شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی۱۱خرداد

خسارتی معادل هزار بالگرد

اعتراض‌های خشونت‌بار در واکنش به قتل یک مرد سیاهپوست به دست یک افسر پلیس در مینیاپولیس، به شورش در چندین شهر آمریکا منجر شد تا جایی که برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته ارتش به خیابان‌های ایالات متحده آمد. 

برخی روزنامه های صبح تهران تصاویر معترضان خشمگین آمریکایی و آتش و دود در خیابان‌های آمریکا را در صفحات نخست منتشر کردند. کیهان خشنودی‌اش را از ماجرا پنهان نکرده و تیتر زده «آمریکا نمی‌تواند نفس بکشد، کاخ سفید به خاک سیاه نشست». کیهان مفصل در گزارش اصلی، سرمقاله و حتی ستون‌های داخلی، خبر اعتراض‌ها در آمریکا را بازتاب داده و یادداشت‌نویس کیهان نوشته این «خوددرگیری» نشانه‌ای از زوال رهبری آمریکاست چون به وضوح نشان می‌دهد این دولت از رهبری مردم خود عاجز است چه برسد به رهبری جهانی. 

کیهان درحالی اخبار آشوب در آمریکا را به تفصیل گزارش می‌کند که هیچ خبر و تفسیری از اهمال‌کاری‌ها و ادامه آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس در صفحات این روزنامه پیدا نیست. ۷۰۰هکتار از جنگل‌های ایران در آتش سوختند، زاگرس از نفس افتاده و مسئولان بی مسئولیتی خود را پاس‌کاری می‌کنند اما روزنامه‌های حکومتی سرگرم  درج خبرهای «آتش در آمریکا» شده‌اند. 

روزنامه‌های اعتماد، جهان صنعت و مردمسالاری اما آتش خانگی را در صفحه اول بازتاب داده‌اند. جهان صنعت غمگینانه نوشته «زاگرس در جهنم بی‌خردی می‌سوزد» و اعتماد با اشاره به بدهی ۲۰میلیاردی سازمان جنگل‌ها به وزارت دفاع که بهانه عدم ارسال بالگرد شده بود، بر روی تصویر جنگل‌های دودشده تیتر زده «خسارتی معادل هزار بالگرد».

«جنگل واژگون» تیتر اصلی و عنوان گزارش جهان صنعت است از آنچه در جنگل‌های بلوط زاگرس می‌گذرد. به گفته یک کارشناس محیط زیست، قطعا در آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دخالت داشته و حتی این شایعه مطرح است که عمدی بوده باشد به این معنا که دو دامدار به دلیل اختلاف‌، شعله آتش را روشن کردند. تداوم آتش‌سوزی و عدم اطفای حریق اما باعث شده ۲۰میلیون از درخت‌های زاگرس نابود شوند. بلوط از زمانی که می کاریم تا بارور شود حدود ۴۰تا ۶۰سال طول می کشد. به باور سعید انصاریان، فعال محیط زیست، مسئول این آتش‌سوزی‌ها، دولت دستپاچه، بودجه ناکافی و عدم هماهنگی دستگاه‌های دولتی است. 

روزنامه دولتی ایران هم دغدغه دیگری غیر از هیمنه آتش در زاگرس دارد. فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران تیتر روزنامه ایران است چون وزیر اقتصاد گفته سرمایه‌گذاری از نان شب هم برای کشور واجب‌تر است.  

ماجرا این است که وزیر اقتصاد به سرمایه گذاران اطمینان داده اگر راه‌اندازی کارشان بیش از۳ روز طول کشید، شکایت کنند. جهان صنعت با تیتر «مسیر میانبر بروکراسی» به این خبر واکنش مثبت نشان داده و نوشته آغاز فعالیت‌های اقتصادی در ایران از ۷۵به ۳ روز کاهش یافت. 

روزنامه جمهوری اسلامی دل‌نگران سلامت جامعه است و نوشته «مبارزه با کرونا گرفتار دوگانگی» است. بااینکه وزارت بهداشت می‌گوید همچنان کرونا خطرناک است اما هم‌زمان محدودیت ساعت کار پاساژها برداشته می‌شود. به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، معلوم نیست که چرا مسئولان به رغم هشدارهای پی‌درپی وزارت بهداشت، تصمیمات متناقض با پروتکل‌های مصوب خود برای بازگشایی مراکز تجمعی اتخاذ می کنند؟؟ 

روزنامه قدس، سرخوشانه از پیگیری تولیت آستان قدس نوشته که موفق شده مجوز بازگشایی ۲۴ساعته صحن‌های حرم «امام رضا» را از وزارت بهداشت بگیرد. 

همچنین حسن روحانی دستور تسریع در تصویب چهار لایحه از جمله لایحه «تامین امنیت و خشونت علیه زنان» را صادر کرده است. دیروز معصومه ابتکار به شرق گفته بود که سه بار شورای نگهبان از این لایحه ایراد گرفته و رد کرده است و حالا برای بار چهارم مجلس ایرادات شورای نگهبان را رفع کرده و منتظر پاسخ است. 

امروز فائزه هاشمی در گفت‌وگو با آرمان ملی گفته «تصویب لایحه ضعیف برای زنان حمایت نمی‌آورد». 

تصویب لایحه ضعیف برای زنان حمایت نمی‌آورد

معصومه ابتکار به عنوان معاونت امور زنان مدعی است که اگر لایحه منع خشونت علیه زنان زودتر به تصویب می‌رسید، حالا شاهد قتل رومینا نبودیم. فائزه هاشمی اما معتقد است لایحه خشونت علیه زنان، لایحه خوبی نبود و کمکی به شرایط زنان و دخترانی با وضعیت رومینا نمی‌کند. به گفته هاشمی، در آن لایحه پدر از قصاص آزاد و رها است و مادر را در کنار پدر گذاشتند یعنی مادر هم در صورت قتل فرزندش، قصاص نمی‌شود. به گفته هاشمی افزودن مادر برای این است که صدای مدافعان حقوق زنان در نیاید و بگویند مادر مانند پدر از قصاص خلاصی دارد اما هاشمی می‌پرسد پس حقوق فرزند چه می‌شود؟ از نگاه هاشمی، شانس آوردیم آن لایحه با ایراداتی که دارد تصویب نشده است. 

هاشمی انتظار دارد که معاونت امور زنان و معصومه ابتکار دوباره روی این لایحه کار کنند. 

هاشمی همچنین درباره مجازات پدر رومینا گفته است باید مدعی‌العموم در پرونده رومینا ورود کرده و درخواست اشد مجازات برای پدر  کند. چراکه عدم تقاص پدر سبب رواج این خطا در جامعه خواهد شد.

۵۰ هزار میلیارد تومان خسارت معادل هزار بالگرد

در حالی آتش در زاگرس همچنان شعله‌ور است و مهار آن هر لحظه دشوارتر می‌شود كه «محمد الموتی» فعال محیط زیست به اعتماد گفته است، خسارت‌های وارد بر جنگل‌های زاگرس در ۱۰ روز ابتدایی خرداد ماه حداقل ۵۰ هزار ميليارد تومان برآورد می‌شود. درحالیکه هر فروند هلی‌كوپتر آب‌پاش قیمتش چیزی حدود ۵۰ ميليارد تومان است و به این ترتیب می‌توان گفت با رقم هنگفت این خسارت می‌شد هزار بالگرد آب‌پاش خريد، ۶ سال بودجه سازمان محيط‌زيست را تامين و ۱۰ پايگاه آتش‌نشانی هوایی در كشور تاسيس كرد.

یوسف قربانی فرمانده هوانیروز دیروز گفته بود که سه فروند بالگرد از پایگاه مسجد سلیمان به مناطق درگیر آتش اعزام شده، اما محمد داس مه، دبیر کمیته حقوقی انجمن دوستداران محیط زیست که در منطقه حضور دارد گفت فقط یک بالگرد آب‌پاش به خاییز آمد، یک سبد آب ریخت و رفت.

حذف صفرهم سرنوشتی شبیه اف‌ای‌تی‌اف دارد؟ 

مجلس دهم در واپسین روزهای کار خود کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد. شورای نگهبان دیروز اعلام کرد که این مصوبه ابهام دارد چون تعهداتی به صندوق بین‌المللی پول می‌دهد که قابل قبول نیست و باید این ابهامات رفع شود. 

اکنون مجلس یازدهم متولی رفع ابهامات است، جهان صنعت احتمال می‌دهد مجلس جدید سر ناسازگاری با دولت بردارد و موضوع را چنان ادامه دهد که تصویب آن به دولت روحانی نرسد. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دوره قبل مجلس هم معتقد است شاید خیلی طول بکشد اما بالاخره باید تعیین تکلیف شود چون امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد، مجلس تنها می‌تواند لایحه را به دولت برگرداند و بخواهد که تکمیل شود.

روزنامه شهروند اما در یک گزارش میدانی به این نتیجه رسیده که «حذف صفر دغدغه مردم نیست». بهاءالدین حسینی، اقتصاددان هم معتقد است اگر صفرها در شرایط کنونی حذف شوند بیم این وجود دارد که تورم افزایش بیشتری پیدا کند. 

بازخوانی تراژی فرهاد کولبر 

 روزنامه شهروند در صفحه اول خود، جسد فرهاد، کولبری که جان خود را از دست داده  بر زانوی مرد امدادگر را  به تصویر کشیده؛ تصویر غمگینانه‌ای از یک «سوگواری خاموش». تصویر چشمان بسته کولبر و نگاه خیره امدادگر به دوربین، حکایت تسلیم شدن است. اینکه به نوشته شهروند،  کولبران مرده یا زنده با باری بر دوش، تصویری از آدم‌های خسته‌ای هستند که نه بار بلکه رنج سالیان به دوش می‌کشند. 

 شهروند در گفت‌و‌گو با دانا شریفی، امدادگر جمعیت هلال احمر که برای عملیات نجات فرهاد ۱۴ساله رفته بود از تراژدی تلخ فرهاد و کولبران نوشته است. روایت پردرد دانا شریفی از مرگ دو برادر کولبر با این خبر پایان می‌گیرد که چند روز قبل مادر فرهاد هم از غصه مرگ فرزندانش جان داده است.

رنج معتادان در برزخ کرونا و خانه‌نشینی 

معتادان، کارتن‌خواب‌ها و پارک خواب‌ها در بحران کرونا و قرنطینه خانگی چه می‌کنند؟ این موضوع گزارش روزنامه بهار است. این روزنامه در گفت‌وگو با لیلا ارشد، مددکار اجتماعی به این پرداخته که معتادان متهاجری که طبق ماده ۱۶ به مراکز نگهداری برده بودند، به دنبال کرونا از کمپ خارج شده‌اند و به نوعی ناقل ویروس‌اند و افزایش تعداد این افراد می تواند به افزایش انتقال ویروس منجر شود. 

بسته شدن پارک‌ها، امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی برای معتادان خیابانی را گرفته و این در روزهای کرونایی خطرناک است چون آنها دسترسی به آب و صابون برای شستشوی دست هم ندارند.

زاگرس‌نشینان بپاخیزید؛ زاگرس تنهاست

روزنامه‌نگاران محلی دیگر از مسئولان نااميد شدند و فریاد کمک برآوردند و نوشتند زاگرس‌نشینان بپاخیزند. مریم دادگر در روزنامه ابتکار جنوب نوشته که مناطق گرمسیر کهگیلویه و بویراحمد جنگل‌هایش سوخته ولی این تنها به مناطق گرمسیر محدود نمی‌ماند و به مناطق سردسیر هم گسترش خواهد یافت. این روزنامه‌نگار از مردم خواسته بیکار ننشینند و منتظر دولتی‌ها نمانند اکنون زمان همبستگی ملی است و باید از تاریخ و ریشه‌هایمان محافظت کنیم.

پیشنهادهایی به دولت برای فروش همه چیز

طرح روی جلد هفته‌نامه چلچراغ جالب است. اول هفته دولت اعلام کرد که مسکن هم وارد بورس می‌شود و به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت برای جبران کسری بودجه بی سابقه‌اش دست به حراج اموال دولتی زده و بهانه طرح و تیتر روی جلد چلچراغ شده که  نوشته «حاجی ارزونی» و لیستی از پیشنهادها برای فروش به دولت ارائه کرده است. مثلا کنار تصویر دو تابلوی راهنمایی رانندگی دورزدن ممنوع و گردش به چپ ممنوع نوشته «این دو تابلو به اسمال خوش‌دست واگذار شد» و یا روی یک ابر در آسمان فلش زده  «هرگونه بارش احتمالی این ابر و کلیه عواید آن به صورت سهامی عام در بورس فروخته می شود.»  

 

کارتون های روز

کارتون مهناز یزدانی در صفحه آخر آرمان ملی به بی کفایتی مدیریت بحران در مهار آتش جنگل‌های زاگرس اشاره دارد. تصویری از محیط بانان محلی که برای اطفای هیولای حریق با شلنگ‌های آب به دهان آتش رفته و کمک می‌خواهند اما سر شیر آب بسته است و آبی برای مهار آتش در مدیریت بحران نیست. 

کارتون فیروزه مظفری در صفحه آخر روزنامه ایران هم به روز جهانی مبارزه با دخانیات اشاره دارد. آن کسی که تابلوی مبارزه و ممنوعیت سیگار را به دست گرفته خودش بر تلی از سیگار ایستاده است. به تعبیر مدعیان مبارزه با دخانیات، از کارخانجات فروش سیگار ارتزاق می‌کنند. 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More