شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۷ بهمن‌ماه

تهدید غول ۴۳۵ متری

 

دیروز رییس جمهوری در مراسم انتخاب کتاب سال، همان حرف‌های تکراری را زد که دوران انسداد گذشته و فیلترینگ دیگر فایده ندارد؛ اما در دیگر سو، بیژن زنگنه، وزیر نفت، در نشست خبری به‌مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب، به قول روزنامه اعتماد، طوفانی به پا کرد.

این طوفان البته چیزی نبود جز اینکه زنگنه به تندی و با صراحت به خبرنگار کیهان که برجام را بی‌فایده می‌دانست، پاسخ داد و از فواید معاهده برجام گفت و اینکه اگر نبود، امروز پالایشگاه خلیج فارس هم وجود نداشت.

زنگنه از مزایای دورانی که هنوز تحریم‌های آمریکا اعمال نشده بود هم یاد کرد و اینکه توانسته پس از اینکه وزارت نفت را عهده‌دار شده است، در چند ماه، صادرات نفت را یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل امروز زنگنه را بیشتر از رییس جمهوری تحویل گرفته‌اند؛ مثلا سازندگی برای زنگنه سنگ تمام گذاشته و تمثال وزیر نفت را تمام صفحه کار کرده است، با این تیتر: «دفاعیه شیخ‌الوزرا».

اما اصول‌گراها هم سعی کردند تا با انتخاب برخی از حرف‌های زنگنه که بوی ناامیدی از اوضاع را می‌داد، به خوانندگان القا کنند که دولت روحانی در بخش نفت هم شکست خورده است.

روزنامه جوان از قول زنگنه تیتر زده است که ژنرال دولت گفت: «اروپا برای خرید نفت، جواب تلفن ما را هم نمی‌دهد».

کیهان هم امروز شمشیر از رو بسته و گزارش اولش را به سازوکار مالی اروپایی اختصاص داده که این روزها حرف و بحثش در فضای سیاسی ایران بالا گرفته است.

تیتر گزارش کیهان قدری بی‌ادبانه است: «دوازده غلط زیادی اروپا به‌جای عمل به تعهدات برجام».

از روزنامه اصول‌گرای خراسان هم غافل نشویم که حواسش به گفت‌وگوی مسیح علینژاد با پومپئو، وزیر خارجه آمریکا بوده است و در وصف ملاقات نیم‌ساعته علینژاد با پومپئو تیتر زده است: «دست در دست شیطان». در شرح ماجرا هم نوشته است که این خبرنگار معاند با نظام در چهار سال گذشته، بیشتر از دویست‌هزار دلار از آمریکایی‌ها پول گرفته است.

امروز چند گفت‌وگوی مهم هم در روزنامه‌ها درج شده است. روزنامه جهان صنعت با وزیر اقتصاد مصاحبه کرده و شنیده است که در برخی جاهای حکومت، به‌جای برنامه‌ریزی، همه چیز را به مشیت الهی می‌سپارند و شرق هم با احمد پورنجاتی گفت‌وگویی کرده است در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب.

پورنجاتی که در دوران شاه از مبارزان با رژیم سلطنتی بوده، از آن دوران و زندان‌های زمان شاه گفته و البته از وضع و حال فعلی جامعه و بن‌بست سیاسی که گریبان احزاب را گرفته هم ابراز نارضایتی کرده است.

 

قانون: از ردپای قاچاق در گرانی گوشت تا دستهای سپاه در طویله
برخی می‌توانند از دیوار سفارت بالا بروند و بعضی اجازه تجمع ندارند

 

مجید انصاری، از روحانیون اصلاح‌طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌و‌گویی با روزنامه شرق، گفته است که مشکل بزرگ کشور اجرا نشدن قانون اساسی است. انصاری گفته است که با مردم برخورد دوگانه می‌شود، طوری‌که یک عده می‌توانند هرجا و هر زمان که خواستند راهپیمایی و تجمع کنند و حتی از دیوار سفارتخانه‌ها بالا بروند و عده دیگری اجازه تجمع ندارند.

این روحانی اصلاح‌طلب معتقد است آیت‌الله خمینی به رای مردم و نقش انتخابات کاملا معتقد بود و در این‌باره خاطره‌ای هم ذکر کرده است.

این‌طور که انصاری گفته، یکی از اقوام خمینی از شهر خمین نامزد نمایندگی مجلس شد، اما در رقابت شکست خورد و برخی این را به‌ حساب تضعیف جایگاه رهبری گذاشتند، اما خمینی از این اتفاق خرسند بوده و این را نشانه دموکراسی دانسته است.

مجید انصاری درباره دستاوردهای انقلاب هم گفته که ایرانِ امروز استقلال کامل دارد، اما در زمینه اقتصادی به اهدافی که انقلاب داشت، نرسیده است.  

 

صداقت نفتی

 

رضا زندی، خبرنگار حوزه نفت و انرژی، در سرمقاله اعتماد نوشته است که وزیر نفت سعی کرده تا با مردم کاملا صادقانه حرف بزند و نباید از حرف‌های او سوء‌استفاده کرد. زندی ادامه داده است که شرایط فروش نفت ایران اصلا مساعد نیست. با اینکه اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم نکرده است، اما کشورهای اروپایی حاضر به خرید نفت ایران نیستند و به گفته وزیر نفت، یونان و ایتالیا از ایران نفت نمی‌خرند.

وزیر نفت با صداقت گفته است که شرایط فروش نفت حتی از دوران جنگ ایران و عراق هم سخت‌تر است.

زندی در این یادداشت به کسانی که در این شرایط روابط ایران و چین را نقد می‌کنند، تذکر داده است که باید روابط پیچیده بین‌المللی را درک کنند و رابطه با چین و اینکه چینی‌ها حاضر به خرید نفت‌اند، یک غنیمت است. در آخر، خبرنگار قدیمی حوزه نفت به آقای وزیر انتقاد کرده که چرا با خبرنگار کیهان و روزنامه‌های اصول‌گرا به تندی برخورد کرده است و اگر با مدیران مسئول این روزنامه دعوا دارد، نباید کاسه‌کوزه‌ها را برسر خبرنگاران جوان این جراید بشکند.

 

دچار زلزله اجتماعی شده‌ایم

 

سعید معیدفر، جامعه‌شناس، معتقد است که جامعه ایران به‌شدت آسیب‌پذیر شده است و به‌نوعی دچار زلزله اجتماعی شده‌ایم. این استاد دانشگاه می‌گوید تحقیقات نشان داده که یک‌صد بحران و چالش آینده ایران را تهدید می‌کند و بیشتر این بحران‌ها اجتماعی است.

به گفته معیدفر، نشانه‌های فروپاشی اجتماعی در ایران دیده می‌شود و بدترین آن کاهش امید به زندگی است. به گفته این جامعه‌شناس، ایرانی‌ها به هم اعتماد ندارند و حتی حاضر نیستند برای درمان به هر پزشکی مراجعه کنند و این درحالی است که جامعه پزشکی در گذشته عموما قابل اعتماد تلقی می‌شد.

معیدفر مرجعیت یافتن سلبریتی‌ها را چه ورزشی و چه سینمایی، یک فاجعه می‌داند و معتقد است که در فقدان مراجع فکری و رجوع به سلبریتی‌ها، جامعه دچار اختلالات رفتاری می‌شود.   

 

غلط‌های زیادی اروپا

 

روزنامه کیهان در گزارشی بیانیه دوازده ماده‌ای کشورهای اروپایی را غلط زیادی دانسته و نوشته است که این بیانیه یک کیفرخواست علیه جمهوری اسلامی در چهلمین سالگردش است. کیهان به وزارت خارجه هم تاخته است که چرا با اروپایی‌ها برخورد نمی‌کند و راه تعامل را در پیش گرفته است. آن‌طور که کیهان نوشته، سازوکار مالی که اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم پیشنهاد می‌دهند هم کاملا توهین‌آمیز است و حالا حجت تمام شده و باید با اروپا برخورد کرد.

 

تهدید غول ۴۳۵ متری

 

برج میلاد با ۴۳۵ متر ارتفاع، در شرایط مطمئنی به‌سر نمی‌برد. شرکت مهاب قدس که از یازده سال پیش وظیفه مشاوره و نظارت بر حفاظت برج را عهده‌دار بوده، اخیرا اعلام کرده است که دیگر ارتباطی با این برج و تاسیساتش ندارد. قانون در گزارشی نوشته است که اگر برج و ساختمان همایش که در مجموعه میلاد قرار دارد، دچار مشکل شود، بیشتر از سه‌هزار نفر مستقیما در خطر و تهدید قرار می‌گیرند. برای ساخت‌وساز یک هتل در کنار برج، گودبرداری عمیقی انجام شده که سال‌هاست به‌دلیل متوقف شدن ساخت‌وساز، همچنان برقرار است و ممکن است به سازه برج و ساختمان همایش‌ها آسیب برساند. از سویی دیگر، خطر فرونشست زمین، تهران را تهدید می‌کند و برج میلاد هم از این خطر برحذر نیست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More