شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۱۸ خرداد

تنش بین ایران و آمریکا کاهش خواهد یافت

همه خبرهایی که در این چند روز تعطیلی اتفاق افتاد، حالا بر دست روزنامه‌ها مانده و جراید سعی کرده‌اند جایی به خبرهای بیات چند روز گذشته بدهند. مثلا گفته‌های رهبری در مراسم سالمرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، که در روزهای گذشته بارها از صدا‌و‌سیمای حکومتی پخش شده، باز هم در روزنامه‌ها به چاپ رسیده است، با این تفاوت که فقط یکی دو روزنامه اصول‌گرا مثل کیهان و جوان، گفته‌های خامنه‌ای را بعد از چهار روز تیترِ یک کرده‌اند و باقی روزنامه‌ها در همان صفحات میانی سهم رهبری را داده‌اند.

اما برای امروز هم خبر کم نبود و استعفای نامنتظره وزیر آموزش‌و‌پرورش، که هنوز معلوم نیست دلیل واقعی‌اش چه بوده، در صفحه اول روزنامه بررسی شده است.

محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش، در نامه استعفایش به رییس‌جمهوری نوشته است قصد دارد در انتخابات مجلس شرکت کند و چون مسئولان دولتی برای نامزدی در انتخابات مجلس باید از چند ماه قبل از پست دولتی کناره‌گیری کنند، از سمت وزارت استعفا می‌دهد.

با این حال، گویا کسی بهانه وزیر را باور نکرده است. روزنامه آرمان در گزارشی از استعفای وزیر، نوشته است به نظر می‌رسد ناکامی بطحایی در اصلاح آموزش‌و‌پرورش منجر به استعفا شده است و اگر بپذیریم که وزیری برای نمایندگی مجلس استعفا داده، پیامش این است که دیگر امیدی به اصلاح امور از سوی دولت نیست و احتمالا مجلس بعدی هم به سمت رای عدم کفایت به رییس‌جمهوری می‌رود.

محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، نیز در روزنامه جهان صنعت از ابهام این استعفا نوشته و این‌که وزیر مستعفی فکرش را هم نمی‌کرده مشکلات آموزش‌و‌پرورش تا این حد پیچیده و گسترده است.

قرار است که ۲۲ خرداد، نخست‌وزیر ژاپن به تهران بیاید و چنان که گفته شده است، در تنش میان ایران و آمریکا ژاپن نقش میانجی را خواهد داشت.

سفر مهم نخست‌وزیر ژاپن، که برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی است، از همین حالا توجه جراید را جلب کرده است و روزنامه‌های اصلاح‌طلب و مستقل از آن به‌عنوان فرصتی بزرگ یاد کرده‌اند.

رضا زندی در روزنامه اعتماد با تیتر «پنجره‌ای رو به آبه» نوشته است که باید از دریچه نفت با شینزو آبه گفت‌و‌گو کرد و این نکته را در نظر گرفت که این سفر با اجازه رسمی آمریکایی‌ها انجام می‌شود و ژاپن با توجه به روابطی که با آمریکا دارد، محترم است اما میانجی بی‌طرفی نیست. نویسنده اعتماد تصریح کرده است که اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند، مشتری‌های سنتی نفت ایران از جمله ژاپن، پالایشگاه‌هایشان را مطابق با نفت دیگر کشورها تنظیم خواهند کرد و ایران بازار نفت را از دست می‌دهد، پس باید به توافقی رسید و با ژاپن و آمریکا از دریچه نفت حرف زد.

راستی تا یادمان نرفته، بگوییم که خبرها درباره محمد‌علی نجفی، شهردار پیشین تهران، و قتل همسرش کاهش چشمگیری یافته است، انگار چهار روز تعطیلی کافی بود تا همه به قاتل دیدن شهردار سابق پایتخت عادت کنند.

تنش بین ایران و آمریکا کاهش خواهد یافت

فریدون مجلسی، کارشناس امور بین‌الملل، معتقد است که نمی‌توان تغییر موضع آمریکا و این‌که خواهان مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است را عقب‌نشینی تلقی کرد.

این دیپلمات قدیمی ادامه داده اگر ناو هواپیمابر لینکلن وارد خلیج فارس نشده، به این دلیل است که آمریکا نمی‌خواهد همه تجهیزاتش را نزدیک سواحل ایران بیاورد، چرا که ممکن است در شرایط حساس در محاصره نیروهای ایرانی قرار بگیرد.

مجلسی تصریح کرده است که با موضع‌گیری‌های تازه ترامپ و پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، تنش بین ایالات متحده و ایران کاهش خواهد یافت و فعلا منطقه را خطر جنگ تهدید نمی‌کند.

به گفته مجلسی، سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران بسیار مهم است، چرا که شینزو آبه حامل پیام‌های مهمی از سوی آمریکاست و از طرفی، اقتصاد ژاپن چه از لحاظ واردات نفت و چه صادرات کالا به خاورمیانه وابسته است و هر گونه تنش و جنگ در این منطقه ضربه‌ای مهلک به اقتصاد ژاپن است.

آمریکا برای مذاکره امتیاز می‌دهد

چندی پیش، شبکه الجزیره خبر داد که ترامپ در نامه‌ای به مقامات ایرانی گفته حاضر است برای تحقق مذاکره، جان بولتون، مشاور امنیتی‌اش، را بر‌کنار کند.

حالا جلال ساداتیان نوشته است اگر فرض بگیریم این نامه صحت داشته باشد، می‌توان گفت که فشارها و تهدیدهای آمریکا به جایی نرسیده و ترامپ حاضر است برای شکل‌گیری مذاکرات، امتیازهایی به ایران بدهد و حتی به‌رغم لابی اسرائیل که خواهان حفظ بولتون است، او را برکنار کند؛ پس باید منتظر نخست‌وزیر ژاپن ماند تا ببینیم آمریکایی‌ها چه پیشنهادهایی برای مذاکره دارند.

مردم ایران از حاکمان جلوترند

برای شما از روزنامه اعتماد دو مطلب روایت می‌کنیم. اول، یادداشت عباس عبدی درباره محمد‌علی نجفی و قتل همسرش.

عبدی که در هفته گذشته، درباره قتل جنجالی که شهردار پیشین تهران مرتکب شد هیچ موضعی نگرفت، حالا در یادداشتی نوشته است قوه قضاییه سعی می‌کند پرونده را سریع ببندد و توجهی ندارد که افکار عمومی بر ارتباط همسر دوم نجفی با نهادهای امنیتی متمرکز شده است و باید این مساله را روشن کند، نه این‌که به‌سرعت وارد مرحله کیفرخواست و صدور حکم شود.

اما بشنوید از مقصود فراست‌خواه، استاد جامعه‌شناسی، که در مصاحبه‌ای درباره شعارها و اهداف انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته گفته است که مردم ایران از حاکمانشان جلوترند، چرا که این فرصت را دارند که فرهنگ و دستاوردهای دیگر تمدن‌ها را در خود جذب و هضم کنند.

فراست‌خواه این را هم گفته است که رشد تندرو‌ها و افراطی‌گری کار را به جایی می‌رساند که دست اصلاح‌طلب‌ها و اعتدال‌گراها بسته می‌شود و اشاره‌ای کرده به دوره شاه و به ایهام گفته است اگر شاه در زمان مناسب قدرت را با دیگران سهیم می‌شد و دست از خودکامگی بر‌می‌داشت، کار به انقلاب نمی‌رسید.

استعفای پوششی

روزنامه اصول‌گرای جوان با دیده تردید به دلیل استعفای محمد بطحایی از وزارت آموزش‌و‌پرورش نگاه کرده و نوشته است معمولا اهالی سیاست از نمایندگی مجلس شروع می‌کنند، بلکه به وزارت برسند و حالا، وزیر آموزش‌و‌پرورش برای نمایندگی از وزارت استعفا داده است. به گزارش جوان، این بهانه انتخاباتی پوششی است بر درگیری و نزاعی که در کابینه در جریان است و به‌زودی معلوم می‌شود که مخالفت‌ها و درگیری‌های درونی دولت باعث شده است بطحایی استعفا دهد.

مردم پس‌اندازی ندارند

اوضاع وخیم اقتصادی باعث شده است که بسیاری از مردم پس‌اندازشان را برای مصارف روزانه، از خورد‌و‌خوراک گرفته تا اجاره‌بها، خرج کنند. در نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته است، ۳۴ درصد از مردم ایران هیچ پس‌اندازی ندارند که این نشانه فقیرتر شدن جامعه است.

بنابر گزارش روزنامه کسب‌و‌کار، کمتر از ۱۰ درصد کسانی که پس‌انداز دارند حاضرند پولشان را در کارآفرینی و اشتغال سرمایه‌گذاری کنند و بیشتر صاحبان سرمایه علاقه‌مندند از بانک سود بگیرند یا به بازار دلار و سکه و مسکن وارد شوند.

گردشگری بی‌مدیریت سم است   

در تعطیلات چهار روزه هفته گذشته یک میلیون نفر به استان‌های کوچک شمالی کشور سفر کردند. علیرضا خانی در یادداشتی با عنوان «آینده» نوشته است که نباید این هجوم به طبیعت را به حساب گردشگری گذاشت، آن هم در حالی که مردم آموزش ندیده‌اند و نمی‌دانند در محیط زیست چطور باید رفتار کنند.

سردبیر اطلاعات نوشته این نوع گردشگری برای محیط زیست و آب و خاک و جنگل‌های کشور مثل سم است و به طبیعت خسارت عمده می‌زند و دولت نباید فقط به دادن آمار در این زمینه اکتفا کند و این تخریب محیط زیست را به حساب رشد اقتصادی استان‌های گردشگر‌پذیر بگذارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More