شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۹ آذر‌ماه

حامیان دولت از مردم خجالت می‌کشند

 

حسن روحانی در اظهار‌نظری عجیب گفته خودش هم از ساعت و روز افزایش قیمت بنزین خبر نداشته است و به وزیر کشور گفته بوده که زمان افزایش قیمت سوخت را حتی به او هم نگوید.

روحانی این حرف‌ها را با خنده و شوخی گفت و حالا روزنامه‌های اصلاح‌طلب در خط مقدم حمله به رییس‌جمهوری‌اند و برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از حمایتِ روحانی پشیمان شده‌اند.

غلامرضا حیدری، نماینده تهران، به آفتاب یزد گفته است از این‌که ۷۵ درصد مردم نیازمند کمک‌اند، خجالت می‌کشد. این نماینده مجلس حسن روحانی را موجودی پیچیده دانسته است که صبح یک موضع دارد و ظهر حرف دیگری می‌زند و آخرش هم کسی نمی‌داند نظرش چیست. حیدری تصریح کرده است که وقتی مردم برای انتخاب گزینه‌های متنوعی نداشته باشند، به پدیده‌ای مثل روحانی می‌رسیم.

مصطفی داننده، در روزنامه اخبار صنعت، با اشاره به گفته‌های روحانی، نوشته است مگر می‌شود تصمیم بزرگی درباره قیمت بنزین گرفته شود و رییس دولت بی‌خبر باشد و ادامه داده است فکر می‌کردیم با آمدن روحانی، دوران تصمیم‌های یک‌شبه احمدی‌نژاد تمام شد، اما در بر همان پاشنه می‌چرخد.

محمد کاظمی هم در روزنامه اعتماد، خنده رییس‌جمهوری را تلخ دانسته و نوشته است با افزایش قیمت بنزین، بیش از صد شهر نا‌آرام شد و این اعتراض‌ها قربانیانی هم داشت و خنده و شوخی روحانی نمک بر زخم مردم است.

و اما، بشنوید از عراق و این‌که معترضان عراقی کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند. در میان بحران‌های تو‌در‌توی ایران اما، اخبار عراق هم مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته و جالب این‌که روزنامه آرمان دو یادداشت با دیدگاه‌های کاملا متفاوت درباره اعتراض‌های عراق به چاپ رسانده است. حسن هانی‌زاده در آرمان نوشته آنچه در خیابان‌های کربلا و نجف می‌گذرد سازماندهی‌شده و افزوده است آمریکایی‌ها و بازیگران منطقه‌ای تاکنون توانسته‌اند با سازمان‌دهی معترضان، ۱۵ میلیارد دلار خسارت به اماکن دولتی و عمومی این کشور وارد کنند و آن‌هایی که در خیابان‌اند از ماه‌ها پیش برای چنین آشوبی مهیا شده‌اند. فریدون مجلسی نیز در همین روزنامه از این‌که مردم عراق چه می‌خواهند نوشته است و این‌که نباید با اظهار‌نظرهای غیر‌مسئولانه، دولت عراق را دست‌نشانده ایران خواند و ادامه داده است که مردم عراق می‌خواهند در‌آمدهای نفتی این کشور صرف توسعه پایدار شود.

دیروز، تهران دومین شهر آلوده دنیا بود و این‌طور که روزنامه اعتماد نوشته است آلودگی هوای تهران ۱۵ متولی دارد و دریغ از این‌که کاری برای هوای پایتخت کرده باشند. به گزارش اعتماد، ۲۴ سال از تصویب طرح پلاک نشدنِ خودروهای آلودگی‌زا می‌گذرد و هنوز این ماشین‌های بی‌کیفیت داخلی پلاک می‌شوند.

 

حامیان دولت از مردم خجالت می‌کشند

 

پروانه سلحشوری در مصاحبه‌ای صریح با آرمان گفته است نهادهای اجرایی بیشتر امور کشور را اداره نمی‌کنند و متاسفانه در سال‌های گذشته، تلاشی نشده است تا شکاف بین مردم و حکومت ترمیم شود.

این نماینده فهرست امید ادامه داده است که روحانی از مردم رای اعتماد گرفت اما در انتصابات خلاف نظر مردم رفتار کرد و نتیجه‌ این‌که امروز تمام سرمایه اجتماعی‌اش را از دست داده و تنها مانده است.

به گفته سلحشوری، معترضانی که در ده روز گذشته به خیابان آمدند خشونت‌طلب نبودند و خارجی‌ها هم نمی‌توانستند در صد شهر کشور نا‌آرامی ایجاد کنند.

این نماینده مجلس درباره انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفته است مردم اصلا به انتخابات فکر نمی‌کنند و نهادهای انتخابی در معرض خطرند.

سلحشوری این را هم گفته است او در جایگاه نماینده مجلس نمی‌تواند آزادانه انتقاد کند، چه برسد به مردم عادی که توان انتقاد ندارند.

 

روشنفکران قدرت، پاشنه آشیل امنیت

 

مشکل جمهوری اسلامی کسانی است که ادعای روشنفکری می‌کنند اما فهمی از امنیت ندارند. عبدالله گنجی، مدیر‌مسئول روزنامه جوان، با اشاره به بیانیه ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان و منتقدان نظام جمهوری اسلامی در محکومیت خشونت علیه معترضان، نوشته است که این نامه در میانه اغتشاش‌ها معتقدان به جمهوری اسلامی را متعجب کرد.

به نظر گنجی، جماعت روشنفکر که میل به قدرت دارند و از طرفی، حاکمیت را قبول ندارند برای جمهوری اسلامی مشکل ایجاد می‌کنند.

نویسنده روزنامه جوان ادامه داده است که این روشنفکرها اگر خبردار شوند که در اعتراض‌های اخیر، گروه‌های مسلح جاده ماهشهر‌/جم که استان خوزستان و بوشهر را به هم متصل می‌کند، چهار روز در اختیار داشتند و معترضان به ۸۰ مرکز نظامی حمله کرده‌اند تا اسلحه غنیمت بگیرند، می‌گویند خبر حکومتی است.

 

تحولات در جامعه ایران لحظه به لحظه است

 

بعد از فروکش کردن نا‌آرامی‌ها، روزنامه‌ها سراغ جامعه‌شناسان رفته‌اند و از علل اعتراض‌ها پرسیده‌اند. روزنامه ایران با تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس، گفت‌و‌گو کرده و از او شنیده است که جامعه ایران، به‌دلیل تکثری که دارد، دچار تحولات لحظه به لحظه است و شاید به‌نوعی پر‌اتفاق‌ترین جامعه دنیاست.

به گفته این جامعه‌شناس، از آن‌جا که ساختار سیاسی اجازه زیست به جامعه نداده است، اعتراض‌ها خشونت‌آمیز شده است و از سویی، این اعتراض‌ها به طبقه بزرگ فرودست مرتبط است و می‌تواند به بحران تبدیل شود و حاکمیت نمی‌تواند مثل اعتراض طبقه محدود متوسط آن را کنترل کند.

ارمکی معتقد است اعتراض‌های آبان‌ماه از خودش عبور کرده و انرژی را تخلیه کرده است و به نظر نمی‌رسد خشونت از این حدی که هست بالاتر رود.

 

آشوبگران عراق دنباله داعشی‌ها و تکفیری‌ها هستند

 

حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «یک یا‌حسین دیگر»، به حوادث عراق پرداخته و نوشته است که آشوبگران در عراق کنسولگری ایران در نجف و قبر عثمان بن سعید، نایب خاص امام زمان، را به آتش کشیدند و دیگر جای تردیدی وجود ندارد که این آشوبگران دنباله تکفیری‌ها و داعشی‌ها هستند.

مدیر‌مسئول روزنامه کیهان ادامه داده است که روز گذشته در میدان تحریر بغداد، یک نفر فریاد زده است که چرا معترضان به کنسولگری سعودی حمله نمی‌کنند، چرا که سعودی‌ها پنج هزار تکفیری به عراق فرستادند و ایرانی‌ها همراه با عراقی‌ها در نبرد با داعش خون دادند.

شریعتمداری تصریح کرده که وقتش رسیده است حشد شعبی، عراق را از جنگ داخلی نجات دهد و معترضان را سرکوب کند.

 

اپیدمی ترس از گرانی 

 

این روزها، بسیاری از شهروندان از گرانی می‌ترسند، از این‌که آیا حقوقشان تا آخر برج می‌رسد یا نه و از این‌که نکند مریض شوند و محتاج دوا و درمان. روزنامه همدلی سراغ نصرالله منصوری، روانشناس، رفته و از او شنیده است که خیلی از افراد جامعه در جمله «چه کنم، چه کنم» به اشتراک رسیده‌اند و ترس از گرانی و نداری آثار بسیار مخربی بر شخصیت افراد می‌گذارد.

به گفته این روانشناس، ترس از گرانی و آینده، اعتماد‌به‌نفس را سلب می‌کند و جامعه را روز به روز عصبی‌تر می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More