شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۲ تیر

خواهرانِ ولنگار

عصر دیروز در ورزشگاه شیرودی، مراسم حکومتی در حمایت از حجاب اجباری برگزار شد و دختران و زنان محجبه با سر‌بندهایی که بر آن نوشته بودند «دختران انقلاب» گرد آمدند و علیه بد‌حجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها شعار می‌دادند.

البته دختران انقلاب لقب زنان و دخترانی است که این یکی دو ساله در خیابان انقلاب و دیگر خیابان‌های تهران روسری از سر برداشتند و حالا، مدافعان حجاب سعی کرده‌اند این لقب را که در تضاد با انقلاب اسلامی افتاده است تصاحب کنند.

جالب این‌که سخنران این مراسم زنانه احمد پناهیان، روحانی تندرو، بود و از همه قوا و به‌خصوص قوه قضاییه خواست با زنان بی‌حجاب شدیدا برخورد کنند. مراسم حکومتی پاسداشت حجاب اجباری فقط در روزنامه‌های اصول‌گرا بازتاب داشت.

روزنامه سیاست روز با تیتر «تجدید پیمان با مادران انقلاب» گزارشی داده است از این تجمع و روزنامه جوان هم این مراسم را باشکوه توصیف کرد.

دیروز امامان جمعه هم در ستایش حجاب اجباری و لعن و نفرین بد‌حجابان سنگ‌تمام گذاشتند و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، خطاب به بدحجاب‌ها، آن‌ها را خواهران ولنگار نامید و خواست تا حداقل به عشق فاطمه زهرا، حجاب را رعایت کنند.

همین حرف‌های امام جمعه مشهد تیتر یکِ روزنامه اعتماد است و این روزنامه طرز بیان علم‌الهدی را نمونه‌ای بد از امر به معروف دانسته است.

علی میرفتاح، سردبیر اعتماد، یادداشتی نوشته و به مسئولان گوشزد کرده است آیا تا به حال یک بار از زنان و دخترانی که در این هوای گرم حجابشان را حفظ می‌کنند تشکر کرده‌اند؟ زنانی که ممکن است اعتقادی هم نداشته باشند یا اصلا مسلمان نباشند و صرفا قانون را رعایت می‌کنند.

میرفتاح تصریح کرده است که چهل سال است که درباره حجاب سخت‌گیری می‌شود و حتی سر عروسک‌ها هم روسری کرده‌اند، اما باز هم جامعه یک‌شکل نشد و باید پذیرفت که حجاب همین چیزی است که می‌بینیم و اگر شکل آن چیزی که مسئولان خواسته‌اند نشده، یعنی نشدنی است.

از حجاب و روسری که بگذریم، تنش میان ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد و روزنامه‌ها به نتیجه نرسیدن جلسه شورای حکام سازمان انرژی اتمی را، که به درخواست آمریکا تشکیل شده بود، پیروزی برای ایران دانسته‌اند. روزنامه جمهوری اسلامی هم به مخالفان داخلی برجام  حمله سختی کرده و نوشته است مخالفان داخلی برجام بیشتر از ترامپ که از این توافق خارج شد مقصرند. مسیح مهاجری، مدیر مسئول این روزنامه، با بیان این‌که کاسبان داخلی تحریم از بازگشت تحریم‌ها خوشحال‌اند، از مخالفان برجام خواسته است حداقل در این کارزار اقتصادی و سیاسی ایران با ایالات متحده آمریکا، شیپور‌زن آمریکا نباشند.

از جشن حافظ هم برایتان بگوییم که جشنواره سینمایی و هنری بخش خصوصی است و چند سالی می‌شود از جشنواره دولتی فجر اعتبار بیشتری پیدا کرده است. جشنواره حافظ امسال جایزه مردمی‌اش را به عادل فردوسی‌پور، گزارشگر ورزشی، اهدا کرد، به پاس ۲۰ سال فعالیت رسانه‌ای. گفتنی است که عادل فردوسی‌پور چند ماه پیش مغضوب مسئولان صدا‌و‌سیما شد و برنامه «نود» را که دو دهه سابقه داشت از دست داد. حالا، روزنامه همدلی عکس فردوسی‌پور را در صفحه اول قاب گرفته است با یک تکیه‌کلام از خودش: «چقدر خوبی تو».

برای چشم‌چرانی نکردن مردها چه کار کرده‌ایم؟   

خطبه‌های دیروز نماز جمعه مشهد و اظهار‌نظر علم‌الهدی که گفته است «زنان بد‌حجاب ولنگارند» با اعتراض یک روحانی دیگر مواجه شده است. محسن غرویان در یادداشتی با عنوان «جاذبه داشته باشیم، نه دافعه»، نوشته است علما و روحانیون بارها نسبت به نحوه بیان و حرف‌هایی که علم‌الهدی در نماز جمعه مشهد می‌زند اعتراض کرده‌اند، چرا که شیوه گفتاری امام جمعه مشهد بیشتر دافعه دارد تا جاذبه.

غرویان با بیان این‌که فلسفه حجاب مصونیت زنان از چشم‌چرانی مردان است، در ادامه افزوده است امامان جمعه و مسئولان تا به حال چقدر درباره این‌که مردها چشم‌چرانی نکنند، در جامعه کار کرده‌اند و حرف زده‌اند؟

نباید بازی شطرنج آمریکا را شلوغ کنیم

در خبرها آمده بود که آمریکا قصد دارد ائتلافی از کشورهای منطقه تشکیل دهد تا امنیت تنگه هرمز حفظ شود. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در مصاحبه‌ای با روزنامه آفتاب، گفته است که چنین ائتلافی ثمره‌ای جز افزایش تنش و نا‌امنی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داده است که وظیفه وزارت خارجه در این برهه حساس تنش‌زدایی روابط ایران با کشورهای عرب منطقه است و در حال حاضر، به‌جز عربستان سعودی و چند کشور دیگر، باقی همسایگان از رابطه و کاهش تنش با ایران استقبال می‌کنند.

فلاحت‌پیشه معتقد است که دیپلماسی ایران باید به گونه‌ای باشد که پرونده ایران در شورای حکام سازمان جهانی انرژی هسته‌ای ماندگار نشود، چرا که در این صورت منافع ملی به خطر می‌افتد و پرونده هسته‌ای به دست یاوه‌گویان بین‌المللی می‌افتد و احتمال دارد به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود.

به گفته این نماینده مجلس، در گام‌های بعدیِ کاهش تعهدات هسته‌ای، ایران به‌ملایمت رفتار خواهد کرد و قصد خروج از برجام را ندارد.

بدون اصلاح ساختاری حکومت نمی‌توانیم ادامه بدهیم   

حسین مرعشی گفت‌و‌گوی بی‌پرده و صریحی با شرق کرده و گفته است بعد از چهل سال، مشخص شده است که تقسیم قدرت در ساختار جمهوری اسلامی ایران با مسئولیت‌ها تناسبی ندارد.

عضو حزب کارگزاران تصریح کرده که تجربه روسای جمهور بعد از رهبری آیت‌الله خامنه‌ای نشان داده است که رییس‌جمهوری اختیار چندانی ندارد و برای تعیین تکلیف کشور راهی جز رفراندوم نیست.

مرعشی ادامه داده است که یا باید ریاست جمهوری را حذف کرد و رهبری به میل خودش نخست‌وزیر انتخاب کند و یا باید اختیارات حوزه رهبری را به رییس‌جمهوری منتقل و قدرت را در دولت متمرکز کرد و رهبری به‌عنوان نماد وحدت ملی و پاسدار جمهوریت و اسلامیت نظام، وظیفه نظارتی داشته باشد.

به گفته این اصلاح‌طلب، ایران نمی‌تواند هر حرکتی را در خاورمیانه انجام دهد و انتظار توسعه اقتصادی داشته باشد و اوضاع بین‌المللی به گونه‌ای دارد پیش می‌رود که اقتصاد ایران ضعیف و شبیه پاکستان می‌شود.

مرعشی با بیان این‌که نفت ایران از بازار دنیا حذف شد و هیچ اتفاقی نیفتاد، تصریح کرده است نمی‌توان این‌گونه ادامه داد و باید تمام سیاست‌های چهل سال گذشته را ارزیابی مجدد کرد.

این‌طور که مرعشی گفته است نظام باید تصمیم بگیرد یا فضای سیاست داخلی را ببندد و مثل چین تک‌حزبی شود بلکه در پی این همگرایی، توسعه‌ای شکل بگیرد یا این‌که فضا را باز کند و اجازه فعالیت احزاب را بدهد.

نماینده سابق مجلس در ادامه افزوده است که اگر اصلاح‌طلب‌ها به این نتیجه برسند که انتخابات ثمری ندارد، آن روز پایان اصلاح‌طلبی است.

گرانی خودرو در بازار راکد

با این‌که بازار خودرو بی‌مشتری است و قیمت دلار هم در کانال ۱۲ هزار تومان ثابت مانده است، قیمت خودرو در حال افزایش است. در حال حاضر، قیمت پراید به ۵۱ میلیون تومان رسیده است و روند افزایشی دارد. پژو ۲۰۷ نیز در دو ماه گذشته از ۱۴۷ میلیون تومان به ۱۶۶ میلیون تومان رسیده است.

دلیل این افزایش قیمت در بازار راکد خودرو را می‌توان عملکرد دو شرکت خودرو‌سازی داخلی، یعنی سایپا و ایران خودرو، دانست که سعی می‌کنند محصولاتشان را به‌گونه‌ای به بازار عرضه کنند که قیمت‌ها شکسته نشود. با این حساب، تا زمانی که خودرو‌های ثبت‌نامی به صاحبانشان تحویل داده نشود، نمی‌توان انتظار ارزانی در بازار خودرو را داشت.

زن‌کشی فراسوی نیک و بد

امروز، اولین جلسه دادگاه محمد‌علی نجفی، شهردار پیشین تهران، به اتهام قتل همسرش برگزار شد و روزنامه ابتکار به همین مناسبت به سراغ حسن محدثی، جامعه‌شناس، رفته و از او شنیده است که در ایران، همسرکشی چه مرد زن را به قتل برساند یا برعکس به‌صورت جدی وجود دارد.

این جامعه‌شناس ادامه داده که در بخش‌هایی از خوزستان، زن‌کشی رایج است و شوهر به اتهام این‌که زن با مرد دیگری رابطه دارد، همسرش را به قتل می‌رساند و در بعضی موارد، خانواده هم در ارتکاب قتل به او کمک می‌کنند.

حسن محدثی با بیان این‌که عشق مساله‌ای فراتر از اخلاق و عقد ازدواج است، به مشاهدات جامعه‌شناسانه از زنانی که همسرشان را کشته‌اند اشاره کرده است که یکی از این زنان گفته بود وقتی عاشق مرد دیگری شد، از رابطه با شوهرش احساس گناه می‌کرد و در واقع، عشق به دیگری شوهر را به غریبه تبدیل کرده بود.

به گفته این جامعه‌شناس، معلوم نیست مجازات‌هایی که برای همسرکشی در نظر گرفته شده است بتواند از وقوع این جرم جلوگیری کند و به کاهش آن منجر شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More