شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی سوم خرداد

خطر کرونا در تعطیلات عید فطر

 

راهپیمایی خودرویی روز قدس برگزار نشد و به‌جایش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از طریق دوربین تلویزیون سخنرانی کرد. خبر و تصویر سخنرانی علی خامنه‌ای در حالی‌که مخاطبی پای حرف‌هایش نیست صفحه اول اغلب روزنامه‌ها را پر کرده است. کیهان اما یک تصویر خیالی ترسیم کرده از حضور علی خامنه‌ای در اورشلیم/بیت‌المقدس و خیال پیروزی بر صهیونیسم را جشن گرفته است. جالب این‌که در نقاشی کیهان، هیچ نقشی به حسن نصرالله یا دیگر رهبران جریان مقاومت داده نشده است.

در حالی که شاهد سیر صعودی ابتلا به کرونا در استان‌های جنوبی و غربی کشوریم، گزارش‌ها از آغاز سفرها خبر می‌دهند و پلیس راه از محورهای ترافیک خروجی‌های پایتخت گفته است. با این همه، کمتر روزنامه‌ای در مورد خطر کرونا و سفر تیتری هشدارآمیز زده است. به نظر می‌رسد دغدغه قدس جای کرونا را گرفته است چون رهبر جمهوری اسلامی اسرائیل را از کرونا خطرناک‌تر خوانده است.

اما روزنامه محیط زیستی پیام ما خبر «ایران‌گردی کرونا در تعطیلات عید فطر» را تیتر یک کرده است. روزنامه مستقل هم از قول هوشنگ اعلم، روزنامه‌نگار پیشکسوت و سردبیر مجله آزما، نظریه توطئه را در مورد کرونا رد کرده و نوشته است «کرونا توطئه ابرقدرت‌ها نیست».

از دو روز پیش، جاده‌های منتهی به شمال کشور مملو از مسافر است، هیچ‌گونه محدودیت مسافرتی اعمال نشده و دولت تعطیلات عید فطر را دو روز اعلام کرده و شنبه هم بین‌ تعطیلی جمعه و تعطیلات عید فطر اضافه شده است تا مردم تصمیم بگیرند یک هفته به سفر بروند. وزارت بهداشت از مردم خواسته است در تعطیلات خرداد‌ماه به سفر نروند و هشدار داده حتی سفر به مناطق سفید هم خطرناک است.

سرانجام پس از یک سال، آیین‌نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی که همسر خارجی دارند تصویب شد. همدلی از «پایان یک بی‌هویتی مادرانه» گزارش داده است. موضوع دادن تابعیت ایرانی به کودکانی که مادر ایرانی دارند بیش از یک دهه است که مطرح شده اما بیشتر نمایندگان با آن مخالفت می‌کردند. مخالفان این طرح را عاملی برای تشویق مهاجرت به ایران از طریق ازدواج با دختران ایرانی می‌دانستند.

به نوشته همدلی، هنوز هم این قانون حلال مشکلات تمام زنانی که همسر غیر‌ایرانی دارند نیست، چرا که گروهی از این زنان ازدواجشان در داخل کشور ثبت نشده است چون مدارک لازم ثبت ازدواج از جمله اثبات مسلمان بودن مرد را نداشتند.

معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، در گفت‌وگو با روزنامه ایران، شمار رسمی بچه‌های بی‌شناسنامه حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر اعلام کرده است اما برخی منابع از آمار ۲۰۰ هزار موردی خبر می‌دهند.

از موضوع تابعیت که بگذریم، از دریای کاراییب و نفتکش‌های ایرانی چه خبر؟ نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، از اعزام نفتکش‌ها تشکر کرده و وعده اسکورت داده است. گفته می‌شود این نفتکش‌ها در ۱۰ تا ۱۲ روز آینده به سواحل ونزوئلا می‌رسند و آفتاب یزد با تیتر «۱۲ روز حساس» از تبعات حقوقی و سیاسی این ماجرا برای ایران نوشته است.

 

چرا محدودیتی برای سفر لحاظ نمی‌شود؟ 

 

با وجود آغاز موج تازه کرونا، تاکنون هیچ محدودیتی اعمال نشده است و سفرها بدون محدودیت ادامه دارند. شرق از وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا پرسیده است چرا جلوی سفرهای تعطیلات عید فطر گرفته نشد؟

کیانوش جهانپور به شرق گفته است رویکرد ستاد مقابله با کرونا در ایران از ابتدا رویکرد اجباری و تحکمی نبود و به تبیین و هشدار اکتفا کرده‌اند. درباره میزان رعایت و توجه شهروندان، جهانپور توضیح داده است که در کل کشور ۸۳ درصد مردم نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت کرده‌اند ولی در تهران، این رقم تا ۶۳ درصد کاهش پیدا می‌کند، ضمن این‌که مبدا بیشتر مسافرت‌ها هم تهران است.

جهانپور گفته است برای مهار کرونا، به اجبار اعتقاد ندارند، این در حالی است که در خوزستان، به دنبال طغیان بیماری، در دو هفته گذشته محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی در بازگشایی مغازها و رفت‌و‌آمد شهروندان اعمال شده است.

 

معترضان تئاتری، بگویید چقدر گرفتید؟

 

روزنامه کیهان در واکنش به نامه اعتراضی برخی هنرمندان سینما و تئاتر که از سانسورهای متعدد در روند مجوز نمایش شکایت داشتند، نوشته است برخی از فعالان عرصه تئاتر که پول‌های کلانی را به‌عنوان کمک مالی دریافت کرده‌اند در حالی خطاب به وزیر ارشاد و در اعتراض به ممیزی نامه‌نگاری می‌کنند که ژست مستقل بودن و مردمی بودن می‌گیرند.

کیهان مدعی است که امضاکنندگان اغلب پول‌های کلانی از دولت می‌گیرند و حاضر نیستند رقم کمک‌های مالی‌ دریافتی و نوع قراردادشان را افشا کنند. به نوشته کیهان، دو تن از امضاکنندگان مبالغ ۵۰۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان برای نمایش درجه چندمشان دریافت کرده‌اند.

کیهان تهدید کرده است فهرستی از نام معترضان به سانسور و پول‌هایی که دریافت کرده‌اند در اختیار دارد و به‌وقتش منتشر خواهد کرد.

 

۱۲ روز حساس

 

انتظار می‌رود میلیون‌ها بشکه بنزین تا پایان هفته جاری به ونزوئلا برسد. هنوز واکنش آمریکا به نفتکش‌ها مشخص نیست ولی گارد ساحلی این کشور در مورد نقض تحریم‌ها هشدار داده است.

علی بیگدلی، استاد حقوق بین‌الملل، به آفتاب یزد گفته است از لحاظ حقوقی، اعزام نفتکش‌ها و صادرات بنزین منعی ندارد و اگر تاکنون انجام نمی‌شد، به این دلیل بود که مشتری نداشت. به گفته بیگدلی، با توجه به محدودیت‌هایی که ونزوئلا برای تامین فرآورده‌های نفتی‌اش دارد، این فرصت استثنایی برای ایران به وجود آمده است، ضمن این‌که این اقدام نقض برجام هم نیست.

ایران به سوریه هم بنزین صادر می‌کند. اما از نگاه بیگدلی، مزیت ونزوئلا این است که ذخایر طلا دارد و ایران می‌تواند در ازای صادرات نفت و بنزین، درآمد کسب کند.

 

تبعات اقتصادی رشد منفی جمعیت

 

برای نخستین بار، نرخ رشد جمعیت در ایران به زیر یک درصد سقوط کرد، اتفاقی که به نوشته روزنامه اقتصاد پویا، احتمالا تا سال ۱۴۳۰، ایران را به پیرترین کشور منطقه تبدیل خواهد کرد. با این همه، اکنون جمعیت ایران ۸۳ میلیون نفر است و اقتصاد پویا می‌پرسد آیا منابع موجود کفاف این جمعیت را می‌دهد؟ پاسخ این است که مدیریت ۸۳ میلیون ایرانی تنها با دست‌درازی به منابع نفتی و سرمایه‌های طبیعی نسل‌های بعدی ممکن می‌شود.

به گزارش اقتصاد پویا، مهاجرت نخبگان و صاحبان سرمایه از دلایل کاهش جمعیت کشور است. دلیل دیگر کوچک شدن سفره خانوار است. به گفته معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مجلس، در حال حاضر، خط فقر در جامعه ۹ میلیون تومان است که حتی شرایط را برای قشر کارمند دشوار کرده، چه برسد به طبقه کارگر. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است با وجود تورم ۴۰ درصدی، شعار افزایش جمعیت سیاست بیهوده‌ای است. سهیلا جلودارزاده، دیگر نماینده مجلس، می‌گوید افزایش جمعیت همیشه فرصت نیست، مثالش سرنوشت کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان است که نتیجه افزایش جمعیت فقیرتر شدن جامعه بوده است.  

 

کرونا توطئه ابرقدرت‌ها نیست

 

روزنامه مستقل سراغ یک روزنامه‌نگار قدیمی رفته و از او درباره تاثیر کرونا بر ایران و جهان پرسیده است. هوشنگ اعلم، روزنامه‌نگار پیشکسوت، تا قبل از انقلاب، دبیر سیاسی روزنامه رستاخیز بود و از سال ۱۳۷۷ تا‌کنون، مدیر‌مسئولی مجله آزما را بر عهده دارد.

اعلم شرایط جهانی را مرگ‌زده و آخرالزمانی توصیف می‌کند که بیشترین تهدید آن متوجه مردم طبقه متوسط و فرودست است چون باید بین مرگ از کرونا و مرگ از گرسنگی یکی را انتخاب کنند.

او تفکر توطئه‌باور در مورد کرونا و سلاح بیولوژیک خواندن آن را جدی نمی‌گیرد و به عقیده او، مساله مهم‌تر این است که کرونا بنیان اقتصاد جهان را به لرزه درآورده و عادت‌ها و باورها را از لحاظ مادی و معنوی به هم ریخته است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More