شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ به ابی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی رسید

کمیته نوبل صلح اعلام کرد که ابی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی، برای تلاش‌هایش در گسترش صلح و آشتی، همبستگی و عدالت اجتماعی برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۹ شده است.

کمیته نوبل صلح، که مقر آن در نروژ است، روز جمعه ۱۹ مهر، اعلام کرد که ابی احمد علی (Abiy Ahmed Ali) به‌دلیل «تلاش‌ برای صلح و همکاری بین‌المللی و به‌ویژه ابتکار سرنوشت‌سازش در زمینه حل منازعه مرزی با اریتره» اهدا شده است.

ابی احمد علی ۴۳ ساله، از آوریل ۲۰۱۸، در مقام نخست‌وزیر اتیوپی فعالیت دارد.

او که غیر از انگلیسی به سه زبان آفریقایی که به‌طور عمده در اتیوپی به‌کار گرفته می‌شود مسلط است، در سال ۱۹۹۵، در برنامه صلح سازمان ملل در رواندا نیز حضور داشت. 

برنده صلح نوبل امسال، تحصیل‌کرده آمریکا و بریتانیاست و در زمینه مسائل فنی امنیت سایبری تخصص دارد. او در سال ۲۰۰۹، آژانس ملی امنیت شبکه‌های اطلاعاتی را در کشورش تاسیس کرد و تا سال ۲۰۱۲، ریاست آن را بر عهده داشت.

ابی احمد علی از سال ۲۰۱۰، وارد حوزه سیاست شد و در فوریه سال ۲۰۱۸، به ریاست حزب «سازمان دموکراتیک مردم اورومو» انتخاب شد و در همان سال، به رهبری ائتلاف حاکم «جبهه دموکراتیک انقلابی خلق اتیوپی» رسید.

او در نهم ژوییه سال ۲۰۱۸، همراه رییس‌جمهوری اریتره، پایان جنگ میان دو کشور و عادی‌سازی روابط دوجانبه را اعلام کرد.

جایزه صلح نوبل دهم دسامبر هر سال، در سالگرد درگذشت آلفرد نوبل، در اسلو، پایتخت نروژ، اهدا می‌شود. 

این جایزه به افراد یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که در راستای «نزدیکی ملت‌ها» و «برقراری صلح» تلاش کرده‌اند. این جایزه همچنین به کسانی اهدا می‌شود که در زمینه حقوق بشر، خلع سلاح و حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کنند.

امسال، از گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی فعال محیط زیست، به‌عنوان یکی از نامزدهای احتمالی دریافت این جایزه نام برده می‌شد. در ماه‌های اخیر، تونبرگ با برگزاری تظاهرات و سخنرانی‌هایی (از جمله در سازمان ملل متحد)، توانسته است توجه افکار عمومی را به مساله گرمایش کره زمین جلب کند.

سال گذشته، نادیا مراد، از اقلیت ایزدی عراق، و دنیس موکویگی، از جمهوری دموکراتیک کنگو، برای مبارزه علیه خشونت جنسی و استفاده از آن به‌عنوان سلاح در جنگ‌ها، برنده این جایزه شدند.

شیرین عبادی، وکیل و فعال حقوق بشر ایرانی، نیز در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه صلح نوبل شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More