شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲ آذرماه

خسارت ۱/۵ میلیارد دلاری قطع اینترنت در ایران

روزنامه‌ها در اولین شنبه پس از آغاز اعتراض‌ها، چنان با‌اطمینان از پایان ماجرا نوشته‌اند که حتی روزنامه دولتی ایران در گفت‌و‌گو با فعالان سیاسی‌ـ‌اجتماعی از تحلیل «پسا‌واقعه» گفته است.

روزنامه کیهان هم مدعی شده است مقام‌های آمریکایی از پایان آشوب‌ها در ایران عصبانی‌اند و با وجود شکست پروژه آشوب، همچنان افکار عمومی را به اغتشاش تحریک و تهییج می‌کنند. کیهان از قول پمپئو تیتر زده است که «با تلگرام برای ما فیلم و عکس بفرستید». به نظر می‌رسد این تاکید کیهان برای جلوگیری از آزادی اینترنت و ترساندن دولت از وصل شدن مردم به رسانه‌های مجازی چون تلگرام است.

روزنامه مردم‌سالاری اما از خسارت‌ قطع اینترنت و ضرر تحمیل‌شده به کسانی که از راه اینترنت امرار‌معاش می‌کنند، نوشته و کسب‌وکارهای مختلفی که در این روزها تحت تاثر قرار گرفته‌اند را بررسی کرده است. این روزنامه به نقل از سایت‌های داخلی نوشته قطعی اینترنت خسارتی ۹۰۰ میلیارد تومانی به بار آورده و در ادامه افزوده است که اما نت‌بلاکز، موسسه ناظر بر دسترسی اینترنت در سراسر جهان، این رقم را ۱/۵ میلیارد دلار برآورد می‌کند.   

اما از خطیب نماز جمعه تهران بشنوید که دیروز آشوبگران را «باغی» و «محارب» نامید و برای آن‌ها خواستار اشد مجازات شد. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، در روزنامه‌اش که به دلیل نزدیکی به آیت‌الله خامنه‌ای به «روزنامه فردا» معروف است، معترضان را آشوبگر و حکمشان را باغی خوانده بود. اکنون، موضع احمد خاتمی، امام جمعه تهران، تکرار یادداشت هفته پیش کیهان است. با این حال، امروز این روزنامه سخنان تند احمد خاتمی را نه تیتر یک، بلکه در گوشه صفحه کار کرده است.  

روزنامه مستقل تنها روزنامه‌ای است که حرف‌های احمد خاتمی را تیتر یک کرده است. تصویر خشمگین احمد خاتمی در حالی‌که فریاد می‌زند «اینترنت را باز نکنید» بر صفحه نخست مستقل ترسناک است. امام جمعه تهران دیروز در خطبه‌های نماز این هفته، قطع اینترنت را تدبیر ستودنی روزهای اخیر دانسته و از مسئولان خواسته است اینترنت بومی و پیام‌رسان‌های داخلی را هر‌چه زودتر راه‌اندازی کنند و از خدا بترسند و اینترنت را باز نکنند.

برخی روزنامه‌های اصول‌گرا مثل جوان و حمایت از قول رییس قوه قضاییه تیتر زده‌اند «مجازات سختی در انتظار آشوبگران است». با این حال، خط اصلی اغلب این روزنامه‌ها تاکید بر راهپیمایی‌هایی است که به گفته این روزنامه‌ها، در حمایت از نظام و رهبری در شهرهای مختلف کشور برگزار شده و می‌شود که به تعبیر آن‌ها «موج برائت از آشوبگران» است. اهمیت پوشش این راهپیمایی‌ها برای اصول‌گرایان به گونه‌ای است که کیهان امروز به روزنامه‌های اصلاح‌طلب حمله کرده که چرا خبر این راهپیمایی‌ها را سانسور کرده‌اند.

به نظر می‌رسد روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی قبلا هشدار را گرفته است چون امروز در گوشه‌ صفحه اول، با تیتر نه چندان درشت از راهپیمایی سراسری در محکومیت آشوب‌ها گزارش و خبر داده است که روز دوشنبه راهپیمایی حکومتی در تهران هم برگزار خواهد شد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در یک هفته گذشته به عناوین مختلف از «حق اعتراض» نوشتند. اعتماد حتی امروز تیتر زده است که «حق اعتراض صدای مشترک همه تریبون‌ها»، البته مشاهدات روزنامه‌خوانی در یک هفته گذشته ادعای اعتماد را تایید نمی‌کند.

در میان روزنامه‌های موسوم به اصلاح‌طلب، شاید بتوان نمره قبولی را به روزنامه دنیای اقتصاد داد که در روزهای آغازین اعتراض‌ها، بدون توجه به موضع رسمی حکومت، انتقادهای کارشناسان اقتصادی از شوک بنزینی را انعکاس داد و در روزهای نخست اعتراض‌ها، علی‌رغم سانسور، از خشم مردم معترض نوشت. امروز که روزنامه‌ها به نام آشوب در حمایت از سرکوب همصدا شدند، روزنامه دنیای اقتصاد ترجیح داده است به‌جای توجیه و انکار معترضان سکوت کند و هیچ ننویسد.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز و خبرهای بیشتر.

اینترنت در ایران وحشی است، قطع کنید شورش تمام می‌شود

 

روزنامه آرمان ملی امروز دو مصاحبه دارد، یکی با احمد نقیب‌زاده، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، و دیگری با ابراهیم فیاض، استاد جامعه‌شناسی و فعال سیاسی اصول‌گرا. این روزنامه در گفت‌و‌گوهای جداگانه، تحلیلشان از اعتراض‌های اخیر را پرسیده است.

فیاض معتقد است نمی‌توان جنس اعتراض‌های اخیر را فقط اقتصادی قلمداد کرد، بلکه با شکاف طبقاتی، فروپاشی ساختار خانواده و بزهکاری اجتماعی در جامعه مواجهیم که با افزایش مشکلات معیشتی، سمت و سوی اعتراضی پیدا کرده و در جریان اخیر، به التهاب و تخریب اموال عمومی منجر شده است. فیاض اعتراض‌ها را شورش‌های کور می‌خواند که مانند سیلی است که وقتی آغاز می‌شود، خرابی به بار می‌آورد و پس از مدتی هم فروکش می‌کند. 

این جامعه‌شناس اصول‌گرا درباره نقش رسانه‌های اجتماعی می‌گوید اینترنت در ایران کارکرد خودابرازی در مسائل سیاسی و جنسی پیدا کرده است و به‌نوعی با اینترنت وحشی مواجهیم که هیچ حساب‌و‌کتابی ندارد و هر محتوایی در دسترس عموم است. این چهره اصول‌گرا اینترنت وحشی را عامل ایجاد شورش‌های اجتماعی می‌داند که با قطع آن، شورش‌ها پایان پیدا می‌کند و هنگامی که دوباره وصل شود، شورش‌ها جان می‌گیرد.

از نگاه فیاض، طبقه پایین جامعه ایران با طبقه متوسط تفاهم ندارند و در اعتراض‌های اخیر، اغلب طبقه پایین جامعه حضور داشت. در شرایط کنونی، سرمایه اجتماعی در ایران تهی شده است و با از بین رفتن روابط نهادهای اجتماعی با مردم، پرخاشگری اجتماعی و رفتار خشن افزایش می‌یابد.

احمد نقیب‌زاده نیز درباره تاثیر نارضایتی‌های اقتصادی بر تصمیم‌های کلان در حوزه سیاست خارجی و برجام به آرمان ملی گفته امیدوار است که تاثیری نگذارد. از نگاه نقیب‌زاده، اعتراض‌های اخیر بیشتر جنبه اقتصادی داشته است و ناشی از مسائل سیاسی نیست و به همین دلیل، جلب رضایت مردم از طریق گشایش‌های اقتصادی امکان‌پذیر است.

 

کدام شلیک، کدام مردم؟

 

محمدکاظم انبارلویی، مدیرمسئول روزنامه رسالت، به امضاکنندگان بیانیه هفته گذشته اصلاح‌طلبان به‌شدت حمله کرده و آن‌ها را اصلاح‌طلبان بدخیمی دانسته است که ولایت جرج سوروس را به ولایت فقیه ترجیح داده‌اند و مطالبات شرورانه و شریرانه دارند. محسن آرمین، مصطفی تاجزاده، سعید حجاریان، شهیندخت مولاوردی و الهه کولایی از جمله کسانی‌‌اند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

عنوان سرمقاله رسالت «نقد بیانیه اصلاح‌طلبان بدخیم» است، اما بیشتر هتاکانه است تا نقادانه. در بیانیه اصلاح‌طلبان از واژه‌های «مردم» یا «آسیب‌دیدگان اعتراض‌ها» یاد شده و همین روزنامه رسالت را برآشفته کرده است که چرا امضاکنندگان بیانیه اشرار را مردم خطاب کرده‌اند.

مدیرمسئول روزنامه رسالت اصلاح‌طلبان را به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم کرده است؛ خوش‌خیم آن‌ها که به ولایت فقیه و نظام و قانون اساسی معتقدند و بدخیم آن ۷۷ نفری که بیانیه اصلاح‌طلبان را در جریان اعترا‌ض‌های اخیر امضا کردند و از نگاه رسالت، همزبانی خود با پمپئو و کاخ سفید را اعلام کرده‌اند.

انبارلویی اساسا شلیک به شهروندان عادی و غیر‌مسلح در خیابان را منکر شده و نوشته است: «کدام شلیک، کدام مردم؟» مدیرمسئول رسالت مدعی شده است از دستگیرشدگان آشوب‌ها مقادیر زیادی سلاح، بمب‌های آتش‌زا و وسایل جاسوسی گرفته شده است و خشونت‌های اعمال‌شده از سوی اشرار بوده است، نه نیروهای انتظامی و امنیتی.

گفتنی است در روزهای اخیر، برخی از کسانی که نامشان در بیانیه اصلاح‌طلبان آمده است امضایشان را تکذیب کردند. انبارلویی در این یادداشت نویسنده و برخی از امضاکنندگان بیانیه را عناصر فتنه ۸۸ خوانده و بقیه را کسانی دانسته است که کارنامه‌شان آن‌قدر سیاه نیست و از آن‌ها پرسیده است چرا قبل از خواندن آن را امضا کردید.

 

مساله اورژانسی کشور چیست؟

 

مراقب سرمایه اجتماعی باشیم. سعید عابدپور در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است نباید حضور مردم، به‌ویژه جوانان ناراضی از وضعیت سیاسی و اقتصادی، را منکر شد در اعتراض‌هایی که جنبه مدنی داشت و از نگاه یادداشت‌نویس اعتماد، به‌دلیل فقدان رهبری مشروع، این صداهای اعتراضی را گروه‌های ضد‌ امنیت کشور مصادره کردند.

عابدپور دلیل بروز آشوب از دل اعتراض‌های مردمی را نبودِ احزاب سیاسی، خانه کارگر، سندیکاها و رسانه‌های آزاد دانست که می‌‌توانستند میانجی خواسته معترضان از دولت و مجلس باشند.

البته یادداشت‌نویس اعتماد این مساله را که مجلس و هیات دولت از تصمیم سران قوا و رهبری بی‌اطلاع بودند نادیده می‌گیرد. با وجود این، می‌نویسد برگزاری انتخابات بدون حذف نامزدهای انتخاباتی و حضور مردم در صحنه سیاسی از طریق احزاب و رسانه‌ها موجب تکثر دیدگاه در مجلس و دولت، تقویت سرمایه اجتماعی و عینی‌تر شدن تقاضاها و انتظارات می‌شود و نظارت بر عملکردها و روندها را تقویت می‌کند.

صفحه نخست روزنامه اعتماد با مجموعه یادداشت‌های سیاسی‌ـ‌اجتماعی بسته می‌شود، اما سرمقاله را عباس عبدی نوشته است.

هرچند این روزها به نظر می‌رسد دولت و حکومت در سرکوب اعتراض‌های مردمی همصدا و هم‌پیمان شدند، عباس عبدی در سرمقاله اعتماد، مساله اورژانسی کشور را نبودِ انسجام در ساختار مدیریتی دانسته است. او که در لفافه به تنش‌های بین رهبری با دولت و مجلس اشاره کرده، نوشته است در شرایط بحرانی کنونی، این شکاف‌ها به تقابل و رویارویی کشیده و امکان اتخاذ تصمیم‌های مهم سلب یا ضعیف شده است. عبدی راه‌حل عبور از این بحران را گفت‌وگو و تفاهم در درون نظام دانسته است.

 

حاشیه‌نشینان بیشترین تلفات را دادند

 

«دولت‌نامه» عنوان ستونی است که معمولا علی ربیعی، سخنگوی دولت، آن را پر می‌کند. ربیعی در یادداشت امروز، چهار روایت از اعتراض‌های اخیر را طرح کرده و سه گروه دخیل در ناآرامی‌ها را برشمرده است. گروه اول را معترضانی می‌داند که به‌دلیل انباشت نارضایتی‌های اجتماعی بعد از گرانی بنزین، به خیابان آمدند و مدعی است این‌ها در ادامه اغتشاش‌ها، آرام‌آرام صحنه را ترک کردند. ربیعی گروه دوم را شبه‌طبقه یا حاشیه‌نشینان می‌خواند که در حاشیه شهر زندگی ناهنجاری داشته‌اند و می‌توانند به رفتارهایی با قدرت تخریبی بالا دست بزنند و رفتارهای وندالیستی از خود بروز دهند. این‌ها در اعتراض‌ها سلاح سرد و گرم با خود حمل می‌کنند.

گروه سوم در تحلیل ربیعی، وابستگان سازماندهی‌شده گروه‌های تروریستی‌اند، کم‌تعدادند اما هدفمند عمل می‌کنند، با پول عربستان سعودی هدایت می‌شوند و اقدام به خرابکاری‌های انفجاری کردند. به گفته ربیعی، بیشترین تلفات انسانی از گروه دوم یعنی حاشیه‌نشینان است.

اما نوشته بلند ربیعی، که دلیل اصلی اعتراض‌ها را در سازماندهی بیرونی و نقش تحریک‌کننده رسانه‌های خارج از کشور خلاصه کرده است، نکته‌ای پایانی دارد که به نظر می‌رسد خطابش با رهبری و رسانه‌های نزدیک به اوست.

ربیعی نوشته است نارضایتی‌های اخیر زمینه‌های واقعی اجتماعی دارد که گرانی بنزین اثر ماشه‌ای بر آن داشت. مساله اصلی تحریم‌هاست. سخنگوی دولت نوشته است ما نخواستیم و نتوانستیم واقعیت تحریم را برای جامعه باز و اقناع‌سازی کنیم. هیچ‌انگاری تحریم‌ها خطایی راهبردی بود. ما برنامه‌هایی برای مقاومت اقتصادی داشتیم اما طرحی برای مقاومت روانی جامعه داده نشد.

به نوشته ربیعی، آمریکا با تحریم به دنبال فروپاشی حکومت ایران است و جمهوری اسلامی در سخت‌ترین دوران حیات سیاسی‌اش قرار دارد.

 

به داد عطاالله مهاجرانی برسید

 

علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل، با اشاره به موضع‌گیری‌های متملقانه مهاجرانی به نفع نظام و رهبری در روزهای اخیر، خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته است اگر در پس پرده تلاش‌های متملقانه مهاجرانی مجوز بازگشت به وطن است، به داد این فرد مضطرب و گرفتار برسید.

به نوشته سردبیر روزنامه مستقل، تمجید و تکریم مدام مهاجرانی از آیت‌الله خامنه‌ای او را به متملقی زبردست و قهار تبدیل کرده است که حتی اصول‌گرایان تندرو هم به اندازه او نمی‌توانند مدافع تمام‌قد نظام باشند و همین سخنان او را نزد مخالفان نظام منفور کرده است. نظری از یکی اصول‌گرایان شناخته‌شده پرسیده است چرا به مهاجرانی مجوز بازگشت نمی‌دهند؟ و در پاسخ شنیده است که مهاجرانی عامل سعودی و ارتزاق‌کننده فرقه اسماعیلیه شعبه لندن است.

سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب مستقل در ادامه نوشته است دلم برای نگون‌بختی مهاجرانی می‌سوزد که در اثر فشار زندگی چنین به تضرع افتاده است، اما هیچ‌کس در داخل کشور به شیون‌های او و تملق‌هایش برای بازگشت به وطن توجهی نمی‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More