شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۹ آبان‌ماه

جامعه ایران در آستانه زلزله است

 

به نظر می‌رسد سفر وزیر خارجه بریتانیا، جرمی هانت، بی نتیجه مشخصی به‌سر رسید و این را می‌توان از حرف و حدیث‌هایی که امروز در روزنامه‌ها آمده است، دریافت. مذاکرات وزرای خارجه، پشت درهای بسته و درباره سازوکار مالی اروپا برای دور زدن تحریم، انجام شد و خبرش پشت همان درهای بسته ماند و به جایی درز نکرد. اما آنچه بازتاب یافت، هشدارهای یک مقام نظامی یعنی علی شمخانی بود که در مقام دبیر شورای امنیت ملی به اروپایی‌ها هشدار می‌داد که صبر ایران حدی دارد و آمریکایی‌ها در مناسبات اروپا با دیگر کشورها هم دخالت خواهند کرد.

‌خط و نشان شمخانی را می‌توانیم در صفحه اول بیشتر روزنامه‌ها بخوانیم. البته این بی‌سرانجامی مذاکرات با قاصد اروپایی، برای روزنامه‌های اصول‌گرا بد نشد و روزنامه جوان تیتر زده است که «خروج دوفاکتو اروپا از برجام». روزنامه همدلی هم در یک جمله سفر وزیر خارجه بریتانیا را توصیف کرده و نوشته است: «گپی درباره برجام و زاغری». روزنامه  قانون هم کلوزآپی از دست‌دادن ظریف و جرمی هانت چاپ کرده و تیتر زده است:«فشار دیپلماتیک»

اگر خبرها را پیگیری کرده باشید، از سفر روحانی به خوی و ارومیه خبردار شده‌اید. رییس جمهوری در این سفر استانی گفته است که ایران نفتش را خواهد فروخت و چند طرح عمرانی هم افتتاح شده و ازجمله اینکه به‌قول روزنامه ایران، عاقبت قطار و خط ریلی به ارومیه رسید. اما این سفر روحانی، حاشیه‌ای هم داشت که بیشتر روزنامه از آن گذر کردند. معترضان به رییس جمهوری در ارومیه، علیه روحانی و آنچه که قوم فارس می‌دانند، شعار دادند و حتی شنیده شده که پرچم جمهوری اسلامی به آتش کشیده شده است. روزنامه قانون از معدود روزنامه‌هایی است که به این اتفاقات پرداخته و در واکنش به حاشیه سفر رییس جمهوری نوشته که این شعارها علیه جمهوریت و تمامیت ارضی بوده و البته ذکری از شعارها نکرده است.

حوصله‌تان را سر نمی‌بریم و کوتاه از پول‌شویی و عواقب حرف‌های ظریف که هنوز ادامه دارد، می‌گوییم. هنوز هم پول‌شویی بحث روز است و هرچند وزیر خارجه سعی می‌کند که این ماجرا را کش ندهد، اما روزنامه‌های اصول‌گرا و مدافعان ظریف، ماجرا را رها نمی‌کنند. آفتاب یزد به سراغ عبدالله ناصری، فعال اصلاح‌طلب رفته و شنیده است که ظریف عقب‌نشینی نکرده، اما اصراری هم نمی‌کند؛ به‌دلیل اینکه نمی‌خواهد تصویب «اف‌ای‌تی‌اف» را تحت‌الشعاع قرار دهد. آلبرت بغزیان اقتصاددان هم در یادداشتی برای روزنامه اعتماد با عنوان «یک سخن و صد سوال» نوشته است که باید ببینیم اصلا قصدی برای برخورد ریشه‌ای با پول‌شویی وجود دارد و بعدش به این بحث برسیم که پول‌شویی هست یا نه. اگر هم می‌خواهید از سیاست چیزی نشنوید، سازندگی بخوانید که در صفحه اول، عکس تمام‌قدی از رامبد جوان کار کرده، با این بشارت که دوره جدید برنامه خندوانه در راه است.

 

امیدی به اروپا نیست  

 

اروپایی‌ها تا یک‌ماه پیش، به‌شدت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالفت می‌کردند و حتی درباره ارائه راهکاری مالی برای دور زدن تحریم‌ها به ایران وعده دادند؛ اما در یکی ،دو هفته اخیر دیگر از این وعده‌ها نمی‌شنویم و می‌توان گفت امیدی به سازوکارهای مالی ضدتحریم از جانب اروپایی‌ها نیست.

عبدالرضا فرجی‌راد، با اظهار ناامیدی از اروپا، به چرایی رفتار جدید اروپایی‌ها پرداخته و نوشته است که چهار دلیل برای این رفتار سرد می‌توان برشمرد. اول اینکه بعد از دور دوم تحریم‌ها، آمریکایی‌ها توانستند شرکای اروپایی‌شان را با مجازات‌های تنبیهی بترسانند. دوم اینکه معاف‌شدن هشت کشور در خرید نفت ایران، اروپایی را به‌صرافت انداخت که دیگر به آن راهکار مالی نیازی نیست و دلیل سوم اینکه ارائه چنین سازوکار مالی در کنار بحث‌هایی درباره ارتش واحد اروپایی، اتحادیه اروپا را به‌سمت استقلال از آمریکا پیش می‌برد  و این نگرانی آمریکایی‌ها را برانگیخته است و دولت آمریکا با تشویق و تنبیه، می‌خواهد از استقلال اروپا از آمریکا جلوگیری کند و دست‌آخر اینکه در اتحادیه اروپا هم شکافی بین کشورها وجود دارد برای دور زدن تحریم‌های ایران و باید بدانیم که آمریکایی‌ها توانسته‌اند اروپای شرقی را با خود همراه کنند و اختلافی بین اروپایی‌ها بیندازند.

 

جامعه ایران در آستانه زلزله است

 

شرق گفت‌وگویی کرده است با رضا صالحی امیری که در دولت اول روحانی، وزیر ارشاد بود. وزیر سابق هرچند هنوز از رییس جمهوری دفاعی تمام‌قد می‌کند، اما به‌صراحت می‌گوید که جامعه ایران بر گسل‌های متنوعی قرار دارد و در آستانه یک تکانه و زلزله است. صالحی امیری، برخی از این گسل‌ها را نام برده است. از شکاف بین دولت و ملت تا گسل‌های قومی و بیکاری و نیز گسل ساختارهای سیاسی. این مورد آخر، یعنی اینکه نزاع‌های سیاسی در ایران به مرحله فرسایشی رسیده است و عمر دولت‌ها به این می‌گذرد که با رقبا جنگ کنند و فرصت برای حل مشکلات مردم هدر می‌رود.

صالحی امیری به شرق گفته است که عبور از روحانی، یک فرضیه غلط است که می‌تواند به رادیکالیسم سیاسی ختم شود. او هشدار می‌دهد که در ایران نیروهای رادیکال و تندرویی هستند که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند و می‌توانند سازه انقلاب را به‌مخاطره بیندازند. این‌طور که وزیر ارشاد سابق می‌گوید، برای گذر از این بحران‌ها، نیاز است تا وفاق ملی در ایران شکل بگیرد و حاکمیت سیاسی که به‌نظر می‌رسد منظورش بخش انتصابی جمهوری اسلامی و رهبری است، درقبال مشکلات و اختیاراتش پاسخگو باشد. صالحی امیری می‌گوید باید سیاست خارجی ایران تغییر کند و تصویر تازه‌ای از ایران به جهانیان نشان داده شود.

 

برباد رفتن سرمایه ملی

 

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، همچنان معترض‌اند و بی‌حقوق زندگی می‌گذرانند. همین بهانه‌ای شده تا روزنامه جهان صنعت به روند خصوصی‌سازی در کشور با بررسی نمونه کارخانه شکر هفت‌تپه بپردازد. در این گزارش آمده است که از همان سال نود و چهار که این کارخانه به بخش مثلا خصوصی انتقال یافت، نگرانی‌هایی درباره آینده این کارخانه شکل گرفت و حالا قطب کارآفرینی منطقه شوش و هفت تپه که می‌توانست امیدی برای خوزستانی‌ها باشد، کاملا ورشکسته است. جهان صنعت نوشته است که اصولا خصوصی‌سازی یک طرح کاملا ناموفق بوده که اموال ملی را به‌باد داده است و معلوم نیست در جریان رانت‌ها و فسادهایی که در این به‌اصطلاح خصوصی‌ساز‌ی‌ها اتفاق افتاد، شرکت‌های دولتی به چه کسانی منتقل شد. راهکار پیشنهادی این روزنامه اقتصادی این است که سازمان خصوصی‌سازی، صلاحیت کارفرمایان شرکت نیشکر هفت‌تپه را ارزیابی کند و این‌طور نشود که دست‌آخر حقوق و مواجب کارگران را دولت از جیب ملت بدهد و کارفرمایان قسر در بروند.

 

مبارزه همه‌جانبه با شادی

 

احیانا در شبکه‌های اجتماعی، فیلم برخورد خشونت‌آمیز یک مامور اماکن با چند نوازنده خیابانی در رشت را دیده‌اید. رفتار زننده آن مامور گمنام هر‌چند ازسوی مسئولان چندان مورد توجه و توبیخ قرار نگرفت، اما در روزنامه‌ها بازتاب پیدا کرد.

ازجمله امروز که علی‌اکبر فرقانی در یادداشتی از مبارزه همه‌جانبه با شادی نوشته است و اینکه در این اوضاع سخت اقتصادی و بحران‌های هر روزه، عده‌ای جوان برای معاش یا تغییر دادن فضای غمگین جامعه، در خیابان می نوازند و مردم هم ممکن است پولی به این نوازندگان بدهند. محرم و صفر هم که گذشته است و حالا معنای این برخوردهای زننده و خشن با نوازنندگان خیابانی چیست، جز اینکه عده‌ای هستند که دوست ندارند مردم خنده و شادی داشته باشند.  

 

برخورد قهری با معضلات اجتماعی خوب است

 

همین دیروز در ستون گفت و شنید روزنامه کیهان، حسین شریعتمداری نوشته بود که به درک که عده‌ای به‌خاطر نوشیدن مشروبات غیر استاندارد می‌میرند و حالا جعفر بلوری در یادداشتی باعنوان چرا چنین نسخه‌ای می پیچند، نوشته است که برخوردهای قهری و اجبار و زور درمقابل معضلات اجتماعی، هرچند مساله را حل نمی‌کند، اما از شیوع آن جلوگیری می‌کند؛ پس لازم است. نویسنده کیهان خطاب‌به کسانی که دنبال آزادی حجاب و آزادی فروش مشروب و استانداردسازی مشروب هستند، گفته که شرم نمی‌کنید چنین نسخه‌هایی می‌پیچید؟ او ادامه داده که ممکن است با استانداردسازی مشروبات الکلی از شمار کسانی که می‌میرند، کم کرد، اما این کار خوبی نیست، چون در آینده باعث رشد مفاسد اجتماعی خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More