شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ثبت شهر باستانی بابل عراق در فهرست میراث جهانی یونسکو

یونسکو شهر باستانی بابل در عراق را در فهرست میراث جهانی بشر قرار داد. هرودوت، تاریخ‌نگار یونانی، بابل را باشکوه‌ترین شهر جهان در دوران حکومت هخامنشیان خوانده بود. 

کمیته میراث جهانی یونسکو روز جمعه، ۱۴ تیر‌ماه (پنجم ژوییه)، با تشکیل جلسه‌ای رسمی در باکو، پایتخت آذربایجان، از آخرین اسامی افزوده‌‌شده به فهرست میراث جهانی بشر رونمایی کرد. علاوه‌ بر شهر باستانی بابل، جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران و پارک ملی ایسلند پوشیده از یخچال‌های طبیعی، آتشفشان‌ها و غارهای یخی است از دیگر موارد افزوده‌شده به میراث جهانی یونسکو بودند. قرار است آخر هفته، اسامی سایر مناطق هم اعلام شود.

به گزارش نشریه گاردین، بیش از هزار منطقه در سراسر دنیا‌ــ برخی فرهنگی، برخی طبیعی و بعضی هر دو‌ــ به دلیل قرار گرفتن در فهرست یونسکو، جزو مناطق حفاظت‌شده به شمار می‌روند. این نواحی طبیعی و تاریخی برجسته به دلیل ارزش بی‌بدیلشان برای بشر در فهرست یونسکو به ثبت جهانی می‌رسند. 

شهر تاریخی بابل در عراق احتمالا شناخته‌شده‌ترین منطقه جهان است که به این فهرست افزوده شده است. نام این شهر نخستین‌ بار در متون تاریخی قرن ۲۳ پیش از میلاد مسیح آورده شده و یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان موسوم به «باغ‌های معلق بابل» در همین ناحیه از عراق قرار داشته است. علاوه بر این، بابل به‌واسطه حمورابی، ششمین پادشاه این سرزمین، و همچنین قوانین شهروندی‌اش نیز شهرت یافته است. 

روز گذشته، بلافاصله بعد از اعلام قرار گرفتن بابل در فهرست میراث جهانی بشر، عراقی‌ها به‌مناسبت این رویداد، مقابل بنای بدلی دروازه ایشتار در شهر حله، مرکز استان بابل، جشنی برپا کردند. 

به‌رغم آن‌که قصرها و معابد بابل شکوهی تاریخی داشتند، امروز بخش ناچیزی از باستانی‌ترین بخش این سرزمین به جا مانده است. بر اساس گزارش یونسکو، بابل در وضعیتی به‌شدت متزلزل قرار دارد و ضروری است در این منطقه، عملیات مرمت، بازسازی و حفاظت فوری هرچه سریع‌تر اجرایی شود. عراق از حدود چهار دهه پیش (از سال ۱۹۸۳) به دنبال ثبت بابل در فهرست میراث جهانی یونسکو بود. 

صدام حسین در دوران حکومتش در سال‌های دهه ۸۰ میلادی دستور داد قصری بدلی بر ویرانه‌های به‌جا‌مانده از بابل بنا کنند و بعدها در جریان جنگ عراق، نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا خسارت‌های جدی به بخش باستانی بابل وارد کردند، از جمله تخریب سنگفرش‌های باستانی بابل بر اثر عبور‌و‌مرور خودروهای نظامی و تانک‌های نیروهای ائتلاف. 

این در حالی است که جان کرتیس، متصدی بخش خاورمیانه موزه بریتانیا، در همان دوران نسبت به تخریب بخش باستانی بابل هشدار داده بود. به‌علاوه، از هزاران تکه از اشیای تاریخی این منطقه برای پر کردن کیسه‌های شنی استحکامات نظامی استفاده کردند و بر اثر همین بی‌توجهی از بین رفتند. 

همچنین در سال‌های اخیر، فعالان محیط زیست در مورد حفظ و نگهداری جنگل‌های هیرکانی ایران، که آن هم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، به‌کرات هشدار داده بودند. 

این جنگل‌ها پیش‌تر به‌عنوان یکی از دویست زیست‌بوم طبیعی جهان در فهرست صندوق جهانی حیات وحش به ثبت رسیده بود. با این حال، تصرف غیرقانونی زمین‌ها، توسعه سریع عمرانی و ساخت‌وسازهای بی‌رویه، برداشت غیرقانونی از منابع جنگلی، توسعه بی‌رویه کشاورزی و چرای دام‌ها در کنار توسعه ناپایدار گردشگری و آتش‌سوزی، صدمات جبران‌ناپذیری به این زیست‌بوم ارزشمند شمال ایران وارد آورده است. 

این جنگل‌ها با پوشش گیاهی بسیار متنوع، در طول ساحل جنوبی دریای خزر و نیمرخ شمالی رشته‌کوه‌های البرز واقع‌ شده‌اند. اگرچه وسعت این جنگل‌ها در خاک ایران فقط حدود هفت درصد است، بیش از ۳۲۰۰ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است. یوزپلنگ معروف ایران نیز از گونه‌های جانوری است که در این منطقه زیست می‌کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More