شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی هفدهم دی‌ماه

تورم بزرگی در انتظار مردم است

 

هر‌چند غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، از تهدید قضایی حسین فریدون، برادر رییس‌جمهوری، گفت، اما گویا سرنوشت روحانی و تهدیدات رقبایش در قوه قضاییه برای مطبوعات اهمیتی ندارد و روزنامه اعتماد وضع‌و‌حال روحانی را با این تیتر توصیف کرده است «تنهایی بی‌هیاهوی یک رییس‌جمهور». اعتماد گزارش داده است که اطرافیان کم‌شمار روحانی او را کانالیزه کرده‌اند و امکان ارتباط دیگران با رییس‌جمهوری مقدور نیست.

از تنهایی رییس‌جمهوری که بگذریم، خبر رسید که دولت لایحه حذف چهار صفر از پول رسمی کشور را به مجلس فرستاده است. پیش‌تر قرار بود تا واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر کند و این صفرها، که نماد تورم شده است، حذف شود، اما آن تغییر مسکوت ماند.

حمید حسینی در روزنامه آفتاب، حذف صفر را کار بیهوده‌ای دانسته و نوشته این حذف صفر ممکن است در کوتاه‌مدت اثر روانی داشته باشد و مبادلات را آسان کند، اما در بلند‌مدت هیچ فایده‌ای ندارد و این را هم باید در نظر گرفت که چاپ اسکناس جدید هزینه‌های زیادی دارد. روزنامه جهان صنعت نیز حذف صفر را یک شوک نابه‌هنگام توصیف کرده است.

امروز روزنامه‌ها در صفحه اول به موضوعات متنوعی پرداختند. آفتاب یزد طرحی از جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلستان، را کار کرده است، که با برج آزادی و میلاد سلفی می‌گیرد و اشاره‌ای است به متهم شدن کوربین به حمایت از جمهوری اسلامی ایران.

روزنامه ابتکار گزارشی داده است از شکل‌گیری یک طبقه جدید در ایران، که با رانت و سودجویی پرورش یافته و تیتر زده است «شبه‌طبقه ناقص‌الخلقه». اما در این میان، خبر شکنجه اسماعیل بخشی، کارگر معترض خوزستانی، فقط در صفحه اول روزنامه همدلی بازتاب یافته و این روزنامه تیتر اولش «جدال با شکنجه» است.

امروز، تیم ملی فوتبال ایران اولین بازی‌اش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را مقابل تیم فوتبال یمن برگزار می‌کند و گذشته از روزنامه‌های ورزشی، که همه از فوتبال گفته‌اند، روزنامه‌های سیاسی هم فوتبالی شده‌اند. روزنامه آرمان گفت‌و‌گویی کرده با مهرداد میناوند، بازیکن پیشین تیم ملی، و از او درباره رفتار بدی که مطبوعات کشور میزبان، یعنی امارات، با تیم ایران داشته‌اند پرسیده است. میناوند هم گفته است که عرب‌ها و به‌ویژه اماراتی‌ها بغضی علیه ایران و تیم ملی‌اش دارند و این دهن‌کجی اماراتی‌ها باعث می‌شود بازیکنان ایران غیرتی شوند و بهتر بازی کنند. میناوند گفت کشور هشتاد میلیونی ایران با امارات دو میلیونی قابل‌قیاس نیست و این را هم افزود که مسئولان ایرانی باید از اماراتی‌ها یاد بگیرند چطور وضع معیشت مردم را بهتر کنند.

 

برای یک سیاستمدار هیچ شکستی بدتر از تنها شدن نیست

 

گزارش اول اعتماد با عنوان «تنهایی بی‌هیاهوی یک رییس‌جمهور» وضعیت حسن روحانی را شرح داده است که حالا دیگر مدافعی ندارد. هم اصلاح‌طلبان از دولت دور شده‌اند، هم اصولگرایانِ مدافع دولت منتقد روحانی‌اند و بدتر این‌که، وزرا هم راضی نیستند و استعفا می‌دهند. عباس عبدی هم در یادداشتی پرسیده «سیاست بدون مشارکت؟» و در این‌باره نوشته است که سرنوشت مهدی بازرگان، نخست‌وزیر دولت موقت انقلاب، و بعدها، هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد در یک وجه شبیه هم است و همه این سیاستمدارها به‌دلیل مشارکت ندادن دیگران و جذب نکردن مدافع و حامی، وقتی به پایان کار رسیدند، تنها بودند و برای یک سیاستمدار هیچ چیز بدتر از تنهایی نیست. این در حالی است که محمد خاتمی به عاقبتِ تنهایی دچار نشد، چون بسیاری در تصمیمات دولت شریک بودند و ناگزیر از خاتمی و دولتش دفاع می‌کردند. این فعال سیاسی گفته است که روحانی در حلقه چند‌نفره دوستان نزدیکش محدود شده و نتیجه این‌که رییس‌جمهوری از مشورت و مشارکت دیگران محروم است.

 

چه فایده اگر اصولگرایان متحد شوند و مردم قبولشان نداشته باشند

 

حسین کنعانی مقدم، از فعالان اصولگرا، حرف‌های جالبی درباره اتحاد اصولگراها زده، که چند وقتی است با محوریت نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین در حال پیگیری است. کنعانی این اتحاد را مقطعی و زود‌گذر ارزیابی می‌کند و می‌گوید چه فایده اگر ما اصولگراها به اتحاد برسیم، اما مردم ما را قبول نداشته باشند.

این فعال اصولگرا، که دبیرکلی تشکلی به نام حزب سبز ایران را هم عهده‌دار است، می‌گوید مایل است اصلاح‌طلبان قدرت را به دست بگیرند و مشکلات را حل کنند و اگر قرار است جناح‌بندی‌ها به ملت ایران ضربه بزند، چه بهتر که هیچ حزب و جناحی نباشد.

 

عارف از مجمع تشخیص مصلحت دفاع کرد

 

محمد‌رضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت، در گفت‌و‌گویی با سازندگی گفته است که همه کارهای مجمع قانونی است و دخالتی در کار قانون‌گذاری نیست. عارف نظرات علی مطهری، مبنی بر این‌که اقدامات جدید مجمع دخالت در امر قانون‌گذاری و تحدید مجلس است، را نادرست دانسته و معتقد است که وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین بر عهده مجمع است و رهبری این اختیار را به مجمعِ تشخیص تفویض کرده و کاملا قانونی است.

 

تورم بزرگی در انتظار مردم است

 

تورم بزرگی در انتظار ایرانی‌هاست و دولت به‌صورت مصنوعی قیمت‌ها را کنترل کرده است. آرمان گفت‌و‌گویی کرده است با علی‌اکبر نیکو اقبال، اقتصاد دان.

این استاد دانشگاه گفته است که دو سوم درآمدهای ارزی ایران در پی تحریم‌های آمریکا کاهش یافته و همین باعث شده است تا دست دولت برای کنترل بازار باز نباشد. نیکو اقبال با بیان این‌که دولت به‌صورت مصنوعی فعلا بازار را کنترل کرده است، هشدار می‌دهد این شرایط ممکن است تغییر کند و بعد از آن، با آتشفشان قیمت‌ها و یک تورم بزرگ مواجه هستیم.

نیکو اقبال می‌گوید برای این‌که قیمت دلار در همین نرخ ده هزار تومان ثابت بماند، نیاز است که ذخیره ارزی دویست میلیارد دلاری در کشور موجود باشد و به گفته این استاد دانشگاه، کسی از میزان موجودی ارزی دولت خبری ندارد.

 

برای محو شکنجه نیاز به تغییرات ساختاری داریم

 

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران معترض و حقوق‌نگرفته کارخانه نیشکر هفت‌تپه، در نامه‌ای اعلام کرده که به دست ماموران وزارت اطلاعات شکنجه شده است.

روزنامه همدلی در این‌باره با نعمت احمدی، حقوقدان، مصاحبه‌ای کرده و این استاد دانشگاه گفته است که شکنجه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کاملا نهی شده است و استثنا‌بردار هم نیست. این وکیل دادگستری افزود اگر ثابت شود اسماعیل بخشی شکنجه شده است، ما نیازمند تغییرات ساختاری در نهادهای اطلاعاتی هستیم تا جلوی نیروهای خودسر گرفته شود.

 

از اهالی تئاتر کینه دارند

 

محمد رحمانیان، کارگردان تئاتر، دیروز به دادسرا احضار شد تا درباره نمایش «پیکان جوانان»، که یک سال پیش اجرا شد، توضیح دهد.

گفته شده که در این تئاتر بازیگر زن تک‌خوانی کرده است. رحمانیان، کارگردان قدیمی تئاتر، به روزنامه قانون گفت که هیچ‌گونه تک‌خوانی زن در کار نبوده و همه ترانه‌ها به‌صورت دو‌خوانی اجرا شده است.

رحمانیان می‌گوید که از سی سال پیش در عرصه تئاتر و فرهنگ فعال بوده است و حالا اتهاماتی مثل تبلیغ علیه نظام و ارتباط با مجاهدین را توهین به خودش تلقی می‌کند. رحمانیان معتقد است که عده‌ای از اهالی تئاتر کینه دارند.

قانون نوشته است که این برخوردها با نمایشی که یک سال از زمان اجرایش می‌گذرد در حالی است که وزارت ارشاد مجوز این نمایش را داده بود و ناظران وزارت‌خانه هم هر شب شاهد بر اجرای تئاتر بوده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More