شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حرکت شبانه اتوبوس‌های دانش آموزی ممنوع شد

 

فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از ممنوعیت حرکت اتوبوس اردوهای دانش آموزی خبر داد و گفت: «حرکت اتوبوس اردوهای دانش آموزی از ۲۳ تا ۵ بامداد ممنوع است.»

جمعه دهم شهریور سال جاری، در ساعت ۰۳:۵۸ دقیقه بامداد، یک دستگاه اتوبوس که حامل دانش آموزان دختر راهنمایی و دبیرستان شهرستان‌های رودبار و میناب بود، در محور داراب به بندرعباس واژگون شد و ۴۳ نفر کشته و زخمی برجای گذاشت. حسن نوری معاون عملیات سازمان اورژانس کشور، علت اولیه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان نخبه را  خستگی و خواب آلودگی راننده اتوبوس عنوان کرد.

همزمان با این سانحه، نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دستورالعمل مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، حرکت اتوبوس‌ها درشب را هنگام برگزاری اردوهای دانش‌ آموزی ممنوع اعلام کرده و ساعت حرکت اتوبوسی که منجر به کشته شدن دانش‌آموزان هرمزگانی شد، خلاف قانون بوده است.

حال با گذشت بیش از چهل روز از این حادثه، فاطمه سعیدی در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا از اصلاحات صورت گرفته در اساسنامه اردوهای دانش آموزی و  ممنوعیت حرکت اتوبوس‌های حامل دانش آموزان در ساعات شب خبر داد.

او در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به آیین‌نامه اردوهای دانش آموزی و علت حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: ناامن بودن جاده‌ها، عدم نظارت پلیس راهنمایی و رانندگی و خلاء و نقص اساسنامه اردوهای دانش‌آموزی از عوامل واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی بود، از این رو اصلاحاتی درخصوص آیین‌نامه اردوهای دانش آموزی صورت گرفت.

او در ادامه توضیح داد: «در اساسنامه اردوهای دانش‌آموزی ذکر شده که مربی مرد نمی‌تواند همراه دختران در اردو باشد، یعنی یک راننده و شاگرد راننده مرد، محرم‌تر هستند تا یک مربی مرد آموزش و پرورش، که این خود نیاز به بازبینی داشت، همچنین از طرفی حرکت اتوبوس‌ها در ساعات‌ پایانی شب لغو نشده بود . حال با انجام اصلاحاتی، مربی مرد می‌تواند در اردوها حضور داشته باشد و ساعت حرکت اتوبوس‌ها هم از ۲۳ تا ۵ بامداد ممنوع و لغو شده است.»

همچنین براساس گفته‌های سعیدی، از این پس حرکت اتوبوس‌های دانش‌آموزی از طریق سامانه‌های گوناگون نظارت و کنترل می شود و به طور دائم با راننده و مربی در تماس خواهیم بود؛ البته خانواده های دانش آموزان نیز از طریق شماره تلفنی که اعلام شده می‌توانند اطلاعات لازم را در مورد توقف اتوبوس‌ها و این که در چه مکانی هستند را کسب کنند.

براساس آمار موجود، در ایران سالانه بیش از ۱۳ هزار نفر جان خود را براثر تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند. در میان این کشته شدگان، می‌توان به مرگ ۷ دانشجوی نخبه دانشگاه شریف، دراسفند ۱۳۷۶، مرگ دست‌کم ۲۱ دانش‌آموز در اردوی راهیان نور در مهر ۱۳۹۱، کشته‌شدن یک دانش آموز در مسیر قم-ساوه در تیر ۹۵، زخمی شدن ۹ دانش‌آموز در پل‌دختردر آذر ۱۳۹۵،  افتادن اتوبوس دانش‌آموزان در دره بزرگراه یادگار امام تهران در اردیبهشت ۹۶ و مرگ ۹ دانش آموز در حادثه اخیر تصادف اتوبوس در استان فارس در شهریور ۹۶ اشاره کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More