شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۳۱ شهریور‌ماه

جنگ‌هایی که دموکراتیک می‌شوند

روزنامه‌های امروز، در سالروز آغاز جنگ هشت ساله ایران و عراق، صفحه‌هایی را به یادواره خاطرات جنگ اختصاص دادند. در ۳۱ شهریور‌ماه ۱۳۵۹، جنگ با حمله عراق به ایران آغاز شد و سرانجام هشت سال بعد، با پذیرش آتش‌بس به پایان رسید. روزنامه خراسان با اشاره به کمک‌های مالی و تجهیزاتی کشورهای عربی و غربی به عراق، تیتر زده است «ما بر ۸۰ کشور پیروز شدیم». روزنامه مردم‌سالاری از میزان خسارت‌های ایران در طول جنگ گزارش داده است و با انتشار یک گراف، نوشته که «۹۷ میلیارد دلار خسارت رسمی ایران در جنگ تحمیلی» بوده است.

حسین علایی، از فرماندهان جنگ، در یادداشتی برای روزنامه ایران، مقایسه‌ای دارد بین اقدام صدام به لغو یک‌طرفه معاهده ۱۹۷۵ و آغاز حمله نظامی و خروج ترامپ از برجام و شروع جنگ اقتصادی. این سردار سپاه پاسداران نتیجه گرفته است که جنگ تجربه بزرگی بود، زیرا بسیاری به این نتیجه رسیدند که برای اجتناب از جنگ و رفتن به سوی صلح و آرامش باید تلاش کرد.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در منطقه، دو خبر مهم در عرصه نظامی منتشر شد که امروز به صفحه نخست برخی روزنامه‌های اصول‌گرا آمد، اما فقط روزنامه جوان بود که تهدیدهای فرمانده کل سپاه پاسداران را تیترِ یک کرد.

دیروز در نمایشگاهی با نام «شکار کرکس‌ها»، پهپادهای غنیمتی سپاه پاسداران از آمریکا و بریتانیا به نمایش گذاشته شد و روزنامه جوان از قول فرمانده کل سپاه پاسداران نوشت: «سرزمین دشمن متجاوز را میدان اصلی جنگ می‌کنیم». روزنامه کیهان اما ترجیح داد تیترِ یک را از نشریه فارین پالیسی انتخاب کند و از قول یک افسر سابق سازمان سیا، آیت‌الله خامنه‌ای را تحسین کند که «رهبر فوق‌العاده هوشمند ایران چگونه ترامپ را شکست داد؟».

روزنامه‌های امروز همچنین از رزمایش ایران، روسیه و چین خبر داده‌اند که قرار است به‌زودی در آب‌های بین‌المللی برگزار شود و با سفر عالی‌ترین مقام‌های نظامی این دو کشور به تهران همراه خواهد بود. همدلی در صفحه سیاسی امروز در گزارشی با عنوان «وضعیت سفید»، معتقد است توان و قدرت بازدارندگی ایران جنگ را گزینه‌ای نامحتمل کرده است.

روزنامه دولتی ایران هم با سعید لیلاز، اقتصاد‌دان و عضو حزب کارگزاران سازندگی، گفت‌و‌گویی داشته و از قول لیلاز تیتر زده است «اقتصاد ایران نیازمند جراحی‌های عمیق است» و بحران اساسی دارد، اما جالب این‌که در میان‌تیترهای همین گفت‌و‌گو، از دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی تمجید شده است.

به‌دنبال تحریم‌های جدید آمریکا، روزنامه همشهری ابعاد اثرگذاری تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران را بررسی کرده و با تیتر «لایه‌برداری از تحریم‌های تکراری»، از قول کارشناس‌ها نوشته است که  تحریم‌ها باعث فروپاشی اقتصاد ایران نخواهد شد.

تا یادمان نرفته است بگوییم که سومین قهرمانی تیم والیبال ایران در آسیا خبر شاد روزنامه‌های امروز است. این را هم بگوییم که امروز داغ‌ترین شهرآورد آسیاست و بازی پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، اما هنوز هیچ زنی حق ورود به استادیوم را ندارد.

تهاجمِ محدود محدود باقی نمی‌ماند

 

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به پیشرفت‌های نظامی و فناوری ایران، گفته است که دشمنان بدانند ما قدرت تولید مخاطرات ناشناخته را بالا بردیم و ظرفیت‌های اصلی قدرتمان را هنوز نشان نداده‌ایم. سردار حسین سلامی، که در افتتاحیه «شکار کرکس‌ها»، نمایشگاهی از قطعات ساقط‌شده پهپادهای آمریکایی، سخن می‌گفت، تهدید کرد که اراده سپاه پاسداران برای واکنش قاطع به هر تجاوزی، قطعی است. فرمانده کل سپاه پاسداران، که به نظر می‌رسد عربستان سعودی را خطاب قرار داده باشد، گفته است هر کس بخواهد سرزمینش میدان جنگ شود، بسم‌الله.

سلامی همچنین تاکید کرده است که در صورت بروز درگیری، تهاجمِ محدود محدود باقی نمی‌ماند و ادامه داده است که سپاه پاسداران اهل تنبیه و تعقیب متجاوزان است و نشان داده است که تا فروپاشی مهاجمان از پای نمی‌نشیند و نقطه امنی باقی نمی‌گذارد.

به گزارش جوان، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم در حاشیه این نمایشگاه گفته است که ایران جزو پنج کشور اول جهان در حوزه پهپادی است و در ساخت رادار و سامانه‌های پدافندی به خودکفایی رسیده است.

تحریم‌های جدید چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارند؟

 

آیا افزایش فشار تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی اثر ملموسی بر اقتصاد و معیشت ایران دارد؟ آیا سیاست فشار حداکثری باعث تسلیم ایران خواهد شد؟ روزنامه همشهری ابعاد اثرگذاری این تحریم‌ها علیه ایران را بررسی کرده است.

رییس بانک مرکزی از افزایش تاب‌آوری اقتصاد ایران و راه‌های جایگزین مبادلات مالی گفته است و مدعی شده تحریم‌ها توخالی است. با وجود این، رییس کمیسیون کشاورزی گفته است تحریم‌های جدید تامین نهادهای کشاورزی، غذایی و دارویی را کندتر و پرهزینه‌تر می‌کند.

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی، گفته است در تحریم‌های قبلی، فقط شهروندان آمریکایی حق مبادله با بانک مرکزی ایران را نداشتند اما در تحریم‌های جدید، چون بانک مرکزی مشمول تحریم‌های حمایت از تروریسم شده است، هر شهروندی از هر کشور دیگری در صورت مبادله با بانک مرکزی ایران، تحریم خواهد شد.

جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاهی در آمریکا، معتقد است سیاست فشار حداکثری ترامپ صادرات نفت ایران را به‌شدت کاهش داده و به اقتصاد آسیب جدی زده، اما تحریم‌ها به فروپاشی اقتصاد ایران منجر نشده است. استناد این استاد دانشگاه به فراوانی کالاها در فروشگاه‌های ایران و بسته نشدن صف‌های طولانی برای دریافت ارزاق دولتی است، چنان‌که در ونزوئلا رخ داده است.

به گفته صالحی اصفهانی، هرچند افزایش قیمت‌ها همراه با ۳ برابر شدن ارزش دلار درآمدهای خانوار را در مناطق شهری و روستایی بین ۷ تا ۹ درصد کاهش داده است، این کاهش آن‌قدر چشمگیر نیست که طبق انتظار ترامپ آتش اعتراض را در مناطق شهری شعله‌ور کند.

حمایت از خانواده به‌جای زنان

 

لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت، که قوه قضاییه تدوین کرده است، با لایحه قبلی که دولت و تیم مولاوردی آماده کرده بود تفاوت‌هایی دارد. شاید کلیدی‌ترین نکته را معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو با سازندگی گفته باشد، این‌که لایحه جدید به‌جای زنان، از خانواده حمایت و صیانت می‌کند.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، درباره این لایحه به روزنامه سازندگی گفته است در حال حاضر، مشغول تطبیق و جدول‌بندی لایحه قبلی با لایحه ارسالی از قوه قضاییه‌اند و موضوع در کمیسیون لوایح دولت دوباره مطرح می‌شود تا به جمع‌بندی نهایی برسند و برای مجلس ارسال کنند.

ابتکار یکی از دلایل طولانی شدن روند بررسی لایحه را نظر علما می‌داند که معتقدند نباید با سخت‌گیری در مورد خشونت علیه زنان، اقتدار خانواده را دگرگون کرد. شخصِ آملی لاریجانی، رییس پیشین قوه قضاییه، با این لایحه مخالف بود، اما رد لایحه می‌توانست تبعات منفی بین‌المللی برای ایران داشته باشد، پس قضیه مسکوت ماند.

دموکراتیک شدن جنگ

 

عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «دموکراتیک شدن جنگ»، نگاهی دارد به پیامدهای حمله پهپادها به آرامکو و احتمال این‌که موجب تغییر دکترین‌های دفاعی منطقه شود. به نوشته عبدی، این مساله که موشک‌هایی از فاصله ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری شلیک شدند اما هیچ رادار و ماهواره‌ای آن‌ها را ردیابی نکرده و هشدار نداده است نشان می‌دهد تاریخ مصرف دکترین‌های دفاعی و امنیتی منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای به پایان رسیده است.

پرسش اصلی او درباره عربستان سعودی و اسرائیل است که آیا این کشورها قادرند از خود دفاع کنند یا همچنان سپر دفاعی‌شان نفوذ‌پذیر است؟

عبدی در ادامه می‌افزاید که این مشکل بیش از همه گریبان اسرائیل را می‌گیرد چون عمق راهبردی و گستره جغرافیایی ندارد و اکنون، دشمن اصلی و بالفعل اسرائیل نه سوریه، اردن، مصر و عراق بلکه هر گروه نظامی و شبه‌نظامی کوچک یا متوسطی است که به پهپاد دسترسی دارد.

به باور این تحلیلگر سیاسی، جنگ‌های جدید به ارتش‌های کلاسیک و منظم نیاز ندارد و از انحصار دولت‌ها خارج شده است. عبدی این تحول را دموکراتیک شدن جنگ می‌خواند.

شهرآورد داغ در آخرین روز تابستان

 

در آخرین دیدار هفته چهارم لیگ برتر، نودمین مسابقه استقلال‌ـ‌پرسپولیس روز ۳۱ شهریور ساعت ۴ عصر به وقت تهران در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، مسابقه‌ای که بزرگ‌ترین شهرآورد قاره آسیا لقب گرفته است و فوتبال‌دوست‌های ایرانی در بسیاری از نقاط جهان مشتاقانه منتظر شروع این مسابقه‌اند.

به نوشته ابرار ورزشی، گابریل کالدرون، مربی آرژانتینی پرسپولیس، و آندریا استراماچونی، مربی ایتالیایی استقلال، اولین بار است که حضور در شهرآورد ایران را تجربه می‌کنند و روزنامه‌ها آن را نبرد دو مربی ایتالیایی و آرژانتینی نامیده‌اند.

پرسپولیس با دو گل سه امتیازی، شش امتیاز گرفته است و در رده چهارم جدول قرار دارد. در حالی‌که استقلال شرایط خوبی ندارد و در سه مسابقه، فقط دو مساوی کسب کرده است. با وجود این، تاریخچه شهرآوردهای دو تیم نشان می‌دهد هیچ تیمی از پیش برنده نیست. شاید آخرین عصر تابستان ۹۸ شاهد یکی از جذاب‌ترین و داغ‌ترین مسابقات شهرآورد باشد؛ باید دید.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More