شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۲ آبان‌ماه

خیام و ابتهاج از کتاب‌های درسی حذف شدند، فاضل نظری اضافه شد

کتاب‌های درسی هر روز جناحی‌تر، سیاسی‌تر و برای کسب علم بی‌اثرتر می‌شوند. مدیران آموزش‌و‌پرورش با حذف نام و اشعار فهرست بلندی از شاعران و نویسندگان قدیم و جدید از کتاب‌های درسی دوره متوسطه، گمان می‌کنند می‌توانند خیام و ابتهاج و شفیعی کدکنی را از نسل جدید بگیرند. اما تجربه دهه‌ها سیاست حذفی نشان داده که علی‌رغم حذف اشعار شاملو و فروغ از کتاب‌های درسی، سال‌هاست که کتاب‌هایشان جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر در کتاب‌فروشی‌هاست. برخی روزنامه‌های امروز به حذفیات کتاب‌های درسی واکنش نشان دادند.

روزنامه سازندگی به نقل از یکی از نزدیکان قالیباف خبر داده که سرلیست شدن محمدباقر قالیباف از جناح اصول‌گرایان در انتخابات مجلس قطعی شده است. روزنامه ابتکار تیتر زده است «سردار در سودای ریاست». به گزارش ابتکار، سرخوردگی عمومی از شرایط اقتصادی و عملکرد اصلاح‌طلبان اصول‌گرایان را امیدوار کرده است تا در فضای مشارکت حداقلی بتوانند اکثریت مجلس را به دست بگیرند.

تصویب لوایح اف.‌ای.‌تی‌.اف همچنان اسیر سیاست است، از دولت اصرار و از کیهان انکار. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی با عنوان «کشور با من بمیرم تو بمیری اداره نمی‌شود»، دولت روحانی را متهم کرده است که با دیکته نظرهای آمریکا به نظام، می‌خواهد قانون‌گذاری کند. مدیر‌مسئول کیهان بار دیگر مدعی شده شواهد و دلایل حاکی از زیان‌آور بودن لوایح اف.ای.تی.اف است و تصویب آن فاجعه‌آمیز خواهد بود.

شریعتمداری این استدلال دولت را که بعد از تصویب اف.ای.تی.اف می‌توان از حق شرط استفاده کرد بی‌احترامی به شعور مردم می‌داند و نوشته حق شرط وقتی پذیرفتنی است که با روح و هدف معاهده ناسازگار نباشد. موضوع سی.‌اف.‌تی مقابله با تامین مالی تروریسم، قطع منابع مالی و مراکز پشتیبانی گروه‌های تروریستی است. کیهان از دولتی‌ها پرسیده است آیا شما نمی‌دانید که اف.ای.تی.اف سپاه پاسداران، سپاه قدس، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، سازمان صدا‌و‌سیما و افرادی نظیر سردار سلیمانی را مصداق تروریسم دانسته و حق شرط ایران را نپذیرفته است؟! اگر بی‌خبر نیستید، چه اصراری دارید که مملکت را به نابودی بکشید؟

سینما و سینماگران این روزها حال خوبی ندارند. به دنبال توقیف فیلم «خانه پدری»، دیروز ۲۰۰ سینماگر از گروه‌های مختلف بیانیه اعتراضی منتشر کردند. هرچند کیانوش عیاری، کارگردان خانه پدری، در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته است همچنان به اکران فیلم امیدوارم، معلوم نیست با حجم انتقادهایی که صدا‌و‌سیما و روزنامه‌هایی مثل کیهان و رسالت علیه فیلم به راه انداختند، نامه خانه سینما به رییس قوه قضاییه خوانده شود.

خبرهای بیشتر را در ادامه بخوانید.

مولاوردی سرلیست اصلاح‌طلبان؟

 

احتمال سرلیستی یک زن در لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس قوت گرفت. گفته می‌شود برخی رایزنی‌ها برای عبور شهیندخت مولاوردی از فیلترهای نظارتی شروع شده است.

مولاوردی معاون رییس‌جمهوری در امور زنان در دولت اول روحانی بود که به دلیل مواضعش، در دولت دوم مجبور به استعفا شد. او منتقد روحانی بود که چرا در فهرست ۳۳ نفره دولت برای وزارت، سهم زنان صفر است؟

مولاوردی به دلیل مصاحبه‌های بعضا جسورانه در نقد حجاب اجباری مورد انتقاد اصول‌گرایان بود که حتی به حذف او از کابینه منجر شد.

به گزارش آفتاب یزد، مولاوردی شانسی برای تایید صلاحیت ندارد. اما شاید بتواند محور انسجام فهرست اصلاح‌طلبان باشد.

با این حال، اسماعیل گرامی مقدم معتقد است اگر‌چه سرلیستی یک زن تحول است و جذابیت دارد، ناامیدی مردم از اصلاح‌طلبان را برطرف نمی‌کند. به گفته سخنگوی حزب اعتماد ملی، انتظار مردم صداقت، دلسوزی، پاکدستی و آمادگی برای هزینه دادن برای مطالبه‌هاست، صرفِ جوان بودن یا زن بودن باعث اقبال مردم نمی‌شود. 

حذف بزرگان ادبیات از کتاب‌های مدارس

 

اشعار خیام، ابتهاج، اخوان ثالث و شفیعی کدکنی از کتاب‌های ادبیات دبیرستان حذف شده است. به گزارش آرمان ملی، حذف اشعار بزرگان ادبیات از کتاب‌های درسی دوره متوسطه از سال ۸۸ آغاز شده ولی اکنون، حذف تعداد بیشتری از شعرا و متون ادبی واکنش‌هایی برانگیخته است.

بخش‌هایی مانند «غزل در این سرای بی‌کسی» اثر هوشنگ ابتهاج، «غزل جوانی» رهی معیری، شعر «به کجا چنین شتابان» شفیعی کدکنی، شعر «باغ بی‌برگی» اخوان ثالث، اشعار «مهتاب» و «داروگ» نیما یوشیج، یک داستان از غلامحسین ساعدی، یک داستان از بزرگ علوی، داستان «موسی و شبان»، رباعیات خیام، داستان «هدیه سال نو» اثر اُ. هنری، داستان «سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ» و شعر «مادر» ایرج میرزا حذف شده‌اند.

همچنین نام صادق هدایت، بخش‌هایی از خاطرات اسلامی ندوشن، نام محمود دولت‌آبادی، مشفق کاظمی و عباس خلیلی از دیگر بخش‌های حذفی‌‌اند و به‌جای آن‌ها آثار رضا امیرخانی، علی سهامی، امیری اسفندقه، معصومه آباد، کیوان شاه‌بداغ خان، فاضل نظری، عیسی سلمانی لطف‌آبادی، کامور بخشایش، مجید واعظی، نظام وفا و ضیاءا‌لدین شفیعی اضافه شده‌اند.

حذف رباعیات خیام و داستان حلاج تذکره‌الاولیا حتی برای نمایندگان مجلس هم پرسش‌برانگیز است. محمد قمی به آرمان ملی گفته است اگر می‌خواهیم دانش‌آموزان شاعران امروزی را بشناسند اشکالی ندارد، ولی نه به قیمت حذف مفاخر ادبی مثل خیام.

اف.ای.تی.اف، نقطه اشتراک ترامپ و روحانی

 

تصویب اف.‌ای.‌تی.اف خواسته مشترک دولت روحانی و ترامپ است. کیهان اصرار دولتمردان بر لزوم تصویب لوایح مرتبط با اف.ای.تی.اف را در پیوند با نگرانی‌های مقام‌های آمریکا از تاخیر در تصویب این لوایح می‌داند و نوشته است ترامپ و روحانی در یک نقطه به اشتراک رسیدند، آن هم تصویب اف.‌ای.‌تی.‌اف بود.

گزارش کیهان در پاسخ به بیانیه سخنگوی دولت تنظیم شده است، بیانیه‌ای که به مخالفان تصویب اف.‌ای‌.‌تی.اف هشدار می‌داد باید مسئولیت عواقب خطیر اقداماتشان را به عهده بگیرند. کیهان بیانیه دولت را ترفندی برای فرار از مسئولیت دانسته و پرسیده است آیا مقام‌های دولت حاضرند تعهد کتبی و تضمین دهند که تمامی مشکلات کشور با اف.ای.تی.اف رفع می‌شود؟

از نگاه کیهان، اف.‌ای.‌تی.‌اف بازوی اتاق جنگ اقتصادی آمریکاست که هدفش شناسایی مسیرهای مالی ایران برای دور زدن تحریم‌هاست. کیهان در جواب روحانی هم گفته است کشور تعطیل نیست، کشور وقتی تعطیل می‌شود که دولت معطل برجام و اف.ای.تی.اف بماند.

بیانیه ۲۰۰ سینماگر و مطالبه امنیت شغلی‌

 

به گزارش سازندگی، روز گذشته ۲۰۰ سینماگر با امضای بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای، به نبود امنیت شغلی، ممیزی‌های زیاد، روند طولانی دریافت مجوز، قاچاق فیلم‌ها، ورود سرمایه‌های مشکوک و سوءاستفاده از ارزش‌ها به بهانه فیلم ارزشی اعتراض کردند.

متن کامل بیانیه در ایلنا منتشر شده، اما سازندگی به نکات متفاوتی اشاره کرده است، از جمله نام‌هایی که در فهرست غایب‌اند! به گزارش سازندگی، اعضای هیات مدیره خانه سینما در میان امضاکنندگان بیانیه نیستند. امضای اعضای شورای صنفی مثل صنف کارگردانان و تهیه‌کنندگان هم پای بیانیه نیست و این نشان می‌دهد تهیه بیانیه ۲۰۰ نفره ایده‌ای خودجوش بوده، نه حرکتی صنفی.

در این بیانیه آمده است امنیت شغلی ندارند، بسیاری از همکارانشان به دلیل سیاست‌های تصمیم‌گیرندگان با بیکاری‌های درازمدت روبه‌رو بودند و هستند. برخی فیلمسازان به‌خاطر اثری انتقادی، به زندان، ممنوعیت خروج از کشور یا ممنوعیت از کار محکوم شده‌اند. تبعیض‌های آشکار و سانسور به مهاجرت ناخواسته شماری از سینماگران منجر شده است.

نام بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی، رخشان بنی‌اعتماد، منیژه حکمت، مهتاب نصیر‌پور، نوید محمد‌زاده و گروه وسیعی از سینماگران در میان امضاکنندگان این بیانیه به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد دغدغه‌شان نه فقط اعتراض به سانسور بلکه وضع موجود سینما‌ست

اما و اگرهای عضویت ایران در پیمان همکاری شانگهای

 

ایران برای چندمین بار درخواست کرده است به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآید. ایران اکنون عضو ناظر است اما از سال ۲۰۰۵، پیوسته خواستار عضویت دائم بوده است. هندوستان و پاکستان با این‌که بعد از ایران درخواست دادند، به عضویت دائم درآمدند و اکنون، بحث عضویت افغانستان هم مطرح است ولی روسیه و چین درباره عضویت دائم ایران هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

جهانگیر کرمی، کارشناس منطقه اوراسیا، در گفت‌و‌گو با ابتکار گفته است برخلاف اکثر کشورهای همسایه، ایران عضو هیچ نهاد موثری در حوزه منطقه‌ای نیست. از این رو، ایران فاقد هر نوع سازوکاری است که بتواند مسائل را به صورت چندجانبه یا با ایجاد اجماع منطقه‌ای پیش ببرد.

ایران اصرار دارد به عضویت دائم پیمان شانگهای درآید، بلکه بتواند در تصمیم‌های اعضا شریک و از منافع این تصمیم‌های مشترک بهره‌مند شود.

شرط ضمن عقد، بچه‌دار نشدن!

 

زوج‌های ایرانی دیگر رغبتی به بچه‌دار شدن ندارند. به گفته معصومه آقاپور، نماینده مجلس، دو سال است که ذکر شرط بچه‌دار نشدن در عقدنامه چنان رواج پیدا کرده که به صورت فرهنگ درآمده است. بنابر این شرط، چنانچه طرف مقابل تقاضای بچه‌دار شدن بکند، فرد می‌تواند بدون هیچ پیش‌شرطی طلاق بگیرد.

با این حال، رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق منکر ثبت چنین شرطی در شروط ضمن عقد شد و گفت این اخبار کذب است و حتی یک مورد هم وجود ندارد. چنین شروطی هم از لحاظ شرعی و هم قانونی باطل است و امکان درج در سند ازدواج ندارند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More