شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۳ فروردین

خطر شنبه شلوغ

 

عاقبت پس از ۲۳ روز، نسخه کاغذی روزنامه‌ها به دکه‌ها رسید. این انتشار کاغذی برای خود مطبوعات دستمایه خبر و گزارش چندانی نبود و فقط روزنامه همشهری است که این اتفاق را به صفحه اول آورده و درباره روزهایی که مطبوعات در قرنطینه به سر می‌بردند با چند نفر از کارشناسان رسانه مصاحبه کرده است.

حالا که روزنامه‌ها به دکه بازگشته‌اند، روزنامه دولتی ایران اعلام کرده است برای جلوگیری از شیوع کرونا، نشریات موسسه ایران در بسته‌بندی و با دستکش توزیع می‌شود. مدیرعامل این موسسه رسانه‌ای گفته است هزینه این طرح نه از بودجه دولتی بلکه از محل فروش آگهی روزنامه تامین می‌شود.

در اقدامی عجیب، گزارش اصلی روزنامه دولتی ایران، که از حضور زنان داوطلب در سطح شهر برای ضدعفونی کردن شهرها و ساخت ماسک خبر می‌دهد، از نسخه کاغذی روزنامه حذف شده است! هرچه صفحات را ورق زدیم، از این گزارش اختصاصی، که با تیتر «زنان در صف مقدم مبارزه علیه کرونا» و عکسی بر صفحه نخست نسخه الکترونیک نشسته است، خبری نیست که نیست.

تیتر بیشتر روزنامه‌ها درباره کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که از امروز شروع شده است. در این میان، روزنامه آرمان‌ ملی با تیتر «خطر شنبه شلوغ»، مردد و نگران به استقبال طرح دولت رفته است.

قرار است مشاغل پر‌خطر همچنان تعطیل باشند و طرح ترافیک تهران هم از ساعت ۲ تا ۴ بعد‌از‌ظهر برداشته می‌شود تا مردم با خودروی شخصی تردد کنند و ۵۰ دستگاه اتوبوس بین‌شهری هم به ناوگان حمل‌و‌نقل تهران افزوده شده است. اما عکس یکِ روزنامه ابتکار که ازدحام مردم در اتوبوس را نشان می‌دهد همه این برنامه‌ها را در مهار شیوع کرونا کم‌اثر نشان می‌دهد.

آفتاب اقتصادی هم گزارشی داده است از پمپ‌بنزین‌ها و کارگرانی که بعضا دو شیفت در این مکان‌های شلوغ و پر‌تردد کار می‌کنند و ماسک و مواد شوینده هم گیرشان نمی‌آید. از کارگران گفتیم و این را یادآور شویم که بحث حداقل دستمزد، که هفته گذشته دعوایی میان کارگران و کارفرمایان به راه انداخت، به روزنامه‌ها رسید و سعید لیلاز در روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «اشتباه تاکتیکی»، نوشته در شرایط فعلی که بدترین دوره اقتصادی تاریخ ایران است، افزایش حداقل دستمزدها اشتباه و خلاف واقعیت بیرونی است.

روزنامه‌های اصول‌گرا در میانه بحران کرونا و پیامدهای منفی که برای مردم و اقتصاد کشور داشته است، سعی کرده‌اند برای رهبری تبلیغ کنند و از سخنرانی خامنه‌ای در نیمه شعبان تیتر بسازند. در این بین، روزنامه کیهان در همان صفحه اول گزارشی داده است از شیوع کرونا در آمریکا و این‌که در نیویورک، برای جان‌باختگان کرونا گورهای دسته‌جمعی کنده‌اند و مردم آمریکا قربانی نا‌کار‌آمدی سیستم‌اند.

دعوای بین سفیر چین و سخنگوی وزارت بهداشت که چینی‌ها را به دروغگویی و دادن اطلاعات غلط متهم کرده بود، همچنان در روزنامه‌ها گرم است و هرچند عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشته است که سیاست‌های دولت را باید وزارت خارجه اعلام کند نه وزارت بهداشت، فریدون مجلسی، دیپلمات قدیمی، به روزنامه مستقل گفته است چینی‌ها در بحران کرونا پنهان‌کاری کرده‌اند و همان حرف‌های کیانوش جهانگیری، سخنگوی وزارت بهداشت، را تکرار کرده است.

در این وانفسا، روزنامه خراسان گزارشی داده است از بگو‌مگوی توییتری علی علیزاده، تحلیلگر هوادار جمهوری اسلامی در لندن، و رضا رشید‌پور، مجری صدا‌و‌سیما. علیزاده توییت کرد که رشید‌پور برای اجرای دو برنامه در شب یلدا ۵۰۰ میلیون تومان گرفته است، در حالی که این همه فقیر در ایران به مرز گرسنگی رسیده‌اند و رشید‌پور هم جواب داده که این رقم دروغ است و به علیزاده ربطی ندارد که دستمزد او چقدر است.

برویم سر‌وقت روزنامه‌خوانی در این روز بهاری و کرونا‌زده.

 

متخصصان الگوی قرنطینه کامل را کارساز ندانستند

 

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری، در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، هرگونه انتقاد درباره تاخیر و تعلل دولت در مواجهه با کرونا را رد کرده و مدعی است همه تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت بر اساس پیشنهادهای متخصصان حوزه بهداشت و سلامت بوده و هر آنچه آن‌ها تشخیص دادند سریع اجرا شده است، از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا تعطیلی اماکن مقدس.

واعظی همچنین در پاسخ به این‌که چرا قم قرنطینه نشد یا کشور به سمت قرنطینه کامل نرفت، پاسخ داده است که این متخصصان سلامت بودند که گفتند چه در قم و چه در سایر شهرها، قرنطینه کامل کارساز نخواهد بود.

رییس دفتر حسن روحانی، در تمام طول مصاحبه، هرگونه اختلاف و تعارض در تصمیم‌ها یا کارشکنی در سیاست‌های وزارت بهداشت را یکسره رد کرده و حتی انتقاد‌های صریح وزیر بهداشت را موضوعی مربوط به فرایند مشاوره تعبیر کرده است، نه اعمال فشار سایر دستگاه‌ها.

به گفته واعظی، علی‌رغم تحریم‌ها، ایران در زمینه اقلام بهداشتی و تامین مایحتاج عمومی ذخیره بسیار خوبی دارد. او در ادامه افزوده است ایران در مقایسه با دیگر کشورها، در مدیریت بیماری توفیق نسبی داشته است و سیاست‌های دولت را کارآمد توصیف کرد.

 

قرنطینه نمی‌کنیم، چون با شعار سال رهبری تضاد دارد

 

شادمهر کاظم‌زاده، نماینده دهلران در مجلس، که یکی از مخالفان تعطیلی کشور و قرنطینه به‌علت شیوع کرونا بود، درباره دلیل مخالفتش به همدلی گفته است این طرح با شعار «جهش تولید» رهبر جمهوری اسلامی در تضاد بود.

از نگاه کاظم‌زاده، تعطیلی یک‌ماهه کشور به‌علت شیوع کرونا خودکشی از ترس مرگ و اجرای این طرح به‌نوعی حذف صورت مساله است، نه راه‌حل آن.

این نماینده مجلس راه‌حل جایگزین فعلی (فاصله‌گذاری اجتماعی) را در صورت اصلاح روش و اجرای دقیق‌تر و کارآمدتر، راه‌حل خوبی می‌داند. منظور او از اصلاح، ممنوعیت کامل تردد بین‌استانی و تامین معیشت جمعیتی است که باید در خانه بمانند.

در روزنامه شهروند هم آمده است طبق نظرسنجی شهرداری، ۶۹ درصد تهرانی‌ها گفته‌اند امکان ماندن در قرنطینه را ندارند زیرا پس‌اندازشان حداکثر کفاف یک ماه آینده را می‌دهد.

 

آیا هزینه‌های درمان و تشخیص کرونا رایگان است؟

 

هرچند وزیر بهداشت بارها در مصاحبه‌های خود تاکید کرده که هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا رایگان است، حسن روحانی گفته است مردم باید ۱۰ درصد هزینه درمان را پرداخت کنند.

به گزارش آرمان ملی، هزینه هر بار تست کرونا بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. ضمن این‌که هزینه درمان بیمار مبتلا به کرونا در بخش عادی بیمارستان، ۲ میلیون تومان و در بخش مراقبت‌های ویژه، حدود ۴ میلیون تومان است.

یکی از شهروندان تهرانی به آرمان ملی گفته است حدود شش روز در بخش آی‌سی‌یو و چهار روز در بخش عادی بیمارستان دولتی بستری بود و برای ترخیص، علی‌رغم داشتن بیمه تامین اجتماعی، مجبور شده بود ۲ میلیون تومان بپردازد. این شهروند که کارگر است و در محل کار به کرونا مبتلا شده بود، برای پرداخت هزینه بیمارستان، ناچار شده بود قرض بگیرد.

گفتنی است ۱۰ درصد جمعیت کشور، یعنی بیش از ۸ میلیون نفر، از هیچ‌گونه پوشش بیمه‌ برخوردار نیستند و معلوم نیست وضعیت پرداخت هزینه‌های این افراد به چه شکلی است.

 

چین در کرونا پنهان‌کاری کرد

 

فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با روزنامه مستقل، درباره اتهام‌هایی که دونالد ترامپ در مورد توطئه راهبردی چین در شیوع بیماری کرونا مطرح کرده، معتقد است این شکل دیگری از همان تئوری توطئه است، با این حال، واقعیت این است که چین هم غافلگیر شد و هم پنهان‌کاری کرد.

از نظر مجلسی، این مساله که تعطیلی صنایع آمریکا و غرب در چین و رکود ناشی از آن موجب فروش ارزان سهام شرکت‌های غربی شده باشد کاملا امکان‌پذیر است، اما این ناشی از برنامه‌ریزی هدفمند نبوده است.

 

دستمزد را امنیتی نکنید

 

حداقل دستمزد ۱۱ میلیون کارگر ایرانی، بدون توجه به نرخ تورم و سبد معیشت، تعیین شد و نماینده کارگران مصوبه را امضا نکرد. کارفرمایان می‌گویند در این شرایط رکود اقتصادی، توان پرداخت دستمزد بیشتر ندارند.

سعید لیلاز، اقتصاددان طرفدار بازار آزاد، از تصمیم دولت مبنی بر افزایش ۲۱ درصدی حداقل دستمزد دفاع کرده و گفته است این رقم با توجه به مبالغ تعیین‌شده برای خواربار، مسکن و حق اولاد معادل ۳۲ درصد افزایش خواهد بود.  

خبرنگار شرق اما به لیلاز یادآور شده است که کارفرمایان معمولا از پرداخت این مبالغ طفره می‌روند و میزان دریافتی مصوب کارگران عملا همان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد، رقمی که حتی با محاسبات لیلاز هم فقط ۵۵ درصد از سبد معیشتی کارگران را تامین می‌کند و با سبد حداقلی ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی مورد اجماع هم فاصله قابل‌توجهی دارد.

با وجود این، لیلاز خطاب به نمایندگان کارگری که مصوبه را امضا نکردند گفته است که «دستمزد را امنیتی نکنید»، چرا که از نگاه او، اگر دستمزد بیشتر از این را تصویب شود، به‌دلیل ناتوانی کارفرمایان از پرداخت، شاهد اخراج کارگران و افزایش قراردادهای سفید امضا خواهیم بود.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More