شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ مهرماه 

حصارهای آزادی

امروز برای نخستین‌بار پس از انقلاب اسلامی، زنان می‌توانند برای تماشای مسابقه فوتبال به ورزشگاه آزادی بروند. روزنامه سازندگی خبر حضور بیش از ۳هزار زن را با تیتر «زنان آزادی» به روی صفحه اول آورده و روزنامه شرق این اتفاق را «آزادی بدون گزینش» نامیده است؛ اما روزنامه ابتکار فروش محدود بلیط، حصارکشی جایگاه زنان و جداسازی جنسیتی ورودی‌ها را مورد انتقاد قرار داده و روی عکس فنس‌کشی تیتر زده است: «حصارهای آزادی»! 

مسئولان سال‌هاست در پاسخ به مطالبه زنان برای حضور در ورزشگاه می‌گویند زیرساخت‌ها مهیا نیست. امروز روزنامه آفتاب یزد، در تیترش با استفهام انکاری می‌پرسد: «رنگ بنفش برای جایگاه‌ها و فنس‌کشی جایگاه؛ زیرساخت همین بود؟» 

گفتنی است که ایران به‌دنبال بیانیه تهدیدآمیز فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، مجبور است حضور غیرگزینشی زنان در بازی‌های بین‌المللی را تضمین کند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی دیدار کرده و این جمله که «می‌توانستیم بمب اتم بسازیم، اما نخواستیم»، از سخنان او در این پیپار، تیتر روزنامه‌های جوان و اسکناس شده است، اما دیگر روزنامه ها ترجیح دادند با این جمله آیت‌الله خامنه‌ای که گفت «جوان نخبه پاره تن ایران است»، تیترشان را بسازند. روزنامه کیهان از قول رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشته است: «انتقال نخبگان به خارج و انکار جنبش علمی ماموریت یک جریان بدخواه در دانشگاه‌هاست.»

رقابت بین رییس جمهوری و رهبر جمهوری اسلامی ایران برای آمدن به صفحه نخست روزنامه‌های کشور، امروز هم ادامه داشت. از میان روزنامه‌های سراسری، «آرمان ملی» تنها روزنامه‌ای ست که حرف‌های حسن روحانی در جلسه هیات‌دولت را تیتر و عکس یک کرده و از قول او نوشته است که «مجلس فراگیر مجلس اول بود، همه بودند حتی نهضت آزادی و جبهه ملی».

دیشب اردوغان دستور حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه را صادر کرد و روزنامه دولتی ایران در این زمینه تیتر زد: «تجاوز به خاک سوریه»؛ مردم‌سالاری هم این حمله را «لشکرکشی عثمانی» نامید. مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل، در روزنامه آفتاب یزد، در تحلیل حمله ترکیه به شمال سوریه نوشته که اردوغان با این حمله، جایگاه خود را به‌عنوان دولت خواهان ثبات منطقه‌ای از دست داده و در یک «دام خودخواسته» گرفتار آمده است.

رامین مهمان‌پرست، دیپلمات جمهوری اسلامی ایران، نیز در سرمقاله روزنامه اعتماد، با اشاره به مناقشه شمال سوریه و موضع ایران، نوشته که با وجود محكومیت اقدام تركیه در نقض تمامیت ارضی سوریه، بعید است كه این تصمیم بتواند اختلال جدی در همكاری‌های راهبردی تهران و آنكارا چه در چارچوب دو‌جانبه و چه در چارچوب چندجانبه موجب شود.

روزنامه‌های اصول‌گرا ازجمله کیهان و خراسان اما خبر رزمایش غیرمترقبه نیروی زمینی ارتش را در مرز ترکیه پوشش داده‌اند و از قول فرمانده ارتش نوشته‌اند، پیام رزمایش برای دشمنان این است که اگر دارای محاسبات غلطی شوند، بدانند که ایران آماده است در هر مکان و زمانی که لازم باشد، با قدرت هرچه تمام‌تر ایستادگی ‌کند.

برویم سراغ روزنامه‌خوانی در آخرین روز هفته.

آیا غرب فتوای حرام بودن بمب اتم را باور کرده است؟

آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر تاکید کرده است که کاربرد بمب هسته‌ای را حرام قطعی می‌داند و بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگهداری سلاحی که استفاده از آن مطلقا حرام است، هزینه کنیم. غلامرضا صادقیان، سردبیر روزنامه جوان، سرمقاله این روزنامه را با این عنوان نوشته است: «آیا غرب، ایران را درباره بمب اتمی باور کرده است؟»

صادقیان نوشته است اگر غرب حتی باور کند که ایران با رهبری فعلی و در شرایط فعلی سراغ بمب اتم نمی‌رود، اما این فرض همچنان برای غربی‌ها وجود دارد که براساس فقه پویای اسلامی، در آینده حتی نزدیک، نظر رهبری درباره داشتن و کاربرد بمب اتم تغییر کند و یا رهبر بعدی به اجتهاد خود، داشتن بمب را ضروری بداند.

صادقیان از قول برخی نظریه‌پردازان هم نوشته است که صلح‌آمیزتر از بمب اتم سلاحی نیست، چون قدرت بازدارندگی دارد و شاید ایران روزی صرفا برای بازدارندگی به سراغ بمب اتم برود.

سردبیر روزنامه جوان مدعی است که غرب باور کرده ایران دنبال بمب اتم نیست، اما اقرار به آن نمی‌کند. صادقیان تغییر فتواها در صورت تغییر شرایط را در مساله بمب اتم ممکن نمی‌داند، چراکه کشتار یک‌باره میلیون‌ها انسان هرگز قابل تجدیدنظر نیست. صادقیان معتقد است ایران بدون بمب اتم هم قوی است و قدرت بازدارندگی و پیش‌روندگی دارد.

کشتی‌بازی لاکچری‌بازها

بازار اجاره و خرید کشتی تفریحی برای پولدارهای ایرانی و افرادی که روزنامه آفتاب یزد آن‌ها را «لاکچری‌‌باز» خوانده، داغ شده است. روزنامه آفتاب یزد با انتشار تصاویری از تبلیغات اینترنتی اجاره و فروش این قایق‌های تفریحی، از «کشتی‌بازی لاکچری‌بازها» نوشته است.

به گزارش آفتاب یزد، تورهای دریایی گران‌قیمت و مهمانی‌های شاعرانه در عرشه کشتی بین پولدارهای ایرانی رونق گرفته است. هر ساعت اجاره یک قایق تفریحی، دست‌کم ۳میلیون تومان است. بلیط رفت و برگشت مهمان‌ها به جزایر جنوبی هم برای هر فرد ۴۰۰هزار تومان می‌شود. خبرنگار آفتاب یزد سرانگشتی حساب کرده است که یک میهمانی صدنفره روی دریا، بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه دارد.

خرید کشتی هم به اندازه اجاره آن، طرفدارانی دارد و به‌ تناسب اندازه و امکانات قایق‌های تفریحی، قیمت‌ها متفاوت است. از ۲۵۰میلیون تومان شروع می‌شود و تا قیمت یک خانه در تهران بالا می‌رود.

آفتاب یزد اختلاف طبقاتی شدید و «لاکچری‌بازی‌های» جدید را با جعفر بای، جامعه‌شناس مطرح کرده و شنیده که تفاوت‌های فاحش طبقاتی در ایران متعلق به مرفه‌هایی است که با امضاهای طلایی مدیران به پول و قدرت رسیده‌اند. این جامعه‌شناس؛ نظام اقتصاد بیمار، توزیع ناعادلانه ثروت، تصمیم‌های نادرست اقتصادی و نوسان‌های آن که به تورم و کاهش ارزش پول ملی منجر شده است را از جمله دلایل این شکاف طبقاتی و ظهور طبقه نوکیسه ارزیابی می‌کند.

آرامش اجباری بازار ارز

به گزارش جهان صنعت، ثبات کنونی بازار ارز محصول سیاست‌های مداخله‌جویانه بانک مرکزی است و عمر چنین آرامشی بلندمدت نخواهد بود.

اگرچه نوسانات بازار ارز به حداقل رسیده است، اما کارشناسان قادر به برآورد دقیق وضعیت بازار ارز و تغییرات احتمالی آن در آینده نزدیک نیستند.

بانک مرکزی ازجمله دلایل ثبات نسبی بازار ارز را بازگشت ارز صادرکنندگان و سامانه نیما عنوان می‌کند، اما جهان صنعت سناریوهای دیگری چون سیاست‌های پلیسی دولت در روند قیمت‌گذاری بازار ارز و مسدود کردن فعالیت دستگاه‌های کارتخوانی که در ایران مجوزشان صادر شده بود، ولی در خارج از کشور استفاده می‌شد را نیز در کنترل قیمت ارز موثر می‌داند.

مجموع این سیاست‌ها به‌علاوه تاخیر بانک مرکزی در اعلام نرخ ارز، توانسته است نرخ دلار را از ۱۵هزار تومان در بهمن ماه گذشته، وارد کانال ۱۱هزار تومان در شرایط کنونی کند.

با این وجود، نرخ تورم از مرز روانی ۴۰درصد هم عبور کرده و دومینوی افزایش قیمت‌ها در کلیه گروه‌های کالایی، اثر مستقیم شوک‌های ارزی اخیر است، تا جایی که بسیاری از فعالیت‌های تولیدی را از توجیه اقتصادی خارج کرده و خروج سرمایه از بازار اقتصادی را به‌دنبال داشته است.

حصارکشی به بهانه آماده‌سازی زیرساخت

از ۱۱ شهریور تا ۱۱ مهر؛ تنها یک ماه بعد از خودسوزی سحر خدایاری مقابل دادسرا که بعد از تلاش برای ورود به استادیوم با ظاهری پسرانه، بازداشت شده بود، حساسیت‌های فیفا درباره الزام ایران برای مهیا کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه را بیشتر کرد و در نهایت مجوز ورود زنان بدون گزینش و محدودیت صادر شد.

روزنامه ابتکار اما محدود کردن فروش بلیط برای زنان و حصارکشی جایگاه را برخلاف نظر صریح فیفا می‌داند. این روزنامه اشاره کرده است که ظرفیت جایگاه زنان با حدود ۳۵۰۰ نفر متوقف شد و زنان بسیاری از خرید بلیط بازی ناکام ماندند، درحالی‌که هنوز بخش بزرگی از استادیوم خالی است و تا دیروز تنها ۲۵۰۰ مرد برای ۲۶ جایگاه دیگر ورزشگاه بلیط خریده‌اند. مسئولان گفته‌اند فروش بلیط فقط به‌صورت اینترنتی است، ولی زنان متقاضی دیگر نمی‌توانند بلیط بخرند.

فوتبالی‌ها می‌گویند بازی ایران-کامبوج به دلیل ضعیف بودن حریف ایران، چندان اقبالی برای به ورزشگاه کشاندن تماشاگران ندارد، اما برای زنان علاقه‌مند به فوتبال، این مسابقه معنای دیگری دارد. فیفا هم هیاتی را برای نظارت بر محدود و گزینشی نبودن حضور زنان به ایران اعزام کرده است. 

بسیاری از زنان در شبکه‌های اجتماعی به زنان متقاضی بلیط توصیه کرده‌اند که پیش از بازی خود را به ورزشگاه آزادی برسانند، تا شاید با توجه به حضور ناظران فیفا راهی برای ورود به ورزشگاه بیابند.

کابوس مرگبار آبراهام لینکلن

روزنامه خراسان گزارشی منتشر کرده از همایش ملی شناورهای تندروی سپاه پاسداران و خبر داده است که از جدیدترین شناور ایران پرده‌برداری شد.

به گزارش خراسان و به ادعای فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شناور جدید سه برابر سریع‌تر از شناورهای موجود در دنیاست و نزدیک ۹۰ نات (گره دریایی) در ساعت سرعت دارد. هر نات ۱/۸۵۲کیلومتر است که یعنی سرعت شناور جدید سپاه، نزدیک به ۱۷۰کیلومتر در ساعت می‌شود.

 اهمیت این سرعت از نظر فرماندهان سپاه، وقتی درک می‌شود که بدانیم ناو هواپیمابر راهبردی آبراهام لینکلن که زمانی جابه‌جایی‌اش، موجب تغییر دولت‌ها در دنیا می‌شد، تنها ۵۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. سپاه پاسداران مدعی است که سرعت شناورهای تندروی ایرانی کابوس مرگبار ناوهای عظیم و پرسروصدای آمریکاست. 

فناوری شناورهای تندرو در انحصار سپاه پاسداران است که در ادبیات رسانه‌های خارجی به آن «زنبورهای سرخ» می‌گویند.

گفته می‌شود پروانه در موتور واترجت‌های سپاه پاسداران وجود ندارد و به همین دلیل، شناور می‌تواند در آب‌های کم‌عمق خلیج‌فارس و جزایر آن به‌کار بیاید.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More