شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی نوزدهم آذرماه

خدا به کشور رحم کرد یا آقای رییسی

 

روز دانشجو اگر برای دانشجویان خیری نداشت، برای رقبای حسن روحانی، بهانه‌ای شد تا دوباره تریبون پیدا کنند و مثل روزهای انتخابات، احساس رییس جمهوری کنند. ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی که همگی نامزد ریاست جمهوری بوده‌اند، از روز دانشجو استفاده کردند و در تریبون‌های آزاد دانشگاه‌های تهران حاضر شدند و تا می‌توانستند علیه دولت حرف زدند.

روزنامه دولتی ایران، گزارشی از این سخنرانی‌های زنجیره‌ای داده و به کنایه تیتر زده است: «تریبون آزاد برای رقبا». اما میان حرف‌های سه نامزد ناکام ریاست جمهوری، چند کلمه‌ای که ابراهیم رییسی به طنز و طعنه گفت و اینکه خدا رحم کرد که رییس‌ جمهوری نشده است، و‌گرنه دلار گران (۵هزار تومان) می‌شد، بیشتر از باقی حرف‌ها، سروصدا کرد. روزنامه اعتماد با این تیتر که «خدا رحم کرد من رییس‌جمهور نشدم»، حرفش را از دهان رییسی زده و به مردم هشدار داده است که ریاست جمهوری ابراهیم رییسی می‌توانست یک فاجعه باشد.

اما بشنوید از جواد کریمی قدوسی که در اظهارنظری جنجالی، بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را متهم کرد که به‌دنبال فروپاشی جمهوری اسلامی‌اند. این نماینده که از اعضای جبهه تندروی پایداری است، پیش از این هم با اظهاراتش بحران آفریده بود و از همین است که علی نجفی توانا در سرمقاله روزنامه آرمان، نمایندگان مجلس را در معرض اتهام دیده و خواستار این شده است که کریمی قدوسی پیگرد قضایی شود و به‌دلیل همین اتهام‌زنی که امنیت ملی را برهم می‌زند، از نمایندگی مجلس عزل شود.

با اینکه جنبش جلیقه‌زردهای فرانسه تا شنبه آینده به مرخصی رفته است، اما روزنامه‌های ایران همچنان در صفحه اول جایی برای جلیقه‌زردها باز کرده‌اند. کیهان گزارش اولش را به اتفاقات فرانسه اختصاص داده و در یک تیتر همه چیز را تحلیل کرده است: «شورش جمهوریت علیه اشرافیت در فرانسه». در گزارش کیهان آمده است که درپی شورش‌های پاریس، لیبرال‌های ایرانی که مدافع امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه‌اند، عزا گرفته‌اند و مثلا روزنامه سازندگی که ارگان لیبرال‌هاست، خبرهای فرانسه را یکی درمیان پوشش می‌دهد. امروز روز شلوغ یادداشت‌هاست و تا دیر نشده به روزنامه‌خوانی برسیم.

 

خدا به کشور رحم کرد یا آقای رییسی   

 

اگر ابراهیم رییسی رییس جمهوری شده بود، الان همه کشورها در جبهه ترامپ بودند و ایران را تحریم می‌کردند. محمدصادق جوادی‌حصار، در یادداشتی اوضاع را درصورتی‌که ابراهیم رییسی به ریاست جمهوری می‌رسید، بازسازی کرده و نوشته است که اگر این اتفاق می‌افتاد، قالیباف معاون اول می‌شد و تیم وزاری دولت احمدی‌نژاد بازمی‌گشتند و از آنجا که آقای رییسی مخالف برجام است، از این توافق خارج می‌شد. این درحالی است که همین الان که ایران از برجام خارج نشده و ظاهرا چین و روسیه و اروپا درکنار ایران‌اند، اوضاع کشور بحران‌زده است. این فعال اصلاح‌طلب ادامه داده است که هر وقت دولت در مسیر منافع ملی قدم برمی‌دارد، رییسی و دوستانش به صحنه می‌آیند و اخلال ایجاد می‌کنند.

روزنامه آرمان گفت‌وگویی هم کرده است با پیروز مجتهدزاده، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. این استاد دانشگاه گفته است که سیاست خارجی ایران باید تغییر کند، اما به‌نظر می‌رسد که توانی برای این دگردیسی نیست و این درحالی است که مفهوم دشمن در سیاست نسبی است. مجتهدزاده همچنین گفته است سال‌های گذشته کسانی در عرضه سیاست خارجی فعال بودند که افکارشان منطقی نبود و فکر می‌کردند، دو دو تا می‌شود پانصد تا.

 

اینجا همه‌چیز امنیتی است

عباس عبدی در یادداشتی چند نکته درباره اعتراضات فرانسه و ایران نوشته است. این جامعه‌شناس پرسشی را مطرح کرده است: چه می‌شود که برخی کنشگران خشونت پلیس فرانسه را توجیه و رفتار مشابهش در ایران را محکوم می‌کنند. پاسخ را باید در ساختار سیاسی جستجو کرد، در فرانسه حق اعتراض به‌رسمیت شناحته شده است، اما در ایران همه‌چیز با نگاه امنیتی دنبال می‌شود و حتی حوزه‌های جمعیت‌شناسی و محیط‌زیست هم امنیتی می‌شود. حق اعتراض و راهپیمایی هم به کسی داده نمی‌شود.

 

jomhouri
تجدیدنظر کنید آقای رییس‌جمهور

 

در حالی که مردم در تنگنای معیشت‌اند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، وزرا به یکدیگر نان قرض می‌دهند و به وظایفشان عمل نمی‌کنند. سرمقاله جمهوری اسلامی با این مقدمه به رفتار وزیر صنعت اشاره کرده که مدافع گرانی خودروست و یا اینکه وزیر اقتصاد، پسر وزیر کشور را به مشاوره خودش منصوب می‌کند و وزیر کشور هم استانداران را براساس خویشاوندی و دوستی منصوب می‌کند و کاری هم به امنیت کشور ندارد. جمهوری اسلامی نوشته که وضعیت در باقی وزارت‌خانه‌ها هم ناگوار است و بهتر است که آقای رییس‌جمهور در ادامه همکاری با برخی از وزرا تجدیدنظر کند.

 

افزایش حقوق و بسته حمایتی دردی را دوا نمی‌کند

 

غلامرضا کیانمهر در یادداشتی طرح افزایش بیست درصدی حقوق کارمندان و کارگران و بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر را وصله و پینه دانسته و نوشته است که این کارها دردی را دوا نخواهد کرد. نویسنده روزنامه جهان صنعت به کنایه از رییس جمهوری تشکر کرده که به فکر مردم است و نوشته که وقتی قدرت خرید مردم چهارصد درصد سقوط کرده، چه‌طور می خواهید با وعده و حرف‌های زیبا و بیست درصد افزایش حقوق، بی‌ارزشی پول ملی را جبران کنید؟ آیا وقت آن نرسیده است که بگویید چه برنامه‌ای برای کنترل تورم و فقرزدایی دارید؟

 

خلبانانی که کوچ نکردند، بسیار وطن‌پرست‌اند

 

در ماه‌های اخیر بسیاری از خلبانان ماهر ایرانی به خارج کوچ کرده‌اند و در ایرلاین‌های خارجی کار می‌کنند. در برخی موارد، شرکت‌های هواپیمایی ترکیه و امارات، دوازده‌ برابر بیشتر به خلبانان ایرانی حقوق می‌دهند و با این وضع آنها که مانده‌اند، خیلی وفادار و وطن‌پرست‌اند. این گفته‌های کاپیتان هوشنگ شهبازی، خلبان مشهور و بازنشسته مسافربری است که این روزها مشاور شرکت‌های هواپیمایی است. شهبازی در گفت‌وگو با آفتاب از مشکلات بزرگ شرکت‌های هواپیمایی ایرانی گفته و اینکه درپی تحریم‌های آمریکا، هواپیماهای ایرانی مجبورند تا سوخت برگشت را هم در ایران بزنند، چراکه در مقصد کسی به آنها سوخت نمی‌دهد؛ به همین جهت وزن هواپیما زیاد می‌شود و مجبورند مسافر کمتری بگیرند. این خلبان قدیمی می‌گوید کسانی که برای ایرلاین‌ها تصمیم می‌گیرند، سیاسیون و آدم‌های کارنابلدند و بیشتر شرکت‌های هواپیمایی هم به‌علت مدیریت غلط، در واقع ورشکسته‌اند.

 

یلدای نجومی

 

در آستانه شب یلدا، روزنامه قانون گزارش داده که قیمت خشکبار و آجیل و میوه آن‌قدر گران است که بسیاری از خانواده‌ها توان برگزاری این مراسم سنتی را ندارند. قیمت پسته و تخمه و آجیل در چند ماه گذشته صددرصد رشد داشته و این افزایش قیمت باعث شده است که بر بازار خشکبار رکود حاکم شود و بیست درصد از مشتریان خشکبار کم شود. در حال حاضر قیمت یک کیلو پسته، صد و پنجاه هزار تومان است. وضعیت در بازار میوه هم دست‌کمی از بازار آجیل ندارد. انار کیلویی پانزده‌هزار تومان و پرتقال کیلویی هزار و پانصد تومان. افزایش قیمت شیرینی هم باعث شده است که بنابر گفته رییس اتحادیه شیرینی‌فروش‌ها، در تمام تهران، خرید شیرینی کاهش محسوسی داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More