شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمله‌‌‌ی سایبری گسترده به شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا

 

شرکت‌ها و مراکز مختلف تجاری و دولتی از سراسر جهان، روز سه‌‌شنبه، ۶ تیرماه خبر دادند که مورد حمله‌ی سایبری گسترده قرار گرفته‌اند.

شرکت‌های اوکراینی، ازجمله شرکت توزیع نیروی برق دولتی آن کشور و فرودگاه اصلی کی‌یف از اولین شرکت‌هایی بودند که این حمله را گزارش کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، برخی متخصصان گفته‌اند این حمله ممکن است یک حمله‌ی باج‌افزاری (ransomware attack) مشابه با حمله‌ی ماه گذشته‌ی باج‌افزار Wannacry باشد.

باج‌افزارها(Ransomware) گونه‌ای از بدافزارها هستند که در حمله‌ی سایبری، دسترسی به سیستم کامپیوتری را محدود می‌کنند و ایجادکننده‌ی آن، برای برداشتن محدودیت، از صاحب سیستم درخواست باج می‌کند. 

آلن وودوارد، یک دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه ساری بریتانیا می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد در حمله‌ی امروز از نوعی باج‌افزار استفاده شده باشد که با آن‌چه در سال گذشته بیرون آمده بود، مشابه است. پس از اینکه این باج‌افزار از جهاتی مورد مقابله و خنثی‌سازی قرار گرفت، در سال ۲۰۱۷ ازسوی هکرها به‌روز شد».  

از دیگر مراکزی که از حمله‌ی سایبری خبر داده‌اند، می‌توان به بانک مرکزی اوکراین، شرکت هواپیماسازی آنتونوف ، دو شرکت خدمات پستی و شرکت تبلیغاتی بریتانیایی WPP اشاره کرد.

شرکت روسنفت، بزرگترین شرکت نفتی روسیه و شرکت حمل‌ونقل دریایی دانمارکی «مرسک»  نیز امروز از حمله گسترده سایبری و اختلال در سِرورهای این شرکت‌ها، ازجمله در دفاتر آنها در بریتانیا و ایرلند خبر داد‌ه‌اند.

شرکت روسنفت در حساب توئیتری خود از حمله‌ی گسترده‌ی هکرها به سرورهای اصلی رایانه‌های این شرکت خبر داده است.

 

 

به نظر می‌رسد اوکراین بیش از هر کشور دیگری تحت تأثیر این حمله قرار گرفته باشد. سیستم پذیرش کارت‌های پرداخت در متروی کی‌یف از کار افتاده و تعدادی از پمپ‌بنزین‌های زنجیره‌ای هم قادر به خدمات‌رسانی به مشتریان نیستند.

معاون نخست‌وزیر اوکراین نیز با انتشار توئیتی از مورد حمله قرار گرفتن سیستم دولتی خبر داده است.

این حمله، دوماه بعد از حمله‌ی سراسری باج‌افزار Wannacry اتفاق می‌افتد که سیستم «خدمات سلامت همگانی» (NHS) را در بریتانیا با مشکلات عمده‌ای مواجه کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More