شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درگذشت محمدعلی کشاورز؛ بازیگری از نسل اسطوره‌های سینمای ایران

 

محمدعلی کشاورز، بازیگر مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، پس از یک دوره بیماری در ۹۰ سالگی درگذشت.

خبرگزاری ایسنا، روز یکشنبه ۲۵ خرداد، نوشت این هنرمند از اوایل خرداد به دلیل عارضه کلیوی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود.

محمدعلی کشاورز در ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در خانواده‌ای گرجی‌تبار در اصفهان متولد شد. او سپس در ۱۳۳۵ وارد هنرستان هنرپيشگی شد و در ۱۳۵۰ در رشته هنرپيشگی و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتيک فارغ التحصيل شد.

این بازیگر که همواره در ردیف بازیگران تراز اول ایران، همچون علی نصیریان، جمشید مشایخی، داوود رشیدی و عزت‌الله انتظامی قرار می‌گرفت، در مجموع در حدود ۵۰ فیلم سینمایی، بیش از ۳۰ سریال تلویزیونی و چندین تئاتر و تله‌تئاتر بازی کرد.

کشاورز برای اولین بار در تله‌تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ به ایفای نقش پرداخت. سپس در نمایش‌هایی همچون «ویولن‌ساز کره‌مونا»، «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگل» بازی کرد.

همچنین این هنرمند، برای نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم «شب قوزی» ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را تجربه کرد  و سپس بازی‌های ماندگاری در تاریخ سینمای ایران برجای گذاشت. او همچنین با فیلمسازانی چون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، نادر ابراهیمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی و عباس کیارستمی همکاری کرد.

«خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیردرختان زیتون» و «غزال»، از جمله فیلم‌های سینمایی است که محمدعلی کشاورز در آنها بازی کرد.

کشاورز برای بازی در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

کشاورز به دلیل همکاری با برخی بازیگران بزرگ سینمای جهان هم جزو استثناهای بازیگری سینمای ایران است. این بازیگر در فیلم‌های بین‌المللی همچون «کاروان‌ها» و «صحرای تاتارها» به ترتیب با چهره‌هایی چون آنتونی کویین و ماکس فون سیدو همبازی بود.

از مجموعه‌های تلویزیونی که کشاورز در آنها به ایفای نقش پرداخت نیز می‌توان به «دایی‌جان ناپلئون»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان» (در نقش شعبان استخوانی)، «سربداران» (در نقش خواجه قشیری)، «افسانه سلطان و شبان» (در نقش خوابگزار اعظم)، «پدرسالار» و «گرگ‌ها» اشاره کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More