شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جنبش تغییر به بولیوی رسید    

به دنبال افشاگری روحانی در یزد، توزیع بیانیه‌ بدون امضا علیه رییس‌جمهوری در مجلس خبرساز شد. روزنامه‌های حامی دولت آن را «شبنامه»، «پروژه بنی‌صدر‌سازی» و «جنگ سرد تندروها علیه روحانی» نامیده‌اند. روزنامه شرق از قول رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تیتر زده «وظیفه‌ام به زیر کشیدن رییس‌جمهور است».  

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در سرمقاله آفتاب یزد نوشته هدف از این بیانیه عصبانی کردن روحانی است و جریان مخالف دولت سعی دارد حسن روحانی کار خود را نیمه‌تمام بگذارد و تسلیم شود. به‌گمان این فعال سیاسی، احتمال استیضاح وزرا و حتی شخص روحانی در گام بعدی جریان افراطی بعید نیست.   

روزنامه‌های حامی دولت وعده روحانی در رفسنجان برای حمایت مالی و کالایی از ۱۸ میلیون خانوار ایرانی را تیترِ یک کرده‌اند و روزنامه ایران آن را «برنامه بزرگ دولت» خوانده است. اما خراسان، روزنامه رقیب، طرح اقتصادی دولت را مبهم می‌داند و درباره منابع مالی اجرای این طرح گمانه‌زنی کرده است.  

آسمان پایتخت خاکستری است. آلودگی هوا در هفته آینده نیز ادامه دارد و کارشناسان به جام جم گفته‌اند تا وقتی مشکل حمل‌و‌نقل عمومی حل نشود، مشکل آلودگی هوای پایتخت هم حل نخواهد شد. ابتکار هم نوشته در دو هفته گذشته، ترافیک تهران شهروندان را کلافه کرده است.  

خبر کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری بولیوی در روزنامه‌های ایران بازتاب زیادی داشت. روزنامه‌های اصول‌گرا یکصدا نوشته‌اند کار، کارِ آمریکاست و شورشیان غرب‌گرا علیه دولت قانونی مورالس کودتا کردند. از نگاه خراسان و رسالت، کودتایی تمام‌آمریکایی برای حذف مورالس رخ داده است و کیهان نوشت مورالس برای جلوگیری از کشتار مردم، استعفا داد. دولت ایران هنوز به تحول‌های اخیر در بولیوی واکنشی نشان نداده است ولی کیهان و جوان خط روسیه در کودتا خواندن ماجرا را دنبال کردند. 

آن‌سوی میدان، روزنامه‌های اصلاح‌طلب در تحلیل تحول‌های اخیر بولیوی، از افول چپ پوپولیستی در آمریکای لاتین سخن می‌گویند. سازندگی به استقبال خبر استعفای مورالس رفته و تیتر زده است «عاقبت پوپولیست». قطع حمایت ژنرال‌ها از رییس‌جمهوری بولیوی، از نگاه سازندگی، پایان پوپولیسم در آمریکای لاتین را رقم زده است، درحالی‌که کیهان پیوستن ارتش به کودتاچیان را خواست آمریکا می‌داند.  

یادداشت‌نویس اعتماد مخالف کودتا خواندن استعفای مورالس است و در تحلیل این مساله نوشته است یک جنبش تغییر بدون رهبری در بولیوی شکل گرفته که ارتش به‌نحوی سکان هدایتش را به دست گرفته است. این یادداشت و خبرهای بیشتر را در ادامه بخوانید.  

برویم سراغ روزنامه‌خوانی امروز. 

پول طرح حمایتی دولت از کجا می‌آید؟ 

 

طرح حمایتی دولت قرار است حدود ۷۳ درصد خانوارهای کشور، یعنی ۵۷ میلیون نفر، را تحت پوشش قرار دهد. به گزارش خراسان، ابعاد طرح حمایتی جدید دولت نشان می‌دهد احتمالا طرح معیشتی اخیر به‌صورت سبد کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار خواهد بود.  

علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفته است این طرح برای جلوگیری از آثار تورمی ناشی از افزایش نقدینگی، از ماه آینده به اجرا در‌می‌آید. بدین ترتیب، ۱۸ میلیون خانوار به‌نسبت تعداد نفرات، سبد کالایی و مالی دریافت خواهند کرد.  

خراسان با طرح این سوال که منابع مالی این برنامه نسبتا عظیم از کجا تامین خواهد شد، دو گزینه را محتمل می‌داند. اول، یارانه تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ آزاد و دوم، افزایش احتمالی قیمت حامل‌های انرژی.  

به نوشته خراسان، گزینه نخست، باقی‌مانده ارزهای تخصیص‌نیافته از محل یارانه کالاهای اساسی است که می‌تواند بخشی از هزینه طرح حمایتی دولت را تامین کند. اما اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی و افزایش قیمت سوخت احتمالا منبع اصلی است.  

گفتنی است بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت مختار است قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و به اجازه مجلس هم نیازی ندارد.    

     

جنبش تغییر خواهان کارآمدی دولت‌هاست 

هادی اعلمی فریمان، یادداشت‌نویس اعتماد، در مطلبی با عنوان «الگوی جدید کودتا»، تحولات اخیر بولیوی را تحلیل و تفسیر کرده است.  

فریمان با اشاره به شکاف طبقاتی میان طبقه الیگارشی اسپانیایی‌تبار و بومی‌های بولیوی که اکثرا در مناطق محروم ساکن‌اند، نابرابری را دلیل اصلی شورش‌های مکرر در این کشور می‌داند. این اختلاف طبقاتی حتی در روی کار آمدن مورالس با حمایت حداکثری مردم در سال ۲۰۰۵ موثر بود.   

از نگاه فریمان، آنچه معادلات را بر هم زده تغییر نسل در بولیوی است. مطالبات ۱۵ یا ۲۰ سال قبل اکنون با تغییر نسل تغییر کرده است. «جنبش تغییر» در سراسر دنیا همه آن‌هایی را که به قدرت چسبندگی دارند هدف قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که در هر جایی حزب يا فردی، فارغ از راست يا چپ، به قدرت چسبيده باشد، مردم تمايل دارند اين فرد را كنار بگذارند.  

در این یادداشت آمده است وجود رسانه‌های اجتماعی، افزایش آگاهی عمومی، مساله کارآمدی دولت‌ها و کارنامه اقتصادی‌شان، در کنار فشارهای بین‌المللی، موجب فراگیری موج تغییرخواهی شده است.  

در آمریکای لاتین، آنچه متفاوت است نوع برخورد دولت‌ها با جنبش‌های اجتماعی است. در ونزوئلا، مادورو می‌خواهد به هر نحو ممکن در قدرت بماند، در‌حالی‌که در بولیوی، مورالس به دنبال اعتراض‌های اجتماعی تصمیم به کناره‌گیری می‌گیرد، تصمیمی دوراندیشانه که مانع از بی‌ثباتی و کشتار بیشتر در بولیوی خواهد شد. 

ابتکار: راز ترافیک تهران و آسمان خاکستری  

سال‌هاست مردم پایتخت با ترافیک دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و راهکارها و اقدام‌ها و وعده‌های مدیران شهری در طول سال‌ها اثری نداشته است و این روزها، افزایش غیرعادی ترافیک شهروندان را کلافه کرده است.  

یکی از راهکارهای قدیمی مدیران «طرح ترافیک» یا منطقه محدودیت تردد بوده است. بعدها، دایره دومی به نام «طرح زوج و فرد» اضافه شد. در سال‌های اخیر، با اصلاح مجوزهای سالیانه طرح ترافیک، تغییر محدوده زوج و فرد به محدوده کنترل آلودگی هوا در هر فصل، مجموعه‌ای از قوانین ترافیکی برقرار شد.  

به گزارش ابتکار، برخلاف ماه‌های گذشته که تغییرات ترافیکی تهران در روزها و ساعت‌های گوناگون روالی منطقی داشت، در دو هفته اخیر، شهروندان شاهد افزایش عجیب‌و‌غریب ترافیک در همه ساعات‌اند. این وضعیت هم‌زمان با پدیده جوی وارونگی هوا، که معمولا در فصل پاییز رخ می‌دهد، آلودگی شدید هوا را به معضل ترافیک اضافه و شهروندان را کلافه کرده است.

فرهیختگان: برگ خروج از برجام در رفسنجان سوخت 

روزنامه فرهیختگان وابسته دانشگاه آزاد و منتسب به علی‌اکبر ولایتی است. این روزنامه مواضع روحانی در مورد برجام را به باد انتقاد گرفته است و نوشته انگار نه انگار دو سال است رییس‌جمهوری و مشاورانش با واقعیت غرب دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند. 

روحانی دیروز در جمع مردم رفسنجان گفته بود منافع ایران در اتخاذ راه میانه است، نه خروج از برجام. ایران برجام را حفظ می‌کند اما در عین حال، تعهداتش را پله‌پله کاهش می‌دهد. فرهیختگان از سیاست دولت ایرادهای اساسی گرفته است.  

از نگاه این روزنامه، اطمینان‌دهی درباره این‌که ایران در برجام می‌ماند، هم‌زمان با انتخابات آمریکا، باعث می‌شود اروپایی‌ها به عهدشکنی‌شان در خرید نفت ادامه دهند و آمریکا نیز بی‌محابا به فشارهایش بیفزاید.  

در ادامه یادداشت فرهیختگان آمده است بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، قرار شد ایران هر ۶۰ روز یک بار بخشی از تعهداتش در برجام را کاهش دهد تا اروپا را وادار به تغییر روش کند. ولی برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، دولت گام‌های به‌مراتب ضعیف‌تری برداشت و اکنون، با اعلام سیاست حفظ برجام، تدبیر شورای عالی امنیت ملی عملا بر باد رفت.  

روزنامه کیهان هم با تیتر «روحانی گلایه مردم را شنید، اما به غرب دلداری داد»، نوشت رییس‌جمهوری این پیام را به غرب داد که اجرای گام‌های چهارگانه نمایشی بیش نبوده است. کیهان به دولت تاخته است که تا کی می‌خواهد به دنبال هویج برجام بدود و کشور را معطل برجام نگه دارد؟ 

کیهان: بازیگر عصبانی و صندلی‌های خالی  

یادداشت‌نویس روزنامه کیهان درباره سخنان روحانی در یزد و عصبانیت روحانی در خلال مراسم نوشته است رفتار تهاجمی، جنجالی و پرخاشگرانه رییس‌جمهوری نشانه استیصال اوست.  

به نوشته کیهان، رییس دولت به‌جد تحت فشار و دلیلش اشتباه‌های محاسباتی و عملیاتی دولت در موضوع برجام و مذاکره است که به‌جای این‌که سکوی پرش و نقطه اتکای روحانی و دولتش باشد، به بزرگ‌ترین نقطه ضعف روحانی تبدیل شده است. دولت تمام تصمیم‌ها و برنامه اقتصادی‌اش را معطوف به برجام کرد و اقتصاد مقاومتی به حاشیه رفت.  

یادداشت‌نویس کیهان معتقد است نتایج نظرسنجی‌ها درباره محبوبیت رییس‌جمهوری دماسنج اوضاع دولت است. وضعیت کلی دولت در هفتمین سال دولت به‌گونه‌ای است که به‌قول یکی از حامیان دولت، از آن ۲۴ میلیون رای اکنون ۲۴۰ هزار رای هم نمانده است.  

کیهان افشاگری‌های روحانی در موضوع فساد دانه‌درشت‌ها را نیز به تمسخر گرفته و نوشته است رییس‌جمهوری نشان داده برای اهداف انتخاباتی و سیاسی، حاضر است دست به هر نمایشی بزند، نمایش‌هایی که دیگر تکراری و خالی از معناست. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More