شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تولد سالانه ۷۵۰۰ نوزاد معتاد در ایران

 

حمیدرضا صرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از تولد سالانه ۷۵۰۰ نوزاد معتاد در ایران خبر داد.

صرامی روز جمعه ۴ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه جمعیت زنان باردار مبتلا به اعتیاد در ایران سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار زن باردار است، گفت که طبق بررسی‌های صورت گرفته، نیم درصد از این جمعیت یعنی ۷۵۰۰ نفر، سالانه نوزادان معتاد به‌دنیا می‌آورند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود غربالگری‌های صورت گرفته در سال ۹۵ نشان می‌دهد که از ۹۰۰ هزار زن باردار، ۲ هزار و ۴۳۸ نفر زنان بارداری بودند که به عنوان مادر معتاد شناخته شدند.

صرامی جمعیت مصرف‌کنندگان مواد مخدر زن در جهان را ۳۳ درصد عنوان کرد و افزود در ایران از هر ۱۰ نفر مصرف‌کننده مواد مخدر، یک نفر زن است که گرایش زنان نسبت به مصرف مواد مخدر در حال افزایش است.

او همچنین به آخرین نتایج شیوع شناسی، الگوی مصرف مواد در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر تریاک با ۵۳ درصد، حشیش، گل و ماری‌جوانا با ۱۱.۹ درصد، شیشه با حدود هشت درصد و هروئین با حدود ۷ درصد چهار الگوی مصرف مواد را در کشور به خود اختصاص می‌دهند».

 

  • ترویج حشیش و گل توسط مافیای مواد مخدر در ایران

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ورود حشیش و ماده گل عموماً خارج از مرزهای ایران است، افزود تلاش سیستم مافیای مواد مخدر در ایران، معرفی حشیش و ماده گل به عنوان مواد مخدر بدون زیان و اعتیاد است تا مشتریان جدیدی را جذب کند.

صرامی با اشاره به اینکه میزان تولید مواد مخدر در افغانستان از چهار هزار تن به ۹ هزار تن افزایش یافته است، گفت:«برای به‌دست آوردن چرخه جدید فروش مواد در ایران دانه‌های تراریخته شاه‌دانه را وارد کشور می‌کنند و الگوی مصرف جدیدی را ایجاد کرده‌اند».

 

  • ۹ استان در صدر مصرف مواد مخدر

او افزود استان‌های خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، فارس، خراسان شمالی، مرکزی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان از جمله ۹ استان ایران هستند که میانگین مصرفی بالاتری در سطح کشور دارند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، میزان شیوع مصرف مواد در دانش‌آموزان متوسطه دوم ایران را ۲.۱ درصد عنوان کرد و گفت این نرخ در استان خراسان‌رضوی به ۲.۲۵ درصد می‌رسد.
صرامی یکی از دلایل این موضوع را همجواری خراسان در مرزهای شرقی دانست که دسترسی به تریاک و ماده گل را در میان دانش‌آموران آسان‌تر کرده است.

 

  • ۲۲ درصد کارگران مواد مخدر مصرف می‌کنند

بر اساس گفته مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، میانگین شیوع مصرف مواد در میان کارگران کشور ۲۲.۳ درصد است که این آمار در خراسان‌رضوی به ۳۱.۷ درصد می‌رسد.
صرامی عنوان کرد: «۰.۶ درصد از جمعیت ۱۵-۶۴ سال زنان معادل ۱۵۶ هزار نفر از زنان کشور به مصرف مواد گرایش دارند».
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین گفت طبق تحقیقات صورت گرفته ۸۰ درصد از دختران و زنانی که دچار اختلال خلق یا اضطراب بوده‌اند به سمت مصرف مواد مخدر رفته‌اند.
 صرامی با بیان اینکه ۲۷.۴ درصد از جامعه نگرش مثبت به مصرف مواد مخدر دارند، افزود از این میان سهم زنان ۲۶.۴ درصد و سهم مردان ۲۹.۳ درصد است. 

 

  • ۲۰ درصد معتادان تحصیل‌کرده‌اند!

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با انتقاد از اینکه دستگاه‌های فرهنگی ایران در مبارزه با مواد مخدر ضعیف عملکرد کرده‌اند، گفت در حال حاضر ۲۰ درصد از مصرف‌کنندگان دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم، کارشناسی‎، کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند.

 

حسین قاضیان جامعه شناس در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال در خصوص معضل اعتیاد

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More