شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۸ فروردین

حقوق مقام‌های ایرانی در سال کرونا

 

یک روز پس از انتشار گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۹۷ که خبر از گم شدن ۴/۸ میلیارد دلار ارز داده است، حسن روحانی در واکنش به گزارش دیوان محاسبات مجلس، عصبانی و صریح گفت که گزارش صد درصد غلط است و همین واکنش رییس‌جمهوری، امروز تیتر اول بیشتر روزنامه‌هاست.

شرق تیتر کنایه‌آمیزی را انتخاب کرده و از قول روحانی نوشته است «بخشی که شنیدم صد درصد غلط بود». جهان صنعت که دیروز از غارت قانونی نوشته بود، امروز تیتر زد: «دولت علیه دیوان محاسبات». روزنامه کیهان اما دستور رییس قوه قضاییه به دادستان تهران را برجسته کرده که از «رسیدگی ویژه به پرونده ۴/۸ میلیارد دلار ارز دولتی» خبر داده است.

مفقودی این رقم بزرگ در حالی است که ماجرای درخواست وام پنج میلیارد دلاری دولت از صندوق بین‌المللی پول همچنان در صدر اخبار است و دنیای اقتصاد از «دلیل توقف ایران پشت چراغ قرمز آی.ام.اف» نوشته است. روزنامه اقتصاد مردم تیتر نخست را از حرف‌های حسین راغفر، اقتصاددان، انتخاب کرده که گفته است « ۲۰ میلیارد دلار از کشور خارج شد، حالا وام ۵ میلیاردی می‌خواهیم». 

نمایندگان مجلس هم دست به قلم شده‌اند و یادداشت به روزنامه‌ها فرستاده‌اند. غلامعلی جعفر‌زاده، نماینده مجلس، در یادداشتی با عنوان «ضعف در پاسخگویی» که به‌عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد منتشر شده است، حرف رییس‌جمهوری را تایید کرده که یک دلار هم گم نشده است، اما دلیل این گزارش دیوان محاسبات را در این دانسته است که دستگاه‌های اجرایی به دستگاه‌های نظارتی پاسخ نمی‌دهند و بهتر بود حسن روحانی قبل از گزارش دیوان محاسبات، این توضیح‌ها را ارائه می‌داد. جعفر‌زاده به همکارانش در مجلس هم گفته است که در میانه بحران کرونا، بحران دیگری درست نکنند که مملکت به اندازه کافی مشکلات دارد.

آرمان ملی نیز در گزارشی، دیوان محاسبات را متهم به جناحی بودن کرده و نوشته چطور است که این دیوان کاری به پول‌های گم‌شده دوران احمدی‌نژاد ندارد و مثال هم زده است که قرار بود ۱۳۰ میلیون دلار با هواپیما به ایران بیاید، اما فقط ۱۰۰ میلیون دلار تحویل بانک مرکزی شد و مسئولان دولت وقت به‌راحتی گفتند ۳۰ میلیون دلار گم شده است.

اما شهربانو امانی، نماینده پیشین مجلس، در روزنامه آفتاب یزد، سعی کرده است گزارش دیوان محاسبات را از زاویه‌ای دیگر ببیند. این نماینده سابق نوشته است که تحریم‌ها باعث شد یک شبکه رانتی سازمان‌یافته به وجود بیاید که ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و کاسبان تحریم در هر دولتی می‌توانند از رانت استفاده و سود‌جویی کنند.

امانی این ایراد را هم به دیوان محاسبات گرفته است که به‌جای ارائه گزارش، باید برخورد و پیشگیری کند و دیگر این‌که این گزارش بایستی هم‌زمان با اعلام بودجه سال بعد ارائه می‌شد، نه با یک سال تاخیر.

روزنامه اصول‌گرای کیهان هم به رصد مطالب روز گذشته روزنامه‌های اصلاح‌طلب درباره گم شدن دلارها پرداخته و نوشته است که این روزنامه‌ها برای حراج ذخایر ارزی کف و سوت می‌زنند و آن زمانی که همه کارشناسان می‌گفتند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی کار اشتباهی است، عکس اسحاق جهانگیری را در لباس سوپرمن روی صفحه اول کار می‌کردند. کیهان با‌تاسف گفته است که اقدام اشتباه دولت روحانی ۱۸ میلیارد دلار را بر باد داد.

از این مفقودی میلیاردی که بگذریم، با شکسته شدن قرنطینه تهران، شیوع کرونا گسترش یافته و به گزارش روزنامه شهروند، کرونا در تهران جانی دوباره گرفته است و ۷۰ درصد قربانیان کرونا در تهران‌اند. در این گیر‌و‌دار، سپاه پاسداران از دستگاهی رونمایی کرده که مدعی است می‌تواند از صد متری ویروس را تشخیص دهد. بیشتر روزنامه‌ها نسبت به این اختراع سپاه پاسداران بی‌اعتنا بودند، ولی روزنامه وطن امروز کار سپاه پاسداران را جدی گرفته و در صفحه اول از دستگاه کرونا‌یاب گفته و عکس سرداران سپاه پاسداران را فاتحانه در صفحه اول کار کرده است. روزنامه جهان صنعت اما این دستاورد را به سُخره گرفته است و محمد‌رضا ستوده در یادداشتی طنز، نوشته است که امپراتوری کرونا تمام شد و باید الکل طبی و دستکش‌ها را دور بریزیم و منتظر باشیم که همه کشورها برای خرید این دستگاه صف بکشند.

 

چرا هنوز با درخواست وام ایران موافقت نشده است؟

 

دنیای اقتصاد آن‌طور که نوشته، تنها رسانه ایرانی است که در جلسه آنلاین مدیران صندوق بین‌المللی پول با رسانه‌ها شرکت کرده و از مدیر خاورمیانه این صندوق پیرامون وضعیت اقتصادی ایران و وام درخواستی ایران سوال‌هایی کرده است.

جهاد ازعور، مدیر خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، درباره وضعیت اقتصاد ایران در دوران کرونا گفته است بحران بهداشتی ایران سختی اوضاع اقتصادی ایران را تشدید کرده است و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری ۶ درصد کاهش یابد. این در حالی است که با توجه به تحریم‌ها، این رقم در سال گذشته به منفی ۶/۵ درصد رسیده بود.

ازعور در مورد تصمیم صندوق بین‌المللی پول درباره وام اضطراری به ایران نیز گفت که درخواست ایران را دریافت کردیم اما با توجه به تعاملات محدود با ایران (در دو سال اخیر)، فرایند جمع‌آوری اطلاعات لازم از ایران و تصمیم‌گیری این نهاد مالی بین‌المللی به درازا کشیده است.

 

حقوق مقام‌های ایرانی در عصر کرونا

 

مجلسی‌ها اخیرا دو تصمیم در مورد حقوق خود گرفته‌اند. اول این‌که تصویب کردند در سال جدید، ۱۵ درصد افزایش حقوق داشته باشند، ضمن این‌که یک‌پنجم حقوق اردیبهشت‌ماه آن‌ها برای کمک به مقابله با کرونا اختصاص یابد.

این در حالی است که در برخی کشورها، مقام‌ها نه تنها حقوق خود را افزایش نداده‌اند بلکه برای همدردی با مردم، حقوق خود را کاهش داده‌اند، از جمله نخست‌وزیر نیوزیلند و وزرای کابینه و مدیران ارشد خدمات عمومی این کشور که برای همراهی با مشکلات اقتصادی مردم در شرایط شیوع کرونا، دستمزد ۶ ماه آینده‌شان را کاهش دادند.

هم‌زمان اعلام شد حقوق نمایندگان پارلمان ژاپن به‌مدت یک سال تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت و این مبلغ برای جبران خسارت‌های ناشی از بحران کرونا هزینه خواهد شد.

اما در ایران، در حالی‌که افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ محل بحث و جدل است، نمایندگان مجلس حقوق خود را مطابق با افزایش حقوق کارکنان دولت، ۱۵ درصد افزایش دادند.

آفتاب یزد نوشته سهم دولت و مجلس در همراهی با مردم همچنان هیچ است.

 

مخالفان واگذاری شستا چه می‌گویند؟

 

دیروز برای اولین بار سهام مستقل شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) در بازار سرمایه عرضه شد و بیش از دو میلیون نفر ۱۰ درصد این سهام را خریدند و روزنامه‌ها از هجوم بی‌سابقه به بازار بورس نوشتند. اما روزنامه شرق چندان امیدی به روند اتفاق‌ها ندارد و از دلایل مخالفان واگذاری نوشته است.

مخالفان واگذاری استدلال می‌کنند که دارایی‌های شستا جزو اموال عمومی و متعلق به کارگران تحت بیمه سازمان تامین اجتماعی است و دولت باید امانت‌دار این اموال باشد و نباید آن‌ها را به فروش بگذارد. در عین حال، وضعیت ناشفاف شستا به گونه‌ای بوده است که موافقان واگذاری آن را راهبردی برای سوددهی و ایجاد شفافیت در شستا قلمداد می‌کنند.

پدرام سلطانی، عضو اتاق بازرگانی، در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق، واگذاری سهام مستقل شستا را انحراف از موضوع اصلی وضعیت مالی شستا و بنگاه‌های زیرمجموعه آن و همچنین شرایط مالی صندوق تامین اجتماعی می‌داند و پرسیده است: «شرکت‌های فرعی شستا که پیش‌تر وارد بورس شده بود، چرا شفاف نشد؟ چرا سودآور نشد؟ چرا انتصابات در آن‌ها و کنترل‌گری در سهام آن‌ها دست نخورد؟»

به گفته سلطانی، عرضه شستا در بورس نه تنها به شفافیت کمکی نمی‌کند، بلکه تمام انتصابات مدیریتی همچنان در اختیار دولت و گروه صاحب نفوذی است که شستا را در ید قدرت خود دارند. به باور این کارشناس اقتصادی، کسانی که این سهام را خریدند متضرر می‌شوند و در نهایت، این سهام با قیمت پایین به نهادهای عمومی خواهد رسید.

 

ایران در پسا‌کرونا تغییری نمی‌کند

 

محمدرضا تاجیک، استاد فلسفه سیاسی، در یادداشتی پیش‌بینی کرده است ایران پساکرونایی همچنان بدون تغییر و دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

از نگاه تاجیک، انسان ایرانی ممکن است با کرونا به جهان دیگر پرتاب شود، اما به همان فرهنگ و عادت‌واره‌ها و سبک زندگی ادامه می‌دهد. سیاست همان سیاست، حکومت همان حکومت و سیاست‌پیشگان هم همین‌ها خواهند بود. کماکان مردم به زبان دولت را پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند و مدیریت مشکلات و تقاضاها و نیازهایشان را از آن طلب می‌کنند.

به باور این استاد دانشگاه، جامعه ایران یک موزه باقی خواهد ماند که همه‌ چیز و همه کس در آن مومیایی شده است.

تاجیک معتقد است در طول تاریخ، تغییرهای جامعه ایران بطئی و موردی بوده و این تغییرها لزوما در نتیجه بحران حادث نشده است و انسان ایرانی به گونه‌ای پارادوکسیکال (ظاهرا متناقض)، در مواجهه با بحران، به درون خود و خودبودگی برگشته است و به‌نوعی بیزاری شبه‌عارفانه از جهان و پدیده‌ها دچار شده و تغییر را پس زده است.

تاجیک نوشته است تردیدی ندارد که ایرانیان کرونا را شکست خواهند داد اما با ثبات در آنچه هستند و افزوده است کرونا باید بسیار جان‌سخت و شکیبا باشد که بتواند در دژ مستحکم شخصیتی، فرهنگی و روانی ایرانیان رسوخ کند و موجد و موجب تغییر شود.   

 

گزارشی از وضعیت این روزهای بهشت زهرا 

 

اخیرا تصاویری از بهشت زهرا منتشر شده است که نشان می‌دهد در تشییع برخی متوفیان جمعیت پرشماری حضور دارد. جهان صنعت از سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا پرسیده است چه کسی باید نظارت کند؟

سعید خال در پاسخ به این پرسش گفته است که مجموعه شهرداری تهران و سازمان بهشت زهرا نمی‌تواند شهروندان را از حق شهروندی‌شان برای تشییع جنازه فرزندشان یا عزیزانشان محروم کند!

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا درباره حضور افراد در ساختمان عروجیان (بخش خدمات اداری برای خانواده متوفی) گفته است پیش از شیوع کرونا، در میانه روز نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در محل ساختمان عروجیان حضور داشتند، اما اکنون به تعداد کمی تقلیل یافته است.

به گزارش جهان صنعت، مسئولان به شهروندان توصیه می‌کنند نکات بهداشتی را رعایت کنند، اما دیگر باقی قضایا پای مردم است.

 

روزنامه‌نگار
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More