شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۴ بهمن

درخواست‌های بورل چیست؟

تا دیروز روزنامه‌های حکومتی تحریم‌کنندگان جشنواره فیلم فجر را به همراهی با ضد‌انقلاب متهم می‌کردند و اکنون در اولین روز نمایش فیلم‌ها، کیهان شرکت‌کنندگان جشنواره فیلم فجر را هم بی‌هویت و دور از آرمان‌های انقلاب معرفی کرد! به نوشته کیهان، جشنواره فیلم فجر دارای هیچ‌یک از معیارهای انقلابی نیست و اصلا معلوم نیست برای چه برگزار می‌شود.

روزنامه جوان هم در نگاهی به اکران سه فیلم روز نخست جشنواره امسال، فیلم‌های نمایش‌داده‌شده را ضدارزش، بی‌محتوا و کلیشه‌ای برای القای مظلومیت و محدودیت زنان در ایران ارزیابی کرد و با تیتر «وارو‌نماهای روز اول اکران»، از هر سه فیلم «سه کام حبس»، «عامه‌پسند» و «قصیده گاو سفید» انتقاد کرد.

اما مگر موضوع این فیلم‌ها چه بود که روزنامه‌های نزدیک به رهبری و سپاه پاسداران آن‌ها را ضد‌ارزش و ضد‌انقلابی خواندند؟ سراغ روزنامه ایران رفتیم تا داستان سه فیلم نخست فجر امسال را در صفحه سینمایی این روزنامه و به قلم تحلیلگران سینما بخوانیم.

اما بشنوید از نگاه تحلیلگران و کارشناسان روابط بین‌الملل از سفر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران که قرار است برای کاهش تنش‌ها، با مقام‌های ایران وارد گفت‌‌وگو شود. این اولین سفر جانشین فدریکا موگرینی به ایران است که هم‌زمان شده با اوج اختلاف‌های میان ایران و اروپا.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «ماموریت سخت جوزف بورل»، از کارشناسان پرسیده بورل در تهران به دنبال چیست و به چه می‌خواهد برسد؟ آیا می‌شود به نتیجه این دیدار امیدوار بود؟

قصه پرغصه کولبری ادامه دارد و کولبری دیگر هم جان باخت، اما انگار مرگ کولبران هم عادی شد. همین ماه پیش بود که مرگ دو برادر کولبر صفحات روزنامه‌ها را پر کرد و قصه دلخراش آن‌ها بهانه ده‌ها گزارش و یادداشت و گفت‌وگو شد، اما صبح دیروز که جسد کولبری دیگر، این بار ۵۵ ساله، در ارتفاعات سقز پیدا شد، روزنامه‌ها مثل خبر حوادث به گزارش آن در ستونی بسنده کردند و گذشتند.

می‌دانیم گروه گسترده‌ای از هنرمندان عرصه سینما، تئاتر، تجسمی و موسیقی جشنواره حکومتی فجر را تحریم کرده‌اند، اما برخی چون کیهان کلهر و شهاب حسینی با تحریم مخالف‌اند. اکنون محمدرضا ستوده، یادداشت‌نویس روزنامه جهان صنعت، در ستون همیشگی‌اش با نام جعبه سیاه، نوشته «این روزها تریبون دست هنرمندانی است که شاید استعداد هنری داشته باشند، اما مغز ندارند». مخاطب یادداشت او کلهر و حسینی است.

یادداشت‌نویس جهان صنعت نوشته است کیهان کلهر درباره علت تعطیل نکردن کنسرتش حرفی زد که آنچه تا‌به‌حال با کمانچه‌اش ریسیده بود پنبه شد. کلهر گفته بود «موسیقی جدی را نباید تعطیل کرد» و ستوده پرسیده است چطور به احترام کشتار کُردها به دست اردوغان، می‌شود موسیقی جدی را تعطیل کرد؟

ستوده خطاب به شهاب حسینی هم نوشته است جشنواره فجر که فیلم‌های حاضر در آن قبل از ساخت و در مرحله نگارش، سازمان‌یافته سانسور می‌شوند و جایزه‌هایش با سفارش از بالا تقسیم می‌شود، آیا فرهنگ و هنر است که نباید تعطیل کرد؟

ستوده ادامه داده است وقتی بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی کشور که باید با صدای شهرام ناظری افتتاح شود با مسیح و آرش آغاز شود، رفتن دارد؟

خلاصه این‌که یادداشت‌نویس جهان صنعت به‌تلخی نوشته است نمی‌توانم شما را از سخن نسنجیده و اظهارنظرهای پامنقلی منع کنم، صرفا می‌توانم به شما توصیه کنم جانب دقت را بیشتر رعایت کنید. 

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز.

درخواست‌های بورل چیست؟

سید‌جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در بریتانیا، هدف از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران را تلاش برای نجات برجام می‌داند.

موگرینی، سلف او، نقش بزرگی در برجام و حفظش داشت، اگرچه در نهایت ناکام ماند. به گفته ساداتیان، ایران اکنون در شرایط بسیار عجیبی است چون جمهوری اسلامی تهدید کرده است که بعد از گام پنجم کاهش تعهدات برجامی، حتی از ان.پی.تی هم خارج می‌شود و احتمالا بورل می‌آید تا از نزدیک با مواضع ایران آشنا شود و ببیند می‌توان راهی برای خروج از معضل کنونی پیدا کرد یا خیر.

علی بیگدلی، استاد روابط بین‌الملل، به گرایش‌های سوسیالیستی جوزف بورل اشاره می‌کند و معتقد است بورل نمی‌خواهد اجازه دهد تفکر آمریکا بر اتحادیه اروپا حاکم شود. از طرفی، بورل انتظار دارد ایران را نرم‌تر کند تا برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

از نگاه بیگدلی، سفر بورل آخرین باری است که اروپا به ایران هشدار می‌دهد تا به تعهداتش در برجام پایبند بماند. با این حال، بیگدلی پیش‌بینی می‌کند ایران به درخواست‌های اروپا نرمش نشان نمی‌دهد و بورل دست‌خالی تهران را ترک خواهد کرد.

وقتی از زن حرف می‌زنیم...

منتقدان سینمایی در روزنامه ایران هم فیلم‌های روز اول جشنواره را به‌دلیل ضعف در شخصیت‌پردازی، ایرادهای فیلمنامه و فرم آماج انتقاد قرار دادند. با این همه، خسرو نقیبی، منتقد سینما، معتقد است هم‌زمانی نمایش سه درامِ مصائب اجتماعی با محوریت شخصیت زن می‌تواند باب آسیب‌شناسی نگاه سینمای ایران به زنان در بطن جامعه را باز کند.

به نوشته نقیبی، در «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، زنی چشم‌و‌گوش‌بسته و غرق در روزمرگی از طبقه فرودست را می‌بینیم که از رازهای همسر مواد‌فروشش بی‌خبر است تا روزی که بار زندگی بر دوشش می‌افتد.

در «قصیده گاوسفید»، کار یک مرحله جلوتر رفته و مرد اعدام شده است و زن باید در غیاب او ادامه دهد، برادرشوهر به او چشم طمع دارد و جامعه پذیرش تنهایی‌اش را ندارد.

این سه فیلم قصه زنانی را روایت می‌کند که می‌خواهند از پیله بیرون بیایند اما جبر جامعه نمی‌گذارد. اما آنچه نقیبی نقد می‌کند این است که در این فیلم‌ها، همچون روال معمول سینمای ایران، باز هم قرار نیست زن‌ها بتوانند و پیش بروند، ته ماجرا مردی لازم است برای نجات.

معضل بی‌هویتی و جدایی جشنواره از آرمان‌های انقلاب

روزنامه کیهان به ضعف یا قوت ساختاری فیلم‌های جشنواره کاری ندارد. این روزنامه مترصد این است که آیا محتوای فیلم‌ها با آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های جمهوری اسلامی مثل محور مقاومت، قدرت و حضور منطقه‌ای ایران، ایستادگی جبهه ضد‌صهیونیستی قرابت دارد یا نه. آیا فیلم‌ها ارزش‌های خانواده و نقش زن را طبق تعریف حکومت اسلامی نمایش می‌دهند یا نه!

از نگاه کیهان، سه فیلم «سه کام حبس»، «قصیده گاو سفید» و «عامه‌پسند» به‌دلیل نمایش اغراق‌آمیز معضل‌های اجتماعی، نشان دادن زنان به‌عنوان قربانی جامعه و حکومت و حمله به قوه قضاییه جای انتقاد دارد.

کیهان نوشته است مضمون فیلم «قصیده گاو سفید» بیانیه‌ای علیه حکم قصاص و سیاه‌نمایی نهاد حاکمیتی قوه قضاییه است. کیهان همچنین فیلم «عامه‌پسند» را عوام‌فریب نامیده چون این فیلم هم به قوه قضاییه حمله کرده است.

از نگاه کیهان، جریان‌های سیاسی خاص به فیلمسازان وابسته به خود دستور حمله به قوه قضاییه و بازنمایی تصویری سیاه از وضعیت زنان را داده‌اند.

هرچه از کولبری می‌گرفت به شرکت بیمه می‌داد

بعد از این‌که گروه ۲۳ نفره کولبران سقزی در مرز ایران گرفتار کولاک شدند، خبر رسید که یک کولبر جان باخت.

به گزارش شهروند، عثمان کولبر میانسالی بود که بعد از چند ساعت پیاده‌روی، در اثر سرما و کولاک برف جان باخت. شهروند در گفت‌و‌گو با برادر عثمان، شنیده است که عثمان سه پسر و دو دختر دارد و یکی از پسرانش هنوز مجرد است. پدر و مادر عثمان فوت کرده‌اند و او و برادرش کولبری می‌کردند تا خرج خانواده‌شان را درآورند.

برادر عثمان به شهروند گفته است در هر سفر، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گرفتند. عثمان کارگر ساختمانی بود و خودش را بیمه کرده بود و هرچه از کولبری می‌گرفت به شرکت بیمه می‌داد. ماهی یک بار برای کولبری می‌رفت و ده سال بود که کولبری می‌کرد، ولی در این سفر آخر دوام نیاورد.

امیدی به تحقق بودجه‌های عمرانی نیست

کارشناسان اقتصادی در بررسی اعداد و ارقام بودجه ۱۳۹۹ می‌گویند هرچند اعتبارهای بودجه در بخش پروژه‌های عمرانی افزایش داشته است، بعید به نظر می‌رسد با کسری درآمد ارزی، این طرح‌های عمرانی به مرحله اجرا برسد.

بایزید مردوخی، رییس سابق حساب ذخیره ارزی، در گفت‌و‌گو با جهان صنعت پیش‌بینی کرده است که پروژه‌های عمرانی تعریف‌شده در بودجه ۱۳۹۹ طرح‌هایی‌اند که بر زمین می‌مانند و به سرانجام نمی‌رسند.

حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان، هم متعجب مانده که اصلا این افزایش بودجه چرا در نظر گرفته شده است، آن هم وقتی دولت در سال آینده، با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد. این اقتصاددان هم به تحقق ارقام بودجه‌های عمرانی امیدی ندارد.

از نگاه این اقتصاددان، دولت می‌خواهد بار اجرای این پروژه‌ها را از دوش خود بردارد و مسئولیت اجرای آن را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند، در حالی‌که انتظار نمی‌رود بخش خصوصی رغبت به مشارکت داشته باشد.

ورود روزانه ۱۰۰۰ مسافر مستعد کرونا به ایران

به گزارش شرق، مسافران ورودی از چین به تهران فقط از یک دوربین حرارتی گذر می‌کنند و در صورتی‌که دمای بدنشان عادی باشد، به حال خود رها می‌شوند. این موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم دوره نهفتگی ویروس جدید کرونا بین ۳ تا ۴ روز است و ممکن است تعدادی از روزانه تقریبا هزار مسافر ورودی، در لحظه ورود به ایران، آلوده به این ویروس باشند ولی به‌دلیل مرحله نهفتگی علائمی نشان ندهند.

سیاوش، یکی از ۳۰۰۰ دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در چین، که صبح دیروز به تهران بازگشت، به روزنامه شرق گفته است از خطرناک‌ترین فرودگاه جهان یعنی شانگهای مستقیم به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی رسید و دو خانم که یک دوربین حرارتی داشتند در حالی‌که فقط ماسک زده بودند، به سمت مسافران ورودی می‌آمدند و دمای بدن آن‌ها را چک می‌کردند.

این مسافر به شرق گفته است ما از فرودگاه شانگهای آمدیم و دست‌کم باید ما را یک شبانه‌روز در قرنطینه نگه می‌داشتند یا حداقل درخواست می‌کردند برای مراقبت‌های بیشتر و دقیق‌تر به مراکز ویژه مراجعه کنیم، ولی به حال خود رها شدیم.

وزارت بهداشت این احتمال را رد نمی‌کند اما می‌گوید ما به پروتکل عمل می‌کنیم.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More