شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه‌خوانی ۲ بهمن‌ماه

تنبیه ایرانی‌ها برای مسافرت خارجی

 

هنرمندان تحریم کردند، شهرداری اسپانسر جشنواره تحریمی فجر شد. اعضای شورای شهر صد درصد مخالف‌اند، اما محسن هاشمی، رییس شورای شهر، گفته است کمک شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر به مصوبه شورای شهر نیاز ندارد.

آفتاب یزد گزارش داده شهرداری تهران در حالی ۸ میلیارد تومان به برگزاری جشنواره فجر کمک بلاعوض کرده است که طبق اعلام وزارت ارشاد، این جشنواره سال گذشته با ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه برگزار شده بود.

گفتنی است دیروز، روزنامه‌های اصول‌گرا خبر پیش‌فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره فیلم فجر فقط در عرض یک ساعت را با تیترهایی چون «تحریم‌کنندگان مات شدند»، در صفحات نخست انعکاس دادند.

اکنون، روزنامه‌ها می‌پرسند کمک ۸ میلیاردی شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر چه توجیهی دارد؟!

شهرداری برای جشنواره حکومتی فجر از کیسه مردم بخشید و مجلس برای کسری بودجه دولت، از جیب مردم خرج می‌کند. مصوبه مجلس برای اخذ مالیات از سفرهای خارجی صدای اعتراض برخی روزنامه‌ها را بلند کرد که «فشار مالیاتی بر مردم تا کجا؟»

سفرهای خارجی شهروندان ایرانی در حالی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده است که هر مسافر پیش از خروج از کشور، روی بلیت هواپیما مالیات و عوارض خروج از کشور را از قبل پرداخت می‌کند و بابت خدمات آژانس مسافرتی هم مالیات داده است.

دو هفته قبل، دو سانحه در اثر سوء‌مدیریت و خطای انسانی اتفاق افتاد. جان باختن ۶۱ نفر در مراسم تشییع قاسم سلیمانی و کشته شدن ۱۷۶ نفر در هواپیمای اوکراینی با شلیک پدافند سپاه پاسداران؛ قربانیان هر دو حادثه بیگناه کشته شدند اما حکومت یک‌ دسته را فدایی سلیمانی خواند و گروه دیگر را به‌زور «شهید» نامید. با این همه، کرمانی‌ها چون هواداران سلیمانی و حامیان رژیم تلقی شدند، گزارش مراسم تشییع‌شان مجوز انتشار دارد.

دیروز، روزنامه سازندگی و امروز، شهروند گزارشی میدانی از مراسم تشییع جانباختگان کرمان منتشر کردند و شهروند تصویری از آماده‌سازی مزار مشترک قربانیان را به صفحه نخست آورده است. این در حالی است که مراسم تشییع قربانیان سقوط هواپیمای مسافربری نه تنها در روزنامه‌های کشور هیچ انعکاسی نداشت، بلکه مراسم خاکسپاری را سپاه پاسداران در جوی امنیتی و با تشریفاتی که اغلب خانواده‌ها نمی‌خواستند برگزار کرد.

سیزده روز از حادثه سقوط هواپیما گذشته و روزنامه شرق در گزارشی میدانی، با شاهدان سقوط هواپیما گفت‌و‌گو کرده است. گفت‌و‌گویی که جزییات تلخی از لحظات اولیه سقوط را روایت می‌کند.

بازیکنان تیم ملی هندبال ایران در دیدار با کویت در مسابقات قهرمانی آسیا، هنگام پخش سرود ملی سلام نظامی دادند، همان کاری که فوتبالیست‌های ترکیه چندی پیش، در پی حمله نظامی ترکیه به سوریه، در زمین مسابقه کردند. روزنامه‌های ایران آن موقع رفتار بازیکنان ترکیه را با فاشیست‌های آلمان نازی مقایسه کردند اما اکنون، روزنامه‌های جناح تندرو، مثل رسالت و وطن‌امروز، از رفتار هندبالیست‌های ایرانی تقدیر کرده‌اند و تیتر زده‌اند «ورزش علیه دشمن».

 

گزارشی هولناک از لحظات اولیه سقوط هواپیما

 

سیزده روز بعد از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری، روزنامه شرق در گزارشی میدانی، با شاهدان سقوط هواپیما گفت‌و‌گو کرده و از «کابوس ناتمام یک سقوط» نوشته است.

به گزارش شرق، اهالی شهرکی نزدیک به محل حادثه با هراس موشک از خواب بیدار شدند و چند روز است با کابوس خون و جنازه می‌خوابند. یکی از شاهدان این‌طور روایت می‌کند که تاریک بود، ولی ناگهان همه جا روشن شد، روشن قرمز، قرمز آتشی، خیلی عجیب بود. اول فکر کردیم جنگ شده است و موشک زده‌اند. ما پنج دقیقه بعد از سقوط هواپیما آن‌جا بودیم، کل محله آمده بود، همه جا روی زمین جنازه بود و خون.

مهدی، مرد جوانی که سگ‌هایش را برای پیاده‌روی بیرون آورده بود، زودتر از همه در محل حادثه بود. او دیده بود که هواپیما با یک بال داشت سقوط می‌کرد، در حالی‌که یک بالش پیش‌تر افتاده بود. به گفته مهدی، هواپیما به بالای محله آن‌ها رسیده بود، قرمز و در آتش.

شکور، شاهدی دیگر، به شرق گفته است فضای پارک و محله از همان روز تا الان امنیتی شده است. در گوشی تلفن جوان دیگری تصاویری هولناک از بدن‌های تکه‌تکه و جنازه‌ها و قطعات سوخته هواپیما بود. او این‌ها را به خبرنگار نشان می‌دهد تا بگوید هیچ‌کس در این شرایط به فکر دزدیدن وسایل این قربانیان نبود. او هنوز هر شب کابوس می‌بیند.

 

از کیسه مردم نبخشید

 

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، درباره بذل و بخشش شهرداری به جشنواره فجر گفته شورا صد درصد با این اقدام مخالف است، به‌خصوص امسال که جشنواره فجر با خروج تعدادی از هنرمندان که نماینده بخشی از مردم بودند روبه‌رو شده است.

خداکرمی همچنین افزود این مبلغ نه در برنامه‌های بودجه شهرداری پیش‌بینی شده بود و نه موافقت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا را کسب کرده است. ضمن این‌که اجاره تالار برج میلاد و پردیس ملت که به‌صورت رایگان در اختیار جشنواره فیلم فجر گذاشتند از هشت میلیارد تومان هم بیشتر است و دیگر پرداخت نقدی هیچ معنایی ندارد.

این عضو شورای شهر خبر داد که اعضای شورا به شهردار گفته‌اند پرداخت این کمک نقدی به جشنواره‌ای که فقط آثار عده‍‌ای خاص را به نمایش می‌گذارد، وجاهت قانونی ندارد.

خداکرمی وظیفه شهرداری را اداره صحیح شهر می‌داند، نه دخالت در امور سیاسی و یادآوری می‌کند که شهرداری به پیمانکاران میلیاردها تومان بدهکار است و در امور روزمره خودش مانده است. در چنین شرایطی، پرداخت چنین مبلغی به جشنواره‌ای که خودش بودجه و اسپانسرهای مختلف دارد هیچ توجیه منطقی و قانونی ندارد.

 

سفر به خارج، هر روز گران‌تر از دیروز 

 

مجلس تصویب کرده است از مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند علاوه بر عوارض خروج، مالیات خروج هم دریافت شود.

نمایندگان مجلس نیروی انتظامی را هم موظف کردند چنانچه کسی مالیات سفر را نداد، جلو خروجش را بگیرند. سازمان امور مالیاتی را هم مکلف کرده‌اند بابت خروج هر مسافر از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی مالیات بگیرد و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند. 

این در حالی است که در لایحه بودجه، عوارض خروج از کشور در سال ۱۳۹۷، بین ۳ تا ۶ برابر افزایش داده شد، عوارضی که بسیاری آن را «تنبیه و جریمه خروج از کشور» خواندند.  

به گزارش صدای اصلاحات، شوک افزایش شش برابری عوارض خروج، علاوه بر جهش نرخ ارز و قیمت بلیت هواپیما، آمار سفرهای خارجی در سال ۱۳۹۷ را از ۱۱ میلیون به ۷ میلیون نفر کاهش داد. به نظر می‌رسد دولت از این روند راضی است، چون در لایحه بودجه ۱۳۹۹، عوارض خروج را دوباره افزایش داده است. بدین ترتیب، هر ایرانی برای سفر اول ۲۴۶ هزار تومان می‌پردازد، در سفر دوم این مبلغ ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و در سفر سوم بیش از ۱۰۰ درصد، یعنی باید ۵۲۸ هزار تومان بپردازد.

مجلس هنوز میزان مالیات بر ارزش افزوده را مشخص نکرده است اما دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، زائران ایام اربعین به مقصد عراق و دانشجویان مشغول تحصیل در خارج از کشور از این مصوبه مستثنی شده‌اند و مشمول این مالیات نمی‌شوند.

 

تنبیه برای مسافرت خارجی

 

سفر خارجی در جهان امری پذیرفته شده است، اما دولت و مجلس ایران تمایلی ندارند مردم به خارج سفر کنند. آفتاب یزد از علی محمودی، کارشناس توسعه، می‌پرسد چرا؟

به گفته محمودی، این نگاه ناشی از تفکر سیاسی توسعه‌نیافته‌ای است که نگاهی بدبینانه به مسافرت خارجی مردم دارد و احتمالا آن را به منزله آسیب به امنیت ملی کشور قلمداد می‌کند.

این کارشناس توسعه ضمن تایید این‌که کشور با کسری بودجه و کاهش ذخیره ارزی مواجه است، تاکید کرده است که این دلیل نمی‌شود دولت برای جبران کمبود ذخایر ارزی، دست در جیب مردم بکند. به گفته محمودی، حتی در عقب‌مانده‌ترین کشورهای آفریقایی هم اگر کسی امکان مسافرت خارجی داشته باشد، با محدودیت یا جریمه مالی روبه‌رو نمی‌شود.

محمدرضا ستوده هم در ستون طنز صفحه آخر روزنامه جهان صنعت به طنز تلخ نوشته است به عبارتی «از این به بعد، شما می‌ری یه بار عوارض خروج می‌دی، یه بار هم مالیات می‌دی، بعد سوار هواپیما می‌شی، با موشک هواپیماتو می‌زنن». او در ادامه به‌تلخی نوشته است: «در حال حاضر کل مملکت یه حال سر گردنه پیدا کرده. دوستان هم از بام تا شام نشستن فکر می‌کنن که از چه راه‌هایی می‌تونن از ما پول بگیرن.»

 

شهید می‌خوانند که مسئولیت نپذیرند

 

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، در سرمقاله شهروند به قضیه قربانیان تشییع جنازه قاسم سلیمانی در کرمان عنوان «مصیبت مضاعف» می‌دهد.

به نوشته عبدی، حکومت برای نادیده گرفتن مسئولیت ماجرا، به هرکسی که بر اثر حوادثی از این نوع کشته می‌شود لقب شهید می‌دهد، به این علت که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مساله را حل کنند.

از نگاه عبدی، اطلاق نام شهید به قربانیان چنین حوادثی به‌نوعی نادیده گرفتن مسئولیت وقوع آن‌هاست، وگرنه کیست که نداند معنای شهید انتخاب مرگ خودخواسته است یا حداقل این‌که فرد مستقیم یا غیرمستقیم به دست دشمن کشته شود.

عبدی نوشته است خانواده و بازماندگان حادثه کرمان دو بار عزادار شدند، یک بار برای از دست دادن عزیزانشان و یک بار هم برای بی‌توجهی.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More