شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۷ مرداد

خبرنگاران، دردسرنگاران

امروز هفدهم مرداد، روز خبرنگار است و بهانه‌ای تا روزنامه‌ها به خود بپردازند. روزنامه اعتماد ویژه‌نامه‌‌ای درباره روزنامه‌نگاری منتشر کرده و نامش را «خبرنگاران، دردسرنگاران» گذاشته است. اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار پیشکسوت هم سرمقاله اعتماد را نوشته و اشاره کرده برای اینکه روزنامه‌ها بتوانند بار دیگر مرجعیت اجتماعی را که روزگاری داشته‌اند، احیا کنند با دو مشکل مواجه هستند. قاضی‌زاده ادامه داده که از انقلاب مشروطه تا به حال، بارها قانون مطبوعات نوشته و اصلاح شده و خمیره همگی این قوانین هم بگیر و ببند و محدودسازی کار خبر بوده و از سوی دیگر تا روزنه آزادی ایجاد شده، روزنامه‌نگاران جوگیر شده و تندروی کرده‌اند و فرصت آزادی را از دست داده‌اند.

به اعتقاد قاضی‌زاده اگر روزنامه‌های ایرانی بی‌رونق شده‌اند دلیلش را باید در اهالی رسانه و برخورد حکومت جست‌وجو کرد وگرنه فضای مجازی و اینترنت مقصر نیست چه اینکه در دیگر جاهای دنیا، همچنان روزنامه‌های کاغذی خریدار دارند.

نعمت احمدی، حقوقدانی که سال‌هاست در مطبوعات قلم می‌زند نیز در روزنامه آرمان ملی از کوتاهی عمر مطبوعات نوشته و اینکه عمر بیشتر روزنامه‌ها یک نسل دوام ندارد و اوضاع رسانه‌ها بحرانی است و تعداد نشریات اثرگذار به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

از علیرضا صدقی در روزنامه ابتکار هم بخوانیم که نوشته نمی‌توان در روز خبرنگار از همکاران زندانی یادی نکرد؛ از روزنامه‌نگارانی که بازداشت هستند و حتی حق ملاقات ندارند و یا آن‌ها که با وثیقه‌های سنگین، آزادی مشروط دارند. این تازه بخشی از زندگی با اعمال شاقه است که خبرنگاران تجربه می‌کنند وگرنه وضع حقوق و بیمه و دستمزدهای به تعویق افتاده هم از مصیبت‌های روزانه خبرنگاری است.

هر چه هست پرداختن به روز خبرنگار باعث نشده تا روزنامه‌ها از خبر غافل شوند.

ماه گذشته حسن روحانی و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه ساعت‌ها تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. روزنامه آفتاب در گزارشی پرسیده که مکرون مکار است یا میانجی؟ این روزنامه گزارش داده که بنابر خبری که منابع مطلع داده‌اند، روحانی به اجلاس گروه هفت که قرار است در ماه اوت برگزار شود، دعوت شده بود تا در حاشیه این اجلاس با میانجی‌گری مکرون، روسای جمهوری آمریکا و ایران با هم ملاقات کنند، اما حسن روحانی دست رد به سینه مکرون زده و این پیشنهاد را نپذیرفته است. با این حال هنوز این امید باقی مانده که ساز و کار مالی اروپا برای حفظ برجام اجرایی شود و گویا مکرون وعده داده که فرانسه اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم‌ها در اختیار ایران قرار می‌دهد.

در کنار بحران‌های بین‌المللی که ایران با آن دست به گریبان است، حقوق زنان هم در کشور به جنجال و یک بحران تبدیل شده است. فیفا در حکمی از فدراسیون فوتبال ایران خواسته تا اجازه دهد، زنان در استادیوم حضور پیدا کنند و حالا برگزاری لیگ فوتبال ایران مشروط به آمدن خانم‌ها شده است و از طرفی هم موتورسواری و دوچرخه‌سواری زنان مساله‌ساز شده و روزنامه آرمان ملی گزارش داده که پلیس حاضر نیست به خانم‌ها گواهینامه موتورسواری دهد و دوچرخه‌سواری زنان هم به‌نظر برخی مراجع حرام است.

خبرنگاران، دردسرنگاران   

ویژه‌نامه روز خبرنگار روزنامه اعتماد به سراغ فعالان و پیشکسوتان عرصه روزنامه‌نگاری رفته و از اوضاع و احوال این حرفه پرسیده است.

عذرا دژم که چندین دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد به اعتماد گفته که سایه دولت‌ها در سده گذشته چنان بر سر مطبوعات سنگین بوده که نمی‌توان گفت امروز نشریه مستقلی وجود دارد. مطبوعات زمین سیاست شده‌اند و جایی که جناح‌های قدرت با هم زد و خورد می‌کنند.

این روزنامه‌نگار قدیمی چندان به آینده مطبوعات خوشبین نیست و معتقد است که دنیا عوض شده و خبررسانی به ثانیه و دقیقه رسیده و از سویی مطبوعات، اعتماد مردمی را از دست داده‌اند.

داوود محمدی، روزنامه‌نگاری که سردبیری شرق و روزنامه ایران را در کارنامه دارد نیز به اعتماد گفته که این روزها مطبوعات کشور، بیشتر حزبی هستند و کمتر می‌توان نشریه مستقلی را سراغ گرفت.

به اعتقاد این روزنامه‌نگار ترس از توقیف و خطوط قرمز حکومتی هم کار را به جایی رسانده که خبرنگاران و مدیران رسانه به خودسانسوری رسیده‌اند و همین سانسور باعث شده مردم به روزنامه‌ها اعتمادی نداشته باشند.

رکن چهارم یا ستون پنجم

ولی‌الله شجاع‌پوریان در سرمقاله روزنامه همدلی از مصایب روزنامه‌نگاری گفته است و اینکه نگاه حکومت به مطبوعات و خبرنگاران، سالیان درازی است که همراه با بدبینی و توطئه‌انگاری است.

به نوشته صاحب امتیاز روزنامه همدلی، قرار بود تا مطبوعات رکن چهارم دموکراسی باشند اما از دید حکومت گویا روزنامه‌نگاران ستون پنجم دشمن هستند مگر خلافش ثابت شود.

این طور که شجاع‌پوریان گفته مطبوعات زبان گویای وجدان عمومی هستند و می‌توانند با افشاگری فساد حکومت و حاکمان به سلامت جامعه کمک بزرگی کنند.

دست رد روحانی به پیشنهاد مکارانه مکرون

گویا فرانسه پیشنهاد داده بود تا روحانی در اجلاس گروه هفت در این کشور شرکت کند و روسای جمهوری ایران و آمریکا دیداری کنند تا اروپا بتواند در پی این دیدار، جلوی زیاده‌روی ترامپ را بگیرد اما روحانی این پیشنهاد را نپذیرفته و به قول کیهان، نقشه مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه را نقش بر آب کرده است.

کیهان در گزارشی نوشته که فرانسه یکی از اعضای بدهکار برجام است که به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکرده است و او سال گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود که در مقابل ایران ساده‌لوح و زودباور نیست و اگر که با آمریکا اختلاف دارد، بر سر روش‌هاست و نه اهداف.

سکوت معنادار مردم

دیروز حسن روحانی در اظهاراتی عجیب گفت که منابع دولت محدود است اما صبر مردم نامحدود است. همین حرف‌های رییس‌جمهوری دستمایه نوشته‌ای است از محمدقلی یوسفی. این اقتصاددان نوشته که وعده‌های عبور از بحران‌های در هم تنیده اقتصادی از سوی دولت و مسئولان در حالی داده می‌شود که کوچکترین نشانه‌ای از عزم و برنامه در رفتار دولتمردان دیده نمی‌شود و در واقعیت اقتصاد، کارهای دولت بازتابی ندارد.

نویسنده جهان صنعت پرسیده که با این اوضاع ناامیدکننده عجیب است که رییس‌جمهوری سکوت مردم را به حساب رضایت می‌گذارد.

به نوشته یوسفی، مسئولان واقعیت‌های اقتصاد را وارونه نشان می‌دهند و تحریف می‌کنند و نام این کار پیش از اینکه عوام فریبی باشد، خود فریبی است.

چرا همه اختلاس‌گران به کانادا می‌گریزند

روزنامه آفتاب بعد از مدت‌ها که از فرار محمودرضا خاوری مدیر عامل بانک ملی به کانادا می‌گذرد، این پرونده اختلاس را دوباره پیگیری کرده است و این را پرسیده که چرا کانادا بهشت اختلاس‌گران شده است؟

محمودرضا خاوری متهم است که سه هزار میلیارد تومان اختلاس کرده و گویا در تمام سال‌های قبل از این اختلاس عظیم در تدارک این بوده تا به کشور دیگری برود و برای همین چهار سال قبل از اختلاس، یعنی سال ۱۳۸۲، خانه‌ای به مبلغ سه میلیارد تومان در کانادا خرید که اگر بنابر ارزش دلار در آن سال محاسبه کنیم، رقم بالایی است. به این ترتیب خاوری، اقامت و تابعیت کانادا را دارد.

لیلا میربد، استاد حقوق بین‌الملل هم به آفتاب گفته که استرداد مجرمان به کشور اصلی باید طبق معاهدات دو جانبه کشورها و یا معاهدات بین‌المللی صورت گیرد که این استرداد مجرمان شامل جرایم محدودی می‌شود.

میربد این را هم گفته که خاوری شهروند کانادا محسوب می‌شود و برای همین کانادا خود را محق می‌داند که اگر خاوری را مجرم بشناسد به جرمش رسیدگی کند و از طرفی مشکلات سیاسی ایران و کانادا هم باعث می‌شود که کانادا تمایلی به همکاری با ایران درباره استرداد خاوری نداشته باشد.

این حقوقدان افزوده که کشورهایی مثل کانادا و استرالیا از حضور سرمایه در کشورشان استقبال می‌کنند و برای همین امثال خاوری به کانادا می‌روند و دولت کانادا هم با اغماض به این سرمایه‌ها نگاه می‌کند و کاری به منبع و چگونگی حصول آن ندارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More