شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۵ بهمن‌ماه

حجاب بر سر پلنگ‌ها

پس از سه روز تبلیغ و هیجان‌آفرینی، بالاخره دیروز پیام مهم رهبر جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، رونمایی شد.

پیامی مفصل که پر بود از مضامین تکراری سخنرانی‌های سیدعلی خامنه‌ای در نزدیک ربع قرنی که در جایگاه رهبری است.

به قول روزنامه‌نگاران، خبر تیترخور خوبی نداشت و با این حال، تمثال رهبری و آن نقاشی که سایت رسمی خامنه‌ای همراه با پیام منتشر کرده، صفحات اول را تصرف کرده است.

بیشتر روزنامه‌ها نقاشی برگرفته از سایت رهبری را در صفحه اول کار کرده‌اند که خودش حکایتی دارد. یک طرح ساده و ابتدایی که شباهت بسیاری به تصاویر تبلیغاتی رهبر کره‌شمالی و شوروی استالینی دارد و یک نظام طبقاتی را نشان می‌دهد. آیت‌الله خامنه‌ای در مرکز تصویر پیشرو است و پشت سرش یک زن چادری و مهندس راه‌وساختمان و دانشمند هسته‌ای و ارتشی و سپاهی و چند نفر جوان و یک آخوند عمامه سفید راه افتاده‌اند.

نقاش مواظب بوده که کسی حتی یک نیم‌گام هم از رهبر جلوتر نباشد. همه کاراکترها با سر کج ،مشتاقانه رهبری را نگاه می‌کنند و آن‌قدر هیجان دارند که اگر این نقاشی متحرک بود، لحظاتی بعد، به پای خامنه‌ای می‌افتادند.

هرچه هست، شاید به چشم عاقلان، بزرگ‌ترین انحراف در چهل‌سال گذشته، در همین نقاشی نهفته و اینکه همه‌چیز ختم به یک نفر است و قدرت در دست رهبر. روزنامه‌ها سعی کرده‌اند بنابر طبع سیاسی، تیتری از این پیام خنثی بسازند.

مثلا روزنامه جوان تیتر زده است: «هفت ماموریت جوانان در گام دوم انقلاب». روزنامه اعتماد این گفته رهبری که «انقلاب اسلامی همواره آماده تصحیح خطاهایش است» را تیتر کرده و روزنامه سازندگی هم پیام حوصله‌سربرِ رهبری را بی‌هیچ عکس و تزئینی در صفحه اول چاپ کرده است، با این تیتر: «گام دوم انقلاب».

اما یک اتفاق جالب هم در صفحه اول روزنامه صبح اقتصاد افتاده که لابد عمدی نبوده است. صبح اقتصاد به مناسبت ورود اولین گله گوسفندان زنده از رومانی به ایران، در صفحه اول، عکس چند راس گوسفند چاپ کرده و در بالای این تصویر هم سخنان رهبری را آورده است که «جوانان عزیز بدانند که همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است».

اما از خبر مهم دیروز یعنی حمله انتحاری به اتوبوس سپاه پاسداران در استان سیستان‌وبلوچستان در روزنامه‌ها خبری نیست. دلیلش اینکه این اتفاق در وقتی افتاده است که روزنامه‌ها به چاپخانه رفته بودند؛ هرچند که البته روزنامه ابتکار و جوان، در گوشه و کنار صفحه، از این حمله مختصر و کوتاه نوشته‌اند. رهبری را رها کنیم و به روزنامه‌خوانی برسیم.

مجمع تشخیص مصلحت مسئولیت رد پالرمو را بپذیرد

چیزی به اتمام مهلت ایران برای پیوستن به کنوانسیون جهانی ضدپولشویی نمانده و لوایح مربوط به «اف‌ای‌تی‌اف» و پالرمو هنوز بلاتکلیف است و به‌نظر می‌رسد که مجمع تشخیص مصلحت قصد تصویب ندارد.

علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، گفته است که مجمع باید مسئولیتش را درقبال تصویب نکردن لایحه پالرمو بپذیرد. این فعال اصلاح‌طلب ادامه داده است که ایران ناچار است به «اف‌ای‌تی‌اف» بپیوندد، چرا که ملحق نشدن به این عهدنامه جهانی، تخلفی بین‌المللی محسوب می‌شود.

‌شکوری‌راد می‌گوید معنا ندارد که روسای سه قوه با پیوستن ایران به این معاهدات موافق باشند و کسان دیگری تصمیمی برخلاف این اجماع بگیرند.

این‌طور که دبیرکل حزب اتحاد ملت تصریح کرده، در حال حاضر حتی عراق که وام‌دارترین کشور به ایران است، حاضر به ادامه تجارت نیست و درصورت تصویب نشدن پالرمو و دیگر لوایح مربوط به «اف‌ای‌تی‌اف»، وضع از این هم بدتر خواهد شد.

سفیر روسیه: ایران نقش روسیه را فراموش نکند

سفیر روسیه در ایران، «لوان جاکاریان»، دیپلمات کارکشته‌ای است که در زمان شوروی در افغانستان سفیر بوده است. سفیر روسیه به شرق گفته است که ایران و روسیه شرکای استراتژیک یکدیگرند و ایرانی‌ها نباید فراموش کنند که اگر تروریست‌ها در سوریه شکست خوردند، با همکاری با روسیه بوده است.

جاکاریان از بعضی حرف‌های سیاستمداران ایرانی انتقاد کرده و گفته است که نقش روسیه را باید در نظر گرفت و این روسها بودند که داعش را بمباران کردند و از دریاچه خزر موشک پرتاب کردند. جاکاریان درضمن، نسبت‌به راهکارهای مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، ابراز تردید کرده و گفته که چیزی از این سیستم نفهمیده است و بعد این ضرب‌المثل ایرانی را گفته که این کار اروپایی‌ها با آن همه تاخیر، نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

ذکر مصیبت

در هشت ماه گذشته، ارزاق عمومی افزایش قیمت نجومی پیدا کرده است و در حال حاضر، مرغ کیلویی ۱۵هزار تومان و گوشت کیلویی ۸۰ هزار تومان است و قشر متوسط و آسیب‌پذیر جامعه در تدارک سفره شام، مشکل پیدا کرده‌اند.

«پروانه کُبره» در سرمقاله روزنامه جهان صنعت، گفتن از وضعیت نابهنجار قیمت مواد غذایی و گرانی افسارگسیخته را «ذکر مصیبت» دانسته است؛ مصیبتی که مسئولان با حرف‌های بی‌راه بر آن می‌افزایند. نویسنده جهان صنعت ادامه داده که یک ماه دیگر، آغاز سال نوست و می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها با شروع سال جدید، رکوردی تازه‌ای ثبت کنند و به نقطه غیرقابل تحملی برسند. متاسفانه مسئولان برنامه‌ای برای کنترل قیمت ندارند و روزنامه‌ها را متهم به سیاه‌نمایی می‌کنند.

حجاب بر سر پلنگ‌ها

چند وقتی است برخی از چهره‌های معروف اینستاگرامی که دنبال‌کنندگان میلیونی هم دارند، در اقدامی هماهنگ، دست از بی‌حجابی برداشته‌اند و یک‌باره باحجاب شده و روسری و چادر به‌سر کرده‌اند.

همدلی گزارشی داده است از این اتفاق عجیب که به قول این شاخ‌های اینستاگرامی،  نتیجه تنبه و توبه است.

روزنامه همدلی نوشته است که سلبریتی‌هایی که در میان مردم به‌خاطر چهره‌های پر آرایش و سکسی، پلنگ نام گرفته‌اند، چادر به‌سر کرده‌اند، اما همچنان با همان آرایش غلیظ و لب و گونه عمل‌کرده و عشوه‌های آن‌چنانی ظاهر می‌شوند. برخی گفته‌اند که نهادهایی مثل وزارت اطلاعات، از این سلبریتی‌های رسانه‌های اجتماعی خواسته‌اند، یا آن‌ها را واداشته‌اند که محجبه شوند. همدلی در ادامه این گزارش نوشته که این راه برای تبلیغ حجاب، بدترین راه است و بزرگ‌ترین صدمه را به یک امر ارزشی می‌زند. فرناز آزادی، جامعه‌شناس، هم گفته است که بهتر بود تا این چهره‌ها که برخی از آن‌ها از سلامت عقلی درستی هم برخوردار نیستند، همان‌طور بی‌حجاب می‌ماندند و چنین ضربه‌ای به حجاب نمی‌زدند.

ولنتاین یک جشن ایرانی است

هرساله از اول بهمن‌ماه، چهره خیلی از مغازه‌ها در پایتخت عوض می‌شود و نمادهای جشن ولنتاین، یعنی تزئیناتی به‌شکل قلب و عروسک‌های خاص ولنتاین، به ویترین می‌آیند.

به گزارش آفتاب، این روزها قیمت عروسک‌هایی که پسرها به دخترها هدیه می‌دهند، چندین برابر سال گذشته شده و رشد نجومی داشته است. گروه اجتماعی آفتاب به سراغ فریدون جنیدی، ایران‌شناس و استاد دانشگاه رفته و شنیده که ولنتاین یک جشن باستانی ایرانی است که از ایران به اروپا رفته است.

این‌طور که جنیدی می‌گوید، جشن سپندارمذگان یا روز عشق در ایران باستان، همین ولنتاین است که حالا از غرب به ایران آمده است و اتفاقا حکومت هم با آن مقابله می‌کند. روزنامه آفتاب در آخر هم نتیجه گرفته است که بد نیست کارشناسان فرهنگی با نظری غیر از ممنوعیت به ولنتاین نگاه کنند و جشن‌های ایرانی را جانشین آن کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More