعان دارد که رای دادن مردم در سال‌های گذشته به اصلاحات واقعی ختم نشده است. همدلی در تیتر خبر هم آورده که رییس دولت اصلاحات از رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان گفته است.

با انتشارِ خبر خاتمی بی‌اینکه توهینی به رییس جمهوری دولت اصلاحات در آن درج شده باشد، به نظر می‌رسد که همدلی در معرض توقیف قرار گرفته است.

jomhouri
اگر نمی‌توانید بگویید

به تازگی پدیده خطرناکی را می‌توان مشاهده کرد که در صورت ادامه، تبعات بدی برای جامعه دارد. آن هم اینکه مثلا وزیری می‌گوید که قیمت مرغ، نباید بیشتر از فلان قدر باشد و چند ساعت بعد، قیمت مرغ گران‌تر می‌شود.

در سرمقاله جمهوری اسلامی با عنوان بهترین کارگزار باشید، آمده است که مردم فکر می‌کنند یا مسئولان هیچ شناختی نسبت‌به جامعه ندارند و یا اینکه توانایی برخورد با موانع و مشکلات در آن‌ها نیست.

جمهوری اسلامی به دولت پیشنهاد داده که صریحا موانع و مشکلات را با مردم درمیان بگذارد و یا اینکه بگوید از حل مشکلات عاجز است و کنار برود.

سونامی قیمت‌ها

در روزهای پایانی سال، روزنامه خراسان حساب و کتابی کرده و از رشد روزافزون گرانی نوشته است. این‌طور که خراسان نوشته، بزرگ‌ترین دغدغه مردم این است که چه‌طور می‌شود چرخ یک زندگی ساده و آبرومند را چرخاند و حالا پاسخ به این سوال معمایی شده است .

خراسان نوشته که قیمت اقلام خوراکی را نمی‌توان با سال پیش مقایسه کرد، چراکه مثلا گوجه‌فرنگی و خیار و پیاز و گوشت و مرغ در ماه بهمن، نسبت‌به دی‌ماه، بیست درصد گران‌تر شده است. وضعیت کالاهای سرمایه‌ای هم به همین منوال است و هر سکه طلا نسبت‌به سال گذشته، دو برابر و نیم و هر متر خانه در تهران، یک‌و‌نیم برابر گران‌تر شده است.

در آستانه سال سخت

امروز سالنامه شرق منتشر شد و احمد غلامی، سردبیر این روزنامه هم در یادداشتی، انتشار سالنامه را در این شرایط سخت اقتصادی، مثل این دانسته است که پدری صورتش را با سیلی سرخ کند و با آجیل و شیرینی به خانه بیاید. غلامی در یادداشت غم‌انگیزش شرح داده است که در سالی که گذشت، هیچ راهی گشوده نشد و بن‌بست‌ها بیشتر شد. جناح‌های سیاسی دانستند که اگر اعتبارشان را از دست نداده‌اند، حداقل رو به افول‌اند و کار به جایی رسیده که رییس دولت اصلاحات هم نسبت‌به انتخابات آتی و موقعیت دشوار آن هشدار داده و معتقد است که مردم نخواهند آمد.

غلامی ادامه داده که ممکن است با فشارهای اقتصادی، توده‌ها به خیابان بیایند، بی‌اینکه هیچ حزب و گروهی بر آن‌ها نفوذی داشته باشد. سردبیر شرق پیش‌بینی کرده است که سال سختی در پیش باشد، هرچند مردم ایران در آستانه نوروز، امید معجزه دارند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More