شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲ شهریور

خوشبینانه‌ترین وضعیت برای نظام، تکرار شوروی است

رونمایی از سامانه پدافندی باور ۳۷۳ صفحه اول روزنامه‌های امروز را موشک‌باران کرده است. گفته می‌شود این سامانه پدافندی از «اس‌‌ـ۳۰۰» روسی پیشرفته‌تر و محصولی ایرانی است.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «شلیک باور ایرانی» نوشته است که ایران می‌خواست اس‌ـ‌۳۰۰ روسی را داشته باشد و برای همین هم قراردادی با روسیه امضا کرد اما روس‌ها بد‌عهدی کردند و در موعد مقرر موشک‌ها را تحویل ندادند و همین نقطه آغاز پیشرفت پدافندی ایران شد. روزنامه جوان برخی از ویژگی‌های باور ۳۷۳ را بر‌شمرده و مدعی شده است که این سامانه اشکال‌های سیستم روسی را ندارد و از لحاظ امنیتی نیز، از آن‌جا که سامانه‌ای بومی است، کدها و سیستم نرم‌افزاری‌اش دست کشور سازنده و بیگانه نیست.

از سفر ظریف به فرانسه بشنوید و تیتر خوشبینانه روزنامه ابتکار که از نجات برجام در ایستگاه پاریس خبر داده است. ابتکار در گزارشی، درباره گفت‌و‌گوی وزیر خارجه با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، گمانه‌زنی کرده و گفته بسته پیشنهادی مشوق‌های اروپایی به ایران بار دیگر ابتکار عمل را به اروپا بازگردانده است و اگر اروپا بتواند خرید نفت ایران را تضمین کند، می‌توان پیش‌بینی کرد که جمهوری اسلامی ایران در برخی زمینه‌ها با شرکای برجامی همکاری خواهد کرد.

پنجشنبه گذشته، برنامه تلویزیونی عصر جدید، که یک شوی استعداد‌یابی است، پس از شش ماه اجرا، به پایان رسید و برنده نهایی به رای بیننده‌ها انتخاب شد. گزارش اول روزنامه خراسان و فرهیختگان درباره عصر جدید است و این‌که صدا‌و‌سیما بعد از مدت‌ها توانسته است با ثبت یک رکورد، در این کسادی برنامه‌های تفریحی، تماشاگر جلب کند. روزنامه خراسان عصر جدید را فصل تازه‌ای برای تلویزیون دانسته است و با اشاره به این‌که ۱۰ میلیون نفر در رای‌گیری روز فینال شرکت کرده بودند، نتیجه گرفته است برنامه عصر جدید ارزش بودجه هنگفتش را داشت و گشاده‌دستی ممیزی صدا‌و‌سیما نیز، که در سانسور بخش‌هایی از عصر جدید اغماض کرده، در این موفقیت بی‌تاثیر نبوده است.

یادداشت عباس عبدی در روزنامه اعتماد را هم برایتان روایت کنیم و برویم سروقت روزنامه‌خوانی.

 امروز هشتمین سالگرد سقوط رژیم قذافی در لیبی است و عباس عبدی در یادداشتی که انقلاب ایران و سرنگونی حکومت پهلوی را تداعی می‌کند، از امکانات رفاهی و اقتصادی دوران قذافی گفته است و این‌که در دوران قذافی، آموزش‌و‌پرورش و بهداشت رایگان بود، بانک‌ها بهره نمی‌گرفتند، بخشی از در‌آمد نفتی نقدی به مردم پرداخت می‌شد و وام ازدواجی که به زوج‌های جوان می‌دادند رقم چشمگیری داشت.

عبدی در ادامه نوشته است که انقلابی‌های لیبی، با حمایت دولت‌های غربی، قذافی را بر‌انداختند ولی ماه عسل آزادی یک ماه هم تداوم نداشت و احتمالا سی سال بعد مردم لیبی از دوره قذافی با حسرت یاد می‌کنند. نویسنده اعتماد این را هم گفته است که مزایای اقتصادی نمی‌تواند رژیم‌های استبدادی را نجات دهد و ریشه این سقوط در حکومت خودکامه قذافی بود.

خوشبینانه‌ترین وضعیت برای نظام، تکرار شوروی است

فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، در مصاحبه با آرمان، به‌صراحت گفته است به شرکت در انتخابات آتی مجلس معتقد نیست و این‌که عده‌ای می‌گویند برای شرکت در انتخابات باید شروطی تعیین کرد هم چاره‌ساز نخواهد بود و اصلاح‌طلب‌ها و اصول‌گراها نشان داده‌اند از اداره کشور عاجزند.

فائزه هاشمی ادامه داده است که اصلاح‌طلب‌ها و اصول‌گراها تربیت‌شده همین نظام‌اند و در پی منافع خود و بسیاری از اصلاح‌طلب‌ها آلوده مفاسد اقتصادی و محافظه‌کار شده‌اند.

این عضو حزب کارگزاران تصریح کرده است مردم بسیاری از روش‌ها و تفکرات حکومت را قبول ندارند و کشور نیازمند تحولی عمیق در گروه‌های سیاسی و نگرش‌هاست و خوشبینانه‌ترین حالت برای نظام تکرار تجربه شوروی است و مسئولان باید مثل گورباچف، آخرین دبیرکل حزب کمونیست شوروی، اوضاع را درک کنند و به سمت اصلاحات عمیق بروند.

هاشمی این را هم گفته که سیاست‌های رایج در حکومت بر مبنای لجبازی و رو‌کم‌کنی است و جناح‌های مختلف عملکرد یکدیگر را خنثی می‌کنند، برای مثال دیوان عدالت اداری حکم به مباح بودن موتورسواری زنان می‌دهد اما نیروی انتظامی به زن‌ها گواهینامه موتور‌سواری نمی‌دهد.

شمارش معکوس خروج جریان غرب‌گرا از مراکز تصمیم‌گیری

حسین شریعتمداری هفته گذشته به مشهد رفت و در دانشگاه فردوسی این شهر سخنرانی کرد. حالا، روزنامه کیهان متن سخنرانی مدیر‌مسئول این روزنامه را چاپ کرده که حمله سراسری است به دولت روحانی.

شریعتمداری در مشهد خبر داده است بنابر قرائنی که در دست دارد، شمارش معکوس برای حذف جریان غرب‌گرا از حکومت آغاز شده است و به‌زودی این عناصر متمایل به غرب از مراکز تصمیم‌سازی کنار گذاشته می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان این را هم گفته است که اگر قرار بود شلیک به پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی به فرمان جریان غرب‌گرا باشد، هیچ‌گاه شاهد این اتفاق‌ها نبودیم و جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانست در مقابله با دشمنان، حرکت بازدارنده‌ای انجام دهد.

jomhouri
جای خالی شایسته‌سالاری

مدیران بلند‌پایه دو شرکت خودرو‌سازی داخلی دستگیر می‌شوند، اما وزیر صنایع و نهادهای نظارتی پاسخگو نیستند که چرا چنین فسادی باید در نهادهایی رخ بدهد که مدیرانش را آن‌ها برگزیده بودند یا زیر نظر آن‌ها فعالیت می‌کردند.

در سرمقاله جمهوری اسلامی آمده است که دو نماینده مجلس نیز در ارتباط با پرونده فساد خودرو‌سازان دستگیر شده‌اند و این نشان می‌دهد نهاد نظارتی مجلس هم آلوده به فساد است و باید پاسخگو باشد.

جمهوری اسلامی با اشاره به این‌که اخیرا مقام‌های نیروی انتظامی گفته‌اند برای آزادی یک قاچاقچی تریاک، ۳۰۰ مسئول با پلیس تماس گرفته‌اند، نتیجه گرفته است که شایسته‌سالاری در کشور حاکم نیست و‌گرنه در پی رخ دادن فساد در یک سازمان، وزیر و مدیر اصلی آن مجموعه باید استعفا می‌دادند.

دست بسته مکرون

محمد‌جواد ظریف پس از دیدار با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، از سازنده بودن گفت‌و‌گوها خبر داده است و این‌که ایران پیشنهادهای فرانسه را بررسی می‌کند.

حالا، محمد ملازهی در یادداشتی، درباره توانایی مکرون برای قانع کردن ترامپ ابراز تردید کرده و نوشته گویا فرانسه پیشنهاد کرده است که آمریکا معافیت‌های نفتی شش‌ماهه‌ای برای ایران در نظر بگیرد تا مذاکرات شکل بگیرد و طرف‌های مذاکره به نتیجه‌ برسند، اما معلوم نیست مکرون چطور می‌خواهد رضایت ترامپ را جلب کند.

نویسنده جهان صنعت در ادامه افزوده که آمریکا به دنبال مذاکره موشکی و محدود کردن نفوذ ایران در خاورمیانه است و همین باعث می‌شود معاهده‌ای شکل نگیرد و احیانا میانجی‌گری مکرون بی‌ثمر باشد.

به نوشته ملازهی، اروپا نیز سیاست واحدی در قبال ایران ندارد و کشورهای شرق اروپا سعی می‌کنند به آمریکا نزدیک شوند، مثلا لهستان قرار است در ائتلاف دریایی آمریکا شرکت کند.

پیگیر پول کثیف در عرصه هنر هستیم

سردار محمد‌مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر، در مصاحبه‌ با اعتماد گفته است قاچاقچی‌های مواد مخدر برای پولشویی به عرصه هنر هم آمده‌اند و پلیس در حال پیگیری رد پول‌های کثیف در سینماست.

رییس پلیس مبارزه مواد مخدر ادامه داده که پولشویی مواد مخدر در ایران شکل‌های متنوعی دارد و بسیاری از قاچاقچی‌ها اقدام به خرید خانه و زمین می‌کنند و حتی وارد بازار ارز و سکه می‌شوند و با پول هنگفتی که دارند، اقتصاد کشور را مختل می‌کنند.

زاهدیان تاکید کرده با هر کسی که در سوداگری مواد مخدر فعال است، در هر پوششی از رستوران گرفته تا شرکت، برخورد می‌شود اما خاطرنشان کرده که در چهل سال گذشته، کسی از بدنه حاکمیت با قاچاقچی‌‌ها ارتباط نداشته است.

به گفته زاهدیان، شرایط ساخت مواد مخدر صنعتی ساده شده است و خیلی از قاچاقچی‌‌ها با هزینه اندک، آزمایشگاهی برای تولید مواد مخدر صنعتی به راه می‌اندازند و حتی سازندگان آماتور نیز تجربی یاد گرفته‌اند که ماده مخدر شیشه تولید کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More