شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۷ خرداد 

خط فقر در تهران ۴/۵ میلیون تومان شد

 

پس از سه روز تعطیلی و این همه اتفاق که در دنیا و ایران افتاده است، در آغاز هفته، روزنامه‌ها آن‌قدر سوژه داشتند که تیترهای متفاوتی را برای صفحه اول انتخاب کنند.

در این میان، سخنرانی دو روز پیش رهبر جمهوری اسلامی که آیت‌الله خمینی را «تحول‌خواه» توصیف کرده و خواهان تحول انقلابی در کشور شده بود نظر روزنامه‌های مستقل و اصلاح‌طلب را چندان جلب نکرد و فقط در روزنامه‌های اصول‌گرا بازتاب داشت. روزنامه کیهان از قول رهبری تیتر زده که «شرط مهم برای تحول، نترسیدن از دشمن و دشمنی‌هاست». 

تقریبا در بیشتر روزنامه‌های امروز، اعتراض‌ها در آمریکا با عکس و گزارش در صفحه نخست آمده است. روزنامه دولتی ایران با تیتر «اعتراض در خیابان، جنگ در کاخ سفید»، از اختلافِ نظر مقام‌های آمریکایی در برخورد با اعتراض‌ها و به صحنه آوردن ارتش گزارش داده است. 

روزنامه جوان، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، تیتر اولش را به آشوب‌های آمریکا اختصاص داده و تیتر زده است «دیوار کاخ، میان ترامپ و مردم». جوان از قول خامنه‌ای هم نوشته هواداران آمریکا با اتفاق‌هایی که در این کشور افتاده است، سر‌افکنده شده‌اند. تیتر وطن امروز هم این است «آمریکا علیه آمریکا». 

روزنامه جام‌جم فرصت را غنیمت شمرده و مصاحبه‌ای اختصاصی کرده است با نوام چامسکی، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی، و درباره بحران آمریکا پرسیده و از او شنیده که ترامپ به دنبال این است که آرای نژاد‌پرست‌ها و راست‌های افراطی و ملی‌گرایان را جذب کند. 

عباس عبدی به بهانه اعتراض‌ها به تبعیض نژادی در آمریکا، یادداشتی در شهروند منتشر کرده و وجه مدنی و وجه آشوبگرانه آن را بررسی کرده و نوشته است نباید بخش آشوبگری و خشونت‌ورزی این اعتراض‌ها را محکوم کرد، چرا که در عمل به‌سادگی نمی‌توان تمایزی قائل شد و دیگر این‌که اگر در جامعه‌ای آشوب و غارت به راه می‌افتد و ساختمان‌ها به آتش کشیده می‌شود به این معناست که یک یا چند جای جامعه ایراد دارد و باید در جست‌و‌جوی عوامل ایجاد آشوب‌ها بود. 

 با این حال، برخی روزنامه سعی کرده‌اند از آنچه در آمریکا می‌گذرد و تبادل زندانی که میان ایران و آمریکا اتفاق افتاد نقبی بزنند به سیاست خارجی جمهوری اسلامی. روزنامه اسکناس با تیتر «ترامپ در حسرت عکس یادگاری»، یادآوری کرده که ترامپ در این حال‌و‌روز، نیازمند مذاکره با ایران است. روزنامه آرمان ملی با اشاره به مبادله زندانی میان ایران و آمریکا، پیش‌بینی کرده که «تبادل دیگری در راه است». جلال ساداتیان نیز در سرمقاله این روزنامه با عنوان «تبادل زندانیان و تمایل ترامپ به مذاکره»، اوضاع و احوال آمریکا را رصد کرده و حرف‌های توییتری ترامپ را که از ایران خواسته است با او مذاکره کند چرا که برنده انتخابات است غیب‌گویی دانسته و گفته است معلوم نیست اتفاق بیفتد. ساداتیان تصریح کرده ترامپ به‌دنبال یک برگ برنده در سیاست خارجی است تا از بحران‌های داخلی نجات پیدا کند و به مسئولان سیاسی توصیه کرده است در این شرایط به نفع ایران نیست با آمریکا مذاکره کند و باید منتظر نتایج انتخابات آمریکا ماند.

آتش‌سوزی‌های زاگرس هم مورد توجه برخی روزنامه‌ها قرار گرفته و روزنامه اعتماد خبرنگارش، امیر جدیدی، را به منطقه فرستاده است و گزارشی دارد با عنوان «شب تَش». روزنامه شهروند هم از «۴۰ هکتار زاگرس سوخته» خبر داده و از قول هادی کیادلیری، رییس انجمن جنگلبانی ایران، نوشته است که «جبران خسارت زاگرس به این راحتی ممکن نیست». امیرحسین احمدی، خبرنگار شهروند، نیز تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و مردم محلی برای فرونشاندن آتش با دستان خالی و شاخه‌های بادام را روایت می‌کند، چون هلیکوپترها دیر آمدند و زود رفتند. 

اما این فقط زاگرس نیست که در آتش می‌سوزد و چند بوستان و پارک در تهران هم آتش گرفته است. روزنامه آفتاب یزد از این آتش‌سوزی‌ها گزارش داده و اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، به این روزنامه گفته قطعا این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و آن اتفاقی که در جنگل‌ها می‌افتد در پارک‌های تهران رخ نمی‌دهد. 

شیوع کرونا بار دیگر در ایران اوج گرفته است و روزنامه اعتماد خطاب به مردمی که در این تعطیلات سه‌روزه به سفر رفتند نوشته است «بسیار قدر‌نشناسید». اعتماد ادامه داده است مردمی که توصیه به خود‌داری از تردد‌های غیر‌ضروری و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نادیده گرفتند و سفر رفتند و در عروسی‌ها و سوگواری‌ها حاضر شدند بزرگ‌ترین قدرناشناسی را در حق هزاران پرستار و پزشک روا داشتند.

روزنامه شهروند هم خبر داده است برخی پدر‌ و‌ مادرها از ترس کرونا تصمیم گرفته‌اند بچه‌ها را سال آینده در مدرسه ثبت‌نام نکنند و به کلاس درس نفرستند. شهروند پای درد‌دل این والدین نشسته و از زبان آن‌ها شنیده است با این اوضاع که هر روز آمار مبتلایان به کرونا بالا می‌رود، اگر فرزندشان یک سال مدرسه نرود و در خانه درس بخواند، اتفاقی نخواهد افتاد. 

روزنامه مردم‌سالاری هم با اشاره به گزارش هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، تیتر زده است «خط فقر در تهران ۴/۵ میلیون تومان» شد. تغییر عجیب خط فقر در دو سال گذشته نشان می‌دهد خط فقر خانواده‌های فقیر چهار‌نفره در دو سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش یافته است. 

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ۶۰ درصد شاغلان در کشور تحت پوشش بیمه نیستند.

برویم سراغ خبرهای بیشتر در آغاز هفته.

 

مگر اوباما چه داده که ترامپ بیشترش را بدهد

 

حسین شریعتمداری فائزه هاشمی را به‌خاطر مصاحبه با بی‌بی‌سی و این اظهار‌نظرش که وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر از آمریکاست و علی مطهری را به‌خاطر سخنان اخیرش که گفته است رهبری در همه چیز دخالت می‌کند، نواخته است و آن‌ها را در خط دشمنان دانسته و در آخر هم نوشته که این‌گونه سیاه‌نمایی‌ها یعنی کفگیر این سیاسیون به ته دیگ خورده است. 

البته حسین شریعتمداری پیام مذاکره ترامپ و توییت حسام‌الدین آشنا را هم بی‌نصیب نگذاشته و در ستون گفت‌و‌شنود، که معمولا ستون بی‌نام مدیر‌مسئول کیهان است، خطاب آشنا به ترامپ را که «باید بیش از آنچه اوباما داد پیشنهاد بدهی» را پیام مخفی مذاکره ایران به آمریکا دانسته و پرسیده است «مگر اوباما چه داده که از ترامپ می‌خواهد بیشترش را بدهد؟»

از نگاه کیهان، آنچه ترامپ درباره مذاکره با ایران گفته در واقع خواسته دولتمردان ایران بوده است که ترامپ یواشکی پیام مذاکره بفرستد تا بازتاب آن را ارزیابی کنند ولی «این بنده خدا ناشی‌گری کرده و قضیه را لو داده است». شریعتمداری کمی هم چاشنی طنز اضافه کرده و نوشته است: «در مسابقه بیست سوالی جواب مسابقه را که هویج بود به طرف گفته بودند، ولی سفارش کردند یک مقدار طول بدهد که کسی متوجه نشود. با شروع مسابقه، پرسید جانداره؟ مجری گفت نخیر و یارو گفت پس هویجه دیگه!»

 

بن‌بست مبارزه با فساد در جمهوری اسلامی

 

«حساب‌کشیِ حساب‌های عدلیه» تیتری است که روزنامه اعتماد برای گزارش اخیر قوه قضاییه درباره عملکرد حساب‌های جنجالی‌ این نهاد انتخاب کرده است. افشاگری و پرسش محمود صادقی، نماینده سابق مجلس، درباره «۶۳ حساب قوه قضاییه» چالشی جدی برای دستگاه قضایی ساخت و گزارش ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، از عملکرد سلفش، صادق لاریجانی، اولین گزارش در پاسخ به موضوع فساد مالی در قوه قضاییه است. در این گزارش ادعا شده که ۱۵ میلیارد از سود حساب‌های قوه قضاییه صرف آموزش قضات شده است، ادعایی که به‌جای روشن کردن موضوع، به‌نظر می‌رسد برای پنهان نگه داشتن فساد مطرح شده باشد.

اعتماد نوشته است کمترین تاثیر افشاگری این بود که آن ۶۳ حساب قوه قضاییه بعد از آمدن ابراهیم رییسی، به ۵ فقره حساب کاهش یافته است و استفاده از مبالغ آن نیز علاوه بر تایید شخص رییس قوه قضاییه، به امضای دو نفر از معاونان دستگاه قضا نیاز دارد.  

از آن سو، احمد توکلی از رییس قوه قضاییه خواسته برای مبارزه با فساد، تمام مجوزها و امتیازهایی را که در ۴۰ سال گذشته، به نمایندگان مجلس داده شده است لغو کند تا از رانت و لابی‌گری آن‌ها جلوگیری شود. عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «نقدی بر یک درخواست» در همین روزنامه، درخواست توکلی را نشانه استیصال و بن‌بست مبارزه با فساد در جمهوری اسلامی دانسته است، چرا که پیشاپیش معلوم است انجام نخواهد شد و حتی اگر به‌فرض انجام شود، محتوای چنین گزارشی یا علنی نمی‌شود یا اگر بشود، فایده عملی نخواهد داشت. 

 

اهواز مشکل آب ندارد

 

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در گفت‌و‌گو با روزنامه دولتی ایران، ادعا کرده هم کرونا تحت کنترل است و هم مشکل آب استان به‌زودی حل می‌شود.

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند وضعیت خوزستان و شهر اهواز به‌دلیل آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر در اثر کرونا، قرمز است؛ اما استاندار خوزستان مدعی است که خوزستان از لحاظ آمار مرگ‌و‌میر، حتی جزو هفت استان اول هم نیست و با وجود شیب صعودی ابتلا، اوضاع تحت کنترل است.

شریعتی همچنین مدعی است اهواز مشکل آب ندارد و فقط در حاشیه اهواز، در بعضی نقاط فشار آب کم است یا قطعی آب دارند و حصیرآباد چون ساخت‌و‌سازهایش غیرمجاز بوده است، تاکنون خط لوله نداشته‌اند. اما استاندار وعده داده است در چند روز آینده، به آن‌جا هم آب لوله‌کشی بدهند. 

استاندار خوزستان درباره مطالبات مردم غیزانیه هم گفته است از سال ۱۳۹۵ که او استاندار خوزستان شده است، می‌داند غیزانیه محرومیت‌های زیادی داشته است، از جمله نبود برق، فرسودگی لوله‌های آب، کلاس‌های کانکسی ولی در حال حاضر، هیچ کلاس کانکسی در غیزانیه نیست. به ادعای شریعتی، روستاها برق‌دار شدند و کلاس‌ها ساخته شدند و پروژه آب‌رسانی به غیزانیه هم از دی‌ماه ۱۳۹۵ به‌طور جدی شروع شده است و اوایل این هفته، آب شرب منطقه وصل می‌شود.

 

پس گرفتن هپکو شکست سیاست خصوصی‌سازی است

 

ابوالفضل روغنی، مدیرعامل مستعفی هلدینگ هپکو، در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق از جزئیات بازپس‌گیری هپکو از بخش خصوصی گفته است. 

به گفته روغنی، در اغلب واگذاری‌ها به بخش خصوصی، فساد وجود دارد چون دولت از محل فروش کارخانجات، به‌دنبال کسب سود است. روغنی، که رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران است، درباره دلایل موفق نشدن هپکو گفته است اول این‌که به افراد صاحب صلاحیت واگذار نشد و دوم این‌که دولت به تصور ایجاد رقیب، همه حمایت‌های قبلی از هپکو را قطع کرد و تعرفه‌های بسیار سنگینی که برای ورود ماشین‌آلات گذاشته بود کاهش داد، با این حساب، اگر بیل گیتس هم مدیر هپکو می‌شد، موفق نمی‌شد. 

روغنی صد درصد مخالف این است که دولت آنچه را واگذار کرده است اکنون پس بگیرد و دوباره دولتی‌اش بکند، چرا که پس گرفتن هپکو به‌معنای شکست تصمیم بزرگ خصوصی‌سازی در کشور است. 

قرار است هپکو سه تا پنج سال زیرمجموعه دولت باقی بماند و بعد، دوباره در بورس واگذار شود. دولت روغنی را به سمت مدیرعامل هپکو انتخاب کرد اما وقتی شرط‌های روغنی مبنی بر حمایت دولت از هپکو، خرید دو هزار دستگاه و معلق نگه داشتن دیون دولتی عملی نشد، روغنی از سمتش استعفا کرد. با این‌حال، همه او را همچنان به‌عنوان مدیرعامل هپکو می‌شناسند.

به گفته روغنی، برای احیای هپکو ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کفایت می‌کند چون زیرساخت و نیروی انسانی مجرب دارد.

 

نظامی‌ها میدان سیاست را ترک کنند

 

مصطفی تاجزاده در گفت‌و‌گو با آرمان ملی ادعا کرده است که اصلاح‌طلبان محمد خاتمی، پرچم‌دارشان، را رها نکرده‌اند و خاتمی هنوز از محبوب‌ترین رجال سیاسی کشور است. به گفته تاجزاده، تا اصلاح‌طلبان هستند، اقشار مختلف مردم به براندازی اقبال نشان نمی‌دهند و به همین دلیل، نیروهای سرنگونی‌طلب معتقد به حذف و توقف اصلاح‌طلبی‌اند. 

با این حال، تاجزاده معتقد است جامعه ایران در حال ریزش به سمت طبقات فرودست است، که اگر ناراضی شوند، هیچ خوب نیست، جامعه‌ای که حدود ۵۰ درصد آن زیر خط فقر باشد هر لحظه با مشکل روبه‌روست. 

به گفته تاجزاده، اصلاح‌طلبان باید برنامه‌های مشخصی ارائه کنند، از جمله این‌که نظامیان باید به پادگان‌ها برگردند و عرصه سیاست را ترک کنند یا مثلا باید برای لغو تحریم‌ها راهی پیدا کرد، چون گرانی و بی‌کاری نتیجه تحریم‌هاست. به باور تاجزاده، حکومت ناگزیر باید اصلاحات را بپذیرد، حتی اگر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان را نپذیرفته باشد. 

 

قبرهای ۳۰۰ میلیونی در جنوب تهران 

 

چرا سازمان اوقاف حکومت خودمختار دارد؟ چرا رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد نهاد زیرمجموعه‌اش بی‌خبر است؟ این‌ها سوال‌های هادی کسایی‌زاده، خبرنگار آزاد، است که از وضعیت بقعه شیخ صدوق در شهرری گزارش داده و از فساد و درآمدزایی مجتبی عبداللهی، مدیرکل جدید اوقاف تهران، در قبرستان‌های جنوب تهران نوشته است، از ۱۰ سرایداری که از دیرباز و نسل اندر نسل در بقعه شیخ صدوق کار و زندگی می‌کردند و با روی کار آمدن مدیریت جدید، در آستانه اخراج‌اند. 

به گزارش صدای اصلاحات، نرخ‌های فروش قبر در شیخ صدوق هم هیچ‌گونه تعرفه قانونی ندارد و بین ۳۰۰ میلیون تومان در اطراف ضریح تا ۸۰۰ میلیون تومان در خود صحن بقعه معامله می‌شوند و اگر فردی بخواهد روی قبر پدر یا مادرش دفن شود، باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند، که هیچ مبنای قانونی ندارد. 

به نوشته کسایی‌زاده، تولیت بقعه خودش چادر و صندلی کرایه می‌دهد و مغازه‌داری می‌کند و در هر نوبت، ۸۰۰ هزار تومان می‌گیرد اما این درآمدهای هنگفت حتی برای بقعه هزینه نمی‌شود و شب‌ها مثل قبرستانی متروکه است. 

 

علت توسعه‌نیافتگی در ایران

 

روزنامه اقتصادی تعادل با انتشار یادداشت‌های محسن رنانی و محمود سریع‌القلم، دو استاد دانشگاه که سال‌هاست دغدغه توسعه ایران را دارند، به مشکلات اصلی توسعه‌نیافتگی در ایران پرداخته است. 

به باور محسن رنانی، «ما بر کشتی بدون قطب‌نما سواریم» و به‌دلیل نبود برنامه اقتصادی سیاستمداران ایرانی نمی‌دانند کجا و از چه مسیری باید بروند و در چه بازه زمانی به کدام الگوی اقتصادی می‌خواهند برسند. 

محمود سریع‌القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی، نیز «چهار اصل کلیدی» توسعه را برشمرده است. آزادی عمل بخش خصوصی، تعریف حیطه دخالت دولت، برخورداری از نیروی انسانی متخصص و نحوه تعامل با دنیا چهار اصلی است که هر کشوری که می‌خواهد به توسعه پایدار برسد باید رعایت کند. 

از نگاه سریع‌القلم، تحکیم استبداد در کشور به این دلیل است که از منظر حکومت، توسعه منافع حاکمیت را تامین نمی‌کند، پس حاکمیت علاقه دارد وضع موجود را حفظ کند. 

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More