شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله با سلاح جنگی به محیط‌بانان امیدیه


منوچهر فلاحی، معاون یگان حفاظت محیط زیست از حمله به محیط‌بانان شهرستان امیدیه با کلاشینکف  و زخمی شدن یک محیط بان خبر داد.

به گزارش ایسنا، فلاحی با اعلام این خبر درخصوص جزئیات ماجرا گفت: «ساعت۷ و نیم صبح روز جمعه (۲۰ مردادماه) محیط‌بان منصور احمدی به همراه مسئول منطقه و محیط‌بان دیگری در حال گشت‌زنی در محل روستای گدارچیتی و گرگری به عنوان زیستگاه پرنده حمایت شده دراج در شهرستان امیدیه بودند که با خودروی پژو ۴۰۵ نقره‌ای رنگ مواجه شدند.»
فلاحی در ادامه گفت: «از آنجا که تصورمحیط‌بانان بر این بود که صاحبان خودرو متخلف محیط‌زیستی هستند و برای شکار غیرمجاز پرنده وارد منطقه شده‌اند به آنها نزدیک شدند، اما با نزدیک شدن به خودرو متخلفان سرنشینان  با سلاح کلاشینکف به آن‌ها تیراندازی کردند.»

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که حمله به محیط‌بانان از فاصله ۴۰ متری بوده است.
به گفته‌ی معاون یگان حفاظت محیط زیست، در جریان این  تیراندازی، سه تیر به خودروی محیط‌بانان و یک تیر به قفسه سینه محیط‌بان منصور احمدی اصابت کرد و از پایین کتف راست خارج شد. احمدی در حال حاضر تحت عمل جراحی قرار گرفته که عمل موفقیت‌آمیز بوده است و بنا بر گزارش‌ها در شرایط نسبتا خوبی به سر می‌برد.
فلاحی با اشاره به اینکه محیط‌بان احمدی از ناحیه ران پا نیز دچار سائیدگی شده است، گفت: «ضاربان دو نفر بودند که هنوز شناسایی نشده‌اند و متواری هستند.»

 

حمله با سلاح جنگی به محیط‌بانان امیدیه

 

معاون یگان حفاظت محیط زیست، موضوع را بسیار مشکوک عنوان و خاطرنشان کرد: « متخلفان به محض دیدن محیط‌بانان به سمت آن‌ها شلیک کرده‌اند از سوی دیگر استفاده از سلاح جنگی کلاشینکف پیچیدگی موضوع را بیشتر می‌کند.»
فلاحی، در مورد اینکه چرا محیط‌بانان به متخلفان نزدیک شده‌اند، گفت: «روال کار ما همین است که وقتی کسی با سلاح گرم مجاز یا غیرمجاز وارد منطقه می‌شود، محیط‌بانان موظف هستند به او نزدیک شوند و با او چهره به چهره صحبت کنند و برای اطمینان از مجاز بودن سلاح او پروانه حمل سلاح را کنترل کنند. اگر سلاح غیر مجاز و پروانه نداشته باشد سلاح را توقیف کنند. مشکل و سختی کار محیط‌بانان در همین  است که مجبور هستند به متخلف نزدیک شوند و با تکنیک‌های مختلف، او را راضی به تمکین کنند.»
شناسایی ضاربان محیط‌بانان از سوی یگان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی منطقه در حال پیگیری است.

 

در سال گذشته میلادی ۲۰۰ نفر ازجمله فعالان محیط زیست، محیط بانان و جنگلبانان جان خود را برای دفاع از محیط زیست و منابع طبیعی از دست دادند که سه نفر از این افراد ایرانی هستند.

سازمان دیده‌بان جهانی (Global Witness) در گزارشی که در تیرماه  (ژوئیه) سال جاری منتشر کرده،  سال ۲۰۱۶ را به دلیل کشته شدن ۲۰۰ مدافع محیط‌ زیست و منابع طبیعی، تلخ‌ترین سال برای فعالان و حافظان محیط‌ زیست معرفی کرده است.
در گزارش این سازمان آمده که در سال ۲۰۱۶، مجموعا ۲۰۰ نفر از ۲۴ کشور جان خود را برای حفاظت از محیط‌ زیست و منابع طبیعی در مقابل تخریب ها، تصرفات، آلودگی توسط صنایع آلاینده، شکار غیرمجاز و قاچاق حیات وحش و چوب و … از دست داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More