شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۲ شهریورماه

جنبش پشیمانی از روحانی

 

روز آخر هفته روزنامه‌ها کمی به بورس و بازار آشفته‌اش گذشت و قدری به حرف‌های روحانی بعد از روضه‌خوانی در کابینه و اینکه گفته بود امید دادن بهترین معروف است. شش سال حبس برای مشایی هم خبری بود که سردبیران سعی کردند با انواع و اقسام عکس‌های مشایی و تیترهایی مثل اسفندیار در بند، روزآمدش کنند. در گذشت حسین عرفانی، صداپیشه قدیمی هم جایی در صفحات اول داشت و البته روزنامه‌ها تیترهای عجیب و غریبی هم درپی درگذشت حسین عرفانی زدند، مثل جام‌جم که تیترش «وداع عرفانی» است و اعتماد که نوشته «زین کوه دگر صدا نیاید».

 

روزنامه جهان صنعت
جهان صنعت: جنبش پشیمانی از روحانی شکل گرفته است  

 

به‌نظر می‌رسد روزنامه جهان صنعت به‌کلی از روحانی و دولتش دلسرد و ناامید شده است و یادداشت امروز محمد هدایتی با عنوان «خیال خام قدرت» هم نشانه همین است که گفته روحانی شکست خورده و ارزیابی‌اش از قدرت غلط بوده و حالا جنبش پشیمانی از رای به روحانی شکل گرفته است:

«این روزها‌ عملکرد و سرنوشت دولت حسن روحانی از مهم‌ترین پرسش‌های جامعه ماست. روحانی بسیاری از حامیانش را ناامید کرده است و امروز با نوعی جنبش پشیمانی مواجه است؛ پشیمانی از رای‌دادن به او. در مقابل، کسانی که هنوز حامی روحانی‌اند، عموما به ساختار سیاسی در ایران اشاره می‌کنند و از این نکته می‌گویند که اختیارات رییس جمهوری نسبت چندانی با مسئولیت‌هایش ندارد. البته در این رابطه حقیقتی نهفته است‌ اما تا چه حد می‌توان با آن موافق بود؟

حسن روحانی مرد کم‌تجربه‌ای در فضای سیاسی ایران نیست. او از همان آغاز انقلاب جزو چهره‌های مورد وثوق بخش تاثیرگذار حاکمیت بوده است. چند دوره نمایندگی مجلس، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان و شاید مهم‌تر، سال‌ها دبیر شورای عالی امنیت ملی، از او چهره‌ای آشنا با زیر و بم‌های قدرت در جمهوری اسلامی ساخته است. از این‌رو او بی‌تردید از مقاومت‌های پیش روی برنامه‌هایش شناخت داشته است، ساختار قدرت و شبکه‌های تودرتوی آن را در نظر داشته و با علم به این مسائل وارد کارزار ریاست‌جمهوری شده است. حل مساله هسته‌ای را تنها بخش کوچکی از پروژه‌هایش معرفی کرد و برنامه بلندپروازانه‌ای برای اقتصاد در نظر داشت. از این رو‌ منتقدان روحانی احتمالا بر‌حق‌اند آنجا که می‌گویند نمی‌شود همه چیز را به قدرت مخالفان روحانی تقلیل داد و او مسیری اشتباه را برگزیده است. روحانی با این فضا بیگانه نبود‌، اما مسیرها و انتخاب‌های درستی برای رسیدن به آنها نداشت. شاید برآورد صحیحی هم از وضعیت نداشته است. اما این مساله برآورد نادرست وضعیت، شاید به عارضه‌ای کلان‌تر در سیاست ایران اشاره داشته باشد. برای افراد و گروه‌های سیاسی در ایران، رسیدن به قدرت، خود تمام داستان است. فکر می‌کنند اگر قدرت را در اختیار داشته باشند می‌توانند هر کار و تغییری که خواستند انجام دهند. در این تصور که سابقه‌اش به پیش از انقلاب هم باز‌می‌گردد، دولت یعنی همه‌چیز که اگر آن را داشته باشید، هر کاری شدنی است. اعتماد‌به‌نفس روحانی در انتخابات، تا حد زیادی ناشی از این تصور بود و حالا در شرایطی مانده که برای تغییر آن، کاری از دستش برنمی‌آید.»

 

آرمان: چشم مردم به عمل مسئولان است، نه دهان آنها

 

سرمقاله امروز آرمان را صادق زیباکلام نوشته و گفته‌های روحانی را درباره امید دادن و اعتماد به مسئولان نقد کرده و نوشته است:

«جامعه خودآگاهی و درک و فهم دارد و این‌گونه نیست که مردم مثل موم در دست مسئولان باشند. این‌طور نیست که اگر به مردم امید بدهند، آنها امیدوار می‌شوند. مردم چشمشان فقط به دهان مدیران و مسئولان نیست و درعمل می‌بینند که گرانی سربه‌فلک کشیده و قیمت ارز بالا می‌رود و صف گسترده‌ای از ایرانیان، متقاضی ترک کشور هستند و با این وضعیت، امید در‌عمل ازبین می‌رود.»

 

کیهان: دولت سایه وجود دارد، اما کجا

 

یادداشت روز کیهان از دیدگاه خاص خودش به دولت سایه پرداخته و تکرار این عبارت مرموز را در یادداشت‌ها و مصاحبه‌های اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها، نشانه این دانسته است که می‌خواهند ذهن مردم را از مسائل اصلی منحرف کنند. هرچند، کیهان هم معتقد است که دولت سایه وجود دارد، اما در جایی دیگر:

«حرکت‌های انتحاری که برخی وکیل‌الدوله‌ها در مجلس می‌کنند، مجوزی که به آن سریال قبیح و مروج فساد داده می‌شود، سروصدای عجیبی که به‌خاطر یک پیشنهاد تکراری برای نرفتن رئیس‌جمهور به نیویورک می‌شود، بازتاب عجیب و غیرعادی که به‌گریه‌کردن یک رقاصه می‌دهند، طرح‌های غیراقتصادی و نامربوطی که در چنین شرایط اقتصادی ازسوی دولت تصویب و ازسوی رسانه‌هایشان به‌طور گسترده پوشش داده می‌شود، مقاله‌های شیطانی که علیه کشورهای همسایه و زوار اهل بیت (ع) می‌نویسند و به فتنه خطرناک بصره منتهی می‌کنند، مصاحبه‌های جهت‌داری که از «دولت در سایه» و «دولت با تفنگ و بی‌تفنگ» همه‌روزه منتشر می‌کنند و… همه، پاسخ‌هایی هستند برای پاسخ ندادن! برای سرگرم‌کردن مردم، برای غبارآلود کردن فضا جهت دیده‌نشدن آن افتضاح‌ها، درست مثل کاری که نارنجک دودزا می‌کند. اما درباره دولت در سایه. ما هم معتقدیم به احتمال زیاد «دولت سایه» وجود دارد. دولتی که باعث می‌شود، دولت مستقر نتواند کار کند. دولتی که دولت بیرون از سایه را به این روز کشانده است. وقتی می‌گویند باید پارلمان در سایه داشته باشیم، چرا دولت در سایه نداشته باشند؟! مگر تئوریسین همین جریان سیاسی، از لزوم تشکیل پارلمان در سایه نگفت.»

 

اطلاعات: مجالس عزاداری محرم استحاله شده است

 

محرم رسیده و مداحان و وعاظ حکومتی هر شب روضه‌های سیاسی می‌خوانند و همین، مورد توجه محمدعلی فیاض قرار گرفته و در یادداشت روز اطلاعات، نوشته است: در سایه مصونیت عزای حسین، مداحان به‌راحتی اجازه می‌یابند که هر حرکتی را در مجالس مجاز شمارند و هر سخنی را بی‌محابا بر زبان برانند، به‌همین‌سبب است که مجالس در این ایام، جامعه را قطبی می‌کند. این همان چیزی است که از آن، به‌عنوان استحاله گفتمان عزاداری یاد می‌کنم. تو گویی مجلس عزای سیدالشهدا، حزبی شده و بر این سیر استحاله که هم فرم و هم محتوا را دربرگرفته، اضافه کنید تفسیرها و تحلیل‌های نو به نو از وقایع یک صبح تا ظهر عاشورای سال شصت‌ویک هجری که برخی منبریان و قاطبه مداحان به‌میان می‌آورند که بیشتر به ذهن‌خوانی و نیت‌پردازی می‌ماند تا توصیف واقعه.

 

سازندگی: صدا در زمانه بحران

 

صفحه اول روزنامه سازندگی، طرحی از چهره همایون شجریان دارد و به بهانه آلبوم تازه‌اش به‌نام «ایران من» و با آهنگ‌سازی سهراب پورناظری. سما بابایی در گزارش مفصلی از این آلبوم که گویا قرار بود اسفند سال پیش منتشر شود و با وسواس آهنگساز، انتشارش به این روزها رسید، با سهراب پورناظری مصاحبه‌ای کرده و شنیده است که اثرش بیش‌از دویست ساعت کار برده و در ترکیه و آمریکا ضبط شده و سنگین‌ترین کار موسیقیایی است که پورناظری انجام داده است. گزارشگر سازندگی نوشته است:

ایران من زمان خوبی منتشر شد. درست است که این روزها مشکلات اقتصادی چنان کمر مردم را شکسته که هرچه برایشان مهم باشد، هنر نیست، اما ایران من یادمان انداخت که بیش‌از همه این دغدغه‌های سکه و دلار، میان این همه اضطراب از آینده نامعلوم، هنوز چیز مهم‌تری وجود دارد. همین ایران، ایران همه ما.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More