شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲۶ دی‌ماه

جامعه ایران به سمت خشونت پیش می‌رود

 

امروز آخرین روز هفته‌ای است که با خبر بهت‌آور سقوط هواپیمای اوکراینی با پدافند سپاه پاسداران آغاز شد و بعد، خبر‌های سیل خانمان‌بر‌انداز در سیستان و بلوچستان آمد و در آخر هفته هم، اروپایی‌ها مکانیسم ماشه برجام را فعال کردند و شورای نگهبان هم اکثریت نامزدهای اصلاح‌طلب مجلس را رد صلاحیت کرد. با این همه خبر که هر کدام از بحرانی عمیق خبر می‌دهد، روزنامه‌های اصول‌گرا به استقبال نماز جمعه فردا رفته‌اند که قرار است به امامتِ رهبر جمهوری اسلامی برگزار شود.

خراسان نوشته است که کاربران فضای مجازی به استقبال نماز جمعه فردا رفته‌اند و روزنامه رسالت نیز خطبه‌های فردای خامنه‌ای را فصل‌الخطاب خوانده است.

در آن سوی میدان، روزنامه‌های اصلاح‌طلب هواپیمای اوکراینی و پیگیری چرایی و چگونگی سقوط هواپیما را به فراموشی سپرده‌اند و به بازار انتخابات رفته‌اند. روزنامه اعتماد بیانیه اصلاح‌طلبان را منتشر کرده است که به نوشته اعتماد، با شورای نگهبان اتمام حجت کرده‌اند. در این بیانیه آمده است بعد از سه روز پنهان‌کاری درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی، مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس می‌توانست همدلی ایجاد کند که رد صلاحیت‌های شورای نگهبان نگذاشت. شهیندخت مولاوردی هم در همین روزنامه، پیام رد صلاحیت‌ها را تفرقه دانسته و نوشته است اگر تجدید‌نظر قابل‌توجهی در بررسی شکایت نامزدهای رد‌شده صورت نگیرد، اصلاح‌طلبان نسبت به نحوه مشارکت در انتخابات، متناسب با وضعیت موجود گام بر‌می‌دارند.

گفته‌های دیروز روحانی، که شورای نگهبان را خطاب قرار داد و اداره کشور را با یک جناح مقدور ندانست، تیتر یک چند روزنامه اصلاح‌طلب است و روزنامه دولتی ایران حرف‌های روحانی را تیتر یک کرده است. روزنامه تندرو کیهان اما در صفحه اول گزارشی داده است از مراسم تشییع و تکریم قربانیان هواپیمای ساقط‌شده به دست سپاه پاسداران، اما معلوم نیست چرا این گزارش‌ها فقط به دست کیهان رسیده است.

از علیرضا صدقی و روزنامه ابتکار هم بخوانیم که به برنامه جنجالی شبکه افق و صدا‌و‌سیما پرداخته و نوشته است معلوم نیست این شبه‌کارشناسان صدا‌و‌سیما چرا می‌خواهند تقابل ایجاد کنند بین معترضان به سقوط هواپیما و تشییع‌کنندگان قاسم سلیمانی. نویسنده ابتکار گفته است احتمالا این کارشناسان دست در خورجین کشور دیگری دارند.

برویم سر‌وقت روزنامه‌خوانی در پایان یک هفته تلخ.

 

جامعه ایران به سمت خشونت پیش می‌رود

 

روزنامه ابتکار مصاحبه‌ای کرده است با مصطفی مهر‌آیین، جامعه‌شناس، و پرسیده است چرا شورش‌های اجتماعی بیشتر شده است و رو به خشونت می‌رود؟

به گمان این جامعه‌شناس، در چهل سال گذشته، نظام سیاسی اجازه نداده است معانی متفاوتی در مورد عدالت، آزادی، نظام سیاسی و امنیت شکل بگیرد و برای همین، جامعه ایران به شرایطی رسیده است که هیچ گفت‌و‌گویی در آن ممکن نمی‌شود.

این‌طور که مهر‌آیین می‌گوید جامعه ایران به‌شدت تنهاست و از طرفی، با جامعه جهانی نیز هم‌پیمان است و از دنیا هم متاثر می‌شود و در عین حال، به جامعه‌ای تبدیل شده که پر از زخم و درد است.

این جامعه‌شناس به حاکمان توصیه کرده است تا ایده «دشمن» را کنار بگذارند و ایده «صلح» را تاسیس کنند و حق آزادی بیان را به رسمیت بشناسند.

مهر‌آیین پیش‌بینی کرده است جامعه ایران به سمت خشونت می‌رود و این مساله تبعات سنگینی دارد.

 

لب مرز حرکت می‌کنیم

 

مرتضی مکی در یادداشتی، به بیانیه اروپایی‌ها اشاره کرده و نوشته است آنچه اروپایی‌ها درباره برجام گفته‌اند اجرای مکانیسم حل اختلاف است که می‌تواند به مکانیسم ماشه منجر شود و می‌تواند هم نشود.

به نوشته این کارشناس امور بین‌الملل، قرار است در شرایط فعلی، وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در مورد اختلاف‌ها تصمیم بگیرند و اگر به اجماع نرسند، پرونده ایران به شورای امنیت می‌رود و در آن صورت، امکان دفاع کشورهای روسیه و چین که متحد ایران‌اند محدود خواهد بود.

به نوشته مکی، اگر شورای امنیت سازمان ملل نتواند در صدور قطعنامه به توافق برسد، پس از یک ماه تمامی تحریم‌های سازمان ملل باز خواهد گشت.

نویسنده آرمان ملی پیشنهاد داده است که جمهوری اسلامی تعهدات برجامی را از سر بگیرد، چرا که اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود، شرایط سخت و پیش‌بینی‌ناپذیر پیش می‌آید و روسیه و چین هم حق وتوی بازگشت تحریم‌ها را نخواهند داشت.

 

سیل چیزی به بدبختی‌های ما اضافه نکرد

 

گزارش میدانی روزنامه آفتاب از مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان با نقل قولی از یک پیرمرد روستایی شروع می‌شود که گفته سیل چیزی به بدبختی‌های اهالی روستا اضافه نکرده است.

این‌طور که خبرنگار آفتاب نوشته راه‌های ارتباطی میان روستاها قطع و امداد‌رسانی هم بی‌نظم و ناکافی است و بیشتر مردم عادی که از شهرهای مختلف آمده‌اند امدادرسانی می‌کنند و از ستاد بحران خبری نیست.

به نوشته آفتاب، مسئولان بین زلزله و سیل فرقی قائل نیستند و نمی‌دانند خسارت‌هایی که این دو بلای طبیعی می‌زنند متفاوت است و ناگزیر امداد‌رسانی خاصی را ایجاب می‌کند.

خسارت‌ها به کشاورزی روستاها، که تنها راه معاش اهالی بود، بسیار سنگین است و معلوم نیست وضعیت زندگی روستا‌نشینان در آینده نزدیک چطور خواهد بود.

خبرنگار آفتاب از خیلی‌ها پرسیده است آیا پتو، تن ماهی و اقلام ضروری را دریافت کرده‌اند که جواب‌ها منفی بوده است.

 

بودجه بحران‌زا

 

محمد‌قلی یوسفی درباره بودجه سال آتی، که قرار است در مجلس بررسی شود، نوشته است این سند مالی وضعیت اقتصادی سال آینده را نشان می‌دهد و با نگاهی به دخل‌و‌خرج دولت، می‌توان فهمید که هیچ امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی نیست و شرایط به‌مراتب بدتر از شرایط جنگی است.

به نوشته این اقتصاد‌دان، احتمال دارد که دولت نتواند بودجه‌ای برای پرداخت یارانه‌ها تامین کند و همه فشار اقتصادی بر دوش مردم بیفتد.

نویسنده جهان صنعت ادامه داده است که دولت برای تامین بودجه می‌خواهد اوراق مشارکت بفروشد و از آن‌جا که خریدار عمده این اوراق سیستم بانکی است، در نهایت، تورم بالاتر خواهد رفت.

 

تابوت‌های مخفی عین‌الاسد

 

در حالی که سپاه پاسداران اعلام کرده است حمله موشکی به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق به قصد وارد آوردن تلفات جانی نبود و ترامپ هم این حمله را بی‌خسارت توصیف کرد، روزنامه فرهیختگان سعی کرده است هر طور شده چند کشته آمریکایی پیدا کند.

به نوشته فرهیختگان، حمله سپاه پاسداران کشنده بود و آژیر خطر برای رفتن سربازان آمریکایی به پناهگاه، هم‌زمان با اصابت موشک اول به صدا در‌آمده بود.

این ارگان مطبوعاتی دانشگاه آزاد نوشته است چند نفر از سربازان آمریکایی ضربه مغزی شده‌اند و چند نفر هم کشته شدند، اما آمریکا سعی دارد این تابوت‌ها را مخفی کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More