شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۴ اسفند

حکم حکومتی برای بودجه ۱۳۹۹

 

«تصویب بودجه ۹۹ با حکم حکومتی» تیتر بسیاری از روزنامه‌های امروز است. نمایندگان مجلس، که اسفند‌ماه هر سال وظیفه‌ بررسی بودجه را بر عهده دارند، امسال از ترس کرونا و برای تعطیلی زودهنگام مجلس، کلیات بودجه ۹۹ را رد کردند تا زودتر به خانه بروند.

بودجه‌ای که اختیار تصویب و تغییرش به‌صراحت به وکلای ملت واگذار شده است اکنون بدون دخالت مستقیم اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان و با حکم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای تایید و تصویب نهایی راهی شورای نگهبان شد و بار دیگر روزنامه‌ها از تنزل جایگاه مجلس نوشتند و این‌که دیگر در راس امور نیست.

روزنامه جهان صنعت نوشته است علی‌رغم تمام نقدها به بودجه ۹۹،‌ کسی تصور نمی‌کرد نمایندگان کلیات بودجه را رد کنند و مجلس را تعطیل، آن هم در این روزهای بحرانی که دولتی‌ها، کارمندان و مردم عادی همچنان مشغول کارند. 

الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در یادداشتی نوشته است «چاره‌‌ای جز آنچه اکنون شاهدیم نبود». به نوشته این نماینده فراکسیون امید، نگرانی از ابتلا به کرونا و مثبت شدن نتیجه آزمایش حدود ۲۰ نماینده از ۱۲۰ نماینده‌ای که تست کرونا دادند باعث شد مجلس چنین تصمیمی اتخاذ کند.

عبدالله ناصری، تحلیلگر سیاسی، اما گفته است ساختار مدیریتی کل کشور مشکلات بنیادی دارد و نیازمند تغییر‌های اساسی است. ورود رهبر جمهوری اسلامی به مساله بودجه ماهیت دولت و مجلس را زیر سوال می‌برد. ناصری تاکید کرده وقتی رییس‌جمهوری فردی نا‌متخصص است و نمایندگان از فیلتر نظارت استصوابی عبور می‌کنند، وضع دولت و مجلس همین می‌شود که می‌بینیم.

ناصری با اشاره به این‌که تعطیلی مجلس در ایام بررسی بودجه نشان می‌دهد که مجلس واقعا جایگاهی ندارد، افزوده است در شرایطی که همه کارمندان دولتی و کادر بیمارستان‌ها و مردم عادی با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی سرکارند، تعطیلی پارلمان کشور چه معنایی دارد جز این‌که نشان می‌دهد سیستم مدیریتی و هرم اجرایی کشور مشکل ساختاری دارد و هیچ راهی جز تغییر ساختاری و قانون اساسی وجود ندارد.

با بالا گرفتن تنش بین ترکیه و سوریه بر سر ادلب، روسیه برای ماندگاری رژیم بشار اسد در سوریه و منافع راهبردی بلند‌مدتش، مقابل اردوغان ایستاده است.

برخی تحلیلگران از جمله محمد‌صادق جنان‌صفت بر این باورند که ایران باید در این درگیری، ترکیه را به روسیه ترجیح دهد. این اقتصاددان در سرمقاله جهان صنعت نوشته است ایران در شرایط تحریم‌های گسترده و با بسته شدن مرزهایش، بیش از پیش به تجارت با ترکیه نیاز دارد و هرگز نباید در هیچ شرایطی و در وضعیت‌های خاص احتمالی، روسیه را به ترکیه ترجیح دهد.

به نوشته جنان‌صفت، روسیه هرگز نمی‌تواند شریک تجاری مطمئنی برای ایران باشد و جز محصولات جنگی، کالایی برای دادوستد با ایران ندارد. این اقتصاددان توصیه کرده است که به بهانه ادلب، راه تجارت با ترکیه را مسدود نکنیم.

 

رکود کرونایی ۱۲ صنف در شب عید

 

خبرنگار ایران با کسبه ۱۲ صنف گوناگون گفت‌و‌گو کرده و از شرایط بازار پرسیده است. آن‌ها از رکود گفته‌اند و از دولت خواسته‌اند که به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند. آن‌ها خواستار این بوده‌اند که در اسفند‌ماه مالیات و عوارض شهرداری را ندهند، حق بیمه کمتری بپردازند و بانک‌ها تسهیلات بدهند.

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها اکنون دچار مشکل مالی جدی شده‌اند و به خبرنگار ایران گفته‌اند: «اوایل فکر می‌کردیم کاهش مسافران گذراست، اما هرچه از شیوع ویروس کرونا گذشت، وضع بد و بدتر شد.»

کسب‌و‌کار آرایشگاه‌ها، باشگاه‌داران، دستفروش‌های مترو، اغذیه‌فروشی‌ها، گل‌فروشی‌ها و طلافروشی‌ها خوابیده است.

کاهش تردد مردم در خیابان‌ها و خانه‌نشینی آن‌ها باعث شده است که مغازه‌های پوشاک‌فروشی مشتری بسیار کمی داشته باشند.

به نوشته ایران، برخی صنف‌ها مدت‌هاست مشتری چندانی ندارند، مثل مغازه‌های آجیل و خشکبار‌فروشی که مردم این بار نه به‌دلیل گرانی، بلکه از ترس کرونا، قید آجیل شب عید را زده‌اند و فقط محصولات بسته‌بندی‌شده مانند شکلات و گز می‌خرند.

این روزها، حال کاسبی عرضه‌کنندگان محصولات لبنی و فله‌فروش‌ها (فروشندگان محصولاتی مانند خیارشور، ترشی و مربای بدون بسته‌بندی) هم خوب نیست. کاهش فروش در این صنف مشهود است و خیلی از مردم حاضر نیستند از این مغازه‌ها خرید کنند.

 

اقتصاد در آستانه بحران

 

با افزایش نگرانی‌ها در مورد زیاندهی بنگاه‌های بزرگ تولیدی و کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، بخش خصوصی در مورد تبعات مالی شیوع کرونا به رییس‌جمهوری هشدار دارد.  

رییس اتاق بازرگانی در نامه‌ای به حسن روحانی نوشت کسب‌و‌کارهای خدماتی کوچک و متوسط حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند و اکنون با انتشار بیماری کرونا در سطح کشور، امکان دارد شاهد بروز سکته‌ای تقریبا گسترده در گردش مالی، ظهور بدهی‌های انباشته، بروز موجی از ورشکستگی‌ها و تعطیلی برخی کسب‌و‌کارها باشیم.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، هم درباره شروط گذر اقتصاد از بحران کرونا نوشته است دولت باید با برآورد میزان زیان‌های وارده و اقدام‌های حمایتی از طریق نظام بانکی و مالیاتی، از صاحبان مشاغلی که مستقیما تحت تاثیر شیوع کرونا قرار دارند حمایت کند. این اقتصاددان توصیه کرده است دولت اقساط وام‌های دریافتی این کسبه را بدون جریمه به ماه‌های آتی سرریز کند و با اعطای تسهیلات، امکان تامین هزینه‌ها از جمله پرداخت حقوق کارکنان و انبارداری برای آن‌ها فراهم شود تا از ضرر بیشتر مصون بمانند.

 

دامان مقاومت، تنها راه رهایی ترکیه از باتلاق ادلب

 

روزنامه سپاه پاسداران در تحلیل تنش ادلب، به دولت ترکیه توصیه می‌کند به جنگ نیابتی پایان دهد و نوشته است: «بهترین گزینه برای ترکیه این است که به‌جای مطامع سرزمینی و عثمانی‌گری، به همکاری‌های سازنده اقتصادی، امنیتی و سیاسی با مجموعه کشورهای منطقه و روسیه تکیه و بنیه نظام سیاسی و حزبی را تقویت کند و در قمار پروژه‌های استعماری‌ـ‌صهیونیستی مشارکت نکند.»

یادداشت‌نویس روزنامه جوان، حضور روسیه در سوریه را قانونی و حضور ترکیه را اشغالگرانه توصیف کرده و بازی ترکیه با کارت آوارگان و پناهجویان را بی‌ثمر خوانده است و بعید می‌داند اولویت‌های اروپا و ناتو را تغییر دهد.

از نگاه تحلیلگر روزنامه سپاه پاسداران، تاریخ مصرف اردوغان برای اروپا و آمریکا به پایان رسیده و ترکیه تنها وقتی برای آمریکا و غرب مطلوبیت نسبی دارد که از روسیه و ایران جدا یا با آن‌ها درگیر شود. یادداشت‌نویس جوان توصیه کرده است ترکیه به دامان جریان مقاومت با محوریت روسیه، ایران و سوریه بازگردد و به تعهد‌های سوچی و آستانه پایبند بماند.

چند روز پیش، خبری منتشر شد که خودروی زرهی ارتش ترکیه در مرز مشترک با ایران، هدف راکت منبعی ناشناس قرار گرفت. اکنون، نویسنده روزنامه جوان درگیری نظامی ارتش ترکیه با مرکز مستشاری ایران در سوریه را تایید کرده و هشدار داده است در صورت تکرار اقدام‌های تحریک‌آمیز، ترکیه شاهد اقدام‌های تلافی‌جویانه و مهلک خواهد بود.

 

راستگویی راه‌حل ترمیم اعتماد عمومی به رسانه‌های داخلی است

 

هادی خانیکی، استاد ارتباطات، درباره چگونگی احیای اعتماد عمومی به رسانه‌ها در زمان بحران، تنها راه رهایی را راستگویی دانسته است.

به نوشته شهروند، از روزی که کرونا به ایران رسید، مردم به خبرهای رسانه‌های داخلی با تردید و بی‌اعتمادی می‌نگرند و جریان غیررسمی و شبه‌خبر دست بالا را در اطلاع‌رسانی دارد. شهروند از خانیکی پرسیده است چگونه می‌توان به این بحران سامان داد.

از نگاه خانیکی، تجربه جامعه از رصد اخبار داخلی این نکته را مشخص کرده است که قرار نیست از دل رسانه‌های داخلی خبری بیرون بیاید که موثق باشد. او معتقد است که ترمیم این اعتماد از‌دست‌رفته در کوتاه‌مدت ممکن نیست و رسانه‌ها باید در بزنگاه‌هایی مثل بحران کرونا به میدان عمل بیایند و در روز واقعه حقیقت‌گو باشند تا چشم‌ها و گوش‌ها را متوجه خود کنند.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More