شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۳ مهرماه

جشن صندلی‌های بنفش

قرار است هجدهم مهر‌ماه و در بازی فوتبال ایران و کامبوج، زنان ایرانی به‌صورت رسمی تماشاگر باشند. صندلی‌های بنفش و جایگاه اختصاصی زنان و بلیت‌هایی که به‌سرعت برق به فروش رفت، موضوعی است که روزنامه اعتماد برای گزارش صفحه اول برگزیده و تیتر زده است «جشن صندلی‌های بنفش». اعتماد از رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی گزارش داده است و این‌که هشتگ «با من به ورزشگاه بیا» در چند روز گذشته داغ شده است و بانوانی که بلیت ورزشگاه آزادی را خریده‌اند تصویر بلیت را به اشتراک گذاشته‌اند.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس، هم برای اعتماد نوشته است که نمایندگان زن از سه سال پیش، در مجلس تلاش می‌کردند پای زنان به ورزشگاه باز شود و حالا می‌توان دید احقاق این حق کوچک چه شور و نشاطی در رسانه‌های اجتماعی به پا کرده است.

آن سوی میدان، روزنامه‌های اصول‌گرا بی‌اعتنا به حضور زنان در استادیوم آزادی، اعتراض‌ها در عراق را رصد کرده‌اند. روزنامه کیهان در گزارشی تحلیلی با عنوان «مردم هوشمند عراق، فتنه سعودی‌ـ‌صهیونیستی را خنثی می‌کنند» نوشته است که عوامل اسرائیل و عربستان سعودی در راهپیمایی‌های چند روز گذشته در عراق نفوذ کردند و معترضان را به خشونت سوق دادند. کیهان رسانه‌ها و فضای مجازی را نیز همراه آنچه «فتنه عراق» نامیده، دانسته و یادآور شده است رسانه‌های غربی می‌خواهند ایران و حشد الشعبی و حتی مرجعیت شیعه در عراق را به خشونت متهم کنند.

روزنامه اصول‌گرای قدس اما پیش‌بینی کرده است که «اربعین، آتش فتنه را خاموش می‌کند». مسعود بصیری در سرمقاله قدس نوشته است مردم عراق بیدارند و باید از رسانه‌های غربی، که این روزها دم از آزادی و حمایت از معترضان می‌زنند، بپرسند وقتی داعش در عراق جولان می‌داد، کجا بودند؟

از روزنامه آرمان هم بخوانیم و حسن هانی‌زاده که درباره دست‌های پشت پرده در بحران عراق نوشته است. هانی‌زاده اعتراض عراقی‌ها علیه فساد اقتصادی و اوضاع بد معیشتی را به‌حق دانسته اما هشدار داده است جریانی انحرافی با طرح شعارهایی علیه ایران، آن هم در آستانه راهپیمایی اربعین، می‌خواهد وضعیت عراق را متشنج کند. نویسنده آرمان تاکید کرده که راهپیمایی اربعین حرکتی جهانی و هویت شیعیان است.

تا یادمان نرفته است از علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل، هم برایتان بگوییم که از حال نزار مطبوعات و روزنامه‌ها خبر داده و گفته تیراژ روزنامه‌ها به‌شدت پایین آمده است و شمارگان هیچ‌کدام از روزنامه‌ها به ۳۰ هزار نسخه نمی‌رسد.

چرا درِ این جاسوسخانه را نمی‌بندید؟

حسین شریعتمداری از جان نگرو پونته که پس از حمله آمریکا و اشغال عراق، مدتی حاکم نظامی این کشور بود، نقل کرده که گفته است در آمریکا کودتا نمی‌شود چون آمریکا در واشینگتن سفارتخانه ندارد. بعد از این نقل قول، که البته منبعش ذکر نشده، شریعتمداری درباره بحران عراق نوشته است.

مدیر‌مسئول کیهان معتقد است فقط آمریکا، اروپا، اسرائیل و عربستان سعودی با اتحاد ایران و عراق و سوریه مخالف‌اند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به این وحدت استفاده می‌کنند.

این‌طور که شریعتمداری نوشته، اسناد بسیاری در دست است که آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی در اعتراض‌های این روزهای عراق دست دارند و ابتدا با تابلوی اعتراض به وضعیت معیشتی جلو آمدند و بعد با طرح شعارهای انحرافی علیه ایران و حشد الشعبی، مقصدشان را نشان دادند.

شریعتمداری راهکاری هم برای حل بحران عراق داده و از جوانان عراقی خواسته است سفارت آمریکا را اشغال و مرکز فتنه و جاسوسی را نابود کنند.

معیشت قربانی افت قدرت خرید

دو سال پیش و در پی تحریم آمریکا، ارزش پول ملی کاهش چشمگیری پیدا کرد و شوک بزرگی به اقتصاد ایران وارد شد. اما حالا، مسئولان از آرامش بازار می‌گویند و به آینده خوشبین‌اند و این در حالی است که تغییر محسوسی در زندگی مردم پدید نیامده است.

اسکناس در گزارشی به افت کیفیت زندگی مردم پرداخته است و اظهارات رییس کل بانک مرکزی را که گفته بود ارزش پول ملی ۴۰ درصد تقویت شده، درست ندانسته است.

اسکناس توضیح داده است که ارزش پول را باید نسبت به تورم سنجید و هنوز تورمی که پس از شوک ارزی دو سال پیش ایجاد شد پابرجاست و در بازار مسکن و طلا و بورس، تورم ۲۰۰ درصدی همچنان برقرار است.

برجام در کما

مرتضی مکی از شرایط شکننده برجام نوشته و این معاهده را در کما دانسته است.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است که اروپا منافع بسیاری در خاورمیانه دارد و از صادر‌کنندگان سلاح و دیگر کالاها به کشورهای عربی است و از سوی دیگر، شریک اقتصادی آمریکا هم به حساب می‌آید و با این حساب، نمی‌توان اروپا را از آمریکا و کشورهای عربی جدا کرد.

مکی به تلاش‌های مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، درباره حفظ برجام نیز اشاره کرده و نوشته است آخرین تلاش مکرون این بود که ملاقاتی میان روحانی و ترامپ ترتیب دهد، که ناکام ماند و پس از حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، اروپایی‌ها صریحا ایران را محکوم کردند و حالا دیگر به مزایای اقتصادی برجام امید چندانی نیست.

نویسنده اعتماد در پایان یادآوری کرده که هرچند منافع اقتصادی برجام از دست رفته است، نباید فراموش کرد که برجام معاهده‌ای امنیتی‌ـ‌سیاسی است و برای خروج از آن نباید عجله کرد.

مردم به زیست در بی‌نظمی عادت کرده‌اند

مقصود فراست‌خواه به آرمان گفته است تعارض و تضاد بین زندگی رسمی و غیر‌رسمی در ایران روز به روز بیشتر می‌شود و نمونه‌اش اینترنت است که هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط دو ساعت در رسانه‌های اجتماعی به سر می‌برد که بیشتر‌شان فیلترند و اگر در نظر بگیریم که ۸۰ درصد ایرانی‌ها کاربر اینترنت‌اند، عمق این شکاف بیشتر نمایان می‌شود.

به گفته این جامعه‌شناس، مردم ایران شور و شوق زندگی دارند و می‌خواهند زندگی کنند، اما با توده عظیمی از بحران مواجه‌اند که زیستن را فرسایشی کرده و باعث شده است شوق به زندگی اثر سازنده‌ای بر جامعه نداشته باشد.

مصیبت انسانی در روستای ایدز‌زده

چند روز پیش، خبر غم‌انگیزی رسید که اهالی روستای چنار لردگان به‌یکباره مبتلا به ایدز شده‌اند. خبرنگار همدلی به این روستا رفته و از زبان روستایی‌ها شنیده است که چند ماه قبل، ماموران بهداشت به روستا آمده‌اند و تست قند خون گرفته‌اند و سرنگ‌های آلوده تمام کسانی را که آزمایش داده‌اند به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده کرده است.

یکی از روستایی‌ها به خبرنگار همدلی گفته است اهالی روستا بیشتر از بیماری صعب‌العلاج ایدز، از بی‌آبرویی و بد‌نامی می‌ترسند و بدتر این‌که به بهانه این بیماری، چند نفر از روستایی‌ها که در مجتمع گازی عسلویه کار می‌کردند اخراج شده‌اند.

روستایی‌ها گفته‌اند آمار مبتلایان بیشتر از ۲۰۰ نفر است و از پیرزن و پیرمرد و میانسال گرفته تا کودک و نوزاد با سرنگ آلوده مبتلا شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More