شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۳ خرداد

داغ آبان بر تن ایران

از فردا، ایران چند روزی تعطیل است، مناسبتش هم درگذشت آیت‌الله خمینی و قیام ۱۵ خرداد در تقویم است. اغلب روزنامه‌ها به رسم همیشگی، در بزرگداشت آیت‌الله خمینی، تصویری از او را در صفحه نخست آورده‌اند و به فراخور میزان وابستگی روزنامه به حکومت، یادداشت، گفت‌و‌گو، گزارش و پرونده‌ای به این مناسبت منتشر کرده‌اند. روزنامه وطن امروز، که به تیترها و تصاویر جنجالی مشهور است، بدعت «امام» خواندن علی خامنه‌ای را رسانه‌ای کرده و با تیتر «۲ امام» به استقبال روزهای ارتحال رفته است. 

آن‌سو، کیهان و جوان، همچون تمام روزهای هفته گذشته، با اعتراض‌های آمریکا سرگرم‌اند. در حالی‌که روزنامه‌های منتسب به رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به امید «تسخیر کاخ سفید» به‌دست معترضان، ناآرامی‌ها در آمریکا را با تصویر و شرح و بسط پوشش داده‌اند، روزنامه جهان صنعت در نمایی آشنا، مقابله پلیس ضد‌شورش با مردم معترض را، نه در خیابان‌های آمریکا بلکه ایران، به صفحه نخست آورده و با تیتر «داغ آبان»، آنچه حکومت ایران با مردم معترض کرد را یادآور شده است. 

چند روز قبل، گفتیم و نوشتیم که تولیت آستان قدس به اصرار از وزیر بهداشت مجوز بازگشایی ۲۴ ساعته حرم رضوی را گرفته است. روزنامه قدس، شادمان از موفقیت تولیت آستان قدس رضوی، این خبر را تیتر یک کرده بود. 

امروز، روزنامه اعتماد نوشته است وزیر بهداشت در مقابل پافشاری‌های مسئولان استان خراسان رضوی چنان مستاصل شده که به درخواست‌های مکرر غیرکارشناسانه آن‌ها برای بازگشایی حرم امام رضا پاسخ مثبت داده است. سعید نمکی گفته است «اگر یک زائر بمیرد، همه شریک قتل او هستیم» و «روز قیامت باید پاسخگو باشیم و امام رضا نیز راضی نیست که سلامت زائران به خطر بیفتد». حال که در آستانه تعطیلات سه‌روزه ارتحال آیت‌الله خمینی، سفرهای هوایی و زمینی به مشهد افزایش یافته، وزیر بهداشت از خودش رفع مسئولیت کرده و گفته است آستان قدس «با اختيار خودشان قرار شد حرم رضوی به‌صورت ۲۴ ساعته پذيرای زائران باشد و بنا به صلاحديد خودشان، از زائران بخواهند كه توصيه‌های بهداشتی را رعايت كنند.»

در زمانی که بیشتر استان‌های کشور به وضعیت قرمز و بحرانی رسیده‌اند، دولت هیچ دستورالعمل جدیدی برای تعطیلی مجدد ندارد و سخنان ناامیدانه وزیر بهداشت نیز دیگر توجه روزنامه‌ها را چندان جلب نمی‌کند. کمتر روزنامه‌ای هشدارهای اخیر سعید نمکی را که گفته است «دقیقه ۹۰ از کرونا گل می‌خوریم» تیتر یک کرده است. روزنامه شهروند از معدود روزنامه‌هایی است که «زنگ خطر سوگواری‌های آینده» را نواخته است.  

از اخبار اقتصادی هم گزارش تازه مجلس از تخلف‌ها و فساد ساختاری در صنعت خودرو موضوع یادداشت و گزارش‌هایی در روزنامه‌های اعتماد و شهروند است. اما توجه سایر روزنامه‌ها بیشتر معطوف به سهام عدالت است و مفت‌خری بانک‌ها و دلالان بازار بورس، موضوعی که بهانه تیتر یک روزنامه شرق شده و از «گرگ‌های وال‌استریت در خیابان حافظ» نوشته است. 

برویم سراغ خبرهای بیشتر، اما از ما می‌شنوید، در تعطیلات پیش رو سفر نروید، خطر نکنید و در سلامت و امنیت بمانید. تا شنبه دیگر.

jomhouri
حکمرانی دروغ و فساد به‌جای حکمرانی علوی

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در مطلبی به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله خمینی، حکمرانی دوران خمینی را منطبق بر حکمرانی علوی خوانده و نوشته است که در نگاه آیت‌الله خمینی، حمایت از اقشار ضعیف و رعایت حق مردم در اولویت قرار داشت و به دولت حتی اجازه یک ریال افزایش قیمت نان داده نمی‌شد.

مسیح مهاجری بعد از برشمردن فهرستی از محسنات دوران طلایی امام، وضع امروز حکمرانی در جمهوری اسلامی را این‌گونه شرح داده است که از دوران دولت‌های نهم و دهم، در زمینه بکار گماردن افراد کاردان و اولویت دادن اصول بر فروع پای‌بندی نشان ندادیم. او گفته است: «از همان زمان دروغ در کشور نهادینه شده، اختلاس و مفاسد اقتصادی به لایه‌های مختلف اجتماعی حکومت راه پیدا کرده، اختلاف طبقاتی تشدید شده است و از همه بدتر این‌که جرات و جسارت برای عبور از خط قرمزهای اخلاقی، قانونی و شکستن حرمت‌ها به رسمی مقبول تبدیل شده است.» به نوشته مدیر‌مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، این‌ها آژیرهای خطر برای حکمرانی‌اند که باید شنیده شوند.

فتنه آبان ۱۳۹۸ کار شماست، نه ما

تعداد کشته‌های آبان‌ماه همچنان محل اختلاف است و روایت‌های متناقض مسئولان جمهوری اسلامی از آمار جانباختگان از پنهان‌کاری و دروغ‌های تازه حکایت دارد. مجتبی ذوالنوری، نماینده اصول‌گرا و از مقام‌های سابق سپاه پاسداران، اعلام کرده است تعداد کشته‌شدگان آبان‌ماه ۲۳۰ نفر بوده و هم‌زمان محمود صادقی، دیگر نماینده مجلس، گفته از منابع موثق شنیده که آمار ۲۵۰ نفر است. 

روزنامه کیهان نشریات اصلاح‌طلب را که دیروز روی آمار کشته‌های حوادث آبان‌ماه تمرکز داشتند متهم کرده است که عامل فتنه آبان ۱۳۹۸ خودشان بودند و ژست طلبکاری نگیرند. اشاره روزنامه حسین شریعتمداری به اعتماد و همدلی است که دیروز، آمار کشته‌شدگان آبان را تیتر یک کرده بودند. شریعتمداری اگر صفحه نخست جهان صنعت امروز را ببیند چه می‌گوید؟!

۳۰۰ هکتار جنگل در ۵ روز سوخت

اسفندیار عبداللهی، روزنامه‌نگار، درباره گستره آتش در زاگرس گفته است در پنج روز گذشته، بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی و جنگل‌های زاگرس، از استان کهگیلویه و بویر‌احمد تا کوه‌های بهبهان در خوزستان، در آتش سوختند. صعب‌العبور بودن کوهستان به همراه وزش باد شدید بر دامنه آتش افزوده، ضمن این‌که ضعف تجهیزات و امکانات مهار آتش به این نگرانی دامن زده است که اگر آتش خاموش نشود، شعله‌ها تا زاگرس شمالی هم کشیده می‌شود. به گفته عبداللهی، اگر این حریق کنترل نشود، غرب ایران، از آستارا تا شیراز، مستعد پیوستن به گستره آتش‌سوزی‌اند.

گرگ‌های وال‌استریت در خیابان حافظ

دلالان به دنبال ارزان خریدن سهام مردم‌اند. قرار بود آزادسازی سهام عدالت روزنه‌ای باشد برای اقشار ضعیف و از آسیب‌پذیری‌شان در برابر تورم و گرانی و کاهش قدرت خرید اندکی بکاهد.

اما عباس هشی، کارشناس مالی، در گفت‌و‌گو با شرق، معتقد است که دولت در اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت، به مشمولان بی‌وفایی کرده و چهار بدعهدی داشته است و در نتیجه، ارزش سهام مردم کمتر از ارزش واقعی‌اش محاسبه شده است، ضمن این‌که دلالان‌ــ که هشی آن‌ها را گرگ‌های وال‌استریت در خیابان حافظ نامیده است‌ــ در پی خرید ارزان‌ سهام مردم مستاصلی‌اند که زیر بار فشار معیشتی شدید، به فروش سهامشان امید بسته‌اند.

عباس هشی توضیح داده است که سهام عدالت در واقع، بدهی دولت بوده است اما با ترفندهای مختلف، آن را اقساطی و ارزان پس می‌دهد. در سال ۱۳۹۶، قرار شد میزان ارزش سهام هر فرد مشخص شود. به‌عنوان مثال، کسی که در سال ۱۳۸۷،  سی سهم داشته است به ارزش یک میلیون تومان، ارزش سهامش در سال ۱۳۹۶ می‌بایست بیشتر می‌شد؛ ولی دولت با کم کردن تعداد سهام افراد، همان یک میلیون تومان را ارزش دارایی فرد محاسبه کرده است. به تعبیری، دولت کم‌‌فروشی کرد.

تخلف دیگر دولت وقتی بود که اعلام کرد سهم کامل یک میلیون تومانی فقط برای افراد تحت پوشش کمیته امداد است و بقیه، یعنی ۳۸ میلیون نفر، نصف سهم، یعنی ۵۰۰ هزار تومان، دارند. بدعهدی دیگر در همین روزها دارد رخ می‌دهد که ارزش سهام کمتر از ارزش واقعی‌اش محاسبه شده است. توصیه کارشناسانی مانند هشی به مردم این است که برای فروش سهام دست نگه‌ دارند چون ارزش واقعی سهام‌شان نیست و مافیای بورس می‌خواهد آن را به قیمت ارزان از چنگشان درآورد.

در بر همان پاشنه می‌چرخد 

عباس عبدی در یادداشتی، گزارش اخیر مجلس درباره صنعت خودرو را مقایسه کرده است با گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس چهارم از بنیاد جانبازان و مستضعفان در سال ۱۳۷۵ که از وضعیت سراسر فساد این نهاد منتسب به رهبری خبر می‌داد. اما این گزارش با روی کار آمدن مجلس پنجم، به بایگانی سپرده شد. به نوشته عبدی، آن گزارش چنان بود که حتی روزنامه سلام جرات نکرد خلاصه‌اش را منتشر کند. 

اکنون، به نوشته عباس عبدی، گزارش اخیر مجلس دهم درباره فساد و ساختار معیوب صنعت خودرو هم سرنوشتی مشابه همان گزارش‌های قبلی خواهد داشت چون سیاست و رویه نسبت به تحقیق و تفحص‌ها همان است که بود: بایگانی می‌شوند.

ماهنامه مشق فردا، مجله‌ای برای غلغلک فکر و باورتان

مجله «مشق فردا» مجله جدیدی است که تاکنون، چهار شماره آن منتشر شده است. مشق فردا خود را ماهنامه سیاسی‌ـ‌اجتماعی معرفی می‌کند اما در محتوا، یک مجله نظری سیاسی است که تلاش دارد برای بحران‌های سیاسی‌‌ـ‌فکری در جمهوری اسلامی، راه‌حلی اصلاح‌گرایانه بیابد. مدیرمسئول جوان مجله، مهدی دریس‌پور، روزنامه‌نگار است و نویسندگان اصلی و اعضای شورای راهبردی مشق فردا سعید حجاریان و علی‌رضا علوی‌تبار، دو نفر از نظریه‌پردازهای اصلاح‌طلبان‌اند. ضمن این‌که نام بهمن احمدی امویی و حسین هوشمند هم در اعضای تحریریه یا همان شورای راهبردی دیده می‌شود.  

شماره چهارم این مجله، که اول خرداد‌ماه منتشر شده است، با عنوان «لویاتان ما»، به مساله بحران در دولت و دولت در بحران پرداخته است و سعی کرده است از زاویه‌ای اصلاح‌گرایانه و غیرانقلابی، راه‌های بازسازی و اصلاح دولت در دل بحران‌ها را معرفی کند.

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More